Millä keinolla flunssaan voi menehtyä? Miksi siihen kuolee?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Influenssan aiheuttamia tautitapauksia on todettu kaikenikäisillä, mutta viime viikkoina eniten nuorilla aikuisilla sekä keski-ikäisillä. Teho- ja valvontaosastohoitoon joutuneet 66 potilasta ovat olleet iältään 30-91-vuotiaita. Joukossa on ollut yksi lapsi. Kahdeksan potilasta on toistaiseksi menehtynyt."


Lapset ja vanhukset ovat näissä influenssatyyppisissä taudeissa riskiryhmä. Samaten ihmiset, joilla on perussairauksia sekä raskaanaolevat. Olen kerran sairastanut influenssan, olen täysin perusterve ja sangen harvoin kipeänäkin. Mutta silloin tuntui, että kuolee.

Mitä ovat sitten ne sairaudet, jotka aiheuttavat ongelmia influenssan iskiessä:
- sydänsairaus (vajaatoiminta, sepelvaltimotauti)
- keuhko/hengitystiesairaus (astma, keuhkoahtaumatauti, keuhkolaajentuma)
- diabeetes, krooninen aineenvaihduntatauti
- munuais- ja maksasairaus
- syövät, leukemia, lymfooma, hiv
- henkilö joka saa solunsalpaajahoitoa, TNF-alfasalpaajaa tai kortikosteroidi > 15 mg/vrk yli 2 viikkoa
- jos sairaus voi edetä/pahentua influenssan takia: MS -tauti, Myasthenia Gravis

https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/kausi-influenssarokote/sairautensa-vuoksi-riskiryhmaan-kuuluvat
 
Mun tuttu kuoli edellisellä kerralla sikainfluenssaan. Terve, mutta runsaasti ylipainoine. Hengenahdistus, mies lähti kuskaamaan sairaalaan, mutta menetti tajuntansa matkalla ja se siitä sit.

Mä en silti osaa pelätä suuremmin, vaikka sairastan syöpää ja saan solunsalpaajahoitoa eli olen kaksinkertaisesti riskiryhmässä.
 
vierailija
Komppaan sydänlihastulehdusta. Naapurin yläkouluikäinen urheilullinen poika löytyi viikko sitten kuolleena kotoaan. Influenssaa löytyi, ei muuta. Ei perussairauksia pohjalla. Jatkossa rokotan omat lapseni aina, niin järkyttävä juttu.
 

Yhteistyössä