Miksi ihmeessä tyttöjen äidit puhuvat niin avoimesti tulevista tappeluista?

  • Viestiketjun aloittaja Urseele
  • Ensimmäinen viesti
Urseele
Voisiko joku tytön äiti kertoa, miksi on aika yleistä tällainen juttu.

Viimeksi Pirkka-lehdessä osui silmään kuinka kahden pojan jälkeen tyttären saanut äiti kertoi ensimmäisenä kommenttinaan tyttövauvan äitinä olemisesta, että jo pientä tyttövauvaa katsellessakin tuntemukset ovat erilaisia kuin pojan kanssa ja tulee vahingossakin samaistuttua tyttöön, mikä johtaa törmäyksiin teininä.

Miksi tämä asia sanotaan, miksi siihen uskotaan, miksi se tuodaan julki? Eikö se tunnu aika kamalalta? Miltä tuntuu olla äiti, odottaen niitä kauheita tappeluita?

Eli kysyn, miksi äidit heti kertovat näistä tuntemuksista?
 
vierailija
Koska kyseinen odottava äiti oli hieman aivoiltaan vajaa, ja toteuttaa vain kuvitelmaansa siitä, miten luulee asioiden kuuluvan mennä. Ei minulla ollut mitään yhteentörmäyksiä äitini kanssa teini-iässä, päinvastoin, hän oli ainoa aikuinen, joka kykeni ymmärtämään minua.
Nyt kun itse odotan lasta, pidän huolen, ettei hän liikaa mene mukaan tähän höpöhöpöön. jota länsimaissa kutsutaan nimellä murrosiän kapina. Nuo murrosiän kuohut ovat täysin kulttuurisidonnainen asia, eikä monessa muussa kulttuurissa niitä ole ollenkaan, vaikka samalaisia ihmisiolentoja olemme kaikki.
 
vierailijaev
Koska kyseinen odottava äiti oli hieman aivoiltaan vajaa, ja toteuttaa vain kuvitelmaansa siitä, miten luulee asioiden kuuluvan mennä. Ei minulla ollut mitään yhteentörmäyksiä äitini kanssa teini-iässä, päinvastoin, hän oli ainoa aikuinen, joka kykeni ymmärtämään minua.
Nyt kun itse odotan lasta, pidän huolen, ettei hän liikaa mene mukaan tähän höpöhöpöön. jota länsimaissa kutsutaan nimellä murrosiän kapina. Nuo murrosiän kuohut ovat täysin kulttuurisidonnainen asia, eikä monessa muussa kulttuurissa niitä ole ollenkaan, vaikka samalaisia ihmisiolentoja olemme kaikki.
Olet väärässä.

Olen varma että lapsesi murrosikä tulee olemaan sinulle melkoinen oppitunti.
 
Voisiko joku tytön äiti kertoa, miksi on aika yleistä tällainen juttu.

Viimeksi Pirkka-lehdessä osui silmään kuinka kahden pojan jälkeen tyttären saanut äiti kertoi ensimmäisenä kommenttinaan tyttövauvan äitinä olemisesta, että jo pientä tyttövauvaa katsellessakin tuntemukset ovat erilaisia kuin pojan kanssa ja tulee vahingossakin samaistuttua tyttöön, mikä johtaa törmäyksiin teininä.

Miksi tämä asia sanotaan, miksi siihen uskotaan, miksi se tuodaan julki? Eikö se tunnu aika kamalalta? Miltä tuntuu olla äiti, odottaen niitä kauheita tappeluita?

Eli kysyn, miksi äidit heti kertovat näistä tuntemuksista?
En ole koskaan odottanut kauheita tappeluita. En, vaikka olen viiden tytön äiti. Jokaisen odotus, syntymä ja kasvu on ollut ilo.

Toisaalta pelleilin joskus esikoiselleni, että hän tulee joskus olemaan yhtä lujatahtoisen tytön äiti, kuin mitä hänen kanssaan olin. Siinä oli taustalla ajatus, että elämä hänelle yhtä antelias - ja toisaalta opettaa nuoren näkemään selkeämmin "sen toisenkin puolen".

