Minkä ikäinen teillä vielä rattaissa?

Meillä periaatteessa hetikohta 2v jälkeen jätettiin. Mutta meillä oli siis silloin myös vauva, joka vaunuissa ja oli talvi, joten puistomatkat meni talvella pulkassa, sitten keväällä seisomalaudassa ja nyt pyörällä. Kaupungilla käydään koko perheen voimin vaunut&seisomalauta-yhditelmällä, jos meen yksin, otan tuplarattaat, eli vielä on niillä reissuilla rattaissa (nyt 2v 8kk). Jos olisi anoa lapsi, niin mahdollisesti olisi koko ajan istunut rattaissa tai ainakin enemmän, mene ja tiedä...
 
nana
meillä 2v2kk ja istuu rattaissa, asutaan keskustassa, ei puhettakaan, että antaisin kävellä ite, kun lähtee nauraen karkuun ihan yhtäkkiä. Kaupungin ulkopuolella saa kävellä jos haluaa, nyt vaan joku vaihe päällä, ettei halua :E
 
tyyty
2v 3kk tyttö rattaissa pitkillä reissuilla, ja vauva myös. Meillä on phil&ted´sit.
Eipö tuo kovin paljon haluis rattaissa istua. Ihan hyvä vaan, että haluaa kävellä :)
 
Meillä kohta 2-vuotias on pidemmillä reissuilla jos kuljetaan esim. julkisilla ja liikenteen seassa paljon.
Muuten olis mennyt jo varmaan pitkään ilman rattaita, mutta on pikkusisko kohta 1-v ketä joutuu kuitenkin vielä rattaissa kuljettamaan.

Pakko kait ne on kohta jättää pois, kun ei tuo nassikka mahdu niihin enää kunnolla :/
 
Jenis
Meillä ei esikoinen oikein malttanut istua rattaissa sen jälkeen kun oppi kävelemään... 2-vuotiaana ne jäi pois kokonaan. On kävelty, pyöräilty ja kantoreppuiltu enemmän. Nyt 3-vuotiaana esikoinen menee omalla pyörällä tai seisomalaudalla, 7kk:n ikäinen kuopus rattaissa.
 
Meillä on just 4v täyttänyt vielä joskus pitkillä reissuilla rattaissa. Normaalisti ajellaan kyllä jo pyörällä leikkipuistoon yms. mutta jos teidän, että pitää koko päivä jossain kävellä, otan suosiolla rattaat mukaan.
 
Meillä vähän poikkeavat lapset. 5v on vielä rattaissa, uskon että jossain vaiheessa saadaan vielä siirtyä pyörätuoliinkin. 4v myös satunaisesti rattaissa, käytännössä kuitenkin harvoin.

Seuravaan lapsen kohdalla todella toivon että saadaan jättää rattaat pois huomattavasti aiemmin... :whistle:
 
---
Meillä alle 2 vee on 90% rattaissa kun ihmisten joukossa liikutaan. Aika järkyltä näyttää kyllä jos yli 5 vee terve lapsi istuu rattaissa, tällaistakin olen nähnyt... :( Ja kyseessä siis varmasti aivan terve, liikuntakykyinen lapsi.
 
ssssssssssss
Minä istutin meidän 3v.10kk ikäistä kerran tänä kesänä rattaissa. Olimme siskoni luona kyläilemässä ja lähdimme kauppaan kävellen jonne matkaa edestakaisin 3km.
 
vierA
3.5v matkustaa vielä pitkät matkat rattaissa, vaikka kykenee kävelemäänkin. Ja siis kaupassa käymisessä on kiva olla rattaat mukana niin saa kamat kotiin kärryillä.
Periaatteessa voitais kyllä rattaista luopua, mutta :D
 
wieras
Meillä 3½ vuotias on välillä rattaissa. Huomenna on tarkoitus lähteä shoppailemaan kaupunkiin, niin otan tuolle lapselle rattaat. Esikoinen käveli samassa iässä tosi nätisti, eikä pyrkinyt karkuun mutta tämä ei. Turvallisempaa ja helpompaa näin :)
 
TinkaM
"Meillä vähän poikkeavat lapset. 5v on vielä rattaissa, uskon että jossain vaiheessa saadaan vielä siirtyä pyörätuoliinkin. 4v myös satunaisesti rattaissa, käytännössä kuitenkin harvoin. "

Mun oma poikani on varsinainen totuuden torvi joka varmasti palauttaisi 5-vuotiaan maan pinnalle jos näkisi sen ikäisen istuvan rattaissa. Kerran neuvolassa näki isolla pojalla tutin ja piti semmoisen luennon pojalle ja tämä vei sen puhuttelun jälkeen itse tuttinsa roskiin. Ja miksi 5-vuotiaan lapsen vanhemmat kuskaavat lastaan rattailla? Vanhemmistahan se on kiinni laitetaan stoppi jollekin turhalle tavalle vai ei!

