Miksi ihmiset on niin perkeleen uteliaita!!

  • Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti
nonono
Tää on kaiketi proovoo en jaksanu lukea kaikkee. Ei kellään voi elämässä olla tuollaisia mukaongelmia. Tai no mistäs sen tietää, ehkä jonkun elämä on niin täynnä tyhjää aikaa että voi vatvoa tuollaisiakin.
 
En lähtisi vertaamaan raskautta uuteen työhön tai asuntoon.. En hyväksyisi edea ystäviltä sitä, että ovat kiertoteitse selvittäneet raskauteen liittyviä asioita. Tai tuota että jankutetaan lasketusta ajasta tai sukupuolesta. Ystäviltä voi jo odottaa tilannetajua, jos sanoo että ei tiedä sukupuolta tai laskettua aikaa ei päivän tarkkuudella halua kertoa niin ei jumalauta aleta jankuttamaan. Kyllä se vauva syntyy kun on valmis, ilman uteluitakin. Ja sukupuoli selviää kun vauva syntyy.
Tietysti kenenkään ei ole pakko täällä tehdä mitään. Voi salata vaikka sen kenen kans on naimisissa.

Mut nämä on kulttuurillisia juttuja. Ja meidän kulttuurissa on ok että vauvan sukupuoli salataan vaikka kavereiltakin (jos vanhemmat edes sen itsekään tietää etukäteen) mut la:n tarkka päivä kerrotaan kavereille. Joillekin naapureille tms.voi lasketusta ajasta sanoa ylimalkaisesti vaan, esim.helmikuun lopussa.

En tiedä kuka nämä "säännöt" on päättänyt, jossain toisessa kulttuurissa olisi eri säännöt. Mut ap:a auttaisi kovasti vaan sen tajuaminen kuinka yleistä la:n ilmoittaminen on. Se on totta että kaverit eivät saisi urkkia sitä kiertoteitse vaan tyytyä ap:n vastaukseen. Mutta pointtini on että jos joku tekee tavoista poiketen jotain niin hänen ei kannata ihmetellä miksi muut ihmettelevät.
Niin vain on, halusimme tai emme. :)
 
Hohhoijjaa taas kerran.. LA:n ilmoittaminen edes lähimmille ystäville ei ole milään pakko tai edes tapa. Jokaisella perheella on omat tapansa, ja jos niihin ei LA:n ilmoittaminen ei kuulu, niin sitten ei kuulu. Ystäviltä on tökeröä kiertoteitse lähteä utelemaan, se vaan on jotenkin junttimaista. Ihmettelyä tulee jos toimii normeista poiketen, mutta täytyy ihmisten hyväksyä etteivät kaikki toimi normien mukaan.
 
Onneksi aikuinen
No kannattaako niitä lapsia hankkia, jos pitää olla noin salaperäinen lasketun ajan ja sukupuolen suhteen? Varmaan te salaatte sen lapsen nimenkin kaikilta ainakin siihen asti kun lapsi on 1v?
 
-.-
Onko sukupuolen salaamista jos ei itse halua tietää kumpi on tulossa? Pitäisikö se sukupuoli ottaa selville vaan sen takia että voisi kertoa sen uteliaille?

Ja oikeasti on niin tyhmiä jotka on koko ajan utelemassa. Meillä se on anoppi. Ekassa raskaudessa meni niin että pari viikkoa ennen laskettua aikaa alkoi kysely. Joka päivä hän soitti ja kyseli että joko.. Eikö vieläkään.. Onko jo syntymässä.. onko mitään merkkejä tullu et syntyis kohta.. jne. Mies sanoi monta kertaa että ei ja että hänelle kyllä ilmoitetaan ensimmäisenä, mutta eipä mennyt jakeluun.

