Miksi lapselle annetaan niin monta nimeä

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
???
Miksi niin useille lapsille annetaan kolme nimeä nykyään? Tai kaksikaan, kun yksi riittää mainiosti. En ole koskaan tajunnut tuota. Ettekö osaa päättää parasta nimeä, vai mikä syynä.
 
Mun molemmilla mummoilla on kolme nimeä, eikä kummankaan kutsumanimi ole eka nimi. Maailma on täynnä ihania nimiä joten tietysti pitää hyödyntää se maksimimäärä nimiä ja tehdä vikasta nimestä mahdollisimman pitkä että saa ihanan nimikokonaisuuden lapselle :)
 
"vieras"
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Miksi ei antaisi?

Tässä meidän syitämme:
- Kun on useampi nimi, pienenee riski täysnimikaimoista. Ja on käytännöllistä, ettei ole täysnimikaimaa
- Meidän lapsen kutsumanimi on ulkomailla hankala. Jos se tulee elämässä ongelmaksi, voi helposti ottaa toisen nimensä kutsumanimeksi. (Joka puolestaan taas on vähän hankala suomenkielessä.)
- Kullekin nimelle on syynsä, esim. merkitys, suvun historia jne. Näin pystyimme antamaan lapselle suvussa kulkeneen nimen, muusta syystä merkityksellisen nimen (joka ei toimi kutsumanimenä) ja nimen jonka halusimme kutsumanimeksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27990745]Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Miksi ei antaisi?

Tässä meidän syitämme:
- Kun on useampi nimi, pienenee riski täysnimikaimoista. Ja on käytännöllistä, ettei ole täysnimikaimaa
- Meidän lapsen kutsumanimi on ulkomailla hankala. Jos se tulee elämässä ongelmaksi, voi helposti ottaa toisen nimensä kutsumanimeksi. (Joka puolestaan taas on vähän hankala suomenkielessä.)
- Kullekin nimelle on syynsä, esim. merkitys, suvun historia jne. Näin pystyimme antamaan lapselle suvussa kulkeneen nimen, muusta syystä merkityksellisen nimen (joka ei toimi kutsumanimenä) ja nimen jonka halusimme kutsumanimeksi.[/QUOTE]

Ai niin ja lapsen isälläkin on kolme nimeä, joten hänestä oli luontevaa jatkaa perinnettä. Hänelle kolme nimeä on se normaali määrä, joten olisi tarvinnut jotain erityisiä perusteita miksi kaksi tai yksi olisi ollut parempi, jotta hän olisi nähnyt tarpeen muuttaa hyvää käytäntöä.
 
Kjhhv
Jos yksi nimi riittää, niin miksi ihmeessä mä oon saanu kuulla siitä v*ttuilua koko ikäni? Aina on joku kysymässä miksi ihmeessä ei ole kuin yksi nimi. Omilleni halusin kaksi, ettei tarvi selitellä.
 
???
Jos yksi nimi riittää, niin miksi ihmeessä mä oon saanu kuulla siitä v*ttuilua koko ikäni? Aina on joku kysymässä miksi ihmeessä ei ole kuin yksi nimi. Omilleni halusin kaksi, ettei tarvi selitellä.
Itselläni (samoin lapsillamme) on vain yksi nimi, eikä kyllä koskaan kukaan ole asiasta vittuillut.
Aika harvoinhan nuo toiset nimet tulevat edes esiin muualla kuin lomakkeita täyttäessä.
Enkä kyllä tajua tuota täyskaima pelkoakaan. Tuskin kukaan otta toista tai kolmatta nimeään yhtäkkiä käyttöön ihan vain siksi, että esim luokalla/työkaverina olisi samanniminen tyyppi.
 
"vieras"
Itselläni (samoin lapsillamme) on vain yksi nimi, eikä kyllä koskaan kukaan ole asiasta vittuillut.
Aika harvoinhan nuo toiset nimet tulevat edes esiin muualla kuin lomakkeita täyttäessä.
Enkä kyllä tajua tuota täyskaima pelkoakaan. Tuskin kukaan otta toista tai kolmatta nimeään yhtäkkiä käyttöön ihan vain siksi, että esim luokalla/työkaverina olisi samanniminen tyyppi.
Serkkuni juuri valitti, että häntä on aina ihmetelty kun on vain yksi nimi. "Tarpeen" vaatiessa hän onkin sitten keksinyt itselleen toisia ja jopa kolmansia nimiä. Jopa opettajat ovat joskus ihmetelleet isoon ääneen, että eikä Ilonalla ole muita nimiä.

Sinulla ei ihan selvästi ole täysnimikaimaa? Se on melkoisen ikävä tilanne, kun opiskellessasi arvosanasi ja opintopisteesi menevätkin sille toiselle saman nimiselle opiskelijalle, saat kirjeitä ulosotosta jotka oikeasti kuuluvat toiselle saman nimiselle samassa kaupungissa asuvalle, puhumattakaan siitä tilanteesta, että lääkäri lukee väärää ppotilaskertomusta. Ja jokainen näistä on tapahtunut ihan elävässä elämässä samalle henkilölle.
 
Turmaliini
Itseäni ärsyttänyt kun vanhemmat antoivat vain kaksi nimeä, vaikka kolmatta harkittiin. Vieläpä sellainen nimi josta tykkään se kolmas. Olen harkinnut sen lisäämistä nimeeni.
 
Meidän lapsilta löytyy kummaltakin kolme nimeä, samoin itseltäni, enkä ole koskaan osannut tätä kummeksua tai pitää mitenkään pahana. Harvinaista on omassa lähipiirissä se, että jollekin on anettu ainoastaan yksi nimi - itse asiassa ei taida löytyä ainoatakaan sellaista henkilöä.

Mutta makuasiahan tämä on, ja kukin tavallaan. Jokainen tekee niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, enkä ymmärrä, miksi nimien lukumäärästä pitäisi tehdä numero... :)
 
"jada"
Itselläni on vain yksi nimi, joka tosin on yhdysnimi. Tulevalle lapselle olen ajatellut antaa kolme nimeä, koska itseäni on lapsesta saakka ärsyttänyt se, että mulla on vaan yksi nimi. Poikaystävällä on kaksi etunimeä ja hänen edellisestä liitosta syntyneillä lapsillaan on myös kaksi nimeä. Yhteinen lapsemme saa tod.näk. kolme nimeä ja nimien tyyli tulee luultavasti olemaan erilainen kuin poikaystävän vanhemmilla lapsilla.
 
"vieras"
itse sain vauvana 2 nimeä, mutta 18-vuotiaana jätin 2. nimen pois koska en tykännyt siitä ja en tarvitse toista nimeä mihinkään. myös miehelläni on 1 nimi, samoin lapsilla. kukaan ei ole ihmetellyt asiaa. meillä on todella harvinainen sukunimi, alle 10 Suomessa. ei mene nimet sekaisin.
 

Yhteistyössä