miksi sain ison vauvan?

Vauvani painoi syntyessään vähän alle 4,5kg. Olen alle 25-vuotias ennen raskautta painoindeksini oli 22, raskausaikana söin terveellisesti ja monipuolisesti(kyllä myös kylässä kahvin kanssa joskus pullan ja elokuvissa vähän irtokarkkeja) ja liikuin päivittäin vähintään puolituntia. Raskauden aikana painoa tuli n.18kg,mutta olin lähtöpainossani n.3kk synnytyksen jälkeen ilman mitään ruokavalion muutosta. minulla ei ollut raskausdiapetestä ja oma syntymäpainoni oli 3500g. Tuntuu pahalta kun ihmiset kauhistelevat vauvani kokoa, ja tuntuu että minua syytetään siittä että vauvani on niin iso. nytkin vauvalle painoa tulee suunnilleen kilo kuukaudessa, vaikka pelkällä rintamaidolla ruokin, enkä neuvolatädin mukaan yhtään liian usein. Mitä teen väärin?
 
Minä olen vajaa 160 cm ja painoin syntyessäni 4,2 kg. Äitini oli jotain 162-163 cm pitkä. Poikani syntyi 29.10.2010 ja painoi 3936 g ja oli 56 cm pitkä, terve poika.

Painoindeksini oli 23,9 alkuraskaudessa ja jouduin lopettamaan imetyksen joulun alla koska laihduin liikaa.

Joten niin kuin mur-mur totesi, et ole tehnyt mitään väärin - olemme yksilöllisiä jo heti syntymästä lähtien!
 
vastaan tähän vaikka kuulunkin jo tonne taapero puolelle mutta meillä oli taas toisinpäin eli jätkä oli pieni syntyessään sillä oli vain 2340g ja 46cm vaikka syntyi rv 38 vaikka söin normaalisti niin siltikin kävi noin ja mulla suurin vauva on ollut 3110g eli pieniä kaikki mutta syytän jätkän koosta itseäni vaikka parhaani yritin .
 
Kenenkään ei pidä itseään syyllistää,ei pienuudesta eikä suuruudesta. Perimällä on iso merkitys, istukan toiminnalla yms.
Mun painoindeksi oli n.20 ja painoa raskaudessa ei tullut mitään,eli synnytyksen jälkeen painoind.oli 18 (laihduin leikatun mahani takia ku en voinu syödä). Silti vauvani oli lähes 3.5kg,eli ei mikään rääpäle :) Kyllä ne osansa ottaa, teit mitä tahansa :).
Nauti vauvastasi!
 
Hei torstai :wave: Et tee mitään väärin! Itse sain vajaa 3 viikkoa sitten esikoispoikani, pituus 54cm ja paino 4540g. Painoindeksini oli ennen raskautta 23 ja paino nousi raskauden aikana n. 13kg. Minäkin yritin syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja herkuttelua ei ollut sen enempää kuin aikaisemminkaan. Minullakaan ei ollut raskausdiabetesta. Mutta sekä minun että mieheni suvussa on isoja vauvoja ja me itse olemme aika pitkiä. Mies päälle 180cm ja minä 169cm. Joten perintötekijät vaikuttaa varmasti. Koita jättää omaan arvoonsa muiden mielipiteet :hug: Eikö ole hyvä, että sun vauva pystyy hyödyntämään rintamaidon hienosti ja sun maito on ilmeisesti hyvin ravintorikasta =) On se kyllä ihmeellistä, että aina pitää toisten päivitellä vauvan kokoa, olipa nyt sitten iso tai pieni kokoinen! Jokainen vauvahan on kuitenkin yksilönsä ja kaikki ei aina kasva käyrien mukaisesti :mad: Ei muuta, kuin hyvää jatkoa sinulle ja ihania hetkiä vauvasi kanssa :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei torstai! Et todellakaan ole tehnyt mitään väärin, joten toivottavasti pystyt nauttimaan vauvastasi muiden mielipiteistä välittämättä.
Itselläni on kaksi lasta, esikoinen oli syntyessään 2735g/48cm (rv38+3) ja kuopus 4448g/54cm (rv42+1). Esikoisesta minulla todettiin raskasudiabetes (joskin vasta toista odottaessani) ja nyt toisen lapsen kohdalla arvot olivat molemmilla mittauskerroilla kunnossa. Herkuttelua oli itselläni molemmissa raskauksissa ihan yhtälailla, joten se ei liene syynä poikien suureen eroon. Raskausviikoissa oli tosin neljän viikon ero, mutta tuskin se yksistään selittää meillä tuon kahden kilon eron syntymäpainoissa.

