Miksi tällä palstalla monet luulevat että vaihdevuodet alkavat jo 40v?

  • Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";28444978]Monet varmaan laskevat vaihdevuosien alkavan premenopaussista, ja siitä päästään tuohon 40v:hen.
Mä olen luullut, että olen ollut vaihdevuosissa jo monta vuotta, mutta tuon määritelmän mukaan (1,5 v viimeisistä kuukautisista) on vielä muutama kuukausi alkamiseen. En kestä, jos tää on vasta alkua :D Oon 48 v. Mulla on kyllä enää 1/4 munasarjaa jäljellä, kun loput leikattiin pois.

Kas vain, Kepsis on perehtynyt näköjään tähänkin aiheeseen...:D[/QUOTE]
Varmaan laskevatkin. Mä täytän syksyllä 52 v ja koko ajan odotan, että millon ne vaihdevuodet alkaa. Pikkuhiljaa rupee ottamaan kuupasta, kun niitä ei vaan kuulu. Tekisi mieli nauttia elämästä ihan kybällä, mutta koko ajan on pelko persiissä, että huomenna herään jonain v***tun suomörkönä ja pilaan kaikkien lähesteni elämän puoleenpäivään mennessä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28445006:
Varmaan laskevatkin. Mä täytän syksyllä 52 v ja koko ajan odotan, että millon ne vaihdevuodet alkaa. Pikkuhiljaa rupee ottamaan kuupasta, kun niitä ei vaan kuulu. Tekisi mieli nauttia elämästä ihan kybällä, mutta koko ajan on pelko persiissä, että huomenna herään jonain v***tun suomörkönä ja pilaan kaikkien lähesteni elämän puoleenpäivään mennessä.
Ei tää niin kauheeta ole. Mutta kai se on yksilöllistä. Oikeestaan kuumat aallot on ainoa oire, ja talvipakkasilla ihan kätevää, kun lämpöä riittää omasta takaa. (ne kuuluisat viimeiset sanat...)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;28445046:
Artikkelit | Terveyden avaimet | Terveyden Tukipilarit | Terveysinfo
no tuolla juuri tarkennetaan noita käsitteitä. Eli tän mukaan premenopaussi kuuluu vaihdevuosiin, ja menopaussi on se kun kuukautiset loppuvat.
Elikkäs vaihdevuodet saattavat olla ihan huomaamattaan menossa sillä nelikymppisellä. Ei tartte ihmetellä sitä kestovitutusta.
Mulle gynekologi sanoi aikoinaan, että 42 vuotiaana ei SAA vaihdevuodet vielä alkaa, kun tulee sit osteoporoosi, sydänverisuonitaudit (ja sitämyöten kuolema liian aikaisin)
 
Määä
[QUOTE="vieras";28445070]Mulle gynekologi sanoi aikoinaan, että 42 vuotiaana ei SAA vaihdevuodet vielä alkaa, kun tulee sit osteoporoosi, sydänverisuonitaudit (ja sitämyöten kuolema liian aikaisin)[/QUOTE]
no jos sekin tarkoitti käsitteenä niitä viimeisiä kuukautisia. Tosin olen ymmärtänyt että joillain ne tuossa iässä ovat loppuneet, eikä sitä selvänä kuolemantuomiona pidetä, tai hoideta edes, niin kuin tuosta vois käsittää? No en tiedä, mä 42v odotan että helkatti loppuisivat, kun nähtävästi mulla tää varma luisu on alkanut, eli vuoto on kuin sikaa pistettäis, ja kierto sen kuin lyhenee. Mutta kuten noissa sanotaan, nämä oireet voivat alkaa sen 10 vuotta ennen kuukautisten pois jäämistä. Mutta siltihän sitä taitaa olla junassa jo, joten miksikä sitä pitäisi nimittää?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;28445094:
no jos sekin tarkoitti käsitteenä niitä viimeisiä kuukautisia. Tosin olen ymmärtänyt että joillain ne tuossa iässä ovat loppuneet, eikä sitä selvänä kuolemantuomiona pidetä, tai hoideta edes, niin kuin tuosta vois käsittää? No en tiedä, mä 42v odotan että helkatti loppuisivat, kun nähtävästi mulla tää varma luisu on alkanut, eli vuoto on kuin sikaa pistettäis, ja kierto sen kuin lyhenee. Mutta kuten noissa sanotaan, nämä oireet voivat alkaa sen 10 vuotta ennen kuukautisten pois jäämistä. Mutta siltihän sitä taitaa olla junassa jo, joten miksikä sitä pitäisi nimittää?
Mulla loppui, kun tosiaan munasarjat jouduttiin melkein kokonaan poistamaan. Ja lääkäri oli sitä mieltä, että on käynnistettävä hormoneilla, vaikka en olis halunnut.
 
