Miksi ihmiset ovat niin neuroottisia nurmikon kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja trimmatkaa päänne
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaöh.
Ymmärrän ap:ta ihan täysin!

Minkä takia ihmisten pihoissa ylipäätään on nurmikko jos se heti pitkäksi kasvettuaan houkuttaa paikalle punkit ja käärmeet? Voisko olla joku helppohoitosempi piha? Tosin nää maaniset ruohonleikkaajat ei varmaan ymmärrä muita vaihtoehtoja olevankaan...
No meillä on nurmikko siksi että rakastan nurmikkoa. Ja nimenomaan nurmikkoa, en halua villiniittyä pihalleni vaikka ne teiden reunilla ovatkin ihania. Käytännönsyistä haluan nimenomaan sen nurmikon. Kaunis ja siinä on ilo temmeltää ja maata.
 
vierailija.....
Entä jos laitat hiekkaa lasten leikkialueelle, isommat kukkapenkkejä, teet kivetyt kulkureitit ja lopun peität maan peittokasveilla. Tai sitten laitat perinnenurmikon joka kestää tallaamista eikä vaadi jatkuvaa leikkaamista. Iso patio voisi myös korvata osan nurmikosta niin ei tarvii kolkkoa asvalttia ja kiviä käyttää.

Jos kehtaisin niin kuvaisin naapurin(!) pihan täydelliseksi esimerkiksi kauniista pihasta jota ei tarvitse jatkuvasti jyrskyttää ruohonleikkurilla.
Taitaa se nurmikko tulla edelleen halvemmaksi... :D
 
lösaidjölas
pihalla kasvaa kaikkea epämääräistä ja kyllä tota viikottain pitäisi leikata, että pysyisi edes vähän siistimmän näköisenä ja etenkin noiden punkkien vuoksi haluan pitää varsin lyhyenä, kun talossa on koiria ja lapsia. Just pari päivää sitten otin lapsen tukasta punkin pois. Mulla on siis varsinainen perinnepiha, ei mikään hieno nurmikko, vaan nokkosta, koiranputkea, apilaa, haapaa, jotain kukkaa, joka leviää kuin sienet sateella ja en halua, että noi leviää koko pihalle.
 
vierailija123
Minä olen aina ihmetellyt, mikä raivo ja vimma on monella leikata nurmikkoa. Minä pidän luonnosta sellaisena kuin se on. Maanteiden varsilla leikattu nurmikko kuivuu ja ruskettuu ikävästi. Parempi olisi jättää se eloon leikkaamatta sitä nysäksi, kuoleehan se auringon paahteessa tuosta nopeasti. Parempi olisikin antaa ruoholle vettä! Minusta nyljetty nurmikko on ruma.
 
Joutomaa, joka työntää ohdaketta, pujoa ja juolavehnää ei ole keto. Kedon hoitaminen niin, että se on kaunis kukkaniitty, vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa. Pitää niittää viikatteella (kuinka moni mamma osaa teroittaa viikatteen?) pariin kertaan kesässä ja kerätä niittotulos pois.

AP:n ongelma ei ole ruohonleikkuu vaan se, että hän haluaa elää eri rytmissä kuin aktiiviset ihmiset = nukkua puoleen päivään. Suosittelen unirytmin muutosta niin ei tarvitse turhasta imeskellä niitä herneitä nenään. ;)
 
vierailijawtf
Joutomaa, joka työntää ohdaketta, pujoa ja juolavehnää ei ole keto. Kedon hoitaminen niin, että se on kaunis kukkaniitty, vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa. Pitää niittää viikatteella (kuinka moni mamma osaa teroittaa viikatteen?) pariin kertaan kesässä ja kerätä niittotulos pois.

AP:n ongelma ei ole ruohonleikkuu vaan se, että hän haluaa elää eri rytmissä kuin aktiiviset ihmiset = nukkua puoleen päivään. Suosittelen unirytmin muutosta niin ei tarvitse turhasta imeskellä niitä herneitä nenään. ;)
no varmaan aika vitun moni mamma osaa teroittaa viikatteen? ootko vähän vitun tyhmä jos luulet ettei joku sitä osais tehä? vitun idiootti.
 
HippuTAR
Miksi ihmiset käy pesulla joka päivä? Pesee hampaansa joka päivä? Pesee autonsa? Siivoo? yms.yms.

Varmaankin siksi että HALUAA tehdä niin.

