Miksi paino ei laske?

  • Viestiketjun aloittaja "Martta"
  • Ensimmäinen viesti
Neuvoja?
[QUOTE="Tina";30122432]Vettä 3 litraa päivässä

Täysjyvänäkkäriä 2 kpl päivässä, sellaisenaan
Aamupalksi puuro (2dl) tai Rasvaton maitorahka marjoila, ei sokeria
Lisäksi kauraleseitä tai pellavasiemenrouhetta joka päivä 2 rkl
Salaattia, kurkkua,tomaattia, plus kanaa 100g/ annos[/QUOTE]

Kyselin tuossa ylempänä neuvoja. Pitäisiko minunkin noudattaa näin tarkkaa dieettiä, jos haluan pudottaa 58kg painosta n 2-5kg pois? Olen normaalipainoinen.

Onko paha, jos laitan kahviin maitoa ja sokeria? En tosiaan ole koskaan perehtynyt laihdutukseen, joten kysyn nyt..
 
"Hanna"
Ei mitään järkeä! Runsaskalorista ruokaa kannattaa syödä, niin tulee syötyä määrällisesti vähemmän ja nälkäkään ei ole heti kurkkimassa nurkan takaa.
Mikä järki on tunkee mahansa ihan täyteen kun vähemmälläkin tulee kylläiseksi.
Tääkin varmaan riippuu ihmisestä, kuinka tykkää tehdä ja kerätä kalorinsa.

Mä tykkään syödä, nautinto. Ja mulle on tärkeätä myös syömäni ruoan ulkonäkö.
Että jos pitäisi valita syönkö nopsasti kärtsätyn grillimakkaran vai ison lautasellisen nätin näköistä salaattia, valitsen ehdottomasti sen salaatin.
Siinä on enemmän pureskeltavaa ja sen syömisessä kestää kauemmin. Nää seikat vaikuttaa mulla myös nälän katoamiseen.
Yhden makkaran jälkeen olo on, että höh, tässäkö tää oli. Nälkä on edelleen ja ruokailuun kului ehkä pari minuuttia.
 
"laihduttaja"
4 viipaletta Vaasan ruispala-leipää sisältää 563 kaloria. Kun tähän lisää vielä ne juustosiivut, niin aika iso osa päivän kaloreista menee niihin leipiin...villi veikkaukseni on, että yli puolet siitä 1400 päivittäiskalorimäärästä.
Mun mielestä yhdessä viipaleessa on 70kcal, joten neljä viipaletta on kaksi leipää (molemmat puoliskot siis) eli 280 kcal/4 viipaletta.

Itse söisin max. 1 viipaleen/päivä, jättäisin juustot ja maitotuotteet suurimmalta osin pois (maustamatonta rahkaa lukuunottamatta). Leivän päälle kurkkua/salaattia/ohutta saunapalvia juuston sijaan. Aamuisin puuroa mehukeitolla/maidolla/voisilmällä. Ei mitään kastikkeita, nakeista nyt puhumattakaan vaan vähärasvaista lihaa kuten naudan jauhelihaa/kanaa tai kalaa salaatin kanssa. Kourallinen pähkinöitä kerran päivään, välipalana rahkaa marjoilla/hedelmillä.
 
"zxc"
Nakeista tuli muuten mieleen, löysin eilen kaupasta Wilhelmin kevyt grillimakkaran, oli muuten aika hyvä ja kaloreita ' vain' 140 yhdessä. Onhan siinä rasvaakin, mutta herkuteluks kelpasi mulle. Kaksi makkaraa ja paljon fetasalaattia, siinä oli alle 500 kcal mutta maistui ihan gurmeruolta, nälkä ei ollut pitkään ja mielikin virkistyi :)
 
Vierasmiess
Kyselin tuossa ylempänä neuvoja. Pitäisiko minunkin noudattaa näin tarkkaa dieettiä, jos haluan pudottaa 58kg painosta n 2-5kg pois? Olen normaalipainoinen.

