Millaista asua pääkaupunkiseudulla lapsen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Miettii...
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25811873:
Ihan mukavaa. Olen asunut täällä 50 vuotta, niistä elämäni 10 ensimmäistä Helsingissä ja loput Vantaalla. Olen kasvattanut lapseni aikuisiksi täällä. Onhan täällä enemmän ihmisiä kuin jossain pienellä paikkakunnalla, mutta huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin jossain suurkaupungissa. Ihmisestä riippuu, millaisessa paikassa parhaiten viihtyy. Haluaako asua keskustassa, missä palvelut ovat suurinpiirtein kotioven edessä, vai lähiössä, mistä joutuu muutaman askeleen ottamaan päästäkseen kauppaan. Maisematkin vaihtelee alueittain, voi olla korkeita kerrostaloja koko alue tai sitten vaikkapa tällaista:

Vaikka ois kuinka hienot maisemat niin Pöhkörinteessä en viitsis ikinä budjata.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25811890]Vaikka ois kuinka hienot maisemat niin Pöhkörinteessä en viitsis ikinä budjata.[/QUOTE]
Kuten sanoin, ihmiset viihtyvät erilaisissa paikoissa. Minä ja lapseni ollaan viihdytty täällä.
 
Helsingissä on alueita moneen lähtöön, me asumme idässä. Ihan tavallinen alue, erilaisine ihmisineen, palvelut ok, yhteydet loistavat, pk ja koulu muutaman minsan päässä. Vielä kun sais kirjaston ja uimahallin lähemmäs ni avot. Terveyspalvelut ovat heikkoja ja heikentyvät kokoajan entisestään...terkkarille on entistä vaikeampi päästä kun alueita on yhdistetty.
 
Oikein mukavaa, riippuu paljolti paikasta missä asuu, makujahan on monia.
Miten olisi jos kävisitte katselemassa tienoita minne olette ajatelleet muuttaa?
ihan siis ajan kanssa ja tietysti jos tietäisitte jo alueen minne mahdollisesti muutatte, voisit tehdä siitä kyselyn.
Olen itse maalta kotoisin, vaan pidän täällä asumista kaikin puolin parempana.
 
"vieras"
Helsingissä on alueita moneen lähtöön, me asumme idässä. Ihan tavallinen alue, erilaisine ihmisineen, palvelut ok, yhteydet loistavat, pk ja koulu muutaman minsan päässä. Vielä kun sais kirjaston ja uimahallin lähemmäs ni avot. Terveyspalvelut ovat heikkoja ja heikentyvät kokoajan entisestään...terkkarille on entistä vaikeampi päästä kun alueita on yhdistetty.
Eipä itään saa enää töihin muita kuin ummikkoja mamulekureita.
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25811402:
Helsingissä on hurmiollisen ihanaa. =)
No, ihan totta, en keksi mitään negatiivista. Asumme luonnonläheisellä ja viihtyisällä alueella, kaikki kohdallaan.
Missä noin ihanaa on? Kerro heti niin mekin muutetaan sinne. ;)
 
tota
[QUOTE="poikia3";25811625]Asumisoikeusasunto tarjoaa vaihtoehtona kohtuuhintaista asumista paremmillakin paikoilla, ja vaihtoehtoina on myös rivi- ja paritaloasuntoja jopa erillistalojakin.

Minä olen syntynyt täällä ja viihdyn erinomaisesti, ja koen oman alueemme rauhallisena ja turvallisena. Toki on paikkoja, joihin en muuttaisi, ja joku toinen voi viihtyä niissä hyvin. Esim. itse en haluaisi asua Espoon keskuksessa, Kilon aseman läheisyydessä tai Leppävaarassa (Leppävaara tuntuu itsestäni liian isolta ja siksi luotaan työntävältä). Toisaalta moni sanoo, ettei voisi asua Myyrmäessä, ja itse olen viettänyt lapsuuteni siellä, joten ei olisi mitään ongelmia asua siellä.[/QUOTE]

Öö.. eiks useimmiten asumisoikeusasunnoissa asuminen maksa melkein tai jopa ihan saman verran kuin vuokra-asunnossa, sillä erotuksella vaan, että joutuu maksamaan sen asumisoikeusmaksun päälle? Että en nyt tota mitenkään suosittelis edulliseksi vaihtoehdoksi.
 
