millä saisin pojan jättämään kisun rauhaan, vai annako suosiolla kisun pois

  • Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"Neith"
(pahoittelen jos täällä oli jo sama aloitus, netti tilttas kesken kaiken enkä nyt ainakaan äkkisältään löytänyt sitä täältä)

eli poika kiusaa kissa, retuutta, potkii ja huitoo, ei auta kiellot eikä rangaistukset
on tottunut olemaan kissojen ja ylipäätään eläinten kanssa, meillä oli 4 kissaa siihen asti kun poika oli 1,5v molemmilla mummoilla on useampia kissoja ja isällään on koira. niiden kanssa osaa olla.. mutta tämä meidän nykyinen kisu, sitä ei jätä rauhaan.
parhaimmillaan poika hellii ja sukottaa kisua, joskin turhan paljon häsää ja häslää eikä anna olla rauhassa.. pahimmillaan potkii ja huitoo leluilla sekä retuuttaa kissaa ympäri asuntoa (eli kantaa niin hyvin kuin 3,5v lapsi pystyy kantamaan yli 3kg kissaa)
aina saa rangaistuksen kun eläintä kaltoin kohtelee, olen uhannut että jos ei jätä kisua rauhaan niin kisu muuttaa johonkin toiseen kotiin jonkun toisen pikkupojan luokse..

muta mikä nyt neuvoksi, vai alanko etsiä kisulle uutta kotia.. kun sääliksi käy reppana.. se ei edes näppäse poikaa kun se kohtelee huonosti.. poikahan opisi jos ertaallen sais unnolla kynsistä
 
"Neith"
sen kun tietäis että mistä johuu.. ei siis ole alusta lähtien kisua kiusannut, van nyt vimeaikoina on ilmennyt tuota huitomista ja potkimista..
nämä sis tapahtuu niin että poika huitoo jalallaan (ei siis raivon vallassa potkimalla potki) kohti kissaa, joskus osuu ja useimmiten ei.. leluilla kanssa saattaa huitoa (ei taaskaan mitenkään raivon vallassa tai kovaa)
on koitetu selittää että kisuun satuu, kisu ei pidä, se on huonoa käytöstä jne.
on kielletty ja lähetetty omaan huoneeseen häpeämään (itkee ja pyytää anteeksi mutta toistaa käytöstä silti)
 
"mamma"
Pojan kannalta varmasti hedelmällisintä olisi että oppisi kunnioittamaan elävää olentoa ja olemaan kissan kanssa asiallisesti.
Mitä jos selittäisit pojalle että nyt on kissalla päiväunet jos kokoajan on kimpussa ja viet lapsen eri huoneeseen? Jos kielloista huolimatta kaltoinkohtelee kissaa niin poika esim eteiseen jähylle? Kissalle oma paikka jossa saa olla rauhassa ja jonne poika ei saa mennä hakemaan kissaa "kissan oma alue" ?
Työläämpää toki tämä on, mutta varmasti menee ohi tuo vaihe lapsella, onko turhautumista tai uhmaa sitten, mutta kyllä 3,5v ymmärtää jo aika hyvin oikeaa ja väärää kun tarpeeksi johdonmukainen on syy seuraus suhde.
 
dfdf
Onko kissalla turvapaikka, johon se pääsee halutessaan, esim. kiipeilypuu tai korkea hylly, jonne lapsi ei ulotu.

Laita poika aina välittömästi jäähylle, kun kiusaa kissaa. Jos ei tuota nopeasti tulosta, niin etsi kissalle parempi koti. Ei kenenkään viattoman luontokappaleet tarvitse sietää tuollaista eläinrääkkäystä.
 