Joku haluaa villiintyneen pihan, joku hoidetun. Mitä väliä?
Ja takuulla pihan hoitaminen/hoitamattomuus ei kerro mitään siitä onko ihminen luonnosta vieraantunut vai ei. Esim. yks mun sukulainen asuu keskellä metsää, on asunut lähes koko ikänsä. Viettää ympäri vuoden paljon aikaansa niissä metsissä mm. marjastaa, sienestää, hoitaa metsää, samoilee muuten vaan. Ja silti sillä on iso hoidettu piha-alue talon ympärillä, on tehnyt n. 30 vuotta töitä saadakseen sen sellaiseksi kuin se nyt on, ihan vain koska on halunnut ison, hoidetun pihan jossa on paljon kukkapenkkejä ja lyhyt nurmikko. Ja nimenomaan nurmikko eikä mikään kivikko tai asfaltti tai niitty.
 
vierailijamaalta
Käypä katselemassa vanhojen maatalojen pihoja. Siellä on ratamoa ja sauniota. Perinnenurmikko jota ei ajella.
:D :D :D

Meillä on just sellainen vanha maatilan piha, missä on vanha nurmikko. Kasvaa todella nopeaa, koska alla hyvä maa (toisin kuin uusissa pihoissa, missä on hiekan päällä vain ohut multakerros) eikä todellakaan ruskistu kuivinakaan aikoina. Siinä ei siis kasva varsinaista nurmikkoa vaan KAIKKEA muuta, ja sitä on todellakin leikattava kerran viikkoon, siitä tulee hetkessä todellinen niitty.

Melkoinen äly ja väläys siellä monine nimimerkkeineen kirjoitteleekin! No, tulipa hyvät naurut näin lauantaiaamun kunniaksi :)
 
Entä jos laitat hiekkaa lasten leikkialueelle, isommat kukkapenkkejä, teet kivetyt kulkureitit ja lopun peität maan peittokasveilla. Tai sitten laitat perinnenurmikon joka kestää tallaamista eikä vaadi jatkuvaa leikkaamista. Iso patio voisi myös korvata osan nurmikosta niin ei tarvii kolkkoa asvalttia ja kiviä käyttää.

Jos kehtaisin niin kuvaisin naapurin(!) pihan täydelliseksi esimerkiksi kauniista pihasta jota ei tarvitse jatkuvasti jyrskyttää ruohonleikkurilla.
Mä oon käyttänyt meidän pihalla soraa ja kuorikatetta, mutta niitäkin pitää aika paljon lisätä vuosien varrella että kasvusto (varsinkin ihanat rikkaruohot) ei puskisi alta. Tai noita molempia saa olla hervoton kerros jotta riittää pitämään kasvit kurissa.
 
Huoh.
Mä oon käyttänyt meidän pihalla soraa ja kuorikatetta, mutta niitäkin pitää aika paljon lisätä vuosien varrella että kasvusto (varsinkin ihanat rikkaruohot) ei puskisi alta. Tai noita molempia saa olla hervoton kerros jotta riittää pitämään kasvit kurissa.
WTF? Jos hiekkatiellä alkaa kasvaa rikkaruohoja niin sä roudaat lisää hiekkaa päälle vaan? Ei jumalauta. :D
 
WTF? Jos hiekkatiellä alkaa kasvaa rikkaruohoja niin sä roudaat lisää hiekkaa päälle vaan? Ei jumalauta. :D
Kai mä nyt kitken ja möyrin sen alustan puhtaaksi. Mutta esim.juolavehnä tekee semmoiset rihmastot katteiden alle että ei mene kuin pari kesää niin seasta pilkistää juolavehnää.

Johan kuorikatepussin kyljessäkin lukee että sitä tulee olla paksulti ja sitä on hyvä lisätä.
 
puutarhaharrastaja
Voi voi.

Miksi siivota sisälläkään kun epäsiistissä kodissa on kivempaa. Voi imurin ääni häiritä naapureita. Tai miksi muutenkaan tehdä mitään kun voi elää kuin pellossa.

Minä ainakin nautin pihanhoidosta ja se on rakas harrastus. Jopa ruohonleikkuu on mieleistä hommaa, pitkänä näyttää epäsiistiltä makuuni ja tuntuisi omituiselta jättää homma puolitiehen kun on käyttänyt tuhansia ja taas tuhansia euroja ensin siihen että on kaikki juuri mieleistä ja viimeisteltyä ja sitten antaisi nurmen rehottaa (ja kukkapenkkien rehottaa rikkaruohoja varmaan myöskin..). Ruoho nyt vain kannattaa leikata aikaisin, ennen kuin tulee liian hikistä hommaa. Plus koirankakat on muuten ikävä kerätä pitkästä nurmikosta, mutta se ei varsinaisesti liity.
 

Yhteistyössä