Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
Mulla oli suurin osa lapsuusajasta köyhää.
Oikeasti köyhää vaikka vanhemmat kävi töissä.
Joskus sitä koulusta tullessaan totesi että söinkin jo koulussa ihan hyvin, jätänpä viimisen leipäpalan pikkuveljelle. Katotaan jos äiti keksii jotain illaksi.
Joskus oli sähköt poikki, lomareissut sijoittu mummolaan.

Faija paino kesäsin 12-15 tunnin työpäiviä rekalla jotta saatiin jouluksi säästettyä.
Eräänä vuonna keittiön vesiputki vuoti lattian alle,
sinne meni säästöt ja velkaakin jäi.
Jouluksi äiti lainasi rahaa sukulaiselta jotta saivat ruuat ja lapsille paketit.
Laina piti tietty maksaa takaisin, joten ei taas hetkeen saanut säästettyä mitään kun remonttivelkaakin oli.

Niin se elämä heittelee, ja kaikki ei ole mustavalkosta.
Perheillä on eri tilanteita, erilaisia lähtökohtia, erilaisia vastoinkäymisiä.

Meillä ei vanhemmat hevin sossun luukulle taipuneet,
se oli periaatekysymys.
Onneksi silloin kun yksi sisarus sairastui elämän kestävään sairauteen äiti haki apua. Monesti oon jälkikäteen miettinyt että oisivat voineet hakea aiemminkin, miksi kaikesta piti selvitä hampaat irvessä itkua vääntäen itse.

Mutta kun lukee palstaa ymmärtää kyllä miksi...
 
Ja meillä oli vanhemmat koulunsa käyneet ja töitä tehneet aina.
Kun oltiin pieniä oli tilanne hyvä ja ostettiin omakotitalo jne.

Sitten elämä heitteli hassuja juttuja eteen, tuli lomautusta isälle ja äiti sairastui ammattisairauteen eikä voinut jatkaa työssään.
Eipä siinä, koska ei oltu laiskoja äiti aloitti kouluttautumaan uudelleen ja teki viikonloppusin pätkätöitä mitä mistäkin sai.
Mutta sissus että meni rahat tiukalle.

Olishan he voineet laittaa kämpän myyntiin ja muuttaa vuokralle johonkin kaupunkiluukkuun, jossa olisi voinut luopua autoista yms.
Mutta olenpa monesti kiitellyt etteivät niin tehneet.
Niistä piinavuosista selvittiin ja mulla oli onnellinen lapsuus.

Meidät lapset olis vissiin pitänyt laittaa kiertoon siinä vaiheessa kun ongelmia tuli...
Siitäkö se vanha sanonta "myydään mustalaisille" tulee ?
 
Saako lapsesta myydessä jotain?
Millaisiin elämäntilainteisiin niitä lapsia tehdään jos niihin ei ole varaa? Monesti olen katelut vierestä, kun niitä lapsia halutaan vaikka ei niihin ihan oikeasti olisi perheellä rahaa. Miksi tämä on asia jota tehdään noin vaan ajattelematta yhtään tulevaa?
Ja lapsimäärää, kun miettii niin kannattaa pitää aina mielessä, että pystyykö ne elättämään vaikka kaikki menisi päin vittua?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30451016:
Toivoisin näkeväni jonkun tällaisen vähätuloisen kirjanpidon. Usein itse tulee sokeaksi omalle kulutukselleen ja muut voivat tehdä huomioita, joita ei itse tule ajatelleeksi.

Toivottavasti he, joiden talous on niin tiukilla, ettei sitä joulua saa järjestymään, pitää todellakin kirjaa tuloistaan ja menoistaan.
Tossa ei ole kirjanpitoa, mut jos kuussa jää 130,- ruokaan ja muihin menoihin, niin kuin tarkka sen kirjanpidon tarttee olla?

