Miksi joissain lapsiperheissä ollaan KOKO AJAN kipeänä??

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
ei onnistu multa
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja henkimaailman hommia:
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Samaa olen ihmetellyt. Tunnen perheitä joissa ollaan KOKOAJAN mahataudeissa, kuumeflunssissa jne. MUTTA ei mun mielestä mikään ihme sillä kun perheitä tapaa, ei aikuiset pese käsiään tullessaan vaikka olisivat tulleet bussilla/kaupan kautta ja lapset ei pese käsiään esim vessasta tullessa. Näkee ettei käsipesua ole opettettu kotona. Kyllä minäkin olen lapsilleni niin paukuttanut asiaa taaperosta asti että nyt homma on ihan selviö eikä tarvitse käskeä pesemään eri tilanteissa vaan se on automaattista.
Niin ne pöpöt juuri leviää kun ei pestä!!!!
On munkin lapsi esikoulussa ja pöpöjä on todella! Mutta olemme todella harvoin kipeenä ja jos, niin on lievä flunssa.
VANHEMMILLA VASTUU!
KYLLÄ MEILLÄ ON AINA PESTY KÄSIÄ KUN JOSTAIN TULLAAN KOTIIN, VESSASSA JA ENNEN RUOKAILUA JA SILTI ON VÄLILLÄ OLLUT TODELLA PITKIÄ TAUTIKIERTEITÄ. Välillä käytössä on ollut jopa käsidesi estämässä vatsataudin leviämistä, joskus onnistuu ja joskus ei.
Minä taas en juurikaan koskaan pese käsiäni, muuta kuin päivittäisen suihkun yhteydessä. En tosin ole pariin kolmeen vuoteen sairastellutkaan. Liika hygienia ei myöskään ole hyväksi vastustuskyvylle.


miten tää pysty vastaamaan ilman että laitto minkäänmaan nikkiä tohon???


 
Siksi, koska joissain lapsiperheissä vaan ollaan KOKO AJAN kipeänä.

Vaikka pestään käsiä ja käytetään käsidesiä. Vaikka syödään monipuolista ruokaa ja lisäksi vitamiineja purkista. Vaikka ulkoillaan joka päivä eikä ali/ylipukeuduta. Vaikka nukutaan tarpeeksi. Vaikkei kotona ole likaista tai liian siistiä.

Onneksi se aika menee ohi. Meni ainakin meillä. Mutta silloin, kun itse olin vaikkapa influenssassa ja molemmat lapset korvatulehduksessa, niin ei paljoa naurattanut kun joku tuli määkimään että "ai te ootte taas kipeitä, on se kumma, ei me vaan olla oltu...".
 
Mama the Strange
Johtuu varmaan geeneistä...Toisilla on vahvempi vastustuskyky kuin toisilla ja sehän voi olla perinnöllistä. Mä en oo koskaan kipeä, eikä ole poikakaan.
Käsidesiä meillä ei tunneta, kädet pestään vessassa käynnin jälkeen ja muuten jos muistetaan, siivous ei kuulu ykköshommiin meillä ja poika syö kuraa työkseen... Mä en ole turhan tarkka oikeen mistään, silti ne pöpöt ei tunnu iskevän meihin. Uskoisin perintötekijöiden vaikuttavan asiaan, koska oma äitini on samanlainen sairastumaton yksilö.
 
työäiti
Ampukaa vain, mutta joskus tuntuu että joissain lapsiperheissä sairastelua käytetään tekosyynä sille, että voidaan olla pois töistä ja lorvailla kotona... Vaikka kyseessä olisi jokin ihan pikkuvaiva, niin siitä tekemällä tehdään paljon vakavampi kuin mitä se on ja lääkärissä rampataan mankumassa turhia lääkkeitä ja sairaslomaa tietysti.
 
Mulla, 15v pojalla ja 4v tytöllä on heikko vastuskyky, muut perheessä ei ole läheskään niin usein kipeenä, 3 vanhinta lasta 3 eri koulussa, mies töissä ja 4v ja minä eri tarhoissa, tauteja tulee ikkunoista ja ovista.
 
Uskon että osakseen on myös perinnöllistä. Minä ja veljeni ollaan aina sairasteltu todella paljon, pienenä molemmilla oli koko ajan joku hengitystietulehdus. Sama homma oli isällämme. Sen sijaan mieheni ei ole koskaan kipeä, eikä myöskään hänen perheensä. Itse yritän välttää ainakin liiallista siivoamista ym. touhottamista bakteereista, uskon että jos liikaa suojelee lasta kaikilta pöpöiltä ym., niin sekin voi vaikuttaa vastustuskykyyn.
 
Meidän perheellä oli myös viime vuosi yhtä sairastelua.Tyttö tosin aloitti hoidossa viime vuoden tammikuussa ja mä palasin työelämään.Mä sairastin kaksi keuhkokuumetta,kaikilla meillä oli kerran vatsatautia,tytöllä,millon kuumetta,yskää ja nuhaa,Yks korvatulehdus,yks keuhkoputkentulehdus yms.

