Millaiset peliajat teillä on ala-asteikäisillä?

  • Viestiketjun aloittaja "Kiiru"
  • Ensimmäinen viesti
Outlet harmaana
[QUOTE="pipari";30133228]Vitsailetko? Onko sinulta mennyt ohi oikeasti KAIKKI uutisoidut tutkimustulokset pelaamisen/TV:n toljottelun haittavaikutuksista?

Ilmiselvää on, että se peliaika on pois jostain muusta tekemisestä, esimerkiksi liikunnasta. Kuten joku jo sanoikin, liiallinen pelaaminen aiheuttaa esimerkiksi levottomuutta, käytöshäiriöitä, usein myös ylipainoa (koska se pelaamiseen käytetty aika on pois jostain muusta toiminnasta).[/QUOTE]

Miten sellaisten lasten kohdalla, joilla on viikottain useita liikuntaharrastuksia ja jotka pelaavat lähinnä yhdessä kavereiden kanssa, ei yksin. Onko silloinkin pelaaminen pois muusta, kuten liikunnasta ja kavereiden kanssa olemisesta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
 
2h lienee ns. Suositeltu maksimiaika ruudun ääressä alakouluikäiselle. Mutta omat havainnot tukee sitä, että aika on liian pitkä erityisesti jos se on yhtäjaksoinen. Sekin on huvittavaa, että joissain perheissä on tosi tiukat peliajat mutta telkkaria saa katsoa senkin edestä, tuntikausia.

Pahimmat tapaukset mitä tiedän, on rajaton peliaika, 7-10-vuotiaat voivat pelata esim. 5h päivässä. Tällainen kaveripiiri omille lapsille on painajainen.

Miten te muut pystytte kontrolloimaan pelaamista siinä vaiheessa kun lapsi viettää paljon aikaa kavereiden luona ja säännöt on ihan erilaiset kuin kodissa tai niitä ei edes ole?
Meillä lapset noudattavat yhdessä sovittuja sääntöjä myös siellä kaverilla. Tosin minä olen rajannut pois lähinnä pelit ja ohjelmat ja videot yms jotka eivät ikäsuositusten mukaisesti ole sopivia... Tulevat kotiin jos kaverit pelaavat pelejä joissa ikäraja esim k16.
Ja kyllä, tiedostan, että voivat siltikin pelata sopimattomia pelejä tai venytellä rajoja, mutta tiedän myös että ainakin suurimmaksi osaksi meillä on muksut pysyneet sovituissa säännöissä.
 
Blue
[QUOTE="pipari";30133277]Kiitos vinkistä! :) Olen ammatiltani tutkija, joten jonkunlaista tiedonhankintataitoa on jo koulutuksenkin kautta.

Ihmettelit sitä, että jotkut pitävät pelejä turmiollisina. Ilmiselvää on, että liiallinen pelaaminen on lapsen kehitykselle haitallista.[/QUOTE]

Pelaamisesta on myös paljon hyötyä lapsen kehitykselle joten mitään perusteita ei ole sitä kieltää kokonaan.
 
"Jenis"
[QUOTE="pipari";30133277]Kiitos vinkistä! :) Olen ammatiltani tutkija, joten jonkunlaista tiedonhankintataitoa on jo koulutuksenkin kautta.

Ihmettelit sitä, että jotkut pitävät pelejä turmiollisina. Ilmiselvää on, että liiallinen pelaaminen on lapsen kehitykselle haitallista.[/QUOTE]

Oletko oikeasti tutkija? Tuntuu nimittäin hyvin epätutkijamaiselta, että niputetaan kaikki pelit (myös lautapelit?) yhteen, ja jonkin omituisen "liiallinen"-määreen alle.
 
"Kiiru"
Kiitos ajatuksista :) Arvasinkin, että aika kahtia jakautuu porukka.. Meillä nuo pelit on niin koukuttavia, että en tiedä mitä siitä tulisi, jos saisivat itse vapaasti päättää peliaikansa? Pelaisivat varmaan kaiket päivät. Peleihin ei kiinnostus lopahda kovinkaan äkkiä kun koko ajan pystyy lataamaan uusia ja tosiaan jää koukkuun helposti <.<7
 
Tunti päivässä, joka päivä.

Tosin olen harkinnut että jos arkipäiviltä siirtäisi ne tunnit viikonloppuihin, eli että ma-to eivät pelaisi ollenkaan ja pe-su olisi 2h/päivä.
Kun tuntuu että jos nuo tietävät että peliaika on jonakin päivänä käyttämättä niin eivät malta keskittyä muuhun. Mutta luulen että niinä päivinä jolloin tietävät että ei ole pelipäivä, niin eivät ajattele sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Meidän 5 veellä ja 7 veellä on omat tabletit ja saavat pelata niin paljon kuin haluavat. Ihan sen takia kun ulkoilevat monta tuntia päivässä, nyt kesälläkin ovat melkein asuneet pihalla. Välillä tulevat sisälle pelailee tai katselee piirrettyjä. Mä en jotenki jaksa ressata ja höösätä noiden minuuttiaikataulujen kanssa kun kuitenkin leikkivät noita ihan "oikeita" leikkejä myös. Osa peleistä ja sovelluksista on myös todella ihan opettavaisiakin.
 
10-vuotiaalla on pelipäivä 2 x vko ja 6-vuotiaalla kerran viikossa. Pelipäivänä peliaikaa ei ole varsinaisesti rajoitettu, yleensä pelaavat reilu tunnin tai korkeintaan kaksi. Jos alkaa tuntua ettei ole koko päivänä muuta suunnitteilla, niin käsken kyllä koneet kiinni.

Kännykkäpeleistä ei ole tullut mitään ongelmaa, ei ole ollut tarvetta rajatakaan. Joskus muutaman minuutin saattavat pelata, myös tuo pienin.

Vanhin toki käy kavereillaan omin päin. Olen sallinut sen, jos kaverin kanssa pelaavat. Ei ole kuitenkaan päivittäistä eikä edes viikottaista ja siinä on se kaverin kanssa oleminen kuitenkin se juttu. Lapsi tietää, millaisia pelejä saa pelata. Toistaiseksi on ainakin vaikuttanut siltä, ettei mitään sopimattomia ole pelailtu. Jos muuta tulee joskus ilmi, täytyy arvioida tilanne uudelleen. Pelien sisällön suhteen olen aika tiukka, koska lapsi on hyvin altis saamaan kaikenlaisia pelkoja ja ahdistuksia.

Mitään riitelyä peliajoista ei ole tarvinnut kuunnella.
 
Viimeksi muokattu:
"Kiiru"
Meillä on nuo kännykkäpelitkin koukuttavia. Osaavat ladata sinne kaikenlaista. Koko ajan pelit mielessä ja aiheuttavat kyllä meillä itkua ja hammastenkiristystä, huoh...Odottavat, että koulu alkaisi niin saavat koulustatulomatkalla pelata :p
 
Smoke
Tuntuu oudolta että lapsille on laitettu pelirajoituksia kun itsellä niitä ei ole ollut, pelattiin joskus koko viikonloppu commodorea ja nintendoa.
Ajat muuttuvat ja pelit ovat arkipäiväistä viihdettä, aikuiset katsovat televisiota mutta nuoremmalle sukupolvelle muu digitaalinen viihde tuntuu olevan tärkeämpää.
 

Yhteistyössä