"Neith"
mitäs lapsi itse sanoo syyksi, miksi kisua pahasti kohtelee ?
niinkin selkeän kuin siksi ja koska.. |O
tästä siis ollan puhuttu ja harjoiteltu tuota syiden kertomista mutta nuo on yleisimmät vastaukset.. ja siihen sitten lisäksi en mä tiiä..

jos siltä kysyy että haluaako se että kisuun sattuu, niin vastaus on ei
kysymykseen haluaako se että kisu muuttaa pois, vastaus on ei
kysymykseen haluaako se ettei kisu enää tykkää siitä, vastaus on ei

se itse kertoo tykkävänsä kisusta, hellii ja suukottelee, ikävöi ja leikkii kisun kanssa.. eli käytös ei ole 24/7 jatkuvaa.. mutta nyt se on tihentymään päin ollut.. eli noin keran päivässä saa kunnolla ärätää jostain ja passittaa omaan huoneeseen miettimään
 
Meillä on kaksi kissaa ja pienenä poikani tietty ajoi kissoja takaa, mutta se loppui, kun huomasi itse että saa heistä kaverin jos on niiden kanssa nätisti. No, sitten muuttui käytös kun pikkusisko syntyi taloon. Toinen meidän kissoista, joka on niinkun vähän ennemän mun kissa, tuli ilmisesti mustasukkaiseksi ja oli raapaissut poikaani. Poika alkoi viskomaan leluja juuri tätä kissaa kohtaan ja huutelemaan sille. Ihmettelimme sitä tovin, kunnes poika itse kertoi, että kissa oli raapassut. Meidän poikan nyt 3,5 v. Ei teillä mitään sellasta ole sattunut?
 
Viimeksi muokattu:
Siis 3,5v potkii kissaa?! Ohhoh.

Antakaa kissa pois. Ei sen tosiaan ole hyvä teillä olla, jos et saa lasta lopettamaan kissan potkimista.

Meillä tehdään niin, että jos lapsi heittää kissaa lelulla, niin mä heitän lelulla lasta. Jos lapsi lyö koiraa, niin mä nappaan kakaran kainaloon ja sitten lähti niinkuin Annikki tähti, eli ei muuta kuin omaan huoneeseen niinkuin olis jo. Joo, olen tosi paskamutsi mutta ainakin meillä saa elukat olla rauhassa, koska parin toiston tuloksena on se, ettei lapsi enää ole elukoihin koskenut väkivaltaisesti.
 
[QUOTE="Neith";22571871]niinkin selkeän kuin siksi ja koska.. |O
tästä siis ollan puhuttu ja harjoiteltu tuota syiden kertomista mutta nuo on yleisimmät vastaukset.. ja siihen sitten lisäksi en mä tiiä..

jos siltä kysyy että haluaako se että kisuun sattuu, niin vastaus on ei
kysymykseen haluaako se että kisu muuttaa pois, vastaus on ei
kysymykseen haluaako se ettei kisu enää tykkää siitä, vastaus on ei

se itse kertoo tykkävänsä kisusta, hellii ja suukottelee, ikävöi ja leikkii kisun kanssa.. eli käytös ei ole 24/7 jatkuvaa.. mutta nyt se on tihentymään päin ollut.. eli noin keran päivässä saa kunnolla ärätää jostain ja passittaa omaan huoneeseen miettimään[/QUOTE]

ok. eli teillä taitaa olla vaan hyvin kovapäinen uhmaikänen siellä. hän tykkää teitä testata ja kokeilla rajoja... tavallaan jälkiviisaana vois sanoa, että kun olet jo uhkaillutkin että viet kissan pois,jos ei lopeta käytöstäniin varmaanhan niin pitäs tehdä.tai ainakin sitten lopettaa vaan ne tyhjät uhkailut kasvatusmielessä ,koska niissä tekee vaan itselleen sen karhunpalveluksen ajan kanssa ( ts.lapsi ei opi kunnioittamaan vähääkään ja tekee mitä huvittaa ).
piiiiitkäpinnaa ja johdonmukaisesti lapsi jäähylle vaan,kun rikkoo sääntöjä.kyllä se varmasti ajan kanssa taas helpottaa!
 
fhngvn
Sä pistät tolle stopin!! Ei yksikään eläin ansaitse tollasta!! Mutta mä en antaisi kissaa pois, joutuu vielä kiertolaiseks ja sit ainakin tulee häiriintynyt kissa. Voisko olla, että poika on yhtäkkiä tullut mustasukkaiseksi kisun saamasta huomiosta ja siksi tekee noin? Meillä poika oli myös mustasukkainen koirasta, mutta se meni ohi.
 
