Milloin olette jättäneet tutin pois?

Alkuperäinen kirjoittaja äitilintunen:
:eek: Onko päälle 1-vuotias jo niin iso että kaikki vauvajutut pitää saada pois?? On tietty eri asia jos lapsi itse päättää jättää jonkun pois, mutta että äidit tahtoo tehdä niin... Miusta tuttia voi huoletta syödä ainakin 2-v. Ei niin mitään haittaa. Tässä maailmassa kerkee olla iso, olkoon vauvat vauvoja niin pitkään kuin tahtovat. Kyllä sitä ehtii kouluttamaan ja vierottamaan tuteista ja vaipoista yms. myöhemminkin. Olenko ainut pehmoilija? :heart:
vaippojen kanssa olen kanssasi täysin samaa mieltä.. musta kukin oppikoon niistä pois silloin kuin itse on valmis.. tämä perustuu jo ihan siihen että lapset kehittyvät fysiologisesti eri tahtiin.

Mutta tuttia lapsi ei tarvitse oikeastaan enää 1-vuotiaanakaan sillä imemisen tarve vähentyy tuolloin huomattavasti (tai oikeastaan jo ennen). Unituttia en pidä pahana taaperollakaan, mutta huvitutista on niin paljon tutkittuja haittavaikutuksia että on musta lasta kohtaan väärin jos antaa syödä jatkuvasti tuttia joka päivä (aivan eri asiassa jos käytössä vain muutamia minuutteja päivässä). Jos lapsi isompana kärsii purentajavioista, hän varmasti tulee syyttämään tästä vanhempiaan.

Pehmo olen itsekin monessa asiassa ja olen antanut isommankin lapsen nukkua vieressä enkä ole muutenkaan kovasti korostanut että olet jo iso tyttö.. toisaalta olen kyllä kannustanut omatoimisuuteenkin. Mutta tutin kyllä otin lapselta pois 1-vuotiaana.. jäihän hälle silti vielä 2 rakasta unikaveria ja unipeitto..joita käyttää edelleen ja saa käyttää ihan niin kauan kuin haluaa.. :) :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja heinätyttö-07:
Ei kyse olekkaan pelkästään siitä imemisen tarpeesta! Meillä se on tytön turvana! Miksi viedä väkisin pieneltä pois viatonta kapistusta, jos se kerta on hänelle valtavan tärkeä ja turvaa tuova?
Ei miksikään. Kukin tekee kuten haluaa. Meillä turvaa ovat tuoneet unilelut ja rätti ja ennen kaikkea syli. Tutti ei meillä koskaan ole ollut lohduke.

En halua jäädä jankkaamaan mielipidettäni, mutta toisaalta en kyllä ymmärrä miksi ehdoin tahdoin tehdä hallaa lapsen hampaille.. mutta onhan sitä pahempaakin kuin tuttia.. vaikkapa mehun juonti yöllä tuttipullosta.. että sinäänsä.

Ja mä en oikeasti ole riitelijäluonne. Tää vaan on jotenkin arka paikka kun tuntee pari kaveria, jotka tosiaan on isompana käyneet melkoista taistelua vanhempiensa kanssa ja syytelleet heitä kun purentavikoja on ilmennyt. MUTTA kaikilla niitä ei toki ilmene tai voi ilmetä vakkei tuttia olisi syötykään.
 
