Miksi viette kipeän lapsen päiväkotiin?

Minkä ihmeen takia niitä lapsia pitää viedä kipeänä sinne hoitoon? Oli kyse sitten flunssasta tai mistä tahansa.

1) Näin ne taudit sitten varmasti leviävät. Onko tässä ajatuksena se, että kun meillä ollaan kipeitä, niin muidenkin pitää sairastaa?
2) Miettikääpä kuinka kiva lapsestanne on kipeänä siellä hoidossa olla. Viihdytkö itse töissä, kun olet kipeä?
3) Sairas lapsi myös vaatii tervettä enemmän huomiota päiväkodissa, koska on yleensä itkuinen yms. Tämä on sitten taas pois muilta lapsilta.

Kyllä se työpaikka pysyy pari päivää pystyssä ilman sinuakin, ei ketään pitä _pakottaa_ sairaana mihinkään. Järki käteen!!!!
 
..
Noilla vuotaa nenät lähes koko ajan, vasta aloitettu hoidossa, joten kaikki pöpöt tarttuu. Jos flunssan takia oltaisiin pois, niin poissaoloja olisi jomman kumman takia joka viikko. Toki sitten ollaan oltu kotona, kun ovat kunnolla kipeinä.

Lisäksi töissä ei kukaan tee minun hommiani poissaollessa, joten sitten joudun tekemään ylitöitä seuraavina päivinä.
 
jos lapsen nenä vuotaa ja yskittää, ei töistä voi jäädä pois. Pakko on sinne mennä. Helppohan se kotiäitien on päätään paukuttaa. Pitäkööt he lapsensa kotona, jos nenukki vähä vuotaa, töissä käyvällä se ei onnistu. Ainakaan ilman hyviä tukijoukkoja
 
"hoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28118665:
Helppohan se kotiäitien on päätään paukuttaa
Päivähoitohenkilöstö kiinnittää asiaan paljon enemmän huomiota kuin kotiäidit. Siihen meidän on valitettavasti ollut pakko sopeutua, että lapset ovat koko ajan räkäisiä. Mutta näemme niin uskomattoman välinpitämätöntä suhtautumista lasten sairauksiin, että emme aina usko edes todeksi.
 
"tiiu"
Sairas lapsi ei kuulu päiväkotihoitoon vaan kotiin!
On uskomatonta että on myös niitä vanhempia jotka aamulla antavat panadolia lapselleen jotta kuume laskee että pääsevät aamun "tärkeään palaveriin" vaikka sittn pk:sta soitettaisiin iltapäivällä hakemaan lapsi kotiin.

Lapsen hoitokunnon määrittää hyvin se jaksaako lapsi olla päivän normaalitouhuissa mukana -> leikkiä,ulkoilla ja touhuta koko päivän. Tietyst kuume,vatsatauti ym. jo ehdoton syy jäädä kotiin vaikka lapsi olisikin virkeä kuin peipponen (kuten monet pienet lapset ovat sairastaessaan.)
 
[QUOTE="hoitaja";28118704]Päivähoitohenkilöstö kiinnittää asiaan paljon enemmän huomiota kuin kotiäidit. Siihen meidän on valitettavasti ollut pakko sopeutua, että lapset ovat koko ajan räkäisiä. Mutta näemme niin uskomattoman välinpitämätöntä suhtautumista lasten sairauksiin, että emme aina usko edes todeksi.[/QUOTE] ollessani harjoittelemassa päiväkodilla, huomasin, että hoitajien lempityö oli kytätä, että onko joku lapsi sairaana, pieni aivastus tai yskaisy sai aikaan reaktion, että lapsen otsaa tunnusteltiin, että on varmaan kuumeinen ja kylläpä lapsi on väsynyt, vaikka ei ollutkaan, että sitten päästiin soittamaan vanhempi hakemaan kun se teidän pikku matti on nyt hirveen flunssainen
 
"Molleri"
Olen täysin samaa mieltä ap sun kanssas!

Ihan normi flunssakin alentaa lapsen yleiskuntoa, etenkin mikäli se kestää pitkään... On itsekästä ajatella, että "työtkin on tehtävä" ja että "joudun ylitöihin" jne. Entäs se oma lapsi?? Kyllä sen tulis mennä töiden edelle.
 