Nauti siis vauvastasi ja iloitse, että hän kasvaa niin hienosti rintamaidolla - niin täälläkin eli kilo tulee lisää kuukausittain :)
Ihania vauvatuoksuisia hetkiä sinulle pienokaisesi kanssa!
 
NAJ
Et tehnyt mitään väärää, meillä on kolme lasta esikoinen syntyi rv 40+0 48 cm, 3,1 kg söin raskauden terveellisesti, liikuin, herkuttelin vähän välilläm, paino nousi vajaan 10 kg raskauden aikana Poika alkoi kasvaa tosi hyvin painoa tuli reilut puolikiloa -kilo kuuukaudessa.

Toinen oli 54 cm, 4,2 kg, tässä raskaudessa painoa tuli ehkä 13 kg, söin terveellisesti, liikuin, silti poika oli yli kilon esikoista painavampi. Ja taas kasvu lähti hyvin, paino nousi alkuun tosi nopeasti, muta 5kk iässä alkoi kasvu tasaantua, ja olikin vuoden ikäisenä vajaan kymmenen kiloa.

Kolmas oli 51 cm ja 3,9 kg, tässä raskaudessa paino nousi vain n 7kg, liikuin, herkuttelin maltillisesti. TÄllä vauvalla kasvu on ollut hyvin rauhallista, 8kk painoa tytöllä oli 6,2 ja pituutta 66cm

Vauvan kasvu on yksilöllistä, varsinkaan synnytyksen jälkeen vauva ei kasva liikaa, siihen minkäkokoiseksei vauva mahassa kasvaa, voi toki vaikuttaa liikunnalla ja syömisellä, mutta siihen vaikuttavat muutkin tekijät. Nauti vauvastasi :) Usein kasvu tasaantuu kun vauva alkaa liikkumaan :)
 
torstain viesti oli kuin mun kynästä!

Meilläkin siis iso vauva ja vielä ensimmäinen. Poika painoi 4900g ja oli 56cm pitkä syntyessään rv 41+2. Mulla myös bmi 22 ennen raskautta, liikuin paljon raskauden aikana ja kiloja kertyi lopulta vajaa 15kg, jotka jäivät synnärille. Raskausdiabetestä ei multa tutkittu ikäni ja taustan takia, eikä sokeria ollut virtsassa raskauden aikana kertaakaan. Uskoisin, että meillä suurimmat vauvan kokoa selittävät tekijät on perintötekijät sekä raskauden kesto. Ollaan miehen kanssa molemmat kookkaita, minä yli 170cm ja mies yli 190cm, ja mies muistuttaa perusruumiinrakenteeltaan enemmän karhua kuin jotain riukua. Mies lähenteli 4,5 kiloa syntyessään ja minä olin sen 4kg. Raskauden aikana söin ihan normaalisti, mutta en mitenkään erityisesti vältellyt herkkuja, joten jos mulla se rd kuitenkin on ollut niin siinä siis yksi syy lisää isoon kokoon. Se jää nähtäväksi sitten ehkä sen seuraavan vauvan kohdalla.

Ihmiset osaa kyllä olla aivan mahdottoman tahdittomia tällaisen asian kanssa! Kaikki sympatia sulle! En ymmärrä, että miten joillekin on vaikeaa käsittää sitä, että kaikki eivät saa keskivertokokoa olevaa vauvaa ja vielä vähemmän ymmärrän sitä, että se pitää sanoa myös isokokoisen vauvan vanhemmille (aivan kuin he eivät sitä jo tietäisi). Se tuntuu pahalta :( Me esimerkiksi saatiin onnittelukortti sukulaisilta maailmalta, jossa luki "congratulations on your new little bundle of joy" ja sana "little" oli yliviivattu ja tilalle oli kirjoitettu "not so little". Olin pitkään tosi suruissani tosta kommentista! Nyt alkaa jo helpottaa, kun sälli on jo 3kk. Ja tosiaan meilläkin vauvalle on kokoa tullut se kilo kuukaudessa.