Se vaan oikeasti on raivostuttavaa että joku kyselee koko ajan. Olen raskaana nyt ja laskettu aika vielä sen verran kaukana että kysely ei ole vielä alkanut..
 
säpäle harmaana
Hohhoijjaa taas kerran.. LA:n ilmoittaminen edes lähimmille ystäville ei ole milään pakko tai edes tapa. Jokaisella perheella on omat tapansa, ja jos niihin ei LA:n ilmoittaminen ei kuulu, niin sitten ei kuulu. Ystäviltä on tökeröä kiertoteitse lähteä utelemaan, se vaan on jotenkin junttimaista. Ihmettelyä tulee jos toimii normeista poiketen, mutta täytyy ihmisten hyväksyä etteivät kaikki toimi normien mukaan.
No ei tietenkään ole pakko, mutta tarkoitin sitä, että aloittaja olisi kyllä päässyt paljon helpommalla ja vähemmillä kyselyillä, jos olisi sen kertonut heti alussa. En kyllä tajua, miksi se pitää salata, kun sehän ei todellakaan edes merkitse mitään.

Ja miksei voisi verrata uuteen työhön tai asuntoon? Miten laskettu aika eroaa siitä? Mikseivät ne olisi ihmisen yksityisasioita, joista ei saa kysellä?
 
Voihan video
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30689390:
No ei tietenkään ole pakko, mutta tarkoitin sitä, että aloittaja olisi kyllä päässyt paljon helpommalla ja vähemmillä kyselyillä, jos olisi sen kertonut heti alussa. En kyllä tajua, miksi se pitää salata, kun sehän ei todellakaan edes merkitse mitään.

Ja miksei voisi verrata uuteen työhön tai asuntoon? Miten laskettu aika eroaa siitä? Mikseivät ne olisi ihmisen yksityisasioita, joista ei saa kysellä?
Meinaat että la ja asunto tai työpaikka on verrattavissa keskenään? :D

Okei.
 
FFK
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30689461:
Kerrohan nyt miksei olisi? :O Kaikki ovat tietyllä tapaa yksityisasioita, joita ei ole pakko kertoa, jos ei halua.
No katsos kun just tämä meidän lapsi on niin hemmetin speciaali. Se että niitä lapsia on syntynyt miljardeja ja siis paljon enemmän kuin työpaikkoja tai asuntoja ikinä yhteensä ei tee niistä vertailukelpoisia. Kun tää meidän nyt vaan on niin speciaali että naurattaa edes puhua samassa lauseessa.
 
vieras*
F
No kannattaako niitä lapsia hankkia, jos pitää olla noin salaperäinen lasketun ajan ja sukupuolen suhteen? Varmaan te salaatte sen lapsen nimenkin kaikilta ainakin siihen asti kun lapsi on 1v?
Mitä ihmettä se kenelläkään kuuluu mikä laskettu aika tai sukupuoli on? Työpaikan sihteeri oli luonnollisesti kiinnostunut aiheesta :) Miespuoliset työkaverini taas eivät tivanneet ko.asioita , osalle tuli yllätyksenä kun jäin äitiyslomalle :D
 
vierass
Ja oikeasti on niin tyhmiä jotka on koko ajan utelemassa. Meillä se on anoppi. Ekassa raskaudessa meni niin että pari viikkoa ennen laskettua aikaa alkoi kysely. Joka päivä hän soitti ja kyseli että joko.. Eikö vieläkään.. Onko jo syntymässä.. onko mitään merkkejä tullu et syntyis kohta.. jne. Mies sanoi monta kertaa että ei ja että hänelle kyllä ilmoitetaan ensimmäisenä, mutta eipä mennyt jakeluun.

Se vaan oikeasti on raivostuttavaa että joku kyselee koko ajan. Olen raskaana nyt ja laskettu aika vielä sen verran kaukana että kysely ei ole vielä alkanut..
Minä tiesin etukäteen, että tuollaisia kyselijöitä riittää, joten en ilmoitellut tarkkaa laskettua aikaa, vaan ilmoittelin, että eiköhän tuo lokakuun loppuun mennessä synny. Laskettua aikaa vielä siirreltiin pariinkiin kertaan, alkuraskauden ultrassa, missä kävin ongelmien takia, todettiin, ettei kuukaustisten mukainen aika voi mitenkään pitää paikkaansa, siirrettiin viikkokaupalla eteenpäin. Myöhemmin sitä sitten vedettiin toisessa ultrassa vähän takaisin päin eli minulla oli papereissa itsellänikin kolme erilaista laskettua aikaa :D Ja vauva päätti, ettei noihin päivämääriin tuijotella, syntyi kuukauden etuajassa. Jokusen päivän ehdin olla äitiyslomalla ennen synnytystä. Eipä sitten tarvinnut kestää päivittäisiä kyselyitä, että joko nyt...
 