Yleiskunnon mukaan, minusta. Kuum,eista lasta ei viedä hoitoon, ei myökään oksentelevaa lasta, jos on esim. edellisyönä oksentanut. Mutta vuotava nenä ei vielä ole kovin hyvä syy olla viemättä lasta hoitoon, jos lapsen yleisvointi on hyvä, lapsi on virkeä, leikkii ja touhuaa normaalisti.

Sen sijaan minusta on silkkaa laiminlyömistä, mikäli selvästi sairas, kuumeinen, kipeä tai huonokuntoinen lapsi viedään hoitoon.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28118719:
ollessani harjoittelemassa päiväkodilla, huomasin, että hoitajien lempityö oli kytätä, että onko joku lapsi sairaana, pieni aivastus tai yskaisy sai aikaan reaktion, että lapsen otsaa tunnusteltiin, että on varmaan kuumeinen ja kylläpä lapsi on väsynyt, vaikka ei ollutkaan, että sitten päästiin soittamaan vanhempi hakemaan kun se teidän pikku matti on nyt hirveen flunssainen
Tältä on alkanut tuntua jo parin kuukauden hoitokokemuksen perusteella. Kolme kertaa on soitettu hakemaan lapsi kotiin ja kaksi näistä on ollut selvästi vääriä hälytyksiä. Toisella kerralla jopa kehotettiin varaamaan lääkäriaika lapselle. No, mies varasi yksityiseltä ajan ja lähti töistä hakemaan lasta huomatakseen päiväkodilla, että lapsi oli täydellisen terve.
 
Mä en ymmärrä enkä koskaan tuu ymmärtämään tuota kuume-kriteeriä, siis että pitää olla kuumetta että voi jäädä pois töistä joko itsensä tai lapsensa takia. Ihminen voi olla tosi huonossa kunnossa ja täysin työkyvytön vaikka flunssan aikana ei oliskaan kuumetta.
 
Yleiskunnon mukaan, minusta. Kuum,eista lasta ei viedä hoitoon, ei myökään oksentelevaa lasta, jos on esim. edellisyönä oksentanut. Mutta vuotava nenä ei vielä ole kovin hyvä syy olla viemättä lasta hoitoon, jos lapsen yleisvointi on hyvä, lapsi on virkeä, leikkii ja touhuaa normaalisti.

Sen sijaan minusta on silkkaa laiminlyömistä, mikäli selvästi sairas, kuumeinen, kipeä tai huonokuntoinen lapsi viedään hoitoon.
näin se menee. kuumeisen tai oksentelevan lapsen paikka on toki kotona ja sen nyt kaikki tai suurin osa ymmärtänee. pieni yskiminen ja nenän vuoto ei siihen kotona oloon ole syy
 
"Molleri"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28118665:
jos lapsen nenä vuotaa ja yskittää, ei töistä voi jäädä pois. Pakko on sinne mennä. Helppohan se kotiäitien on päätään paukuttaa. Pitäkööt he lapsensa kotona, jos nenukki vähä vuotaa, töissä käyvällä se ei onnistu. Ainakaan ilman hyviä tukijoukkoja
Tässä ei kaiketi ollu kysymys pienestä flunssasta vaan siitä, jaksaako lapsi oikeasti olla koko päivän päiväkodin touhuissa mukana, mm. ulkoilut jne.

Ja kenenkään tukiverkkojen ei mielestäni pidäkään kyetä hoitamaan kenenkään sairasta lasta, vaan perheen äidin tai isän ihan itse... Ja kotiäidit varmaan hoitavat lapsensa alunperinkin itse, kotiäitejä kun ovat? Ei niin tärkeää työtä tarvis pienten lasten vanhempien tehdä, etteikö vois kotiin jäädä lapsen ollessa kipeä.

Itse päiväkodissa työskennelleenä ihmettelen suuresti kuinka lapsi tuodaan mahataudin jälkeen surutta hoitoon, vaikka lapsella on vielä taudin jäljiltä järkyttävä vesiripuli eikä lapsi syö mitään koko päivänä. Kyllä sellaisen paikka olis kotona, vaikkakin äiti on jo ollut lapsen kanssa 4pv kotona poissa töistä tai muuta vastaavaa selitystä.
 
"Pinky"
Riippuu niin tilanteesta, että vienkö räkäisen lapsen päiväkotiin vai en. Nyt esim. sellainen tilanne, että tyttö ollut räkäinen ja yskäinen viime viikon maanantaista lähtien. Olin viime viikolla lapsen kanssa kaksi päivää kotona ja mies myös muutaman. Lauantaina vein lääkäriin ja sanoivat, että ohi on menossa. Hoitoon voi viedä jos ei ole kuumetta.