Yhdyn edellisiin kirjoittajiin siinä, että et varmasti tee mitään väärin ja vauvasi kasvaa hienosti! :) Lapsen syntymäpainohan ei korreloi välttämättä sen kanssa, kuinka iso hänestä tulee vanhempana. Niinkuin jo monet totesivat, kasvu on hyvin yksilöllistä! :)
 
Yhdyn edellisiin, et ole tehnyt mitään väärää!

Minulla nyt kaksi lasta. Ensimmäinen (tyttö) painoi syntyessään 3580g ja 49cm, eli varsin normaalin kokoinen. BMI ennen raskautta 21,5 , raskausaikana liikuin normaalisti ja söin ja herkuttelin normaalisti, sokerirasitusta ei tehty. Vauva kasvoi hyvin äidinmaidolla. Toinen (poika) olikin sitten omaa maataan... 4530g ja 55cm... BMI ennen raskautta 22 ja sen vuoksi "pääsin" sokerirasitukseen, joka ihan normaali. Ei muutenkaan mitään ihmeitä raskausaikana. Kasvoi alkuun myös tuon kilon kuussa, 6kk neuvolassa oli jo 10,4kg (pelkällä äidinmaidolla)! Nyt tasaantunut kun ruvennut liikkumaan enemmän, päinvastoin tuntuu, että poika on laihtunut (nyt siis 10kk) .

Molemmat olleet yliaikaisia, sektoitu 42+3 ja 42+0. Muuta selitystä pojan kokoon ei löytynyt kuin harvinaisen suuri istukka, eli on saanut hyvin ravintoa kohdussa ollessaan. Oma syntymäpaino ollut 3,2kg ja miehen 3kg.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, edellisiä jo kompaten eipä siihen vauvan kokoon oikeen voi millään vaikuttaa saatikka sit itseään syyttää.

Meidän esikoinen oli 53cm ja 4010g
Itse otin raskausaikana 26kg ja tunnustan syöneen kyl raskauden piikkiin paljon herkkuja.

Toisessa raskaudessa katsoin hyvin tarkkaan että mitä suuhuni pistän, kun edellisestä raskaudestakin oli 15kg vielä jäljellä. Painoa koko raskausaikana tuli 6kg.
Toinen tyttö painoi 3140g ja 52cm

Vauvoilla oli lähes kilo painoeroa ja omat kiloni jäivät sairaalaan. Nyt vauva on 3kk ja olen saanut tiputettua painoa lähtöpainosta -8kg.

Neidot ovat kasvun suhteen muutoinkin hyvin erilaisia. Esikoinen painoi 3kk ikäisenä 6700g kun tää toinen vaivaiset 4900g. pituus samassa.

Jokainen on oma yksilönsä ja kasvaa omaan tahtiin on se sitten mahassa tai mahan ulkopuolella !!