Mä pidän kyllä lähinnä huomionhakuisena näitä kun ei voida kertoa laskettua aikaa. Toisaalta pidän kyllä myös erikoisena kaveriporukkaa joka noin ahdistelee niin kuin tuossa mökkireissun aikanakin. Vieläpä erikoisempana jos yhden kaverin raskaus saa muut muuttumaan tuollaisiksi etteivät usko mitään.

Mä en itse ole suoraansanottuna juurikaan kiinnostunut muiden vauvoista tai raskauksista. Ihan läheisimpien kuten siskoni ja parhaiden ystävieni vauva-asioista olen kiinnostunut koska he ovat minulle rakkaita ihmisiä ja luonnollisesti vauvat ovat tärkein asia heidän elämässään. Mutta kaverit... Ei voisi vähempää kiinnostaa onko Marian vauvan la 2.4 vai vaikka 15.4. En kysy edes sitä siksi että se minua kiinnostaisi vaan siksi että olen ymmärtänyt että on kohteliasta osoittaa olevansa kiinnostunut toisen raskaudesta ja näin tarjota hänelle mahdollisuus puhua siitä.

Mulle sattui yhden kaverin kanssa huvittava juttu kun hän kertoi odottavansa kevätvauvaa. Onnittelin tietty ja kysyin laskettua aikaa johon kaveri avautui kuinka hänestä on niin hirveän rasittavaa kun kaikki pommittaa näillä kysymyksillä ja perusteli about ap:n tavoin sitä miksi ei halua tuota kertoa, toteaa vaan että la on joskus huhtikuussa. Mä olin vähän yllättynyt ja totesin vaan että okei. Vähän myöhemmin kaveri jatkoi kuinka he aikovat mennä 4d-ultraan. Jostain syystä menin sitten tyhmänä kysymään että meinaatteko selvittää vauvan sukupuolen. Siitä alkoi uusi purkaus kuinka rasittavaa on kun kaikki utelevat sukupuolesta ja vaikka he selvittäisivätkin sen niin eivät aio sitä kenellekään paljastaa vaan se on heidän oma, kahdenkeskeinen salaisuus. Miten ihmiset ovat noin uteliaita että menevät ihan sekaisin toisen vauvasta eivätkä voi antaa mitään rauhaa ja yksityisyyttä.

Varmuuden vuoksi en sitten kysellyt enää vauvasta mitään. Tavatessamme puhuin ihan muista asioista ja kaverin kääntäessä jutut raskauteensa vastailin sopivissa kohdiin "jaa" ja "niin", muuttaen sitten puheenaiheen taas johonkin muuhun. Myöhemmin kuulin toiselta kaverilta kuinka tämä raskaanaolija oli niin loukkaantunut kun jotkut nimeltämainitut kaverit eivät voi osoittaa mitään mielenkiintoa hänen raskauttaan ja vauvaansa kohtaan.

Toisia on vaikea miellyttää.
Mä niin tiedän nä tyypit.
 
Onko sukupuolen salaamista jos ei itse halua tietää kumpi on tulossa? Pitäisikö se sukupuoli ottaa selville vaan sen takia että voisi kertoa sen uteliaille?

Ja oikeasti on niin tyhmiä jotka on koko ajan utelemassa. Meillä se on anoppi. Ekassa raskaudessa meni niin että pari viikkoa ennen laskettua aikaa alkoi kysely. Joka päivä hän soitti ja kyseli että joko.. Eikö vieläkään.. Onko jo syntymässä.. onko mitään merkkejä tullu et syntyis kohta.. jne. Mies sanoi monta kertaa että ei ja että hänelle kyllä ilmoitetaan ensimmäisenä, mutta eipä mennyt jakeluun.