Nyt sitten flunssa vain jatkuu ja minä en tällä viikolla pysty olemaan poissa töistä. Mies taas tarvitsee töihinsä lapun jos on kotona lasta hoitamassa. Lappua ei taas saa, jos lapsi ei ole kunnolla kipeä.

Eli tällä viikolla mies on vienyt sairaan lapsen hoitoon. Suuri anteeksipyyntö kaikille, jotka kokevat tämän välinpitämättömänä.
 
"harmaa"
[QUOTE="Molleri";28118745]
Itse päiväkodissa työskennelleenä ihmettelen suuresti kuinka lapsi tuodaan mahataudin jälkeen surutta hoitoon, vaikka lapsella on vielä taudin jäljiltä järkyttävä vesiripuli eikä lapsi syö mitään koko päivänä. Kyllä sellaisen paikka olis kotona, vaikkakin äiti on jo ollut lapsen kanssa 4pv kotona poissa töistä tai muuta vastaavaa selitystä.[/QUOTE]

Mutta kun en saa enään saikkulomaa sen takia. Minä maksan täyden summan lapsen hoidosta ja maksan niiltäkin päiviltä kun lapsi on kipeänä kotona joten eitodellakaan ole varaa jäädä joka pikku taudin jälkeen palkattomille hoitamaan lasta kotiin.
Sitten vingutaan kesällä kuinka lapsi tarvii kesälomaaja miksi muka vanhemmilla ei sitä ole, no ei ole kun kaikki lomat käytetty johonkin flunssien ripulien yhden kahden kolmenkin päivän jälkeen olemiseen oipumiseen ettei päiväkotitädille tule paha mieli.
Mitenkäs sitten enään pidät kesälomaa.
Niin kauan kun maksan korkeimman mukaan ja en saa puoleen tuota maksua niin minä tuon tasan heti kun saikku loppuu ja en enään saa lisää saikkua, oli lapsi hiukan toipilas tai ei.
Tehkää töitä sen eteen, niin minäkin teen työni.
 
"ykä"
[QUOTE="Molleri";28118745]Tässä ei kaiketi ollu kysymys pienestä flunssasta vaan siitä, jaksaako lapsi oikeasti olla koko päivän päiväkodin touhuissa mukana, mm. ulkoilut jne.

Ja kenenkään tukiverkkojen ei mielestäni pidäkään kyetä hoitamaan kenenkään sairasta lasta, vaan perheen äidin tai isän ihan itse... Ja kotiäidit varmaan hoitavat lapsensa alunperinkin itse, kotiäitejä kun ovat? Ei niin tärkeää työtä tarvis pienten lasten vanhempien tehdä, etteikö vois kotiin jäädä lapsen ollessa kipeä.

Itse päiväkodissa työskennelleenä ihmettelen suuresti kuinka lapsi tuodaan mahataudin jälkeen surutta hoitoon, vaikka lapsella on vielä taudin jäljiltä järkyttävä vesiripuli eikä lapsi syö mitään koko päivänä. Kyllä sellaisen paikka olis kotona, vaikkakin äiti on jo ollut lapsen kanssa 4pv kotona poissa töistä tai muuta vastaavaa selitystä.[/QUOTE]

Useissa lähteissä suosituksena, että kotihoidossa 2 pvä viimeisestä ripulista/oksennuksesta. Ensimmäinen ku jäi oksentelun takia pois ilmoitimme kaikille vanhemmille tämän suosituksen, jota kaikki noudattivatkin. Yleensä koko ryhmän käyny yrjöpöpö läpi ja toiset jopa kaks kertaa, tänävuonna alle puolet toistaiseksi sairastaneet ja 2vkoa viimeisimmästä. Vielä toki voi tulla jostain, mut selkeä ero nähtävissä jo nyt!

Noin muuten, nuhainen/yskäinen lapsi päivähoidossa on arkipäivää, eikä siihen kiinnitetä niin huomiota. Siihen kyllä et isot lapset kertoo saaneensa lääkettä aamulla ja sit nousee korkee kuume. Mietin että mitä sellaisen vanhemman päässä liikkuu?? Semmosta ei taida tähän löytyä vastaamaan, vain näitä nuhanpuolustelijoita, vaikka KAIKKI joutuu jossain vaiheessa menemään nuhassa/yskässä/päänsäryssä hoitoon/kouluun/töihin. Kiinnostavaa on mitä miettii vanhemmat jotka tuo oikeasti sairaita lapsia hoitoon: kuumeessa "se oksensi kerran täs aamulla", itkuisenväsyneitä reppanoita jne, jolloin hoitajakin näkee et nyt ei hyvältä näytä. Että miten ei vanhempi näe?