B) Niin, eipä tästä asiasta kannata riidellä, jokainen tekee kuin tahtoo.. Mutta olen vain lukenu/kuullut että n.2-v. asti tuttia voi syödä ilman haittaa. Ja eipä nuo neuvolassakaan puuttuneet asiaan vaikka meillä syötiinkin tuttia siihen asti. Itseasiassa me sitten vietiin se tutti esikolta sillon pois, annettiin tuttiputkeen. Parit itkut itkettiin ja siihen se jäi. Tokan kanssa tehdään aikanaan varmaan samoin... :heart:
Sitä vaan ylipäätään vastustan ajatuksena että pitää olla jo pienenä niin osaava ja itsenäinen.
Itselläni on ollu raudat teini-iässä, eipä kyllä tullu mieleenkään syyttää vanhempiani tai tutin syöntiä siitä. :eek:
 
molemmissa asioissa. Tyttömme on nyt 1v 8kk iässä ja tuttia syö yleensä juuri nukkumaan mennessä ja pidän kyllä ulkoillessakin kun muuten suuhun menee melkein KOKO ajan hiekka, jää, roskat ym. Eli pidän turvallisempana pitää tuttia kuin syödä edellämainittuja!
Vaippa-asiasta sen verran että ollaan pottailuakin kokeiltu mutta neiti ei malta istua potalla niin kauaa että pissa/kakka ehtisi tulla. On kokeiltu leluja ja kirjoja mutta kun ei niin ei joten en ala väkisinkään yrittämään vaippaa/tuttia pois! Kaikki ajallaan... Näin tehdään meillä =)
 
Meillä poika ei syönyt tuttia juuri ollenkaan, joten ei ollut minkäänlaista vierottamista. Tyttö (nyt 2v10kk) syö tuttia edelleen nukkuessa, enkä ole siitä mitään stressiä ottanut. Noin viikko sitten itse ilmoitti olevansa iso tyttö eikä enää tuttia tarvitse, mutta kyllä sen kuitenkin halusi kun ilta koitti. Olen sanonut, että kesällä jätetään ne muumeille muumimaassa ja siihen on myöntynyt. Syökööt nyt siihen asti.
 
Esikoinen jätti "mukisematta" tutin oravavauvalle puunoksalle ollessaan 2v 10kk. Tutti oli pääasiassa käytössä vaan unille mennessä. Kuopus syö tuttia ja ikää on kohta 1v, mutta tyttökään ei tarvitse sitä kun unilla ja automatkoilla yleensä.
 
Meillä myös hammashoitaja sanoi, että kaksi vuotiaaksi saa tuttia syödä. Olin viimeksi hammastarkastuksessa hiukan varautunut "noottiin" tutista, mutta kuulemma voi hampaiden puolesta huoletta syödä sinne kaksi vuotiaaksi. Sen jälkeen olisi kuulemma syytä vieroittaa, ettei ala vaikuttamaan purentaan.
 
meillä kaksosilla jäi tutit vähän vajaa 2v. (olivat siinä vaiheessa käytössä vain unilla) toinen oli pureskellut tutin rikki ja eipä sitä viitsinyt uuttakaan ostaa sen ikäiselle joten molemmilta lähti. muutaman viikon kyselivät tutin perään iltaisin ja totesivat ite että tutti meni rikki, ostetaan uus kaupasta.. nukahtaminen venyi joksikin aikaa mutta tosi helposti kävi vieroitus!

kolmannnelta tutti lähti reilu 1v. oli myöskin käytössä vain unilla ja päivällä silloin kun tartti äänenvaimenninta.. (pojalla tosi iso ääni..) :) helposti jäi, vähän kuin vahingossa kun ei muutamana iltana otettu tuttia unille mennessä mukaan.

nyt neloselle ei oo tutti oikeen maistunu. laitoksella kyllä huoli, mutta "kotona" en oo saanut kelpaamaan kun automatkoilla ja joskus ulkona rattaissa. toisaalta ihan hyvä, mutta joskus kaipais sitä että saisi itkun loppumaan vaikka sillä tutilla kun on vaikkapa ruuanlaitto kesken eikä kerkeis kanniskelemaan..

Ja tuohon kommentoin kun jollakin oli 4vuotiaalla tutti.. meille sanottiin kun kaksosten kans hammashoitajalla käytiin n. puoli vuotta tuttien jälkeen, että purennassa oli jotain muutoksia.. en nyt muista miten tuo juttu meni mutta kuitenkin.. eihän se hyvä oo hampaille sitä tuttia liian pitkään syyä!
 
