Miksi itse tehty ruoka on äitiyden mitta?

  • Viestiketjun aloittaja Vai onko?
  • Ensimmäinen viesti
Vai onko?
Mistähän oikein johtuu, että tunnen syyllisyyttä, jos joskus joudun antamaan lapselle eineksiä, kuten valmista makaronilaatikkoa tms.?

Eineksethän eivät missään määrin ole terveellistä ja hyvää ruokaa, mutta onko se niin paha asia, jos pari kertaa kuussa haluaa päästä vähän helpommallakin. Tulee todella "huono äiti"-fiilis jos joutuu syöttämään lapselleen eineksiä.

Olenko hullu vai onko muitakin samanlaisia? :D
 
Juu
No mun mielestä valmismakaronilaatikko on jo niin järkyttävän pahaa etten sitä söis itse, enkä siis raaskis lapsillekaan. Tämä ei ollu kannanotto sinällään einekseen.

Kiireessä syöttäisin ennemmin jotain pikaista tyyliin kasvislohkoja ja kotijuustoa, kun ottasin eineksen. Mutta tiedän että oon vähän terveysvalistuksen paaduttama. Musta ois esim. täysin utopistinen ajatus että ostaisin kaupasta valmislihapullia, ihan siks kun ne on musta pahoja JA täysin ravinnoks kelpaamattomia. Mut jos se mielikuva tekee sen etten söis niitä.

Eli juu toinen hullu löytyy.
 
Kuka niin sanoo? Kyllä siihen äitiyden mittaan mahtuu aika paljon muutakin. Minäkin pyrin tekemään ruoat suurimmaksi osaksi itse, mutta aina en jaksa ja se on hyväksyttävä. Esim. nyt olen alkuraskaudesta johtuen ollut niin huonovointinen, että vasta illalla tajuan mitä päivän aikana on touhuttu ja kaikki energia menee pystyssä pysymiseen. Siinä ei joku einesruoka silloin tällöin tee merkittävää lovea äitiyden mittaan =)

*muoks* ja aika vähän tarvii eineksiä nykyään, jollei laske kaikkia pakasteita ja puolivalmisteitakin eineksiksi. Esim. juuri valmismakaronilaatikkoa en minäkään osta, joskus nakkeja, pinaattilättyjä, semmosta.
 
no
Mä teen yleensä itse, mutta esim nyt ihanilla ilmoilla, kun ollaan koko aamu pihalla, niin saatan lämmittää vaikka verilettuja ja annan kurkkua ja tomaattia kyytipojaksi. Syödäänkin ulkona ja täysin hyvällä omallatunnolla:)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
No mun mielestä valmismakaronilaatikko on jo niin järkyttävän pahaa etten sitä söis itse, enkä siis raaskis lapsillekaan. Tämä ei ollu kannanotto sinällään einekseen.

Kiireessä syöttäisin ennemmin jotain pikaista tyyliin kasvislohkoja ja kotijuustoa, kun ottasin eineksen. Mutta tiedän että oon vähän terveysvalistuksen paaduttama. Musta ois esim. täysin utopistinen ajatus että ostaisin kaupasta valmislihapullia, ihan siks kun ne on musta pahoja JA täysin ravinnoks kelpaamattomia. Mut jos se mielikuva tekee sen etten söis niitä.

Eli juu toinen hullu löytyy.

Jee, ihanaa! :D

Itsekin suosin terveellistä kotiruokaa ja todella nuo einekset saavat tuntemaan syyllisyyttä, vaikka niitä on meillä äärimmäisen harvoin. Ymmärrän kyllä ettei satunnainen einesten syönti vaaranna kenenkään terveyttä, mutta silti pidän noita tosi "pahoina".
 
No,
mun mielestä ihan ok. käyttää satunnaisesti (esim.1-3krt. vko) eineksiä...mutta kun ne on must niiin pahoja,et todella harvoin tulee niitä ostettua. Jotai pakastekalapihvejä tulee joskus ostettua,ku lapset niistä tykkää,vaikka ne ihan "hömppää" onkin paksuine leivityksineen.
 
Jenis
Onhan se sikäli äitiyden/vanhemmuuden mitta, että se on vanhempien vastuulla syöttää lapsille ravitsevaa ruokaa ja opettaa kunnon ruokailutottumukset. Meillä syödään terveellistä, itsevalmistettua kotiruokaa n. 90% tapauksista, ja sitten kun ei kertakaikkiaan JAKSA tai EHDI, niin sitten haetaan kaupasta jotain valmista. Harvemmin tosin mitää muka-kotiruokaa, kuten makaronilaatikkoa tai lihapullia, vaan sitten ihan reilusti ns. roskaruokaa, pizzaa, nakkeja, kalapuikkoja tms.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vai onko?:
Mistähän oikein johtuu, että tunnen syyllisyyttä, jos joskus joudun antamaan lapselle eineksiä, kuten valmista makaronilaatikkoa tms.?

Eineksethän eivät missään määrin ole terveellistä ja hyvää ruokaa, mutta onko se niin paha asia, jos pari kertaa kuussa haluaa päästä vähän helpommallakin. Tulee todella "huono äiti"-fiilis jos joutuu syöttämään lapselleen eineksiä.

Olenko hullu vai onko muitakin samanlaisia? :D
No ethän sä ny hullu oo, mut ootko yrittäny et tekisit esim isompia satseja kerralla ja sit pakastasit? Rahaaki siinä säästyy jos ainekset huolella valitsee.
 