Sitte on nää jotka ilmoittaa et lapsi ei vois oikein ulkoilla/jumpata/syödä kunnolla ja olis muutenki kiva et sais lepäillä. Niinku että MITÄ?? Ja sitte vanhemmat, jotka suuttuu ku niille soitetaan. Meiltä ei edes herkästi soiteta, jos lämpöä laitetaan päiväunille ja Katotaan sitten uudestaan. Korkea kuume asia erikseen. Mutta joo, vaikea asia kaikille vissii..
 
"harmaa"
[QUOTE="harmaa";28118784]Mutta kun en saa enään saikkulomaa sen takia. Minä maksan täyden summan lapsen hoidosta ja maksan niiltäkin päiviltä kun lapsi on kipeänä kotona joten eitodellakaan ole varaa jäädä joka pikku taudin jälkeen palkattomille hoitamaan lasta kotiin.
Sitten vingutaan kesällä kuinka lapsi tarvii kesälomaaja miksi muka vanhemmilla ei sitä ole, no ei ole kun kaikki lomat käytetty johonkin flunssien ripulien yhden kahden kolmenkin päivän jälkeen olemiseen oipumiseen ettei päiväkotitädille tule paha mieli.
Mitenkäs sitten enään pidät kesälomaa.
Niin kauan kun maksan korkeimman mukaan ja en saa puoleen tuota maksua niin minä tuon tasan heti kun saikku loppuu ja en enään saa lisää saikkua, oli lapsi hiukan toipilas tai ei.
Tehkää töitä sen eteen, niin minäkin teen työni.[/QUOTE]

Siis ei hitto :O
Kirjoitin ihan provtakseni tämän vastauksen, ja joku idiootti siis oikeasti muka ajattelee näin kun näyttää tykkäävänkin :O :O
Hitto mitä porukkaa, minä minä ja minä :kieh:
 
"hoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28118719:
ollessani harjoittelemassa päiväkodilla, huomasin, että hoitajien lempityö oli kytätä, että onko joku lapsi sairaana, pieni aivastus tai yskaisy sai aikaan reaktion, että lapsen otsaa tunnusteltiin, että on varmaan kuumeinen ja kylläpä lapsi on väsynyt, vaikka ei ollutkaan, että sitten päästiin soittamaan vanhempi hakemaan kun se teidän pikku matti on nyt hirveen flunssainen
On varmasti tautikammoisiakin hoitajia ja sen takia ovat tarkempana. Mutta jokaisen sairastavan on päästävä kotiin, joten kyllä lasten vointia pitääkin seurata jatkuvasti. Tapahtuu usein myös sellaista että lapsi on pahoinvoiva ja sairas, mutta se menee ohi siinä vaiheessa kun tullaan hakemaan. Onhan meillä aikuisillakin olotilassa vaihteluita.

Joskus joku itki kurkku suorana päiväkodissa kun oli kipua. Itki siis oikeasti tosi kovaa kipuitkua. Onneksi esim tuossa tapauksessa vanhemmat eivät pitäneet soittamista ilkeänä tekona, vaikka kipu oli jo ohi kun tulivat hakemaan.

Onpa sellaistakin pelättävä, että joku nostaa mielettömän mekkalan, ellei ole soitettu jos esim. kuume onkin noussut yht äkkiä korkeaksi.
 
"hoovee"
[QUOTE="harmaa";28118784]Mutta kun en saa enään saikkulomaa sen takia. Minä maksan täyden summan lapsen hoidosta ja maksan niiltäkin päiviltä kun lapsi on kipeänä kotona joten eitodellakaan ole varaa jäädä joka pikku taudin jälkeen palkattomille hoitamaan lasta kotiin.
Sitten vingutaan kesällä kuinka lapsi tarvii kesälomaaja miksi muka vanhemmilla ei sitä ole, no ei ole kun kaikki lomat käytetty johonkin flunssien ripulien yhden kahden kolmenkin päivän jälkeen olemiseen oipumiseen ettei päiväkotitädille tule paha mieli.
Mitenkäs sitten enään pidät kesälomaa.
Niin kauan kun maksan korkeimman mukaan ja en saa puoleen tuota maksua niin minä tuon tasan heti kun saikku loppuu ja en enään saa lisää saikkua, oli lapsi hiukan toipilas tai ei.
Tehkää töitä sen eteen, niin minäkin teen työni.[/QUOTE]