"Neith"
poika ymmärtää kyllä kun noita asioita käydään läpi mutta sitten seuraavassa hetkessä se tuntuu unohtavan sen.
esim. poika juoksee kisua kohti, kisu pelästyy ja menee piloon.. tämä harmitta poikaa ja se itkee.. me keskustellaan asiasta että kisu pelästyy ja ettei kohti saa juosta siitä syystä.. poika ymmärtää ja käyttäytyy tovin nätisti kunnes tuo nohtuu ja juokseminen alkaa.. sitten käydään asia uudelleen läpi.
jospojalta kysyy että miten kisun kanssa pitäisi käyttäytyä niin osaa kertoa ettei kisua saa kiusata, ei saa lyödä eikä potkia, ei saa repiä eikä satuttaa millään tavalla.
mä kiellän kyllä hyvinkin ärhäkästi kun huomaan toimintaa, ja jäähylle se lähtee joka kerta

kisu pääsee pakoon sohvan alle, saunaan jne. mutta mitään varsinaista omaa paikkaan sillä ei ole (se ei sis hyväksynyt sille tehtyä petiä eikä muutakaan)
 
....
Minä jouduin antamaan koiran pois, kun lapsi ei kertakaikkiaan antanut sille hetken rauhaa. Asutaan kaksiossa, eikä iso koira päässyt mihinkään turvaan, edes häkki ei auttanut.
Välillä suututti niin paljon, että teki mieli luopua mieluummin tuosta kersasta!!!
 
"hui"
Minä jouduin antamaan koiran pois, kun lapsi ei kertakaikkiaan antanut sille hetken rauhaa. Asutaan kaksiossa, eikä iso koira päässyt mihinkään turvaan, edes häkki ei auttanut.
Välillä suututti niin paljon, että teki mieli luopua mieluummin tuosta kersasta!!!
Oho. Minkälainen aikuinen siitä oikein kasvaa jos et edes tuollaisessa asiassa saa kuria sille vaan jouduit jopa antamaan eläimen pois :eek:
 
kissa parka
Jos jäähy ja miettiminen ei tehoa, niin takavarikoi jokaikinen lelu, millä lapsi edes harkitsee huitovansa kissaa kohti. Lelut saa takaisin hyvällä käytöksellä. Luulisi erittäin uhmakkaallekin menevän jakeluun viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa enemmistö leluista olla takavarikossa. Meillä vähän isompi lapsi teki kerran jotain niin tyhmää ja kiellettyä, että rangaistukseksi hän oli yhden illan ilman leluja ts. omaan huoneeseen ei ollut mitään asiaa leikkimään. Ei toistanut tyhmää tekoaan sen jälkeen. Takavarikko on meillä ollut huomattavasti tehokkaampi rangaistus kuin jäähy. Tästä on keskusteltu etukäteen lapsen kanssa ja olen kertonut, että jos tuo käytös ei lopu, takavarikoin sen ja sen tavaran vähäksi aikaa. Lapsi on testaamalla testannut käykö oikeasti niin ja kyllä kävi.
 
"Neith"
kova uhma tuolla kyllä on ja hyvin vilkaskin koko poika.. saattaa siis olla hyvinkin syy
mie koitan kokoajan katkaista tuota käytöstä, mutta en vielä haluaisi turvautua _teen saman pojalle mitä poika tekee kissalle_
jäähylle se menee, siihen riittää mun kerta mylväsy.
kisu itse hakautuu pojan seuraan ja leikkii pojan kanssa, on pojan sylissä jne. kunnes poika alkaa hötkuilemään ja häsäämään jolloin se lähtee pois.. tämäkin siis harmittaa poikaa ja osaa itse kertoa syyn miksi kisu lähti karkuun..
en usko että poika siis tahallisesti haluaa kisua satuttaa ilkeyttään.. vaan kyse on enemmänkin ajattelemattomudesta ja uhmasta, iästä jne.
mutta tahtoisin nyt siis lopettaa tämän käytöksen jotta kisu saisi olla rauhassa.
helpointa toki olisi jos kisu itse näppäisi, koska siitä poika on pienempänäkin oppinut mummollaan. (silloin ei tosin satuttanut kisua vaan oli turhan innokas paijaamaan kisua joka ei sitä halunnut)
 