Miksi tuota ei saisi tuoda julki? Sehän on osin hyperbolaa, osin vitsiä.
 
Kieltämättä tuli samaistumisen tunne kun tyttö syntyi. Nyt kun se on 10 vuotias, ei ole enää samaistumisen tunnetta vaan on selvää että olemme kaksi eri henkilöä ja kaksi eri persoonaa. En ymmärrä mitä törmäyksiä pitäisi tulla.
 
vierailija
Olet väärässä.

Olen varma että lapsesi murrosikä tulee olemaan sinulle melkoinen oppitunti.
En ole väärässä. Ota asioista selvää. Ja tiedän tämän omasta kokemuksesta, koska ei meilläkään kotona ollut mitään murrosiän kuohuntaa. Pidimme näitä kapinoitsevia puolituttuja vähän vajaina heitäkin. Kaveripiirissämme ei myöskään ollut mitään kapinoita, joten ihan hirveän läheltä tuota kummallista käytöstä ei päässyt tarkkailemaan.
 
vierailvija
En ole väärässä. Ota asioista selvää. Ja tiedän tämän omasta kokemuksesta, koska ei meilläkään kotona ollut mitään murrosiän kuohuntaa. Pidimme näitä kapinoitsevia puolituttuja vähän vajaina heitäkin. Kaveripiirissämme ei myöskään ollut mitään kapinoita, joten ihan hirveän läheltä tuota kummallista käytöstä ei päässyt tarkkailemaan.
Omat kokemuksesi ei ole yhtäkuin asiaa koskeva fakta.
 
vierailija
Tässä kun on nyt tuon oman tytön (8v) kasvua ja kehitystä seurannut, niin näen hänessä tosi paljon samaa kuin itsessäni. Ja mä olin teininä t o d e l l a kamala! Joten sitä odotellessa.. pieniä merkkejä on jo ilmassa.

Ja me ollaan tytön kans myös luonteiltamme niin samanlaisia että yhteentörmäyksiä on ollut ja tulee olemaan jatkossakin.

Poika taas on ihan erilainen.

Kuitenkin onnellisena ja tyytyväisenä seuraan kummankin kasvamista.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Urseele
Tämä on minulle vieläkin ihme. Että miten ihmeessä sitä voi onnellisena seurata niin erilaisia ihmisiä?
Jos työkaverinani olisi haukkuva ja nälvivä ihminen ja toinen kohtelias, ilman muuta haluaisin vain sen kohteliaan kanssa olla töissä.
Eikö se siis todellakaan haittaa, että toinen lapsi on hankala?

Kuitenkin onnellisena ja tyytyväisenä seuraan kummankin kasvamista.
 
vierailija
Tämä on minulle vieläkin ihme. Että miten ihmeessä sitä voi onnellisena seurata niin erilaisia ihmisiä?
Jos työkaverinani olisi haukkuva ja nälvivä ihminen ja toinen kohtelias, ilman muuta haluaisin vain sen kohteliaan kanssa olla töissä.
Eikö se siis todellakaan haittaa, että toinen lapsi on hankala?
Kyseessä on kuitenkin oma lapsi. Ei siinä voi valita rakastaako ja jaksaako. Ja kun ei kuitenkaan aina ole hankalaa.
Sitä paitsi mun mielestä on hyvä, että lapsi testailee rajojaan turvallisten aikuisten seurassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
vierailija
Käsittääkseni murroiän fysikaalisia tapahtumia on tutkittu. Murroikäisen aivot katkovat kaikki aiemmin tehdyt yhteydet ja niistä tulee huonokäytöksisiä ääliöitä. Ainakin suurimmasta osasta.
Paitsi että tuossa tekstissä nimenomaan viitattiin tutkimukseen, jonka perusteella todettiin. että ainoastaan noin viidenneksellä nuorista on murrosiässä kapinaa, ja heilläkin se liittyy aiemmin todettuun diagnoosiin. Eli neljä viidennestä ei muutu huonokäytöksisiksi ääliöiksi, katkoivat aivot yhteydet tai eivät.
 

Yhteistyössä