Ihanan itsekäs persoona, voi vittu mä sanon vaan! Niin kauan kun MINÄ, sitten MINULLA ei ole. Haise pahalle lehmä, sunlaistes takia ne taudit leviää.
'
Jos ei ole varaa olla poissa töistä niin kauan että lapset on terveinä kunnolla, eikä tartuta muille, niin vaihda parempipalkkaiseen työhön, karsi laskuista, tai tee jotain muuta järkevää, mutta älä tuo niitä saastasia pentujas toisten luokse tartuttamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28118719:
ollessani harjoittelemassa päiväkodilla, huomasin, että hoitajien lempityö oli kytätä, että onko joku lapsi sairaana, pieni aivastus tai yskaisy sai aikaan reaktion, että lapsen otsaa tunnusteltiin, että on varmaan kuumeinen ja kylläpä lapsi on väsynyt, vaikka ei ollutkaan, että sitten päästiin soittamaan vanhempi hakemaan kun se teidän pikku matti on nyt hirveen flunssainen
Ja onneksi kytättiin jotta tiedettiin soittaa äiti samantien hakemaan pois kun oli tuonut märkärakkulaisen ja selvästi vielä potilaana olevan vesirokkosen hoitoon. Osa näpyistä oli kuivia. Emme kyttää turhia mutta annamme kuulua jos raahataan potilas tarhaaan.
 
"mii"
Mä en ymmärrä enkä koskaan tuu ymmärtämään tuota kuume-kriteeriä, siis että pitää olla kuumetta että voi jäädä pois töistä joko itsensä tai lapsensa takia. Ihminen voi olla tosi huonossa kunnossa ja täysin työkyvytön vaikka flunssan aikana ei oliskaan kuumetta.
Komppaan :) Meillä voi jäädä hoitamaan sairasta lasta tai itse kotiin kolmeksi päiväksi ilman että kukaan kyselee onko kuumetta tai ei ns. omalla ilmoituksella. Jos olen itse puolikuntoinen en mene töihin vaikka kuumetta ei oliskaan ja sama lapselle, jos on kipeä ja vetämätön ei mee hoitoon.
 
[QUOTE="harmaa";28118840]Siis ei hitto :O
Kirjoitin ihan provtakseni tämän vastauksen, ja joku idiootti siis oikeasti muka ajattelee näin kun näyttää tykkäävänkin :O :O
Hitto mitä porukkaa, minä minä ja minä :kieh:[/QUOTE]

Ja tämäkin on valitettavasti totta joidenkin kohdalla. Lapsi jaa aina toiseksi ollessaan kipeä.
 
"Huh"
[QUOTE="hoovee";28121535]Ihanan itsekäs persoona, voi vittu mä sanon vaan! Niin kauan kun MINÄ, sitten MINULLA ei ole. Haise pahalle lehmä, sunlaistes takia ne taudit leviää.
'
Jos ei ole varaa olla poissa töistä niin kauan että lapset on terveinä kunnolla, eikä tartuta muille, niin vaihda parempipalkkaiseen työhön, karsi laskuista, tai tee jotain muuta järkevää, mutta älä tuo niitä saastasia pentujas toisten luokse tartuttamaan.[/QUOTE]

Et sitten viitsinyt lukea koko ketjua dorka!! Sehän nimenomaan oli kirjoitettu provona...
 
"vieras"
[QUOTE="mii";28121549]Komppaan :) Meillä voi jäädä hoitamaan sairasta lasta tai itse kotiin kolmeksi päiväksi ilman että kukaan kyselee onko kuumetta tai ei ns. omalla ilmoituksella. Jos olen itse puolikuntoinen en mene töihin vaikka kuumetta ei oliskaan ja sama lapselle, jos on kipeä ja vetämätön ei mee hoitoon.[/QUOTE]

hienoa että sinulla on niin kiva työnantaja jolle ei tarvitse olla lääkärin/sairaanhoitajan todistusta joka helkkarin vaivasta. Meillä nimittäin pitää olla, eikä sitä saikkua ainakaan täällä saa jos ei esim. flunssassa ole sitä kuumetta. Ensimmäinen kysymys nimenomaan todistuksen kirjoittajalta on satavarmasti että onko kuumetta.
 

Yhteistyössä