Työttömän arki: Palkatonta työtä yritykselle, kahdesti viikossa leipäjonoon | Yle Uutiset | yle.fi

Niin ja pitääkö tossa miettiä onko itte syyllinen omaan tilanteeseensa vai vai missä vika. Murhamiehen ei tarvitse murehtia semmoisia perusasioita kuin katto pään päällä ja lämpimät ateriat.
 
"..."
Millaisiin elämäntilainteisiin niitä lapsia tehdään jos niihin ei ole varaa? Monesti olen katelut vierestä, kun niitä lapsia halutaan vaikka ei niihin ihan oikeasti olisi perheellä rahaa. Miksi tämä on asia jota tehdään noin vaan ajattelematta yhtään tulevaa?
Ja lapsimäärää, kun miettii niin kannattaa pitää aina mielessä, että pystyykö ne elättämään vaikka kaikki menisi päin vittua?
Niin, lapset pitää nyt jättää tekemättä jos joskus elämässään ehkä joutuu hakemaan jouluksi apua? Tai "joutuu", eihän se pakollista ole, mutta tietysti vanhempi sellaista hakee lasten vuoksi jos se on mahdollista.

Ihan niinkuin se lomautettu tai sairastunut olisi kauhean velvollinen kellekkään sitä selittelemään että miksi näin. Kyllä monet tuntee riittämättömyyden tunteita ihan tarpeeksi ilman tälläisiä lynkkausketjujakin, jossa toitotetaan ettei kukaan Suomessa ole köyhä. Sitten kun lynkkaajalle todetaan että sä et tiedä mitään oikeasta köyhyydestä, niin ollaankin itse yhtäkkiä tultu niin kurjista ja köyhistä oloista voi että ja mussun mussun.. mutta nyt noustu ryysyistä rikkauksiin ihan oman häikäisevän älykkyyden ja ahkeruuden tähden. Taitaa nämä ketjut vaan olla parempiosaisten (joksi itsekkin katson kuuluvani) oman erinomaisuuden mainostusketjuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Saksamamma
Millaisiin elämäntilainteisiin niitä lapsia tehdään jos niihin ei ole varaa?
Eipä niitä kerran tehtyä saa mihinkään palautettuakaan.

Turhan moni luulee, että kun ittellä on tänään kaikki hyvin, niin näin on huomennakin. Ihmiset eivät opi historiasta mitään. Wall Streetin pörssiromahdus -32 muistetaan ainakin leffoissa pilvenpiirtäjän ikkunoista hyppivien eilispäivän miljonäärien tapauksena.
 
  • Tykkää
Reactions: Saksamamma
[QUOTE="...";30451105]Niin, lapset pitää nyt jättää tekemättä jos joskus elämässään ehkä joutuu hakemaan jouluksi apua? Tai "joutuu", eihän se pakollista ole, mutta tietysti vanhempi sellaista hakee lasten vuoksi jos se on mahdollista.

Ihan niinkuin se lomautettu tai sairastunut olisi kauhean velvollinen kellekkään sitä selittelemään että miksi näin. Kyllä monet tuntee riittämättömyyden tunteita ihan tarpeeksi ilman tälläisiä lynkkausketjujakin, jossa toitotetaan ettei kukaan Suomessa ole köyhä. Sitten kun lynkkaajalle todetaan että sä et tiedä mitään oikeasta köyhyydestä, niin ollaankin itse yhtäkkiä tultu niin kurjista ja köyhistä oloista voi että ja mussun mussun.. mutta nyt noustu ryysyistä rikkauksiin ihan oman häikäisevän älykkyyden ja ahkeruuden tähden. Taitaa nämä ketjut vaan olla parempiosaisten (joksi itsekkin katson kuuluvani) oman erinomaisuuden mainostusketjuja.[/QUOTE]

Jos ei ole aivan varmaa, että pystyy 4 lasta elättämään niin miksi niitä on pakko saada niin monta? Ostaisitko 500 000e asunnon jos et pystyisi sitä pitämään, kun joudut yllättäen työttömäksi?
 