OMG!!! En usko silmiäni...
Ei kai se lapsen kieltäminen ole sen vaikeampaa eläimiä koskien kun missään muussakaan asiassa.
Meillä huonosta käytöksestä tulee rangaistus, ja vielä niin kova rangaistus että varmasti tuntuu. Vanhemmalle pojalle olen sanonut että jos ei muuten usko, niin pleikkari3 lähtee roskapönttöön. Olen täysin valmis sen sinne kärräämään mutta koskaan ei ole tarvinnut. Hyvästä käytöksestä ja kilteistä teoista tulee kolikoita, karkkia tms.

Mutta.. Meillä ei koskaan lapset kiusaa eläimiä, päinvastoin, haluaisivat pelastaa kaikki kärsivät eläimet, rakastavat koiria, kissoja, hevosia ja pelkkää hyvää haluavat niille. Näin ollut jo vauvasta asti. Musta on hirveää jos jonkun lapsi ei osaa kunnioittaa eläimiä ja aiheuttaa vielä kipeää niille. Olen järkyttynyt.
 
"purr"
Mä olin ehkä kamala mutta kun meidän lapsi yritti kiusata koiraa, sanoin että täällä ei kiusata ketään, koirakin asuu meillä eikä sitä saa kiusata, eihän kukaan kiusaa täällä lastakaan. Sitten kun sanoi jossain vaiheessa että annetaan koira pois, niin sanoin että ei kun se on meillä perheenjäsen, ja mitä jos sanoisin sulle että annan sut pois ja kiusaisin koko ajan... Lapsi sitten lopetti ja tykkää kyllä koirasta hirveästi, oli vaan mustasukkaisuuskausi meneillään. Teilläkin ilmeisesti ainoa lapsi tuo poika?
 
"Neith"
Ja muuten ap, oma huone on huono jäähypaikka. Sen pitää olla tylsä jossa ei oo leluja jne...
meillä tuo tuntuu tehoaan.. vaikka siellä leluja onkin niin poika keskittyy itkemiseen ja huuteluun joko saa tulla pois..
ennen oli eteinen jäähypakkana mutta huone on toiminut paremmin.
leluja takavarikoidaan mutta se vaikuttaa uniin (eli en mielellään takavarikoi leluja illasta tai niin etei saa saman päivän aikana niitä takas)

tohon tehoaa ihan ihme rangaistukset, eilen illalla kun se ei suostunut siivoamaan huonettaan niin sanoin ettei se saa lukea iltasatuja, totaalinen hermormahdus tuli siinä vaiheessa kun mä ilmoitin että selvä, sitten äiti siivoaa.. en uhannut lelu jäähyillä tai millään muullakaan.. se pahin juttu pojalle oli nyt se että mä siivosin.. siinä se ulis vieressä että äiti älä siivoa, mä haluan siivota itse.. omituista kyll'ä tuo tehosi, kun juteltiin asista niin poika oli sitä mieltä että häne olis kannattanut uskoa kun mä kehoitin siivoamaan
 
"Neith"
Mitä jos teillä olisi vauva ja isompi lapsi (se 3,5v) rääkkäisi sitä? Antaisitko vauvan pois? Ihmisiä tai eläimiä ei saa kaltoinkohdella meillä ainakaan.
no en tietenkään antais pois, nyt onkin kyse eläimestä joka on mahdollista uudelleen sijoittaa kotiin jossa saisi olla rauhassa, kyllä mä kiellän ja rankaisen,se nyt vaan ei tunnu uppoavan tuon luupään kalloon.
ei meillä eläimiä saa kaltoinkohdella, ei ole ikinä saanut, eikä saa muuallakaan mitään eläimiä satuttaa.. muualla se uskoo, tämän kisun kanssa ei tunnu oppi pysvän päässä
 

Yhteistyössä