Millä viikolla pääsitte ekaa kertaa äitiysneuvolaan?

  • Viestiketjun aloittaja suru ja paniikki
  • Ensimmäinen viesti
suru ja paniikki
Itse soitin eilen neuvolaan kun tein positiivisen raskaustestin.
Neuvolan täti alkoi siinä katsomaan kalenterista että jos voisin tulla vaikka lokakuun loppupuolella joskus :O
Olin ihan että wtf? Olin olettanut että ne tarkistuskokeet tehtäis ihan nyt heti, tyyliin viikon sisään. Sanoin että haluaisin tehdä jonkin varmemman testin kuin nuo kotitestit, esim. verikokeen. Ensin täti kieltäytyi, kunnes sanoin (vähän paniikissa, näin en ollut olettanut että puhelu menisi) että en oikeasti edes tiedä haluanko tätä lasta, että en millään voi odottaa yli kuukautta ja sitten joutua mahdollisesti kaavintaan. Kun eihän se ole varmaa että raskaus on alkanut tässä kierrossa, vaan sikiö voi jo nyt olla vanhempi, nyt vasta menkat loppuivat.

Siinä sitten nyrpeänä pisti lähetteen pissakokeeseen (ei vieläkään suostunut verikokeisiin), ja tänään aika mieli maassa soitan tulokset. Koska hän sanoi että vaihtoehtoja on tasan 2: tulla lokakuun lopussa näytille, tai sitten pistää suoraan puhelimitse lähetteen aborttiin. Oikein kiva tätsy :(

Jotenkin oletin että edes joku 10minuutin keskustelutuokio olisi ihan tällaisille tuoreille positiivisen tuloksen saaneille. Mutta ei. Harmittaa, kun ei oikein mitään henkistä tukea saanut neuvolasta :( Kai ne olettavat että nykyäidit ottavat kaiken selville netistä, mutta jotenkin itse vain saan varmemman fiiliksen jos saisin tutustua siihen neuvolatätiin face to face.
 
"vieras"
No oletko tekemässä aborttia? Mene ihmeessä yksityiselle varhaisultraan, jos haluat nyt olla ihan varma millä viikoilla mennään.

Itse olen ollut viikoilla 8-10 ekan kerran neuvolassa, hyvin ehti vielä veriseulaan nt-ultran yhteydessä. Mitä sieltä neuvolasta pitäisi saada viikolla 4?
 
over reaction?
Joskus siin 8.-9. viikolla muistaakseni. Toisesta menin vähän myöhemmin. Mikä kiire sul on? Jos oot raskaana niin oot, ja tossa vaiheessa ne menee kesken ihan tuon tuostakin, joten miksi rasittaa terveydenhuoltoa turhanaikaisilla käynneillä, kun sille ei ole mitään perusteluja. Ei ne mitään raskaustestejä verestä tee!! Ei se lapsenteko nyt mitään hurjaa tiedettä oo ja samanlaisilla tikuilla testaavat kuin kotonakin. Ja sen raskauden keston pystyy varmistaan vasta ultrassa, eikä sitä edes kuule ennen kun joskus 8-9. vkon tietämillä käsittääkseni. AInakaan mul ei ekassa vielä kuulunut, sit parin viikon päästä kuulu. Koita kestää, vaikka se onkin jännää. Vähän niinkun lapsena jouluna, maltettava vaan odottaa!!! :)
 
Jos aborttia harkitset, kannattaa varmaan varata aika lääkärille eikä neuvolan terkkarille. Mutta oikeassa olet, jos et halua raskautta jatkaa, kannattaa toimia mieluimmin nopeasti. Mutta jos et tiedä mitä haluat, niin.. voitko keskustella jonkun kanssa?
 
eiymmärrä
Itse menin omasta tahdosta ekan kerran neuvolaan vasta rv 14+
En ole koskaan ymmärtänyt sitä että samalla sekunnilla kun tekee positiivisen testin niin ollaan jo luuri kädessä soittamassa neuvolaan ja ruinaamassa aikaa. Sielä ei kuitenkaan tehdä ultraa tai sydänäänetkään ei kuulu vielä moneen viikkoon. Joten mikä on syy mennä sinne jo esim rv 5 tai6????
Voisko joku selittää niin ehkä voisin ymmärtää!!!!
Aina voi mennä yksityiselle ultraan tai käydä ilman lähetettä yksityisellä HCG-verikokeissa. Neuvolan pissatesti ei ole sen luotettavampi kuin kotitestitkään! Myöskään HCG ei aina kerro jos on kohdunulkoinen tai tuulimunaraskaus!
 
Hmm...
Neuvolan terkkaan yhteyden ottaminen aborttiasioissa taitaa olla vähän sama juttu kuin jos tilaksi nuohoojan korjaamaan sähkövikaa.