Onko paha, jos laitan kahviin maitoa ja sokeria? En tosiaan ole koskaan perehtynyt laihdutukseen, joten kysyn nyt..
Jos vaan kokeilet ihan itse? Etkö osaa lukea ravintosisältöjä ja ymmärrä sitä, että jokainen kalori sun perseeseen tulee suun kautta? Ylipäätään asioita tässä maailmassa kannattaisi opetella tekemään itse, vaikea toisen on sua laihduttaa.
 
"Skarppi"
[QUOTE="Martta";30118685]Ikää pian 40v ja kolmen lapsen jälkeen painoa tullut hiipien. Ikinä en ole joutunut lahduttamaan, mutta nyt tarvisi saada 5-6 kiloa pois. Kävelyä joka päivä kotiäidin touhujen lisäksi noin 40min koiran kanssa. Olen jättänyt pois karkit, pullat ja sipsit sekä alkoholijuomat ja keksit. Olen yrittänyt tarkkailla hieman kilokaloreja ja esimerkiksi yhden päivän syömiset on tällaisia:
-kaksi ruisleipää ohuella juustonsiivulla teen kanssa aamulla.
- lounas kaksi pientä perunaa, nakkikastiketta desilitra ja puolet lautasesta salaattia.
- välipala: joku hedelmä/rahkaa 1,5 desiä tms.
- "päivällinen" esim.maustamatonta jugurttia 2dl/ pari näkkäriä/salaattia/tonnikalaa tms
- iltapala kaksi ruisleipää, päällä ohuet juustonsiivut tomaatin kera

QUOTE]

Unohda kalorit, ihmisten ruoansulatus ja aineenvaihdunnassa on eroja.
Ei kaikki saman kokoiset autotkaan kulje samaa matkaa, samalla bensamäärällä (kcal/l)
Jätä toinen ruisleipä, perunat ja näkkärit pois.
Tilalle vihanneksia ja salaattia, tomattia yms.
Kanaa, kalaa, tonnikalaa jne.
 
"Kukka"
[QUOTE="liisis";30119263]Ei painonpudotus mitään noin yksinkertaista matikkaa ole. Silläkin on merkitystä, mistä ne kalorit tulee ja miten ne kehossa käyttäytyy. Ei ihminen kone ole.[/QUOTE]

Arjessa ihminen joutuu menemään sen helpoimman kautta painonpudotuksessa, koska se muutoinkin on vaativaa puuhaa. Siksi selkeä matematiikka auttaa todella paljon. Nimim. 30 kg laihduttanut.
 
joojooo
[QUOTE="Hanna";30122484]Tääkin varmaan riippuu ihmisestä, kuinka tykkää tehdä ja kerätä kalorinsa.

Mä tykkään syödä, nautinto. Ja mulle on tärkeätä myös syömäni ruoan ulkonäkö.
Että jos pitäisi valita syönkö nopsasti kärtsätyn grillimakkaran vai ison lautasellisen nätin näköistä salaattia, valitsen ehdottomasti sen salaatin.
Siinä on enemmän pureskeltavaa ja sen syömisessä kestää kauemmin. Nää seikat vaikuttaa mulla myös nälän katoamiseen.
Yhden makkaran jälkeen olo on, että höh, tässäkö tää oli. Nälkä on edelleen ja ruokailuun kului ehkä pari minuuttia.[/QUOTE]

Onko ruoasta nauttiminen tavaran määrästä kiinni?
 
viltssu
[QUOTE="zxc";30122534]Nakeista tuli muuten mieleen, löysin eilen kaupasta Wilhelmin kevyt grillimakkaran, oli muuten aika hyvä ja kaloreita ' vain' 140 yhdessä. Onhan siinä rasvaakin, mutta herkuteluks kelpasi mulle. Kaksi makkaraa ja paljon fetasalaattia, siinä oli alle 500 kcal mutta maistui ihan gurmeruolta, nälkä ei ollut pitkään ja mielikin virkistyi :)[/QUOTE]

Wilhelmi on hyvä makkara. Mutta ei sitä kannata kevyenä ostaa.
 