Meillä esikoinen söi tuttia n. vuoden ikäseksi asti ja jätti itse pois ilman pyytelyitä tai vastaavaa.. tää toinen sitten ei tuttia halunnutkaan mutta kun tuli puolenvuoden ikään niin anoppi päätti sitte opettaa lapselle tutin syönnin ihan vaan siksi kun se oli sen mielestä tosi söpöä.... hermo meni anoppiin siinä vaiheessa ja poika ei muuten tuttia sitten enää syönyt :) Viksu poika tajus että äiti on Wiksumpi ku mummi :D
 
TYttö vei tuti oravavauvalle 1v11kk. Aiemmmin oli tarkotus tutti jättää, mutta sitten ajateltiin, että kunhan vauva syntyy, tyttö aloittaa tutin syömisen kuitenkin uudelleen.
Mutta sitten kuitenkin mietittiin, että nyt on vauvan syntymään vielä pari kuukautta, niin tyttö varmaan kerkee jo hyvin oppia olemaan ilman tutia ja mahdollisesti unohtaa koko tutin syömisen ;)
Tutista luopuminen oli tosi helppoa! ENsin ajattelin, että varmaan meillä on tosi vaikea viikko edessä kun tuti vietiin pois. Mutta tyttö sopeutuikin yllättävän hyvin. Ekana iltana puolen tunnin itkut sängyssä nukkumaan mennessä ja oikeastaan se oli sit siinä :kieh:
Joitain kertoja on tässä reilun viikon aikana yöllä tuttia kysellyt, mut jatkanut uniaan aina helposti silittelyn avulla.
Uskon, että tyttö on jo sen ikäinen, että kunhan vauva syntyy, niin ymmärtää, että vauvat syö tuttia ja isommat lapset ei enää tarvii =)
Saa nähdä kuinka käy.

Minzki,Tyty 2v & mönkiäinen rv32+2
 
Meillä tyttö 2v ja tutti on käytössä enää yöunilla. Päiväkodissa ei ole syönyt puoleen vuoteen. Joskus kotona tahtoo päikkäreille ja annan jos ei muuten rauhotu. Kesällä ehkä katsellaan miltä tuntus nukkua yökin ilman...
 
1 1/2-vuotiaana otin pois kun näytti omin silmin että hampaat alkaa jo kärsiin. Viikko meni välissä itkien ja raivareita saaden mutta nyt on jo hyvällä mallilla. Ei itketä enää yhtään. MEillä meni kadoksiin yks tutti jo aikoja sitten ja nyt ko lopetin tytöltä tutteilun nii yhtenä päivänä tyttö tuli voitonriemusena mun eteen ja lupsutti sitä kauan kadoksissa ollutta tuttia :LOL: Revin julmasti pois, tyttö katto vähän pettyneenä mutta etes kyyneltä ei tirautettu tutin perään :heart: Tyttö alakanu päliseen ja pötiseen enemmän ko tutti lähteny ;)
Toivotaan ettei enää tule yhtään kadoksissa ollutta tuttia vastaan :LOL:
 
Me OLTAIS jätetty päiväunitutti pois jokin aika sitten, ja kotona vapaapäivinä jo tyttö nukkuikin ilman tuttia päiväunet. Itkun kanssa tosin rupesi nukkumaan. No, päiväkodille ei sitten sopinutkaan se, ettei ole päiväunilla tuttia, koska pitäisi sitten jättää pois myös yöunilta heidän mukaansa! Ei kuulemma tyttö voi ymmärtää, että onko kyseessä päivä- vai yöunet. Eivät vissiin kestäneet kuunnella tytön itkua nukkumaan ruvetessa. Meidän neiti on aina ollut joka asiassa sellainen, että siltä kestää kauan tottua muutoksiin. Otettiin sitten kotonakin päiväunitutti takaisin käyttöön, ettei mene ihan sekaisin, jos päiväkodissa saa ja kotona ei. Yöunitutista ei ole ihan vielä tarkoitus luopua, vaan vasta kesällä, kun on molemmilla vanhemmilla lomaa yhtä aikaa. Ei oikein työssä käydessä huvita öitä valvoa, kun sen tietää, millaista se tulee olemaan monta viikkoa meidän tyttö tuntien. Neidillä ikää nyt 1v10kk. Muulloin ei käytä tuttia, ainoastaan unilla ja pitkillä automatkoilla (niitä on harvoin).
 