Jos keskusteluapua tarvitset, psykologi voi olla oikea osoite. Ja sosiaalipuolelta löytyy varmaan ihmisiä, jotka osaavat neuvoa käytännön asioissa. Mitä lapsen pitämiseen tulee, siinä ei osaa kukaan ulkopuolinen neuvoa, eikä kyllä saisikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: vicy
"vieras"
Ekan ja kolmannen kohdalla eka käynti on ollut rv 10. Tokan kans oli aikaisemmin eli heti kun tein testin, mut vaan sen takia kun mulla ei ehtinyt olla kuukautisia ekan jälkeen niin halusivat heti neuvolaan, jotta sain lähetteen ultraan. Mut varsinainen eka neuvola käynti oli rv 9
 
kukka-hattu
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä;27126385:
Itse menin omasta tahdosta ekan kerran neuvolaan vasta rv 14+
En ole koskaan ymmärtänyt sitä että samalla sekunnilla kun tekee positiivisen testin niin ollaan jo luuri kädessä soittamassa neuvolaan ja ruinaamassa aikaa. Sielä ei kuitenkaan tehdä ultraa tai sydänäänetkään ei kuulu vielä moneen viikkoon. Joten mikä on syy mennä sinne jo esim rv 5 tai6????
Voisko joku selittää niin ehkä voisin ymmärtää!!!!
Aina voi mennä yksityiselle ultraan tai käydä ilman lähetettä yksityisellä HCG-verikokeissa. Neuvolan pissatesti ei ole sen luotettavampi kuin kotitestitkään! Myöskään HCG ei aina kerro jos on kohdunulkoinen tai tuulimunaraskaus!
Ekaa odottavat tuskin tietävät ettei mitään ihan alkuvaiheessa näy tai kuulu. Saati sitä ettei ole oikeasti mitään tehtävissä, jos raskaus on menossa kesken. Sinne varmaan halutaan mennä varmistamaan kaiken olevan hyvin.
 
"vieras"
Rv10 annettiin ensimmäinen aika esikoisen kohdalla, tosin jouduin sitten polille utrattavaksi aikaisemmin vuotojen takia pariinkin kertaan. Seuraavilla kerroilla on ensikäynti ollut rv9-10.

Jos olet aborttia vailla, niin lähetteenhän olisit saanut sieltä samantien. Jos taas varhaisultraa haluat, niin joudut varaamaan sen yksityiseltä ihan kuten kaikki muutkin. Tai osta sellainen raskaustesti, mikä näyttää, millä viikoilla olet, jos niin paljon epäilyttää tuo raskautumisajankohta, tulee halvemmaksi kuin utra. Np-ultrassa kyllä varmistetaan se kesto.
 
"vieras"
Ekaa odottavat tuskin tietävät ettei mitään ihan alkuvaiheessa näy tai kuulu. Saati sitä ettei ole oikeasti mitään tehtävissä, jos raskaus on menossa kesken. Sinne varmaan halutaan mennä varmistamaan kaiken olevan hyvin.
Ja ensimmäinen käynti on sitten varmaan pettymys, kun ei siellä tehdä muuta kuin täytellään papereita, mitataan paino ja verenpaine ja saadaan lähete labraan verikokeisiin, missä selvitetään veriryhmä, vasta-aineet ja HIV.
 
Mulla oli eka ultra viikolla 7+ lapsettomuushoitojen jälkeen. Eka neuvola oli viikolla 9 tai jtn vaikka varasin kans sen heti, mutta eipä mulla mitään kiirettä sinne ois ollukaan, kun ei siellä mitään tehdä eikä kukaan missään voi varmistaa ennen viikkoo 6 että "kaikki on hyvin". Senkin jälkeen ainut minkä voi tehdä on varhaisultra, eikä sekään vielä takaa että raskaus jatkuu vaikka siellä olis kaikki hyvin. Jos abortin haluaa niin mitä tutkimuksia siinä sen kummemmin tarvii tehdä. Ultraavat kait kumminkin ennen sitä. Mä en halunnut edes että sitä hcg:tä katotaan verestä vaikka olisivat varmaan hoitojen takia suostuneet. Mitä väliä sillä on? Jos kaikki on hyvin, niin on ja jos huonosti niin mitään ei noin aikaisin ole tehtävissä. Henkistä tukea hain vertaistukipalstalta netistä.
 
rv 10. Ei tokan ja kolmannen kanssa haitannut että oli niin myöhään, mutta ekassa olisin mielellään mennyt aiemmin. No, onneksi netistä löytää googlaamalla tietoa jota tarvitsin eka raskaudessa (mitä saa tehdä ja syödä).Kyllähän kotitesteihin voi luottaa että raskaana on.
Mut jos tarviit keskustelua ja aborttikin mielessä niin soita ihmeessä uudelleen ja vaadi keskusteluaikaa. Abortti on sen verran iso päätös.
 
ap.
Jos aborttia harkitset, kannattaa varmaan varata aika lääkärille eikä neuvolan terkkarille. Mutta oikeassa olet, jos et halua raskautta jatkaa, kannattaa toimia mieluimmin nopeasti. Mutta jos et tiedä mitä haluat, niin.. voitko keskustella jonkun kanssa?
Soitin heti ekana työterveyteen (ainut numero joka kännystä löytyi :D ). Sieltä neuvottiin ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen ja lääkäriin. Sitä kun yritin niin heti käännytettiin neuvolaan.