Puolet lautasesta salaattia
Onko ruoasta nauttiminen tavaran määrästä kiinni?
Kyllä. Sitäpaitsi kyseinen malli tukee jo lautasmalli-ideaakin. Isommasta ruokamäärästä vähäkalorista ravitsevaa ruokaa tulee maha täyteenkin ja laihtuu siitä huolimatta. Itselleni on ainakin tärkeää juuri saada iso lautasellinen vähäkalorista ruokaa, kuin tyytyä tyyliin pieneen leipälautaselliseen runsaskalorista ruokaa ja tuntea itsensä pian jo nälkäiseksi.
 
"Hanna"
Onko ruoasta nauttiminen tavaran määrästä kiinni?
On.
Ja mulla ruokailu ei ole pelkästään sitä, että vedetään tavaraa napaan.
Kaikki alkaa jo ruoanvalmistuksesta. Puhtaat ja hyvät raaka-aineet, tunteella itsetehtyä. Ja ruokailuhetki, istutaan koko perhe yhteisen pöydän ääreen, syödään hitaasti ja jutellaan. Ja sitten tosiaan se ruoan ulkonäkö, se vaikuttaa paljon.

Enemmän tyydytystä tuottaa syödä iso lautasellinen hyvää ja kevyttä ruokaa, kuin syödä pieni annos runsaskalorista mättöä.
 
vierassss
Eivät toki ole sitä mitä ovat kaali, salaatti, idut ja puun juuret sekä tietysti ainoana HYVÄNÄ juomana maailmassa.
Ehdottomasti kannattaa käyttää ainut elämänsä pidättäytymästä kaikista noista ehdotuksistani koska ne ovat vielä PAHAA. Hyi vittu jotain tuoretta juureen tehtyä ruisleipää! Oksetus!
Minä tykkään pihveistä, ravuista, lohesta, suklaasta, salaateista ja hedelmistä. Niitä olen kaikkia syönyt kun olen karpannut ja paino on lähtenyt ihan hyvin. Ei siihen mitään ituja ja puunjuuria tarvita :D
 
"Martta"
Eipäs tehdä tästä nyt taistelutannerta:)
Omaa fyysistä vammaani ei voi kukaan jäsenkorjaaja korjata, koska kyseessä on hermovaurio, mutta ei siitä sen enempää..
Tänään söin:
Aamupala (kivittäkää vain) kaksi ruisleipää oivariinilla ja ohuella juustonsiivulla ja teetä
Lounas puoli lautasellista salaattia, kaksi itsetehtyä lihapullaa ja yksi peruna
Välipala/päivällinen kaurapuuroa 3dl (auts keitin vahingossa maitoon)
Iltapala kaksi ruisleipää missä oivaiinia, ohut juustosiivu ja tomaattia+ teetä.
Ennen iltapalaa oli jo kova nälkä, ennen sitä en tuntenut nälkää. Ajattelisin tuossa olevan se noin 1200kcal. Mietin tuossa miksi ei voi kaurapuuron sijaan syödä noita kahta ruisleipää? Kaloreissahan ei nyt niin hirmu suuri ero ole kuitenkaan? En nyt itse ainakaan pidä sitä ruisleipää niin epäterveellisenä kuin vehnäinen höttöleipä. Onkos muuten purkassa kaloreita, niitä syön joka aterian jälkeen...
 
"Martta"
Joku sanoi, että en ole valmis luopumaan "mistään" laihtuakseni? Olen mielestäni luopunut paljostakin: karkeista, sipseistä, pullista, kekseistä, jäätelöistä,mehuista, limsoista jne jne :)
 
Epäilen
Olet luopunut monesta "herkusta" (et kuitenkaan leivästä, jota itsekin sanoit herkuksesi), mutta silti paino ei laske? Eli korvaat noita herkkuja "tavallisella" ruoalla (eli leivällä). Ruoan laatu ehkä vähän parantunut, mutta syöt edelleen liikaa.

