Milloin voi viedä parsakaalin taimet ulos kasvimaalle? Entäs samettikukantaimet?

Neuvokaa vihertumpeloa! Kylvin muutama viikko sitten siemenet ja nyt alkavat jo olla (parsakaalit) aika honteloita ja pitkiä. Pitäisikö niiden päästä jo pihalle?
Mitenkäs nuo samettikukat? Ovat reilun sentin korkuisia. Joko on kiire harventaa? On vain pari-kolme pikkutainta/pieni istutuspurkki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Sitte kun ei oo enää yöpakkasia. Ja niitä pitää eka koulia sillee että pitää lämpöseen aikaan ulkona ja nostaa sitte sisälle.
Siis sitäkö se kouliminen on :ashamed: . Luulin, että se ois sitä harventamista. Kauankos tuota karaisua tarvitsee harrastaa ennen ulos istuttamista?
 
Kiitos muumuu! Mietin myös, että miksi nuo parsakaalit venyy niin kamalasti, kun kohta eivät pystyssä pysy. Johtuuko valon puutteesta, että yrittäisivät kurkotella valoa kohti...?
Nuita yöpakkasia ajattelin kanssa, mutta eikö joku harsoviritys toimisi?
 
ei samettikukkien taimia voi vielä ulos istuttaa, ei kestä yöpakkasia. ja äkkiä kyllästyt jos alat iltaisin niitä tuomaan sisälle ja aamuisin ulos. harventaa ne voi pari senttisenäkin mutt riippuu siitä miten harvaan ne on kylvetty.
parsasta en osaa sanoa mitään
 
Valon puutteestapa juuri. Ne ei saa sisällä riittävästi valoa sisällä. Jos on mahdollista kasvihuoneessa pitää ulkona niin aina parempi. Mut nopeakasvuisia ei kannata hirmu aikaseen laittaa sisälle. Harso on ok vähän myöhemmin, mut toukokuussa tulee aika usein vielä ihan takatalvi ja maa on aika kylmä että en vielä vähään aikaa uskaltaisi ulos istuttaa. Yleensä suositellaan sellasia arempia istuttamaan ulos vasta tossa kesäkuulta, siis jos ei oo kasvihuonetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja annim:
ei samettikukkien taimia voi vielä ulos istuttaa, ei kestä yöpakkasia. ja äkkiä kyllästyt jos alat iltaisin niitä tuomaan sisälle ja aamuisin ulos. harventaa ne voi pari senttisenäkin mutt riippuu siitä miten harvaan ne on kylvetty.
parsasta en osaa sanoa mitään
Kylvin aika harvaan. Sellaiseen pieneen taimipottiin 2-3 siementä. Eli kyllä ne mahtuvat hyvin vielä olemaan ilman harvennustakin. Parsakaali oli tämä mun uusi tuttavuus.
 
sss
En tiiä yhtään, mutta koska mulla on tuoksuherneen, salaatin, sokeriherneen ja ruohosipulin simeniä, mitäs mä niille teen ja milloin? :saint: Iha oikeesti. Kylvänkö ruukkuun sisällä nyt, vai parvekkeella parin viikon päästä?
 
melkein ne vois olla niissä ihan istutukseen asti, kyll mä ainakin aina kylvän n.2 per potti ja hyvin jaksavat kasvaa loppuun asti. aurinkoista paikkaa nekin kaipaavat muuten tulee hintelää.
niin kyllä niitä suositellaan istutettavan vasta kesäkuun puolella, ainakin jos kukkamaahan laitat, ruukut nyt voi helposti siirtää tai laitaa peittoa päälle, mut kestää noi nyt vielä pari viikkoa kasvaakkin jos vasta sentin ovat
 
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
En tiiä yhtään, mutta koska mulla on tuoksuherneen, salaatin, sokeriherneen ja ruohosipulin simeniä, mitäs mä niille teen ja milloin? :saint: Iha oikeesti. Kylvänkö ruukkuun sisällä nyt, vai parvekkeella parin viikon päästä?
Salaatti kasvaa tosi nopeesti, ei kannata istuttaa sisälle ainakaan vielä. Herne ja tuoksuherne itää vähän hitaammin niin niitä voi esikasvattaa sisällä, mut ulkona ne kestää taimena vasta kesäkuulta siis yötä päivää, jos ei ole lasitettu parveke. Ruohosipuliki itää hitaasti niin sitä voi esikasvattaa sisällä. Tai sitte jos haluu laittaa aikasemmin niin niitä voi siirrellä yöksi sisälle =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
En tiiä yhtään, mutta koska mulla on tuoksuherneen, salaatin, sokeriherneen ja ruohosipulin simeniä, mitäs mä niille teen ja milloin? :saint: Iha oikeesti. Kylvänkö ruukkuun sisällä nyt, vai parvekkeella parin viikon päästä?
ruohosipuli kestää kauan ennenkuin itää, kyllähän noi vois jo pikkuhiljaa pistää purkkiin, ja ainahan parvekkeella on lämpimämpää kuin avomaalla.
salaatti itää parissa päivässä joten sen voi laittaa viimeisenä.
 

Yhteistyössä