Se vaan oikeasti on raivostuttavaa että joku kyselee koko ajan. Olen raskaana nyt ja laskettu aika vielä sen verran kaukana että kysely ei ole vielä alkanut..
Eikös nykyään ole muotia salata syntyneenkin lapsen sukupuoli, jottei se vaan muodosta identiteettiään sukupuolensa mukaan?
 
"..."
Hormoonit...
Niinpä niin...
Itsellänikin oli loppuraskaudessa tuo "hullu" vaihe, jolloin takertui maanisesti pikkuasioihin ja friikkasi ihan mitättömistä asioista.

Aloittajalle: oikeasti se laskettu aika ja vauvan sukupuoli eivät ole muille niin kiinnostavia asioita, kun mitä nyt kuvittelet ( koska ne sinulle ovat nyt elämän keskipisteessä). Muut ihmiset kyselevät niitä lähinnä tavan vuoksi ja osoittaakseen olevansa kiinnistuneita asioistasi. Oikeasti heitä ei pahemmin kiinnista. Se on vähän sama kun kysellään "mitäs kuuluu, miten reissu meni, mitäs viikonloppuna" yms tuon tyyppisiä kysymyksiä.
 
säpäle harmaana
Minä tiesin etukäteen, että tuollaisia kyselijöitä riittää, joten en ilmoitellut tarkkaa laskettua aikaa, vaan ilmoittelin, että eiköhän tuo lokakuun loppuun mennessä synny. Laskettua aikaa vielä siirreltiin pariinkiin kertaan, alkuraskauden ultrassa, missä kävin ongelmien takia, todettiin, ettei kuukaustisten mukainen aika voi mitenkään pitää paikkaansa, siirrettiin viikkokaupalla eteenpäin. Myöhemmin sitä sitten vedettiin toisessa ultrassa vähän takaisin päin eli minulla oli papereissa itsellänikin kolme erilaista laskettua aikaa :D Ja vauva päätti, ettei noihin päivämääriin tuijotella, syntyi kuukauden etuajassa. Jokusen päivän ehdin olla äitiyslomalla ennen synnytystä. Eipä sitten tarvinnut kestää päivittäisiä kyselyitä, että joko nyt...
En minä nyt oikein tätäkään ongelmaa ymmärrä. Niin, laskettu aika voi muuttua, mutta lisääkö se yhtään kyselyjen määrää? Ei minusta. Eihän sitä muuttumista tarvitse niille kyselijöille erikseen raportoida. Muuttuu, jos muuttuu. Kerrotaan, jos kerrotaan. Kyselijöitä on ihan varmasti saman verran joka tapauksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30691632:
En minä nyt oikein tätäkään ongelmaa ymmärrä. Niin, laskettu aika voi muuttua, mutta lisääkö se yhtään kyselyjen määrää? Ei minusta. Eihän sitä muuttumista tarvitse niille kyselijöille erikseen raportoida. Muuttuu, jos muuttuu. Kerrotaan, jos kerrotaan. Kyselijöitä on ihan varmasti saman verran joka tapauksessa.
Olen kanssasi samaa mieltä.
Sitäpaitsi ylipäätään, jos joku heittää jonkun päivämäärän, oli se sitten sen oma syntymäpäivä, loman alkamispäivä tai laskettu aika, niin eihän kukaan sellasta päivämäärää edes enää muista 4 sekunnin kuluttua?
 
säpäle harmaana
Olen kanssasi samaa mieltä.
Sitäpaitsi ylipäätään, jos joku heittää jonkun päivämäärän, oli se sitten sen oma syntymäpäivä, loman alkamispäivä tai laskettu aika, niin eihän kukaan sellasta päivämäärää edes enää muista 4 sekunnin kuluttua?
Niinpä. Paitsi jos on esimerkiksi itsekin raskaana ja päivä on sama kuin itsellä tjtn.
 
no tee jotain asialle
Niin, pistät sinne Facebookkiin viestin, ettet halua enää yhtään kyselyä raskauteesi liittyen ja myös sen, ettet halua yhteydenottoja heti synnytyksen jälkeen. Ei se sen enempää vaadi, jos muiden käytös noin hirveesti ottaa hermoon.