?????
Alkuperäinen kirjoittaja No:
mun mielestä ihan ok. käyttää satunnaisesti (esim.1-3krt. vko) eineksiä...mutta kun ne on must niiin pahoja,et todella harvoin tulee niitä ostettua. Jotai pakastekalapihvejä tulee joskus ostettua,ku lapset niistä tykkää,vaikka ne ihan "hömppää" onkin paksuine leivityksineen.
Eihän kolme kertaa viikossa voi olla satunnaista? Sehän on jo jokatoinen päivä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?????:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
mun mielestä ihan ok. käyttää satunnaisesti (esim.1-3krt. vko) eineksiä...mutta kun ne on must niiin pahoja,et todella harvoin tulee niitä ostettua. Jotai pakastekalapihvejä tulee joskus ostettua,ku lapset niistä tykkää,vaikka ne ihan "hömppää" onkin paksuine leivityksineen.
Eihän kolme kertaa viikossa voi olla satunnaista? Sehän on jo jokatoinen päivä.
Vitut sun matikkapäätäsi. Ei ole.

 
harmaa
Mä pidän todella pahoina kaikkia mammoja, joiden mielestä kaikki paitsi itsetehty on pahaa.
Kysy muiden syöjien makutottumuksia. Tulee mieleen juuri kuulemani mainos, jossa miehelle äidintekemä oli aina parasta, kunnes vaimo poltti puuron pohjaan ja mies sanoi - nyt on kuin äidin tekemää.
 
blondi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ?????:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
mun mielestä ihan ok. käyttää satunnaisesti (esim.1-3krt. vko) eineksiä...mutta kun ne on must niiin pahoja,et todella harvoin tulee niitä ostettua. Jotai pakastekalapihvejä tulee joskus ostettua,ku lapset niistä tykkää,vaikka ne ihan "hömppää" onkin paksuine leivityksineen.
Eihän kolme kertaa viikossa voi olla satunnaista? Sehän on jo jokatoinen päivä.
Vitut sun matikkapäätäsi. Ei ole.
:D
Onhan kolme kertaa viikossa joka toinen päivä kun viikossa on seitsemän päivää.
 
No,
meillä ainakin syödään sekä lounas ja päivällinen eli 14 kertaa viikon aikana ruokaa,eli jos 3 krt ois einestä niin ei ois musta paha...mutta meil nyt ei juurikaan eineksiä ole ed. mainitusta syystä.
 
?????
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ?????:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
mun mielestä ihan ok. käyttää satunnaisesti (esim.1-3krt. vko) eineksiä...mutta kun ne on must niiin pahoja,et todella harvoin tulee niitä ostettua. Jotai pakastekalapihvejä tulee joskus ostettua,ku lapset niistä tykkää,vaikka ne ihan "hömppää" onkin paksuine leivityksineen.
Eihän kolme kertaa viikossa voi olla satunnaista? Sehän on jo jokatoinen päivä.
Vitut sun matikkapäätäsi. Ei ole.
Kyllä se nyt vaan on. Ei tuo sinun kieltämisesi tosiasioita muuta. Seuraavalla viikolla tosin pitäisi käyttää 4 kertaa jos haluaa ylläpitää tuota jokatoinen päivä eineksiä meininkiä. Kyllä se kolme kertaa viikossa on jokatoinen päivä :).
 
Mä en koe huonoa omaatuntoa, että syötän lapselle valmiita tai puolivalmiita melko useastikin. Mä kun en ole mikään pullantuoksuinen kodinhengetär. Mä kuitenkin suosin esimerkiksi pakasteita (pinaattikeitto, kasvissosekeitto, findus-pakasteruuat jne) ja uskon, että ne ovat ihan terveellisiä.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mä en koe huonoa omaatuntoa, että syötän lapselle valmiita tai puolivalmiita melko useastikin. Mä kun en ole mikään pullantuoksuinen kodinhengetär. Mä kuitenkin suosin esimerkiksi pakasteita (pinaattikeitto, kasvissosekeitto, findus-pakasteruuat jne) ja uskon, että ne ovat ihan terveellisiä.
Uskoa saa mitä haluaa..
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
No hätä. Einekset on kelporuokaa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/05/1126042
Niin, OSA niistä. Ja veikkaan, että pieni osa on jotain hemmetin sydänmerkittyjä.. Ja toinen juttu tuossa oli se, että suositeltiin lautasmallia eli puolet lautaselle kasviksia silti, vaikka einestä olisikin. Tämä toteutuu harvoin niissä perheissä, joissa eineksiä runsaasti harrastetaan. Tuskin silloin paljon salaattejakaan väännetään, ellei muutenkaan ruuanlaitto kiinnosta.

Teollisesti valmistettu ruoka on melkein poikkeuksetta aina ravinneköyhempää kuin laadukkaista raaka-aineista itse valmistettu. Ja lisäaineita on monissa eineksissä tosi paljon. Otetaan nyt vaikka Atria "fresh" -salaatit, joissa oli 7 lisäainetta. Toosi fressiä...

Ei ruuan laitto ole äitiyden mitta, mutta kyllä kunnon ravinto on yksi vanhemmuuden mitta. Se on sama kuka ruuan tekee, kunhan huolehditaan, että lapset saavat kunnon rakennusaineet.
 

Yhteistyössä