Nauti vauvastasi, se on pieni vain hetken <3
 
Mulla on neljä lasta joista 2 on ollut suurikokoisia syntyessään. Kolmonen oli 4905g ja tämä nuorin tulokas 4480g. Itse olemme pitkiä mieheni kanssa,mä olen normaalipainoinen,syön suht terveellisesti ja raskausaikanakin tuli liikuttua eikä raskauskilojakaan tullut liikoja. Uskon,että perimällä ja geeneillä on jotain tekemistä asian kanssa ja se,että mies on ollut suurikokoinen syntyessään. Itse olen tyytyväinen itseeni kun olen pystynyt ruokkimaan omalla maidollani meidän uusimman tulokkaan (2kk ) vaikka hän onkin iso:heart: En mä ainakaan perusta muiden kommenteista:)
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä, jotkut saa vaan vähän reilumman kokoisia vauvoja! Mä olen mun "isoista tytöistä" vaan ylpeä! Mun vanhempi oli 4260g ja tämä uusi tulokas oli 4150g. Mun syntymäpaino oli esikoisen kanssa samaa luokkaa ja mun veljillä myös isot syntymäpainot. Lisäks mun veljien lapset kaikki olleet syntyessä yli 4-kg...eli osittain varmaan sukuvika :LOL: Mut mä koen asian vaan hyvänä ja olen mielummin loukkaantunut jos joku sanoo, voi miten pieni. Korjaan aina: niin ei se nyt kovin pieni ole, kun on jo lähes 5kg vaikka ikää vasta kuukausi...heh...:cool:
 
Monestihan tuo on jotenkin geneettistä. Kaikki sisarukset ovat isokokoisia. ;)
Ei iso vauva haittaa pätkääkään. Raskausdiabetesta sairastavien lapset on kyl isokokoisia, jota yritetään estää, mutta niissä on se ero, että ne lapset ovat oikeasti täynnä "rasvaa". Eli kädet ja jalat ovat turpeat. Normaalisti lapsi ei ole paksu syntyessään. Toivottavasti ei kuulosta häijyltä. x) Normaali isokokoinen lapsi on enemmänkin iso luinen ja rasva on ruskeata, hyvänlaatuista rasvaa. Ei ei pitäisi olla odotettavissa mitään terveysriskejä ym. Toki diabetikoiden lapsetkin ovat yleensä terveitä, mutta heillä on todettu hieman enemmän terveysriskejä aikuisiässä. Suurimmat ongelmat kuitenkin ovat synnytyksessä. Olehan ylpeä isosta lapsestasi. :D
 
Hei!
Et ole tosiaan väärin tehnyt, lähinnä ne ihmiset jotka sitä vauvan kokoa ovat ihmetelleet. Mulla ensimmäinen 3500g/50cm ja toinen 4500g/53cm, eli tasan kilon erot. Kummallakaan kerralla ei raskausdiabetesta todettu, vaikka reilusti ylipainoisena odottajana rasituksissa kävin. Toisessa raskaudessa lähtöpaino oli isompi, mutta viimeiset neuvolamittaukset molemmissa samat.
Mulla onneksi ainoat "isoa vauvaa" ihmetelleet oli anoppi ja appiukko, jotka kans onnittelivat "ei niin pientä", muut ovat osanneet suhtautua tosi kivasti enkä itsekään enää alkujärkytyksen jälkeen ihmettele muuta kuin miten ihanaa on taas seurata pienen lapsen kehittymistä ja uusia taitoja. :heart:
Eli paljon onnea ja iloa vauva-arkeenne!
 
Monestihan tuo on jotenkin geneettistä. Kaikki sisarukset ovat isokokoisia. ;)
Ei iso vauva haittaa pätkääkään. Raskausdiabetesta sairastavien lapset on kyl isokokoisia, jota yritetään estää, mutta niissä on se ero, että ne lapset ovat oikeasti täynnä "rasvaa". Eli kädet ja jalat ovat turpeat. Normaalisti lapsi ei ole paksu syntyessään. Toivottavasti ei kuulosta häijyltä. x) Normaali isokokoinen lapsi on enemmänkin iso luinen ja rasva on ruskeata, hyvänlaatuista rasvaa. Ei ei pitäisi olla odotettavissa mitään terveysriskejä ym. Toki diabetikoiden lapsetkin ovat yleensä terveitä, mutta heillä on todettu hieman enemmän terveysriskejä aikuisiässä. Suurimmat ongelmat kuitenkin ovat synnytyksessä. Olehan ylpeä isosta lapsestasi. :D
täytyy nyt varmaan korjata vähän tätä asiaa että jos on RD niin se ei tosiaan tarkoita sitä, että vauva olisi isokokoinen syntyessään. Itselläni oli RD ja vauva painoi syntyessään 3200g... että se siitä rasvaa täynnä olevasta vauvasta.
 

Yhteistyössä