millaista se teidän elämä on siellä pohjoisessa tai pienillä paikkakunnilla?

  • Viestiketjun aloittaja stadilainen
  • Ensimmäinen viesti
stadilainen
viihdyttekö hyvin ja onko siellä niin kallista kuin täällä stadissa? en oo koskaan ollu kehä 3 ulkopuolella niin en tiiä. luulis ainakin et lapsilla on parempi olla ku on luonto lähempänä.
 
"SenJa"
Mikäs täällä ollessa pienellä paikkakunnalla pohjoisessa. Luonto lähellä, tarvittaessa pääsee kaupunkiin. Asuminen halvempaa. Viihdyn kyllä ja lapset viihtyy.
 
"Vieras"
Mä olen noin 1000 km ap:stä etelään päin. Eläminen on ehkä vähän halvempaa kuin siellä stadissa. Asuminen halpaa, muuten kyllä taitaa olla samoissa hinnoissa tai kalliimpaa. Meidän perhe viihtyy hyvin täällä pikkukylässä. Turvallinen ja terve kasvuympäristö lapsille :)
 
"vieras"
Ihan ok. Palveluita vähänlaisesti, ystäviä samoin. Tai jotenkin koen etten ihan mahdu muottiin ja jään ulkopuolelle. Onneksi nyt aikuisena helpompaa kuin teini-iässä.
 
Kyllä täällä kehä kolmosen ulkopuolella on asiat heti paljon paremmin :)

Elämäni stadissa asuneena ja vastikään tänne pienemmälle paikkakunnalle kerrostalosta omakotitaloon muuttaneena sanon. Ympärillä peltoa ja metsää, naapureita silleen sopivasti ja huomasin jopa että linnut ovat puhtaamman värisiä :LOL: Tähdet näkyvät pilvettömällä yötaivaalla kun kaupungin valot eivät ole hukuttamassa niiden loistetta jne. jne.

Olen aina tiennyt että haluan pois Helsingistä, rauhallisempaan ympäristöön. Myöskään lapsiani en haluaisi ikimaailmassa kasvattaa isossa kaupungissa.. Sinne kerkeää sitten aikuisenakin :) Lepposampi lapsuus luonnon lähellä.. liputan tämän nykyisen elämämme puolesta.
 
Olen asunut koko elämäni pk-seudulla lukuunottamatta joitakin ulkomaan aikoja ja nykyistä muuttoa Lounais-Suomen saaristoon 5kk sitten. Täällä on ihania asioita, mutta niin on pääkaupunkiseudullakin. Selkeästi olen huomannut esim. seuraavaa: Hinnat ovat kovat, koska kilpailua ei ole. Samoin asiakaspalvelu on siitä ainoasta yrittäjästä kiinni - sillä ei kilpailla, siihen ei ole tarvetta. Ammattitaidon puutettakin on kunnan työntekijöillä ja virkamiehillä, koska sinne palkataan se, ketä saadaan, ei se, kuka parhaiten osaa. Myös yksityisyrittäjien ammattitaito on välillä kyseenalainen, koska markkinoille saattaa pölähtää sellaisia, jotka luulevat osaavansa, mutteivät kyllä pärjäisi pk-seudulla kuukauttakaan. Työpaikkoja ei julkisessa haussa ole, koska ne menevät tutuille ja sukulaisille. Ammattitaito ja -kokemus eivät ole meriittejä, suhteet on.

Joskus, jos jotain pitäisi oikeasti saada hoidettua, ottaa pannuun niin pirusti. Toisinaan taas tuntuu siltä, että kyllä on ihana paikka. Kyllä mä lapseni mieluummin täällä kasvatan ja siksi muuttopäätöskin oli helppo tehdä.
 
"tintti"
pikku paikkakunnilla ihmiset kyräilee ja ovat kateellisia ..ystäviä et saa helpolla kukaan ei lähe minneekkään ei ees uimaan , lenkille tms. sosiaalinen elämä nollaantuu kokonaan ..mieti oletko valmis siihen..itse luulin olevani..mutta kaipaa pois täältä...uusi talo ei aina vaan riitä kun ei ole muuta...olen yrittänyt kaikkeni 5v. mutt tsemppiä jos se onnistuu sun kohdalla :)
 
"höh"
[QUOTE="tintti";26232297]pikku paikkakunnilla ihmiset kyräilee ja ovat kateellisia ..ystäviä et saa helpolla kukaan ei lähe minneekkään ei ees uimaan , lenkille tms. sosiaalinen elämä nollaantuu kokonaan ..mieti oletko valmis siihen..itse luulin olevani..mutta kaipaa pois täältä...uusi talo ei aina vaan riitä kun ei ole muuta...olen yrittänyt kaikkeni 5v. mutt tsemppiä jos se onnistuu sun kohdalla :)[/QUOTE]

Mulla ihan erilainen kokemus. Ystäviä saa helposti ja jokapaikkaan ollaan pyytämässä; lenkille, avantouintiin, kyläilemään ja jopa töihin! :)
 
Rähinä-Reetta
Mielettömän jännittävää taas vaihteeksi. :)) Välillä ihmetyttää oikein miten asiat menee. Olen saanut tehdä/ nähdä/ kokea meilettömiä juttuja. Viimeksi tänään. :)
 

Yhteistyössä