Jos mä oisin sun kaverisi (ja oisin tunnistanut sut tästä), niin en todellakaan sanallakaan enää viittaisi sun raskauteesi tai tulevaan vauvaanne. Vointiasikaan en uskaltaisi kysellä. Jos itse ottaisit puheeksi, niin vastaisin tyyliin "joo", "niin" tms. yleistä mitään sanomatta. Ja juu, totta kai jokaisella oikeus yksityisyyteen ja oikeus päättää siitä, mitä ja milloin kertoo ja kenelle. Kunhan et sitten kuulu niihin, jotka jälkikäteen valittavat siitä, ettei ketään kavereista kiinnostanut raskausaikana...
 
vieras*
Niin, pistät sinne Facebookkiin viestin, ettet halua enää yhtään kyselyä raskauteesi liittyen ja myös sen, ettet halua yhteydenottoja heti synnytyksen jälkeen. Ei se sen enempää vaadi, jos muiden käytös noin hirveesti ottaa hermoon.

Jos mä oisin sun kaverisi (ja oisin tunnistanut sut tästä), niin en todellakaan sanallakaan enää viittaisi sun raskauteesi tai tulevaan vauvaanne. Vointiasikaan en uskaltaisi kysellä. Jos itse ottaisit puheeksi, niin vastaisin tyyliin "joo", "niin" tms. yleistä mitään sanomatta. Ja juu, totta kai jokaisella oikeus yksityisyyteen ja oikeus päättää siitä, mitä ja milloin kertoo ja kenelle. Kunhan et sitten kuulu niihin, jotka jälkikäteen valittavat siitä, ettei ketään kavereista kiinnostanut raskausaikana...
Täällä on ilmeisesti ihmisiä, joiden koko elämän täyttää raskaus, eikä muut puheenaihetta elämästä löydy kuin raskauskilot ja peräpukamat :D

Ap ilmeisesti kykenee keskustelemaan muustakin, eikä jaksa olla kävelevä raskausajantietotoimisto.
 
säpäle harmaana
Täällä on ilmeisesti ihmisiä, joiden koko elämän täyttää raskaus, eikä muut puheenaihetta elämästä löydy kuin raskauskilot ja peräpukamat :D

Ap ilmeisesti kykenee keskustelemaan muustakin, eikä jaksa olla kävelevä raskausajantietotoimisto.
Niin, että jos erehdyt raskaana olevalta tuttavaltasi kysymään, koska hänellä on laskettu aika ja miten hän voi, sehän tarkoittaa sitä, ettei elämässä ole muuta puheenaihetta. Kaksi kysymystä, joista pääsee halutessaan nopeasti eroon. Että ihan kävelevä raskausajan tietotoimisto? :D
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30691632:
En minä nyt oikein tätäkään ongelmaa ymmärrä. Niin, laskettu aika voi muuttua, mutta lisääkö se yhtään kyselyjen määrää? Ei minusta. Eihän sitä muuttumista tarvitse niille kyselijöille erikseen raportoida. Muuttuu, jos muuttuu. Kerrotaan, jos kerrotaan. Kyselijöitä on ihan varmasti saman verran joka tapauksessa.
Pointti näköjään meni sinulta ohi, se, etten sitä tarkkaa aikaa ilmoitellut missään vaiheessa, koska olisin saanut niitä jatkuvia tivauksia, että joko nyt, jos raskaus olisi kestänyt sinne laskettuun aikaan saakka. Niille, jotka sitä tarkkaa päivää viitsivät tivata, heitin, että noita on useampikin tarjolla, kyllä se sinne lokakuun loppuunmennessä syntyy. Kiireisenä syntyi jo syyskuussa.

Ennen tuota alkuraskauden ultraa emme edes olleet kenellekään vielä koko raskaudesta mitään kertoneet, jolloin sitä laskettua aikaa ensimmäisen kerran muuteltiin.
 

Yhteistyössä