Ja mikä ihme siinä leivässä niin paljon kiehtoo, että pitäis saada vielä lisää vetää sitäkin? Jopa 6 palaa päivässä? Vaikka söisi sinänsä terveellistä ruisleipää, tuo määrä on liikaa. Syö enemmän kasviksia ja vaikka rahkaa marjoilla, paljon kevyempää kuin puurot, leivät, perunat ja nakkikastikkeet, ja nälkä pysyy pitempään poissa. Ja ruokaa saa syödä määrällisesti enemmän, kun kaloreita on vähemmän.

Vähennä nyt oikeasti sitä leivän puputtamista, yksi leipä aamulla ja toinen illalla riittää päivän tarpeiksi.
 
hohhojaa
[QUOTE="Martta";30124574]Joku sanoi, että en ole valmis luopumaan "mistään" laihtuakseni? Olen mielestäni luopunut paljostakin: karkeista, sipseistä, pullista, kekseistä, jäätelöistä,mehuista, limsoista jne jne :)[/QUOTE]

Mutta et runsaasta leivän ja puuron syönnistä. Etkö sä hyvä ihminen tajuu, että sun kannattais syödä korkeintaan 2 leipäpalaa päivässä? Syö ne leivänpäälliset, mutta jätä se leipä syömättä.

Älä kyttää pelkkiin kaloreihin!
 
voivoivoi
Kyllä. Sitäpaitsi kyseinen malli tukee jo lautasmalli-ideaakin. Isommasta ruokamäärästä vähäkalorista ravitsevaa ruokaa tulee maha täyteenkin ja laihtuu siitä huolimatta. Itselleni on ainakin tärkeää juuri saada iso lautasellinen vähäkalorista ruokaa, kuin tyytyä tyyliin pieneen leipälautaselliseen runsaskalorista ruokaa ja tuntea itsensä pian jo nälkäiseksi.
No,sehän on runsaskalorisen ruoan tarkoitus, ettei heti tule nälkä.
Ei sillä ole merkitystä onko maha täys vaan mitä siellä mahassa on.
 
ruokaaruokaa
[QUOTE="Martta";30118685]Ikää pian 40v ja kolmen lapsen jälkeen painoa tullut hiipien. Ikinä en ole joutunut lahduttamaan, mutta nyt tarvisi saada 5-6 kiloa pois. Kävelyä joka päivä kotiäidin touhujen lisäksi noin 40min koiran kanssa. Olen jättänyt pois karkit, pullat ja sipsit sekä alkoholijuomat ja keksit. Olen yrittänyt tarkkailla hieman kilokaloreja ja esimerkiksi yhden päivän syömiset on tällaisia:
-kaksi ruisleipää ohuella juustonsiivulla teen kanssa aamulla.
- lounas kaksi pientä perunaa, nakkikastiketta desilitra ja puolet lautasesta salaattia.
- välipala: joku hedelmä/rahkaa 1,5 desiä tms.
- "päivällinen" esim.maustamatonta jugurttia 2dl/ pari näkkäriä/salaattia/tonnikalaa tms
- iltapala kaksi ruisleipää, päällä ohuet juustonsiivut tomaatin kera

Jostain laskurista sain tulokseksi, että minä saisin syödä 1900kcal ilman laihdutustoiveita. Nyt siis kuitenkin haluaisin tiputtaa painoa jonkin verran ja ajattelin, että tuollainen max 1400kcal per päivä mahdollistaisi tämän? Miltä kuulostaa? Syönk liian paljon/liian vähän vai mitä ihmettä? Paino sahaa edestakaisin, mutta ei tipu kunnolla. Mielipiteitä?[/QUOTE]

Ihan oikeesti sun kannattais etsiä tietoa ravinnosta ja sen vaikutuksesta.
Pelkkiin kaloreihin ei pidä tuijottaa.
Ihmettelen kyllä,jos olet kolmen lapsen äiti, etkä oikeasta ruoasta tiedä mitään!
 
jooojooo
[QUOTE="Martta";30125024]Auts...onneksi lasten ei tarvitse tutkailla kaloreita vaan ihan normaali kotiruoka riittää :)[/QUOTE]

Ei tarvii tutkailla kaloreita, mutta tarvitsevat hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
Kuten laihduttajakin.

Mikä muuten on sinun "normaali kotiruoka"?
 

Yhteistyössä