Millaista se symbioosi on?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vauvan ja äidin välillä siis. Olin itse hyvin tiiviisti vauvan luona, en shoppaillut, ulkoilin vain vauvan kanssa, olen muutenkin kotoilija. Mutta en tunnistanut minkäänlaista symbioosia. Mistä sen tunnistaa?
 
vierailija
Vauva tuntui kuin minun jatkeeltani. Jos olimme erossa, oli vahva tunne että osa minusta puuttuu. Vauvan hyvä/paha olo tuntui kokonaisvaltaisesti omana hyvänä/pahana olona. Oli järjetön suojeluvietti, vauvan puklut tai kakat eivät ällöttäneet jne. Näin itse koin symbioosin.
 
9mmm9mm
no näin isän näkökulmasta se on sellanen et kun äiti asuu toisessa osotteessa tyttö herää neljältä yöllä monesti ja kappas samaan aikaan oon mä heränny omassa kotonani ja tää todettu äitin kanssa :) se on vaan sellasta vatipäistä yhtenäisyyttä jota joskus haluis karkuun mut kiinni pysyy vaan
 
Pey
No olisko tuo nyt taas sitä jotain äitimyyttiä... Vauva ei ehkä erota olevansa erillinen henkilö, mutta kyllä äiti aikuisena henkilönä erottaa rajan itsensä ja vauvan välillä.
 
vierailija
Vauva tuntui kuin minun jatkeeltani. Jos olimme erossa, oli vahva tunne että osa minusta puuttuu. Vauvan hyvä/paha olo tuntui kokonaisvaltaisesti omana hyvänä/pahana olona. Oli järjetön suojeluvietti, vauvan puklut tai kakat eivät ällöttäneet jne. Näin itse koin symbioosin.
Tää tuntuu sillä lailla tutulta, että mikään vauvassa ei koskaan ällöttänyt mitenkään. En voinut jättää vauvaa kuin aivan välttämättömän pakon edessä (lääkärikäynti tmv.). Ja joka kerta kun hän inahti, koin tuskaa siitä, miten hän kärsii, itku, jota oli harvoin tuntui aivan viiltävältä kärsimykseltä. Joten enköhän mä sittenkin tiedä, mitä symbioosi on. Aww. t. aloittaja
 
vierailija
Se on se mikä eläimilläkin on, eli pyritään pitään jälkikasvu hengissä. Vaikka eläimet ei rationaalisesti sitä ajattele.

Ihmisille se on glorifioitu tuosta perus toimintamallista 'symbioosiksi'. Kai se palvelee jotain kun asiasta on tehty kasvatuskirjailijoiden (lue rahastajien) toimesta bigissue. Vaikka kyse on vaan jälkikasvun hengissä pitämisen vaistosta.
 

Yhteistyössä