Millaisia päivähoitopaikkoja kun taaperolla infektioastma?

Meidän pojalla (1v4kk) on todettu kesällä infektioastma, mutta ei vielä onneksi mitään ruoka, pöly tms. allergiaa. Nyt hän aloittaisi päivähoidon helmikuun alussa ja olen saanut eri lääkäreiltä erilaisia suosituksia päivähoitopaikan suhteen. Perhepäivähoito olisi varmasti paras pienen ryhmän takia, jolloin vähemmän infektioita, mutta se ei ole mahdollista tällä hetkellä paikkakunnallamme, kaikki paikat jo täynnä. Allergiapväkoti on yksi oman lääkärin suosittelema vaihtoehto, toinen taas puhuu tavallisen päiväkodin puolesta, molemmissa olisi se normaali 12 lapsen ryhmä.

Olisi hienoa kuulla toisilta infektioastma lasten vanhemmilta kokemuksia päivähoidosta. onko esim. pärjätty ok "tavallisessa" päiväkodissa ja minkälaisia suosituksia on teidän lääkärit antaneet?

Innolla kommentteja odotellen!! :)
 
5 vuotiaamme on ollut ihan normi pk:ssa reilu 1vuotiaasta asti, hänellä ihan atooppinen astma, eikä mitään ongelmia ole ollut.Olen opastanut omahoitajan tarvittaessa otettavan lääkkeen antoon ja hän on opastanut muun henkilökunnan. Päiväkotiin vietiin lääke ja babyhalleri jotka siellä aina on.

Alussa pojalla oli myös laajat allergiat mutta nyt nekin on väistyneet.
Meidän pojan hoitava lastenlääkri ei nähnyt estettä hoidon aloittamiselle päiväkodissa.
 
Meillä myös infektioastmaa sairastava lapsi. Tärkeimpänä pitäisin sitä, että päivähoidon sisäilma on laadukasta. Ei paljoakaan lohduta pieni ryhmäkoko, jos hengitettävässä ilmassa on jotakin "pahiksia", pahimmassa tapauksessa itse infektioastmaa aiheuttavia hiukkasia.Ongelmana tässä tietysti on, että mistä sen tietää...

Meillä on ihan tavallinen päiväkoti käytössä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Flunssia tulee ja menee, mutta itse asiassa ei sen enempää päiväkodissa kuin kotihoidossakaan. Meidän lapsi on aina ollut aika infektioherkkä, joten sairasti usein kotihoidossakin.

Niin, lääkärit eivät ottaneet kantaa hoitopaikkaan, vaikka kotihoidossakin sairasteli paljon (tai ehkä juuri sen takia). Joskus kyllä mietittiin myös perhepäivähoitoa, mutta koska lapsi oli jo "iso" (muut olisivat olleet pääsääntoisesti reilusti nuorempia), niin siinä paini sitten seura vs. bakteerit. Seura voitti, ja meillä se on ollut hyvä ratkaisu.
 
Kiitos teille molemmille kokemustenne jakamisesta! Molemmat vain vahvistivat meidän "mutu" tuntumaa, että aloitamme ainakin tavallisessa pväkodissa, se allergiapväkoti kun tuntui olevan vähän liiankin steriili meille, toki niille lapsille jotka ovat todella allergisia, se voi olla ainut vaihtoehto hoitopaikan suhteen, mutta haluaisin uskoa, että meidän poika pärjää ihan hyvin siellä "tavallisessa", ilman sitä kristallipalloahan mistään ei voi ennalta olla varma, toivottavasti se huoneilman laatukin on hyvä siellä, aika näyttää. Mutta kiitos vielä teille!!!Jäämme odottamaan miten kevät hoitopaikassa sujuu :)
 

Yhteistyössä