Miksi eskassa ollaan nyreinä, kun lapsi ei tulekaan eskaan?

  • Viestiketjun aloittaja ymmälläänn
  • Ensimmäinen viesti
ymmälläänn
Vai tulkitsenkohan vaan väärin..?`Minusta tuntuu aina siltä, että eskan hoitajat on nyreinä,jos lapsi ei yllättäen tulekaan eskaan sinä päivänä. Tai siis että hoitolista on täytetty, mutta nyt meillä eilen ja tänään pikkusisar on kipeänä joten en ole vienyt eskalaista eskaankaan. Lähinnä siksi, että koska kumminkin olen kotona, voi minusta eskalainenkin hyvin pitää kotipäivän, koska eihän eska mikään pakollinen ole. Eskalainen itse meillä valitsi, että pitää kotipäivät eikä halua mennä eskaan.

Heillä ei ollut ohjelmassa eskassa mitään erityistä näille päiville. Mutta miksi silti minusta tuntuu, että tätä paheksutaan? Lapseni osaa jo lukea ja kirjoittaa, joten ei voi olla siitäkään kyse, että pitäisi olla "harjoittelemassa" eskatehtäviä...
 
"tarja"
Meillä eskari alkaa vasta 1,5v päästä mutta vaikka se ei ole pakollinen niin pidän sitä kyllä pakollisena kuten koulua eli siellä käydään aina jos lapsi ei ole kipeä.
 
"vieras"
"Eskalainen itse meillä valitsi, että pitää kotipäivät eikä halua mennä eskaan."

Valitseeko syksyllä minä päivänä menee kouluun?

"Lapseni osaa jo lukea ja kirjoittaa, joten ei voi olla siitäkään kyse, että pitäisi olla "harjoittelemassa" eskatehtäviä... "

Siellä valmistellaan sitä kouluun menoa.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28085945]"Eskalainen itse meillä valitsi, että pitää kotipäivät eikä halua mennä eskaan."

Valitseeko syksyllä minä päivänä menee kouluun?

- no voi **** Ei todellakaan valitse. Eska on VAPAAEHTOINEN. Koulussa on pakko käydä, ellei ole kipeänä. Minusta kuusivuotias saa vielä nauttia vapaudestaan ja pitää vapaapäiviä, jos muutenkin ollaan kotona.


"Lapseni osaa jo lukea ja kirjoittaa, joten ei voi olla siitäkään kyse, että pitäisi olla "harjoittelemassa" eskatehtäviä... "

Siellä valmistellaan sitä kouluun menoa.[/QUOTE]

- Ja se kouluun menoko on nyt pilalla, jos lapsi on kaksi päivää poissa? Kun ryhmä- ja muut valmiudet kuitenkin ovat jo olemassa?
 
eskarinope
Heippa! Olet toiminut ihan oikein.. Meillä päiväkodin eskarissa ei nyrpistellä, jos joku ei jonain aamuna jaksa tulla. Eskari on nimenomaan se paikka, jossa opetellaan tulevaa koulumaailmaa varten. Eskari EI ole pakollinen, eikä sillä ole mitään tekemistä tulevan koulunkäyntimoraalin kanssa, vai miten sen joku tuolla aiemmin sanoikaan. Lapsille tulee selvästi kertoa se tosiasia, että eskarissa vielä voi pitää nukkumisaamuja tarpeen vaatiessa ja jos vaikka pikkusisarus on sairaana niin ehdottomasti silloin vapaus eskarilaisellakin jäädä viettämään päivää kotiin. Se ei vahingoita ketään. Älkää laittako jo tässä vaiheessa pienten eskarilaisten niskaan sitä taakkaa koko elämän koulunkäynnistä ja vaatimuksia koulumaailmasta. Eskari ei ole vielä sitä. :)
 
,.,.
Itse pidän eskaria harjoitteluna koulua varten. Yhdistän laiskan eskarikäymisen laiskaan koulunkäyntimoraaliin.
no kannattaa nyt miettiä uudelleen. Meillä ei oo käyty eskaria ollenkaan, kun ei nähty asialliseksi. Nyt on kolme ahkeraa, kehuja sekä käytöksestä että tehtävistä saanutta 9,5 tai yli keskiarvon saanutta koululaista. Tai tietty, ei se ahkera koulussakäynti mitään menestystä takaakaan.
 
Kokemuksia
Meillä oli eskari koulun yhteydessä ja siellä anottiin leikisti poissaolotkin jo koulun lomakkeilla, opeteltiin koulun tapoja.Muutenkin toiminta oli hyvin koulumaista jo. Vaikka eskari ei ole pakollinen, niin minustakin sieltä ollaan poissa vaan sairauden tai pakottavan syyn vuoksi.
Päiväkodin eskari ehkä eri asia henkisesti.
 