Missä noin ihanaa on? Kerro heti niin mekin muutetaan sinne. ;)
En kerro yksityisasioistani tämän enempää.
Mutta mielestäni Helsinki on täynnä oikein ihania asuinalueita, joissa on kaikki kohdallaan, palvelut, asukkaat ja ympäristö. (Ja joissa tuntuu, että jopa ne 70-luvulta asti samalla penkillä istuneet kaksi deekua ovat jotenkin "rikkaus" sille paikalle. :D)
 
"vieras"
[QUOTE="emppu";25811551]Kuulostaako?! Miksi?
Olen asunut rauhattomassa lähiössä 10 v., vähän rauhallisemmassa lähiössä 10 v., rrauhallisessa lähiössä 5 v., rauhallisella pientaloalueella 5 v. ja todella rauhallisella pientaloalueella 5 v. :D[/QUOTE]
Eikun ajattelin vaan, että kuulostaa siltä :D. Toisaalta lähiöissä on vielä joku aika takaisin oikeasti ollut rauhattomampaa, esim. 80-luvulla. Ihan näin tutkitustikin ei ole sellaisia ongelmia enää.
 
kokemuksen rintaääni
Vantaasta on kokemuksia.

Koululuokkana on ollut joskus 32 oppilaankin luokka. Opettajat ovat vaihtuneet useaan otteeseen lapsen ala-asteen aikana. Hyvin on kuitenkin lapsi oppinut tarvittavat asiat ja lapsella on ollut kavereita. Lyhyet etäisyydet lähikouluun on suuri plussa. Matka taittuu helposti kävellen tai polkupyörällä. Kaupatkin ovat plussaa. Paljon valinnanvaraa ostaa lapsille tavaraa/vaatteita. Loistava asia! Palvelut siis omaa luokkaansa pk-seudulla. Suuret elokuvateatterit, tapahtumat, julkkikset kaikki nykypäivän uutuudet ja muodissa olevat jutut, joihin lapsikin voi osallistua. Esimerkiksi, jos MM-jääkiekossa tulee kultaa, niin mekin voidaan lähteä torille juhlimaan. Eri asia olisi, jos asuisit korvessa satojen kilometrien päässä. Sieltä ei niin helposti lähdettäisikään minnekkään etenkään kouluviikolla. Negatiivisia asioita on tietysti nämä perinteiset, että kaduilla voi olla juoppoja, hulluja, itsensäpaljastajia, narkkareita yms. Toki näitä voi olla pienemmissäkin paikoissa. Me emme ole ikinä tavanneet itsensäpaljastajia täällä asuessamme. Lapsen päiväkodin pihalta on tosin löytynyt käytetty huumeruisku. Kaiken kaikkiaan voin kertoa, että pk-seudulla lapsuus on hyvin erilainen kuin peräkylillä kaukana pk-seudusta. Hyvä paikka tämä on.
 
Me asutaan Tapiolassa ja ollaan viihdytty pojan kanssa tosi hyvin. Poika on pienessä ryhmäperhepäiväkodissa joka on 1 km päässä kotoa ja siellä on 9 lasta. Meidän asunto on päättyvän tien päässä joten alueena on rauhallainen, toki tuossa lähellä on myös länsiväylä mutta sen varrella menee upeat ulkoilureitit ja niitä käytetään ahkerasti. Tapiolassa on vielä iso asukaspuisto jossa on aktiivista toimintaa päivisin. Me ollaan viihdytty todella hyvin. Tosin valitsimme alueen tarkasti sillä täältä pk-seudulta löytyy paljon alueita joihin ei voi lapsien kanssa suositella asuttavaksi. Meille oli tärkeä kriteeri olla Espoossa niin päädyttiin sitten Tapiolaan, tässä on vielä kaikki palvelutkin kävelymatkan päässä ja Tapiolan keskuksessa on myös leikkipaikka ja liikennepuisto jossa isät ja lapset voi "odotella" kun itse käy stokkalla ostoksilla :)
 
tota
Ylipäänsä tää on kysymyksenä ehkä vähän saman tyyppinen kuin jos haluaisit tietää, miltä tuntuu asua Turun seudulla -no varmaan sielläkin on hirveän erilaisia alueita ja asuinympäristöjä, että pitäis tietää vähän tarkemmin mistä tietoa halutaan :)