 
Alkuperäinen kirjoittaja TinkaM:
"Meillä vähän poikkeavat lapset. 5v on vielä rattaissa, uskon että jossain vaiheessa saadaan vielä siirtyä pyörätuoliinkin. 4v myös satunaisesti rattaissa, käytännössä kuitenkin harvoin. "

Mun oma poikani on varsinainen totuuden torvi joka varmasti palauttaisi 5-vuotiaan maan pinnalle jos näkisi sen ikäisen istuvan rattaissa. Kerran neuvolassa näki isolla pojalla tutin ja piti semmoisen luennon pojalle ja tämä vei sen puhuttelun jälkeen itse tuttinsa roskiin. Ja miksi 5-vuotiaan lapsen vanhemmat kuskaavat lastaan rattailla? Vanhemmistahan se on kiinni laitetaan stoppi jollekin turhalle tavalle vai ei!
No, minun poikani on sen verran syvästi kehitysvammainen (tuon liikuntarajoitteisuuden lisäksi) ettei hän kyllä ymmärtäisi sanaakaan poikasi luennosta. :D

Joskus kannattaa myös miettiä pitäisikö näille totuudentorville opettaa jotain käytöstapoja.


muoks. mutta jos tosisaan pojallasi on joku puheenlahja jolla hän saa vammaiset ja sairaat paranemaan niin silloin perun puheeni ja tapaisin mielelläni tuon pikkukaverin. =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TinkaM:
"Meillä vähän poikkeavat lapset. 5v on vielä rattaissa, uskon että jossain vaiheessa saadaan vielä siirtyä pyörätuoliinkin. 4v myös satunaisesti rattaissa, käytännössä kuitenkin harvoin. "

Mun oma poikani on varsinainen totuuden torvi joka varmasti palauttaisi 5-vuotiaan maan pinnalle jos näkisi sen ikäisen istuvan rattaissa. Kerran neuvolassa näki isolla pojalla tutin ja piti semmoisen luennon pojalle ja tämä vei sen puhuttelun jälkeen itse tuttinsa roskiin. Ja miksi 5-vuotiaan lapsen vanhemmat kuskaavat lastaan rattailla? Vanhemmistahan se on kiinni laitetaan stoppi jollekin turhalle tavalle vai ei!
On tainnut poika äidiltään periä nuo "hienot" puhelahjansa....
 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja TinkaM:
"Meillä vähän poikkeavat lapset. 5v on vielä rattaissa, uskon että jossain vaiheessa saadaan vielä siirtyä pyörätuoliinkin. 4v myös satunaisesti rattaissa, käytännössä kuitenkin harvoin. "

Mun oma poikani on varsinainen totuuden torvi joka varmasti palauttaisi 5-vuotiaan maan pinnalle jos näkisi sen ikäisen istuvan rattaissa. Kerran neuvolassa näki isolla pojalla tutin ja piti semmoisen luennon pojalle ja tämä vei sen puhuttelun jälkeen itse tuttinsa roskiin. Ja miksi 5-vuotiaan lapsen vanhemmat kuskaavat lastaan rattailla? Vanhemmistahan se on kiinni laitetaan stoppi jollekin turhalle tavalle vai ei!
On tainnut poika äidiltään periä nuo "hienot" puhelahjansa....
Samaa ajattelin. Joskus nämä "totuuden torvet" olisi myös hyvä palauttaa maan pinnalle, vanhempiensa toimesta...
 
huoh
Tämä rattaiden käyttö on kyllä niin yksilöllinen juttu, että siitä on turha kinastella missä iässä se on turhaa! Lapset ja myös rattailla kuljetut matkat ovat niin erilaisia. Siinä missä joku lapsi jaksaa jo 1,5 -vuotiaana kävellä 1km matkan voi jollekin 3-vuotiaalle tuntua todella pitkältä matkalta kävellä. Ollaanhan me aikuisetkin erilaisia liikuntatottumuksissamme. Jo oman perheen lapsissamme näen eroja liikkuisessa! Meillä esikoinen luopui rattaiden käytöstä vasta 3-4 -vuotiaana, kun taas keksimmäinen käveli reippaasti jo 2-vuotiaana. Tästä nuorimmaisesta en osaa vielä sanoa, kun ei vielä edes kävele...:)

Mutta! Jos näkee jonkun 4-5 -vuotiaan vielä rattaissa, niin se on heidän oma asiansa, ei voi tietää miksi ovat päätyneet ratas-ratkaisuun. Esim. jos on pitkä matka kauppaan (useampi kilometri) tai tarvitsee rattaita vaikka lenkkeilemiseen eikä ole lapsenvahtiapua tarjolla, niin mukaanhan se lapsi on otettava. Tai jos vaikka haluaa viettää päivän ostoskeskuksessa ja jossain vaiheessa lapsii tarvitseekin päivänokoset tai väsyy koko päivän kestävään kävelemiseen, niin toki on ymmärrettävää että rattaat tällaisessa tapauksessa ovat oikein oivat pelit!

Sitä en kyllä voi ymmärrä että jotkut laittavat vielä 5-vuotiaitaan rattaisiin päästäkseen liikkumaan julkisilla ajoneuvoilla kuten linja-autoissa ilmaiseksi...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TinkaM:
"Meillä vähän poikkeavat lapset. 5v on vielä rattaissa, uskon että jossain vaiheessa saadaan vielä siirtyä pyörätuoliinkin. 4v myös satunaisesti rattaissa, käytännössä kuitenkin harvoin. "

Mun oma poikani on varsinainen totuuden torvi joka varmasti palauttaisi 5-vuotiaan maan pinnalle jos näkisi sen ikäisen istuvan rattaissa. Kerran neuvolassa näki isolla pojalla tutin ja piti semmoisen luennon pojalle ja tämä vei sen puhuttelun jälkeen itse tuttinsa roskiin. Ja miksi 5-vuotiaan lapsen vanhemmat kuskaavat lastaan rattailla? Vanhemmistahan se on kiinni laitetaan stoppi jollekin turhalle tavalle vai ei!
Siis oikeastiko joku äiti antaa lapsensa mennä valittamaan toiselle lapselle tutinkäytöstä tai rattaissa istumisesta???????
 

Yhteistyössä