Millä perusteilla jo sovittua elatusapua voidaan pienentää?

  • Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti
yh
eli tällaanen pulma, kun eromme aikaan vuonna 02 elatusavuksi mieheltä minulle määrättiin tuo normi n.130e nykyisin /kk.

Nyt mies haluaa neuvotella tuosta uudelleen, koska lapset hänellään n. 8pv kuukaudessa.

Minä en tietenkään ole samaa mieltä. Olen sitä mieltä, että silti suurin osa peruskustannuksista tulee minulle. Ts. asuminen, vaatteet jne.

Sen lisäksi olemme yhdessä sopineet ja hyväksyneet lapsille edellissyksynä melko kalliit harrastukset ja hän ei suostu niihin osallistumaan. Olen taas itse sitä mieltä, että elatusapua pitäisi nostaa sillä perusteella, (koska isä ei muuten osallistu), että lasten elatuskustannukset ovat nousseet.

JOs menemme neuvottelemaan lastenvalvojalle, kumpi on heikommalla?
 
Jatkan vielä, että tuo 8 pvääkuukaudesta on se normaali aika etävanhemmalle, joten miehesi on siinä suhteessa väärässä. Meillä pojan isä ei tapaa poikaa ollenkaan ja maksaa myös minimin. Yritin sitä joskus nostattaa mutta en jaksanut käräjille asian takia lähteä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
Jos tuo sopimus on tehty paperille niin sinä. Tietenkin riippuen siitä miten pitkäksi aikaa sopimus on tehty
Sopimus tehtiin silloin 'siihen saakka kuin elatusvelvollinen on elatusvelovollinen'.

Tarkoitit kai että VAHVELLIMMA olen minä. Enkä HEIKOMMILLA.

Minä kun sanoin isälle, että neuvotellaan uudestaan, niin hän hoki että 'heikoilla olet'. Lisäksi voin oletttaa, että isän tulot ovat nousseet tuon sopimuksen teon jälkeen, eli eikö häntä voida velvoittaa maksamaa noita nousseita elinkustannuksia.
 
...
Sun ei tartte allekirjottaa mitään lastenvalvojan luona, jos katsot, et ei hyvä sopimus. Ne on vaan ehdotuksia mitä se lastenvalvoja ehdottaa. Käräjäoikeudessa voidaan sit muuttaa elatusmaksua tarvittaessa. Pääsääntösesti sitä ei muuteta, ellei tulot oo muuttunu 20% siitä mitä se joskus on tehty.
 

Yhteistyössä