Miksi tuotte reikäisiä ja likaisia vaatteita hyväntekeväisyysjärjestöille?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen töissä lahjoitustavaraa vastaanottavassa paikassa ja ihmettelen suuresti miten joku voi olla niin typerä, että kantaa likaisia, reikäisiä ja haisevia vaatteitaan oikein lahjoitukseen asti ja kuvittelee olevansa hyväkin ihminen. Sellaiset vaatteet kuuluvat joko vaatekauppojen lumppukeräykseen tai sinne omaan roskakoriin. Lahjoitustavaraa vastaanottavien paikkojen työntekijät joutuvat (pienellä palkalla) käymään näitä teidän roskianne läpi ja siihen tuhraantuu aivan liikaa aikaa. Pitäkää lumppunne jooko?
 
Aivan totta!

Samoin ihmettelen, miksi ihmiset raahaavat niitä reikäisiä, rikkinäisiä, likaisia, kissankarvaisia ja kaikenkaikkiaan sellaisessa kunnossa olevia vaatteita kirpputorille, mitä eivät itsekään enää ylleen pukisi. Tai linttaan astuttuja kenkiä joiden kilometrit eivät vain ylitä sataa vaan lähentelevät tuhatta.

Kuka muka moista paskaa enää haluaa käyttää?
 
vierailija
Monilla on luulo että köyhän pitää olla onnellinen kun saa edes jotain. Väliä ei ole onko sillä käyttöä, kumarrella pitää kuitenkin nöyrä hymy huulilla.
 
vierailija
Sitä minäkin ihmettelen. Varsinkin, kun niistä rikkinäisistä vaatteista saa henkkamaukkaan palauttamalla 15% alennuskupongin. Samalla vaivalla ne vaatteet vie liikkeeseen mitä keräyslaatikkoonkin. Meillä ainakin on käytännössä kaikki vaatteet ostettu käyttämällä tuota alennusta. Henkkamaukalle on viety omat ja toisten lumput, ja koska vaatetta ostetaan paljon, niin on siinä muutama kymppi tullut säästettyäkin.
 
Yhden paikallisen kirpparin eteen saa jattaa lahjoituksia, ja siina on iso kyltti, etta ei saa jattaa patjoja/turvaistuimia/lastenvaunuja, koska saadokset kieltavat niiden myynnin kirpalla. Kerran kun olin lahdossa sielta, niin joku oli juuri kantamassa siihen vaunuja ja turvaistuinta. Ja kun kirpan myyja vetosi saantoihin niin oli vaan et kun "en halunnu heittaa roskiin".
No mita se hyovaa, jos ne kirpan tyontekijat joutuu kuitenki heittaan ne roskiin? Ko. kirppis viela toimii taysin vapaaehtoisvoimin...
 
vierailija
Koska nykyasetusten mukaan tekstiilijätettä ei saa laittaa sekajätteeseen. Lähimpään lumppukeräykseen 200km, mutta vaatekeräykseen 200m. Ja koska oot jossain lajittelukeskuksessa töissä, tiedät varmasti, et ne vaatteet lajitellaan siellä, myös niihin lumppuihin, jotka sitten MYYDÄÄN teollisuuden raaka-aineeksi.

Kierrätys kunniaan. Valitettavasti suurin osa suomalaisista kuluttajista ei voi tehdä sitä itse, vaan joutuvat käyttämään välikäsiä.
 
vierailija
Mua kuvottaa ne pestyt ja ehjätkin vaatteet/tavarat kirppareilla ja pelastusarmeijan vaaterekeillä. Hyi helvetti. Ne näyttää jo niin luteisilta noroviruspesäkkeiltä.

Ostan vain ja ainoastaan uutta!
 
No jaa, kyllä itse ainakin käytän reikäisiä vaatteita. Mulla on kahdet housut ja molemmissa reikä, toisissa kaksikin. Mitä se muka haittaa? Toisissa housuissa on lahkeessa ne kaksi reikää, toisissa pakaran kohdalla hyvin pieni reikä, joka peittyy kuitenkin kun pidän pitkää flanellipaitaa. Hyvin pärjään näin. Ei housut mitään ilmaisia ole.
 
Aivan totta!

Samoin ihmettelen, miksi ihmiset raahaavat niitä reikäisiä, rikkinäisiä, likaisia, kissankarvaisia ja kaikenkaikkiaan sellaisessa kunnossa olevia vaatteita kirpputorille, mitä eivät itsekään enää ylleen pukisi. Tai linttaan astuttuja kenkiä joiden kilometrit eivät vain ylitä sataa vaan lähentelevät tuhatta.

Kuka muka moista paskaa enää haluaa käyttää?
Mä oon kävellyt omilla Vikingin talvikengilläni varmastikin montakin tuhatta kilometriä. Tulee käytyä koiran kanssa joka päivä pitkällä lenkillä ja ne kengät on useita vuosia vanhat. En vain ole löytänyt toisia sopivia. Enkä ole juuri etsinytkään, vielä nuo ajavat asiansa.

Karvaakin mun vaatteissa on aina, ei haittaa. Kyllä karvaa maailmaan mahtuu. Laskin tuossa äsken, että jos kengät pitäisi tuhannen kilometrin jälkeen vaihtaa, niin mun pitäisi ostaa uudet muutaman kuukauden välein ellei useammin. Ei ole varaa sellaiseen ja kuormittaisi ympäristöäkin liikaa. Reikäisiä vaatteitakin käytän päivittäin, kuten jo aiemmassa kommentissa mainitsin. Mutta joo, en mäkään näitä omia varmaan minnekään myyntiin laittaisi. Tuskin kukaan huolisi edes ilmaiseksi, sen verran nuhjuisia ovat... Jokainen taaplaa tyylillään. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
vierailija
Itsekin käytän paitoja, joissa on vähän reikiä, ei nei haittaa kun eivät ole näkyviä. Mutta reikäinen vaate ei kelpaa lahjoitukseen, vaan se kuuluu sekajätteeseen, vaattekauppojen lumppukeräykseen, nextiiliin, recciin tms lumppuja vastaanottavaan keräykseen. Onko ihmisillä ajatus, että esim vähävaraisille kelpaa reikäinenkin, kun niitä Hopellekin lahjoitetaan? Asia ei ole näin. Jos vähävaraisessa perheessä kaikki vaatteet ovat reikäisiä, he tarvitsevat nimenomaan niitä ehjiä eikä reikäisillä ja likaisilla vaatteilla pitäisi kuormittaa vapaaehtoisilla ja työkokeilijoilla pyörivää järjestöä.
 
vierailija
Itsekin käytän paitoja, joissa on vähän reikiä, ei nei haittaa kun eivät ole näkyviä. Mutta reikäinen vaate ei kelpaa lahjoitukseen, vaan se kuuluu sekajätteeseen, vaattekauppojen lumppukeräykseen, nextiiliin, recciin tms lumppuja vastaanottavaan keräykseen. Onko ihmisillä ajatus, että esim vähävaraisille kelpaa reikäinenkin, kun niitä Hopellekin lahjoitetaan? Asia ei ole näin. Jos vähävaraisessa perheessä kaikki vaatteet ovat reikäisiä, he tarvitsevat nimenomaan niitä ehjiä eikä reikäisillä ja likaisilla vaatteilla pitäisi kuormittaa vapaaehtoisilla ja työkokeilijoilla pyörivää järjestöä.
Mistä voi teitää mikä vaate käy TEILLE??? Viedään osa hmn:nään mut joskus jotain noihin missä se juttu on. Kattokaa läpi ne vaateet mikä on ei kelpaa
 

Yhteistyössä