Tämä on siis ihan täysi yllätys itselleni ja vielä enemmän varmaan miehelle. Jotenkin uskoin että olisi ollut mahdollista käydä vihan vain pikainen keskustelu jonkun hoitajan kanssa, niin että mieskin vaikka olisi mukana tai jotain.

Haluamme lapsia, mutta nyt on kyllä erittäin huono ajankohta, oltiin suunniteltu että jos ensi kesänä olisi työ- ja kouluasiat vähän paremmassa kunnossa, niin voisi alkaa ihan tarkoituksella yrittämään. Mutta tämä on siis ihan vahinko. Jos olen yleensäkään raskaana.

Ei ole mitään oireita muuta kuin että mekat ovat myöhässä (ja testi positiivinen). Ohjeissa tosin luki että erinäiset hormonivalmisteet voivat sekoittaa sitä testitulosta, ja semmoisia minä syön. Sen takia olisin halunnut että jos vaikka edes jonkinlaiset verikokeet ois tehty, jotainhan niistä pitäisi löytää?

Raskaustesteistä olen ainakin pikaisesti netistä lukenut ettei niihin todellakaan voi uskoa. Joku oli tehnyt 4 testiä joista 2 positiivisia ja 2 negoja. Kävi sitten verikokeissa(!!) josta selvisi että väärä hälytys oli. Tällaisten tarinoiden takia olen vähän sekasin....
 
ap.
Mut jos tarviit keskustelua ja aborttikin mielessä niin soita ihmeessä uudelleen ja vaadi keskusteluaikaa. Abortti on sen verran iso päätös.
Nyt se "oma" hoitsu oli varattuna ja puhelimeen vastasi todella herttainen ja mukava hoitaja.
Hän osasi nyt neuvoa ihan eri tavalla, ja oli jotenkin niin myötätuntoinen ja ymmärtäväinen, ihan niinkuin toivon neuvolantädin olevan. Osasi rauhoitella juuri sillä tavalla kuin toivoinkin :) Ja selitti myös mitä silloin ekalla neuvolakäynnillä tehdään ja että postisssa sit tulee hurja infopaketti jne.

Sanoi myös että aborttia varten haen aikaa terveyskeskuksen lääkäriltä. Ja vaatimalla vaadin sieltä ensin keskusteluaikaa (tais huomata että olen ihan pihalla ja hysteerinen täällä :D ). Ja sanoi ettei ole vielä mitään hirveää kiirettä ja tosiaan voi mennä itsestäänkin kesken vielä näin alkuvaiheessa jne. Samoja asioita kuin mitä täällä ketjussa kerrottiinkin.

Kiitos teille :)

Ehkä sillä omalla hoitajalla oli vain huono päivä tai jotain, mutta tämä sijainen oli kyllä mahtava. Toivottavasti tulevasuudessa saan vaihtaa tähän hoitajaan vaikka asunkin väärässä kaupunginosassa!
 
"nelli"
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä;27126385:
Sielä ei kuitenkaan tehdä ultraa tai sydänäänetkään ei kuulu vielä moneen viikkoon. Joten mikä on syy mennä sinne jo esim rv 5 tai6????
Itseasiassa meidän neuvolassa ultrataan kyllä kaikki ensimmäisellä käynnillä.
 
ap.
[QUOTE="vieras";27126498]Ja ensimmäinen käynti on sitten varmaan pettymys, kun ei siellä tehdä muuta kuin täytellään papereita, mitataan paino ja verenpaine ja saadaan lähete labraan verikokeisiin, missä selvitetään veriryhmä, vasta-aineet ja HIV.[/QUOTE]

:D
Itse olen sillätavalla ehkä ihan omituinen, mutta oikeasti minusta on ihanaa kun minusta otetaan mittoja ja verikokeita ja saan täyttää lomakkeita ja yleensäkin jutella jonkun ihmisen kanssa ihan kasvotusten, ei pelkästään puhelimen kautta.

Tietää että ne minun tiedot menevät jonnekkin kansiion, ettei itse tarvitse sitten paniikissa vaikka vertavuotavana ja kipeänä yrittää kertoa kaikkia asioita omalla maalaisjärjellä, vaan että heillä olisi ne minun faktatiedot ylhäällä jo jossain.

Eikä minulle se sydänääni nyt ykkösasia ollut, vaan vain se että halusin tietää jos olen yleensäkään raskaana ilman mitään oireita. Mutta kai minä sitä sitten olen vaikka raskaustestin ohjeissa oli se HUOM -kohta, jossa varoiteltiin että tietyt valmisteet saattavat sekoittaa tulosta.
 

Yhteistyössä