Määä
"Munasarjojen toiminnan
ennenaikainen hiipuminen, POF
(premature ovarian failure),
tarkoittaa munasarjojen
toiminnan häiriötä, joka ilmenee
puuttuvina kuukautisina tai
kuukautisten poisjäämisenä
ennen 40 vuoden ikää. Tilasta
käytetään – virheellisesti – myös
nimeä ennenaikaiset
vaihdevuodet. Munasarjojen
toiminnan hiipuessa
estrogeenieritys vähenee ja
ovulaatiot loppuvat.
Munasarjojen toiminnanvajaus
johtaa elämänmittaiseen
sukupuolihormonien
puutokseen."
Hemmetin sekavaa on kun vähän googlaa.
Mutta tuohon hoitoon saa kelan korvauksen jos todettu alle 40v?

Eihän tässä tiedä että missä iässä sitä pitää hakeutua lääkäriin, jos menkat loppuu. Mutta se tosiaan eri juttu kuin vaihdevuodet ja muut oireet.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;28445046:
Artikkelit | Terveyden avaimet | Terveyden Tukipilarit | Terveysinfo
no tuolla juuri tarkennetaan noita käsitteitä. Eli tän mukaan premenopaussi kuuluu vaihdevuosiin, ja menopaussi on se kun kuukautiset loppuvat.
Elikkäs vaihdevuodet saattavat olla ihan huomaamattaan menossa sillä nelikymppisellä. Ei tartte ihmetellä sitä kestovitutusta.
Mutta musta on vähän epäreilua, että sitä kestovitutusta joutuu odottamaan toistakymmentä vuotta. Menee koko elämä hukkaan odotellessa. Loppuis nyt ees ne kuukautiset, niin varmaan se kestovitutuskin sitten vähitellen alkaisi.
 
Määä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28445382:
Mutta musta on vähän epäreilua, että sitä kestovitutusta joutuu odottamaan toistakymmentä vuotta. Menee koko elämä hukkaan odotellessa. Loppuis nyt ees ne kuukautiset, niin varmaan se kestovitutuskin sitten vähitellen alkaisi.
no, jospa sä säästyisit siltä. Mä oikeasti pelkään miten mun käy, kun en rauhallisin ihminen ole ollut koskaan. No, onneks tässä ei ole paljon kärsijöitä yksikseen öllötellessä. Just rupesin miettiin että mulla oli vuosia sitten älyttömiä hikoilukohtauksia, että eihän mulla vaan olis ollut kuumia aaltoja. Mut ne meni ohitse sitten. Mutta ei tosiaan ole kiva jos näitä oireita tai pahempia saa katella 15 vuotta ennen kuin kaikki on täysin ohi.
 
vierailija
joops älkää murehtiko kyllä ne sieltä kaikille tulee, oli sit ikä mikä tahansa, näiltä bileiltä ei voi välttyä 😂 ja voin sanoa että täyttä paskaa on, että tervetuloa perässä tuutte tekin 😄
 
vierailija
Kuukautisten sekä vaihdevuosien alkamisajankohtaan vaikuttaa geenit. Se miten äidillä on myös tyttärellä. Sama pätee myös kuukautisten kivuliaisuuteen tai vaihdevuosien oireiden ilmenemiseen.
Nykyään hyviä lääkkeitä kumpaankin vaivaan ja turvallisia käyttää.
Vanha sanonta kärsi, kärsi vaan niin kirkkaimman kruunun saat voi heittää romukoppaan.
 
vierailija
En tiedä, olen itse yli 40, alle 50v ja minulla on normaalit kuukautiset vielä.
lapsia en saa sillä olen steriloitu mutta ehkä saisin jos en olisi.
minulla on pari kaveria jotka ovat saaneet tänä vuonna ja viime vuonna vauvoja! ja he ovat samanikäisiä kuin minä.
minun lapset on jo koululaisia ja nautin siitä että ovat isompia.
 

Yhteistyössä