Miksi vauvamme haluaa herää jo viideltä!?

3 kk. ikäinen vauvamme herää siis vain kerran yöllä syömään, viideltä. Valoja ei pistetä päälle ja laitan hänet peiton alle syömään ettei tule kylmä... Ennen kaikki on sujunut tosi hyvin ja vauva on jatkanu unia siihen kaheksaan aamuun asti. Mutta nyt jostain syystä hän on keksinyt että silloin onkin jo aamu eikä enää nukuta!!!! Eikä nälkäkään ole enää. Mistä tää johtuu kun ei tehdä mitään eri tavalla...?

Eka yritin heti hyssytellä uneen mutta se vaan väsytti mut ja vauva oli ihan pirteä. Nyt oon tehnyt niin että annan siinä vieressä höpötellä itsekseen ja heilua omiaan. Ite oon silmät kiinni ja koitan levätä. Vauva saattaa viihtyä puolikin tuntia kunnes hermostuu ja alan kävelemään hänen kanssaan. Yleensä on nukahtanut sitten vartin sisään. Tässä on vaan se huono puoli että sitten vauva nukkuu johki puol kymppiin tai kymppiin asti ja päivärytmi on sitten ihan pilalla! Mitä tässä kannattais tehdä? Koitin yhtenä aamuna herättää joka tapauksessa silloin kahdeksalta mutta se päivä olikin sitten vain huutoa ja kiukuttelua...
 
halipupu harmaana
Meillä ainakin lasten rytmit muuttui vauvana just kun oli edellisen rytmin oppinut. Ei auta muuta kuin sopeutua vauvan aikatauluun, niin päivä sujuu paremmin. Kun lapsi kasvaa, niin rytmiä on helpompi muokata vähän itsekin, mutta vielä ei ole sen aika.
 
mammalainen
3 kk vanhalla ei vielä tarvitsekkaan olla mitään "päivärytmiä".
Ajatteles että saattaisi olla niinkin että vauvasi heräisi kolmelta yöllä seurustelemaan tunniksi tai kahdeksi (kuten keskimmäisemme tuossa iässä teki vaikkemme menneetkään jutteluun mukaan vaan yritimme olla hissukseen).
 
Meillä
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29265020:
Sun vauvastasi tulee aamuvirkku aikuinen. Meidän lapsemme herännyt 5v melkein joka aamu klo 6 ja näin oli jo vauvana.
esikoinen tykkäsi 1 vuotiaana herätä viimeistään klo. 5 aamulla,nyt jo teini ja aina jos mahdollista nukkuu 11-12 asti.
Vauvoilla nyt nuo aikataulut muuttuvat miten muuttuvat,ei niihin välttämättä voi vaikuttaa,mutta saattaa tosiaan olla ohimenevääkin tuo.
 
pilipali
Eikait tuon ikäisellä mitään rytmiä olekaan. Meidän vauva saattaa joskus nukkua yön jostain ilta kymmenestö aamu kymmeneen heräten vain piakisesti syömään ja sitten joskus taas herää keskellä yötä hengailemaan pariksi tunniksi. Ja esim viime yönä ei nukkunut kuin yhden puolen tunnin pätkän. Tosin olikin mahavaivoja. Ei siinä auta kun mennä vauvan mukaan. Eikös vasta puolivuotiaalle saa alkaa jonkinlaista rytmiä muokkaamaan.
 
3:n äiti
yritä ottaa ihan rennosti :) vauva ei taida tietää mitä kello on eikä taida tietää miten haluaisit hänen nukkuvan. Koita nauttia vauva-ajasta epäsäännöllisine rytmeineen, se aika menee nopsasti ohi ja pieniä on nuo murheet ;)
 
Meilläkin on aamuvirkku vauva. Heräsi noin 8 kk ikään asti viideltä, sitten alkoi nukkua kuuteen ja vuoden iässä seitsemään. Yritettiin yhdessä vaiheessa muutaman viikon ajan valvottaa tunnin pidempään, mutta ei auttanut, nukkui vaan lyhyemmät yöunet ja heräsi edelleen yhtä aikaisin.

Päiväunirytmiäkään en saanut muutettua, siihen auttoi vain aika.
 
Eikait tuon ikäisellä mitään rytmiä olekaan. Meidän vauva saattaa joskus nukkua yön jostain ilta kymmenestö aamu kymmeneen heräten vain piakisesti syömään ja sitten joskus taas herää keskellä yötä hengailemaan pariksi tunniksi. Ja esim viime yönä ei nukkunut kuin yhden puolen tunnin pätkän. Tosin olikin mahavaivoja. Ei siinä auta kun mennä vauvan mukaan. Eikös vasta puolivuotiaalle saa alkaa jonkinlaista rytmiä muokkaamaan.
Mä oon kuullu et kyl jo vastasyntyneellä voi olla päivärytmi :eek: Ja kyl tol meidänkin vauvalla on ollu aika tarkat ajat et millon ottaa päikkärit ja menee yönukkumaan :) Nyt nähtävästi vaan on muuttanu rytmiään :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3:n äiti;29265122:
yritä ottaa ihan rennosti :) vauva ei taida tietää mitä kello on eikä taida tietää miten haluaisit hänen nukkuvan. Koita nauttia vauva-ajasta epäsäännöllisine rytmeineen, se aika menee nopsasti ohi ja pieniä on nuo murheet ;)
Joo, tähän pitänee vissiin vaan tottua :D
 
Mä oon kuullu et kyl jo vastasyntyneellä voi olla päivärytmi :eek: Ja kyl tol meidänkin vauvalla on ollu aika tarkat ajat et millon ottaa päikkärit ja menee yönukkumaan :) Nyt nähtävästi vaan on muuttanu rytmiään :D
On vastasyntyneelläkin päivärytmi mutta se ei ole sama kuin sillä on esim 3-vuotiaana, eli muuttuu vielä moneen kertaan.
Kannattaa vaan mennä vauvan rytmissä, eikä rasittaa itseään sillä, että väkisin yrittää muuttaa jotain mitä ei oikeestaan pysty.
 

Yhteistyössä