Sen sanon kuitenkin, että noin "lapsen saa päiväkotiin siihen ihan kodin viereen" -tyyppiset skenaariot ei välttämättä pidä paikkaansa, lapsirikkaammilla alueilla joutuvat monet kuskaamaan jälkikasvuaan hyvinkin paljon kauemmas hoidettavaksi, kun paikkaa ei aina siitä lähipäiväkodista saa. Tämä siis ihan vaan, että osaatte varautua.
Me asumme itäisessä kantakaupungissa rauhallisella alueella, ja viihdymme hyvin Helsingissä. Ongelmia on vaan just toi päivähoitotilanne, ja sitten se, että vuokrat nousevat koko ajan (ja tulot vähemmän). Että jos on mahista ostaa oma asunto, niin se ehkä kannattaa. En tosin tiedä nousevatko vastikkeet samaan tahtiin..
 
"Sanna"
Ollaan viihdytty loistavasti Vantaalla. Kaikki palvelut on lähellä, samoin lasten päivkodit, koulut, kaverit ja harrastkset.

Asutaan rauhallisella omakotitaloalueella. Ei ole ollut koskaan mitään häiriöitä. Ihan samanlaista täällä on ollut rauhallisuuden ja turvallisuuden puolesta kuin lapsuuden kodissani, joka sijaitsi pienessä n. 6000 asukkaan kaupungissa. Positiivista on harrastusmahdollisuuksien rajattomuus.
 
Meilläkin hurmiollisen ihanaa ja luontolähellä eli asutaan Viikissä, Latokartanon perukoilla :) tykkään oikein kovasti!

Ihanaa viedä lapset aamusin päiväkotiin metsän poikki kun muut pakkaa kiukkusia lapsia bussiin niin me ihmetellään oravia, oikeesti :)

Vuokra on sikakallis mutta muuten asiat kohdallaan. Päiväkotipaikat oli kiven alla mutta nyt kun nekin on hanskassa niin ei sekään huoleta. Pellot siintää vieressä, kivat pyöräilyreitit alkaa takapihalta, lehmien luokse pyörällä 15min, hoplopiin 10min, prismaan 15min. Ihanaa kun ei tarvii omistaa autoa!!

Ei matkustella ulkomailla eikä Suomessakaan juurikaan mutta stadista otetaan kaikkki irti, ihana kaupunkin ja juuri sopiva lapsiperheelle eikä yhtään turvaton!
 
Ei kovin vakuuta
Kuulostaa kuin jokainen on ihan yksikseen siellä, naapureista ei tietoakaan ketä ne olisi. :) Osta ennemmin maatila jostain muualta päin suomea ja viljele omat ruokas, hommaa maastoauto ja ktraktori. Oli paljon mukavampaa olla omalla tontilla, tuollahan on tonttienkin hinnat jotain kulien täyttämiä ihan selvästi. Asunnont maksavat ihan sikana vaikka olisi rakennettu yli 100v. sitten. :)
 
"mörkö"
Kuulostaa kuin jokainen on ihan yksikseen siellä, naapureista ei tietoakaan ketä ne olisi. :) Osta ennemmin maatila jostain muualta päin suomea ja viljele omat ruokas, hommaa maastoauto ja ktraktori. Oli paljon mukavampaa olla omalla tontilla, tuollahan on tonttienkin hinnat jotain kulien täyttämiä ihan selvästi. Asunnont maksavat ihan sikana vaikka olisi rakennettu yli 100v. sitten. :)
Kyllä me ainakin ollaan tutustuttu noin 20 naapuriin. Enkä nyt puhu sellaisista hyvänpäivän tutuista, vaan joukkoon mahtuu myös ystäviä.

Mutta totta, asunnot maksavat. Meidän seuraava koti (samalla alueella kantakaupungissa) maksaa yli 400 000.
 

Yhteistyössä