Tämä vuosi on mennyt hyvin tähän saakka.Mä olen pysynyt terveenä.Tytöllä ollut ainoastaan yks kuume. :wave:
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Samaa olen miettinyt.
Itse kuulumme onneksi siihen porukkaan, johon ei ainakaan tähän asti ole juuri mitkään pöpöt iskenyt. Ei päiväkodista, kerhosta, pihakavereilta vaikka kaikki hiton norot ja influenssat jyllää koko ajan!
En voi muuta kun toivoa että tämä sama hyvä onni terveyden kanssa on ja pysyy!
Meillä sama juttu, vanhempi ollut päiväkodissa jo 3 vuotta mutta paria pikkunuhaa kummempaa ei ole tullut. Parivuotias pikkuveli myös pysynyt terveenä. En tiedä mistä johtuu, olen vaan iloinen kun ei ole tarvinnut sairastaa. Meillä pestään aina kädet kun tullaan kotiin, ulkoillaan paljon ja syödään paljon marjoja ja vihanneksia.
 
Huom
Ihme juttu tosiaan. Mekin ollaan aiemmin oltu todella terve perhe eikä poikakaan ole ollut juuri koskaan hoidosta poissa sairauden takia, mutta nyt on parin viikon sisään ollut kaikilla noro ja tällä hetkellä varmaan se b-influenssa pojalla. Itselläkin vähän lämpöä.

Eli ei se aina mene niin, että jos sairastaa vähän, sama tilanne jatkuisi aina. Mistän paremmuudesta nyt ainakaan ei ole kysymys.
 
käsidesi
Olen huomannut, että käsidesin käyttö auttaa ihan oikeasti tuohon sairastavuuteen. Mahatautia (eikä liioin kuumeitakaan) ei ole ollut meidän perheessä pariin vuoteen. Suosittelen siis huolehtimaan käsihygieniasta!
 
J-R
Meidän perheessä on ollut joulun jälkeen vaikka mitä pöpöä. 1-vuotias on kotihoidossa ja käsipesusta desinfioivan geelin kera huolehditaan. Näin tekevät myös kouluikäiset lapsemme. Silti pienimmällä korvatulehduskierre, kaikilla flunssaa, oksennustauteja ja viikon/kahden välein jotain. Vastustuskyky heikkenee, kun pöpö iskee, sitten saa helpommin seuraavan. Näin se menee. Isompien lasten ollessa pieniä tällaista ei ollut. Ei ole kyse vanhempien osaamattomuudesta, ylisiisteydestä, käsipesun laiminlyönnistä tai elintavoista. Harrastamme kaikki kovasti liikuntaa ja syömme terveellisesti. Emme tupakoi emmekä käytä juurikaan alkoholia. Joskus vaan kierre jää päälle ja piste. Ei näillä palstoilla voi "keksiä" ratkaisua tähän kysymykseen, kun kaikki tapaukset ovat omiaan ja erilaisia.
 
Jaa-a, ehkä ne käy lääkärissä. Meillä on nimittäin 2 kertaa käynyt niin, että ollaan käyty muun asian takia lääkärissä -> virustauti pamahti päälle melkein heti. Tänään käytiin silmätulehduksen takia, nyt en antanut tytön koskea MIHINKÄÄN ja laitoin sille käsidesiä 2 kertaa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Ampukaa vain, mutta joskus tuntuu että joissain lapsiperheissä sairastelua käytetään tekosyynä sille, että voidaan olla pois töistä ja lorvailla kotona... Vaikka kyseessä olisi jokin ihan pikkuvaiva, niin siitä tekemällä tehdään paljon vakavampi kuin mitä se on ja lääkärissä rampataan mankumassa turhia lääkkeitä ja sairaslomaa tietysti.
Mikä on pikkuvaiva? Esimerkiksi?

 
tsirp
Niinpä. En minäkään ymmärrä, miten joissain perheissä ollaan kokoajan sairaana.
Meillä on monta lasta, on tarhaikäistä ja koululaista, eikä kukaan ole sairastellut kuin viime syyskuussa viimeksi. Silloinkin oli pientä flunssaa vain mikä meni aika äkkiä ohi.
En tiedä onko nykyihmiset joko liian herkkiä kaikelle, tai sitten vastustuskyky olematon.
 
joku
No, meillä tenava hoitoon mentyä on ollut kolmisen kuukautta flunssassa, yskässä tai korvatulehduksessa. Nuha ei mene kokonaan koskaan ohitse. En tiedä koska mahtaa parantua kokonaan. :/ Lääkäriin ollaan menossa tällä viikolla tarkempiin tutkimuksiin.

Mä uskon myös, että pienillä lapsilla on pienemmät "röörit" eli sen takia helpommin tulee korvatulehduksia. Ikä ehkä tekee jossain tapauksessa asiansa, kun korvakäytävät ja muut "kasvavat".

Mä luulen, että yksinkertaisesti ei ole vielä kehittynyt kunnon vastustuskykyä.
 

Yhteistyössä