"Vieras"
Itse olen miettinyt, että viitsinkö edes laittaa lapsia eskariin... Perustaitoja ei nyt ole kovin hankala itsekään opettaa... :) Koulu ei ole mikään koko elämä, joten pidän aika älyttömänä, että sinne mennäkseen pitäisi ihan mennä johonkin preppauskouluun kokonaiseksi luukaudeksi ennen sitä. Kaikki tyylillään. :)
 
hfgbhf
Itse pidän eskaria harjoitteluna koulua varten. Yhdistän laiskan eskarikäymisen laiskaan koulunkäyntimoraaliin.
Meillä esikoinen nyt 3lk ja kun pienempiä sisaruksia oli ja yksi sairasti kovasti niin joskus tuli noita poissaolopäiviä eskarista useampi peräkkäin. Kuitenkin nyt koululaisena on ollut reilun kahden vuoden aikana pois yhteensä 5 päivää ja silloin on ollut oikeasti sairaana.

Meilläpäin kun eskarilainen pitää itsellä viedä niin en todellakaan alkanut kuumeista vauvaa talvipakkasella raahaamaan ja aina ei saanut apua esim. naapurilta tms.
 
"hello kitty"
[QUOTE="tarja";28085942]Meillä eskari alkaa vasta 1,5v päästä mutta vaikka se ei ole pakollinen niin pidän sitä kyllä pakollisena kuten koulua eli siellä käydään aina jos lapsi ei ole kipeä.[/QUOTE]

Mulle tulee heti sellainen olo, että näin ajatteleva vie lapsensa hoitoonkin, vaikka olisi itse vapaalla. Sori vaan!
 
Huoh sentään
[QUOTE="hello kitty";28086009]Mulle tulee heti sellainen olo, että näin ajatteleva vie lapsensa hoitoonkin, vaikka olisi itse vapaalla. Sori vaan![/QUOTE]

ja mulle tulee tällaisista kommenteista mieleen yksi sana: idiootti
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28085955]- Ja se kouluun menoko on nyt pilalla, jos lapsi on kaksi päivää poissa? Kun ryhmä- ja muut valmiudet kuitenkin ovat jo olemassa?[/QUOTE]

Eikä ole, höpö höpö. Älä välitä, täysin turhaa nipottamista noilta.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28086022]Eikä ole, höpö höpö. Älä välitä, täysin turhaa nipottamista noilta.[/QUOTE]

En välitäkään :) Minusta on vaan tavallaan surullista, että jotkut raahaavat 5-6-vuotiaan esikouluun, vaikka ovat itse kotona. Ja vain siksi, että pitää harjoitella olemaan tunnollinen koululainen.
 
"vieras"
No aika outoa jos nyrpistellään vaikka ilmoitettukin on. Paljon pahempi moka viedä lapsi eskariin myöhässä kun opetus vaikka kesken, mut se onkin sit ihan toinen juttu =)
 
"Vieras"
[QUOTE="hello kitty";28086009]Mulle tulee heti sellainen olo, että näin ajatteleva vie lapsensa hoitoonkin, vaikka olisi itse vapaalla. Sori vaan![/QUOTE]

Sama juttu mulla! :D
 
xuxufkvu
Meidän tytön eskarissa sanottiin jo syksyllä, että eskarivuosi voi olla lapselle todella rankka ja jos näyttää siltä, että lapsi tarvitsee vapaata, pitäkää vapaata jos se vain on mahdollista. Täytyy vaan muistaa ilmoittaa viimeistään aamulla, etteivät turhaan odottele.
Muuten olen sitä mieltä, että vaikka eskari ei ole pakollinen, kyllä siellä käymisestä on huolehdittava kun sen kerran on aloittanut, jos ei ole mitään oikeaa syytä olla pois. Ihan samoin toimitaan lasten harrastusten kanssa.
 
näin meilläkin on toimittu.Lapset on olleet päiväkodissa eskarissa, joka nyt on lähinnä vastannut päiväkodissa oloa, ei lähellekkään samanlaista kuin koulussa olo.(tai koulun eskarissa )
sit jos oli jotain erikoista, saatoin vapaapäivänä (mun ) viedä eskariin, mut muuten ei kyllä mennyt.

muoks: tosin en muista et kenenkään kohdalla olis henkilökunta nyrpistellyt noiden poissaolojen takia.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="aapee";28086028]En välitäkään :) Minusta on vaan tavallaan surullista, että jotkut raahaavat 5-6-vuotiaan esikouluun, vaikka ovat itse kotona. Ja vain siksi, että pitää harjoitella olemaan tunnollinen koululainen.[/QUOTE]

Niinhän se onkin. Ja vielä kun nuo "täydelliset" tiukkikset ovat usein (ainakin lähipiirini perusteella) juurikin niitä jotka tietävät kaiken ja osaavat KASVATTAA lasta. Ihan niinkuin lasta pitäisi kasvattaa niin hirveästi taukoamatta...kyllä normaali lapsi oppii asiat, niin käytännönasiat kuin muutkin normit ja tavat, ilman jatkuvaa ja ahdistavaa kasvattamista joka siis alkaa jo paljon ennen eskaria. Kuuntelin kerran kauhulla kun äiti opasti vitosluokkalaistaan että jos sä saat matikan kokeista kaseja niin voi olla että se eläinlääkis jää haaveeksi vaan että kyllä nyt pitää petrata. Sanattomaksi veti kyllä. Voipi olla että tytöllä jää eläinlääkis haaveksi ihan muista syistä sitten kuin mahdollisen koulumenestyksen ja osaamisen takia.
 

Yhteistyössä