Meillä tutti on jätetty pois vaiheittain 7kk-12kk. Ekaksi pois päiväleikeistä, sitten pois päikkäreiltä ja lopuksi pois yöunilta. Meillä ei tutista tullut mitään elämää tärkeämpää esinettä, vaikka vauva-aikana se olikin sitä. Kaikki tämä meni minusta kiukutteluitta ja huudoitta. Ja muksu on kyllä pitänyt tavaroistaan aina huolta.... Mä olen varmaan kamala, mutta ihmettelen miksi yli 1v lapsi tarvitsee tuttia (siis turvaa) esim kaupassa keskellä päivää? Nukahtamisen kyllä ymmärrän. Meillä tutin (minusta siis vain tavan) korvasivat seura, mielekäs tekeminen ja oikeat nukkumistavat. Tosin jätkä on jo alle 1v ymmärtänyt sanan EI, joten tuttia ei ole tarvittu ulkona estämään kivien tai hiekan syömistä. Vasta reilu 1.5v:nä käyttöön on otettu unilelu.
 
Älkää suotta pelätkö näitä muutoksia lapsen elämässä ja niistä seuraavia hankaluuksia. Itse onnistuin tekemään yösyöttöjen lopettamisesta, tuttipullon pois jättämisestä ja tutin pois jättämisestä "elämää suurempia asioita" ja ihan turhaan. Kaikki ovat sujuneet tosi helposti, kun päätös on tehty. Yötutti jäi pojalta pois 2 v 6 kk iässä, antoi tutit hiirivauvoille joululahjaksi. Pari iltaa ihmeteltiin, itkua ei tullut. Nukahtaminen oli vaan vähän vaikeampaa.

Asiat kannattaa tehdä silloin kun lapsi on siihen valmis ja kertarytinällä. Jos lapsi tottuu syömään tuttia jonnekin viisivuotiaaksi, niin miksiköhän hän siitä enää haluaisi luopua, kun siitä on tullut tosi tuttu ja turvallinen juttu. Kukin tosiaan tekee tavallaan, mutta minusta joku 4-vuotias tutti suussa ei kylläkään ole millään lailla söpö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pompelmo:
Asiat kannattaa tehdä silloin kun lapsi on siihen valmis ja kertarytinällä.
Näin olen ajatellut minäkin, ja lasta tarkkailemalla huomaa milloin on mikäkin mahdollista. Yösyötöt jäi helposti pois, kun oli siihen valmis, samoin ne rytmin siirrot / päiväunien määrän vähentäminen on sujunut mutkattomasti kun osuu sopivaa kehitysvaiheeseen.

Meillä on sellainen tuttilapsi, joka kyllä lutkuttaisi sitä varmaan aamusta iltaan, ja päivätouhuista sen on jotenkuten saanut jätettyä pois. Mutta hänellä on nyt sellainen turvattomuusvaihe, jossa uninalle ja -rätti ovat äidin jälkeen maailman tärkeimmät asiat, niin uskon että tutin riisto tässä vaiheessa olisi suuri virhe. Joten saa syödä niin kauan kunnes tuo vaihe on ohi, ja vaikka lähemmäs kahden vuoden ikää. Äiti yrittää tässä bongailla vaistoillaan milloin olisi mahdollista siitä luopua. Samoin tuttipullosta saa vielä juoda huoletta.
 

Yhteistyössä