työntekijä
Jos palkka on 1034/kk niin tarviiko ihmetellä miksi rahat ei riitä. Siitä pitäisi maksaa vuokra, sähkö, työmatkakulut, ruoka...
En omista autoa. Olen yksin. Lapsi asuu muualla. Työtön olin 26v. sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;30451152:
Jos palkka on 1034/kk niin tarviiko ihmetellä miksi rahat ei riitä. Siitä pitäisi maksaa vuokra, sähkö, työmatkakulut, ruoka...
En omista autoa. Olen yksin. Lapsi asuu muualla. Työtön olin 26v. sitten.
Olisko sun mahdollista ottaa opintovapaata ja opiskella uusi ammatti jossa saisi parempaa liksaa. Eihän tuossa kerry eläkekään.
 
Jos ei ole aivan varmaa, että pystyy 4 lasta elättämään niin miksi niitä on pakko saada niin monta? Ostaisitko 500 000e asunnon jos et pystyisi sitä pitämään, kun joudut yllättäen työttömäksi?
Voit olla vaikka miljonääri, ja silti mikään ei ole varmaa.

Ihan oikeasti, kuinka paljon rahaa pitää olla jemmassa että "saa" lapsia tehdä?

200 000 € ei välttämättä riitä jos kämppä esim. paljastuu homepommiksi jota ei saa myytyä. Kuitenkin lapsien tekoonkin aika on rajallinen, ei niitä enää eläkeiässä tehtailla.
 
"..."
Jos ei ole aivan varmaa, että pystyy 4 lasta elättämään niin miksi niitä on pakko saada niin monta? Ostaisitko 500 000e asunnon jos et pystyisi sitä pitämään, kun joudut yllättäen työttömäksi?
Miksi pitää ottaa ääripään esimerkkejä? Pienipalkkainen, lomautettu perheellinen tuskin omistaa 500 000 egen asuntoa, ja on SEN vuoksi köyhä. Putooppa maanpinnalle sieltä hyvistä oloistasi nyt...
 
[QUOTE="...";30451105] Taitaa nämä ketjut vaan olla parempiosaisten (joksi itsekkin katson kuuluvani) oman erinomaisuuden mainostusketjuja.[/QUOTE]

Ei nää tämmöiset keskustelut just koskaan sitä ole. Yleensä joku poliitikko sytyttää tulilangan jonka jälkeen vähäosaisemmat alkavat syytellä toisiaan, jotkut siinä toivossa, että heitä ei semmoisena kukaan erehtyisi pitämään, että ne omat kulissit pysyisivät vielä hetken pystyssä.
 
"..."
Olisko sun mahdollista ottaa opintovapaata ja opiskella uusi ammatti jossa saisi parempaa liksaa. Eihän tuossa kerry eläkekään.
Tuossa lienee aika monta kysymystä. Millä rahoittaa menot opiskelun aikana, jolloin rahaa saa vielä entistä vähemmän. Mihin kouluun on mahdollista päästä sisälle (kilpailu etenkin isoissa kaupungeissa on todella kova) ja missä ammatissa olisi mahdollista toimia (terveydelliset rajoitteet jne). Ja sitten sillä ammatilla pitäisi vielä tienata. Ja työllistääkö se ammatti näinä aikoina, kun työttömyys on huipussaan ja korkeakoulutetutkin on työkkärin listoilla. Hmm... ei se niin helppoa ole.
 
Voit olla vaikka miljonääri, ja silti mikään ei ole varmaa.

Ihan oikeasti, kuinka paljon rahaa pitää olla jemmassa että "saa" lapsia tehdä?

200 000 € ei välttämättä riitä jos kämppä esim. paljastuu homepommiksi jota ei saa myytyä. Kuitenkin lapsien tekoonkin aika on rajallinen, ei niitä enää eläkeiässä tehtailla.
Hyvähän olisi, että jonkun verran löytyisi sitä pesämunaa ja työpaikat. Ei elettäisi sen hetkisten tulojen mukaan vaan laitetaisiin sitä rahaa sinne säästöön jatkuvasti.
Mä esim. avasin rahastosäästön, kun sain tietää olevani paksuna. Mulla on 18-vuotta aikaa säästää sinne pikkusummista ajokorttirahat lapselle. Ne menevät automaattisesti tililtä palkkapäivänä, en edes huomaa niiden kymppien kadoneen.

Ihan tälläisillä pikkujutuilla saa ajan kanssa suurta aikaan. Olisi todella hyvä jos taloudenhallintaa opetetaisiin teini-ikäisille.
 
[QUOTE="...";30451183]Tuossa lienee aika monta kysymystä. Millä rahoittaa menot opiskelun aikana, jolloin rahaa saa vielä entistä vähemmän. Mihin kouluun on mahdollista päästä sisälle (kilpailu etenkin isoissa kaupungeissa on todella kova) ja missä ammatissa olisi mahdollista toimia (terveydelliset rajoitteet jne). Ja sitten sillä ammatilla pitäisi vielä tienata. Ja työllistääkö se ammatti näinä aikoina, kun työttömyys on huipussaan ja korkeakoulutetutkin on työkkärin listoilla. Hmm... ei se niin helppoa ole.[/QUOTE]

Mä olen itse nyt anonut opintovapaata ja sen sain. Rahoitan opiskelun koulutusrahaston turvin. Olen pidemmän aikaan katsellut mollin sivuilta millä aloilla on paikkoja ja mihin löytyisi kiinnostusta itseltäni. Laskin, että tulee halvemmaksi maksaa koulutus jossa opetetaan vain itse asiaa ja tutkinnon saa käteen 9kk, kuin mennä vuosiksi koulun penkille.
Omalla alalla minulle tehtiin selväksi ettei palkaa enää nosteta, päinvastoin tekijöitä löytyy niin paljon halvemalla että minun pitäisi tyytyä pienenpään palkaan jotta saisin töitä. Mielummin alan tekemään jotain muuta.
 
....
Köyhän suurin ongelma tuskin onkaan se, saako lapselle säästettyä ajokorttirahat...

Se köyhä todennäköisesti koittaa säästää sitä rahaa rikkoontuvan pesukoneen tai autonrenkaita varten. Ja ne säästöt tietysti hupenee aina kun autossa posahtaa joku osa puhki tai tulee ylimääräinen lääkärireissu.
 
Köyhän suurin ongelma tuskin onkaan se, saako lapselle säästettyä ajokorttirahat...

Se köyhä todennäköisesti koittaa säästää sitä rahaa rikkoontuvan pesukoneen tai autonrenkaita varten. Ja ne säästöt tietysti hupenee aina kun autossa posahtaa joku osa puhki tai tulee ylimääräinen lääkärireissu.
No ne rahat voi sitten antaa lapsen matkaan, kun hän lähtee maailmalle. Mutta täällä ei tunnuta tajuavan sitä kuinka pienestä tulee suurta jos vaan malttaa odottaa ja sinnikäästä laittaa pennosia säästöön.
Kaikki tänne heti nyt ajatuksella ollaan liikenteessä.
 
"..."
[QUOTE="huoh";30451189]Köyhä jolla on netti ? :D Salli mun nauraa... Sen vähintään 10e minkä sä oot tuhlannu nettiin niin oisit voinu sijoittaa ruokaan...[/QUOTE]

Eikös netti ole nykypäivän Suomessa vähän niinkuin perusoikeus... tai en tiedä onko se vielä, mutta sitä ainakin ollaan puuhaamassa lakiin että jokaisella pitää olla oikeus siihen nettiin, myös köyhällä. Ja ihan ymmärrettävää se on, kaikki tehdään nykyään netin kautta. Työttömäksi ilmoittautumiset, työnhaku, laskujen maksut, jopa terveyskeskukseen tai hammashoitolaan voi nykyään täällä ilmoittautua netin kautta ja sieltä tarkistellaan omat reseptit jne. Ja kaikki tämä tulee vain lisääntymään lähivuosina kun lähipalvelut lakkautetaan ja puhelinneuvontaa supistetaan.

En ymmärrä mitä naureskelua siinä on jos köyhällä on 2 egen netti perusluurissa tai 10 egen netti vanhalla kotikoneella. Voivoi, onpas pröystäilyä. Haloo nyt hyväosaiset.
 
"..."
Mä olen itse nyt anonut opintovapaata ja sen sain. Rahoitan opiskelun koulutusrahaston turvin. Olen pidemmän aikaan katsellut mollin sivuilta millä aloilla on paikkoja ja mihin löytyisi kiinnostusta itseltäni. Laskin, että tulee halvemmaksi maksaa koulutus jossa opetetaan vain itse asiaa ja tutkinnon saa käteen 9kk, kuin mennä vuosiksi koulun penkille.
Omalla alalla minulle tehtiin selväksi ettei palkaa enää nosteta, päinvastoin tekijöitä löytyy niin paljon halvemalla että minun pitäisi tyytyä pienenpään palkaan jotta saisin töitä. Mielummin alan tekemään jotain muuta.
Niin, itse en tiedä kun minulla on kohtuuhyvä ammatti, mutta varmasti kaikkia 1000 e/kk käteen tienaavia kiinnostaa tietää mikä on sellainen ammatti jolla tienaa huomattavasti tuota enemmän kuukaudessa ja josta saa paperin 9:ssä kuukaudessa käteen ja mikä tuollaista koulutusta järjestää... Kuulostaa melkoiselta kultasuonelta, onneksi olkoon sinulle!
 
[QUOTE="...";30451217]Niin, itse en tiedä kun minulla on kohtuuhyvä ammatti, mutta varmasti kaikkia 1000 e/kk käteen tienaavia kiinnostaa tietää mikä on sellainen ammatti jolla tienaa huomattavasti tuota enemmän kuukaudessa ja josta saa paperin 9:ssä kuukaudessa käteen ja mikä tuollaista koulutusta järjestää... Kuulostaa melkoiselta kultasuonelta, onneksi olkoon sinulle![/QUOTE]

Markkinointi-instituutti on esim. paikka jossa saa opiskeltua hyviä ammateja kohtuuajassa.
 
Hyvähän olisi, että jonkun verran löytyisi sitä pesämunaa ja työpaikat. Ei elettäisi sen hetkisten tulojen mukaan vaan laitetaisiin sitä rahaa sinne säästöön jatkuvasti.
Mä esim. avasin rahastosäästön, kun sain tietää olevani paksuna. Mulla on 18-vuotta aikaa säästää sinne pikkusummista ajokorttirahat lapselle. Ne menevät automaattisesti tililtä palkkapäivänä, en edes huomaa niiden kymppien kadoneen.

Ihan tälläisillä pikkujutuilla saa ajan kanssa suurta aikaan. Olisi todella hyvä jos taloudenhallintaa opetetaisiin teini-ikäisille.
Tulevalla uudella duunipaikallasi voi alkaa yyteet viikko sen jälkeen kun olet sinne työkokeiluliksalla mennyt.
Rahastosi arvo 18 vuoden päästä on arvoitus ja ennustamista. Nokian osakkeen arvo oli huipussaan yli 60 ja romahduksen jälkeen vissiin alle 2 ja sitä oli aika monessa rahastossa.

Et toivottavasti se pesämunasi on riittävä määrä hyvällä paikalla sijaitsevaa kiinteää omaisuutta.
 
Tulevalla uudella duunipaikallasi voi alkaa yyteet viikko sen jälkeen kun olet sinne työkokeiluliksalla mennyt.
Rahastosi arvo 18 vuoden päästä on arvoitus ja ennustamista. Nokian osakkeen arvo oli huipussaan yli 60 ja romahduksen jälkeen vissiin alle 2 ja sitä oli aika monessa rahastossa.

Et toivottavasti se pesämunasi on riittävä määrä hyvällä paikalla sijaitsevaa kiinteää omaisuutta.
Pystyn elämään myös ansiosidonaisella ja aina voin tehdä sitä työtä mitä teen nytkin.
 

Yhteistyössä