Minkä ikäiselle annatte hampurilaisia yms?

  • Viestiketjun aloittaja Hese
  • Ensimmäinen viesti
Hese
Kiinnostaisi tietää minkää ikäiselle teidän mielestä voi antaa hampurilaisia ja ranskanperunoita eli siis esim Hesburger-ruokaa?

Meidän 1,3-v on toistaiseksi saanut vain hiukan maistaa hampurilaisen sämpylää tai pihviä ilman majoneesia tai satunnaisesti saanut yhden ranskanperunan ja nämä maistiaiset siis minun ateriastani. En ole vielä pitkään aikaan ajatellut ostaa hänelle ihan omaa ateriaa. Tuttavien alle 2-vuotias saa jo oman aterian, jos syövät vaikka Hesellä. Tämä aihe varmaa jakaa mielipiteet kahtia. Jotkut eivät missään nimessä anna edes maistaa moisia roskaruokia ja toiset taas ostaa jo taaperolle ihan oman aterian. Minä en ota kantaa siihen mikä on oikea ja mikä väärä tapa tässä asiassa, vaan kyselen vain ihan mielenkiinnosta miten muut tekee. Jokainen perhe varmasti tietää itse parhaiten mitä lapselleen syöttää. Meillä on sellanen periaate, että maistaa saa, mutta ei vielä enempää tarvitse, kun ei osaa pyytää ja tyytyy näihin satunnaisiin maistiaisiin.
 
Meillä poika 1v3kk ja jos joskus Heselle/Mäkkärille eksytään ni saa muutaman ranskalaisen siinä mutustaa. Ei olla vielä annettu hamppareita (ehkä siks että ne tulee syötyä niin vauhdilla ite :whistle: ) mut kaipa tuo ny maistaa vois. En kyl lähtis viel parivuotiaalle ostamaan ihan koko ateriaa kun kovaan ääneen ite aina julistan ettei semmosia roskia tarttis ollenkaa syödä. Kuulostanpa taas piukkikselta. ;) Meil on vähän semmonen periaate, että sitten joskus myöhemmin vasta tutustutetaan lapset tuon tyyppiseen ruokaan. Hyvältähän se aina välillä maistuu kunhan ei ihan tavaksi jää.

Mut kuten todettu, kaikki tyylillään. =) =)
 
Tunnustan ostaneeni tällä viikolla oman aterian meidän vuoden ikäiselle pojalle. Otin siis hänelle hampurilaisen niin että siihen ei lisätty suolaa (kuulemma Hesen pihvissä tai sämpylässä ei itsessään ole) tai mausteita, paitsi ihan vähän ketsuppia. Otin hänelle ranskalaiset (hesen ranskalaisissa ei kuulemma ole suolaa) ja omaan ateriani salaatin. Annoin pojalle sekä ranskalaisia että kurkun ja tomaatin paloja salaatista. Juomaksi otin pojalle maidon. Mielestäni ei edes ollut mikään kovin epäterveellinen ateria, mutten tietenkään tälläisiä aio jatkuvasti lapselleni syöttää.
 
Edelleen olen sitä mieltä (olen varmaan melkein joka aloitukseen viimeisten 3 vuoden aikana tämän sanonut), että 1-vuotiaana lapsi siirtyy samaan ruokaan kuin muukin perhe!!!

Tämä koskee ihan samalla tavalla suolan käyttöä kuin muidenkin mausteiden! Tämä koskee siis myös eineksiä oli ne sitten pikaruokalasta peräisin tai kaupan pakastealtaasta!!!

Kaikki nykyään vähänkin valveutuneet ihmiset tietävät, mikä on terveellistä syötävää ja mikä epäterveellistä. Samoin kuin tietävät, että jos normaalisti syö terveellisesti, niin joskus voi tästä laistaa ja syödä jotain epäterveellistä!!!

Siis järki käteen ihmiset!!! Kukaan ei kuole yhdestä hampurilaisesta (edellyttäen, että lapsi edes suostuu sellaista syömään) tai kalapuikosta, jos ruokavalio on muuten kunnossa!!!
 
Ostin nugetteja ja suolattomia ranskalaisia vedellä, kun kävimme ekaa kertaa pojan kanssa syömässä, 1v10kk. Eipä tahtonut maistua nugetit ja muutama ranskis meni.Mun mielestä niitä voi harvoin syödä, kun ei ota tavaksi...Kunnon kotiruoka maistuu meillä parhaiten, mutta voi niitä kesäloma päiviä joskus muillakin ruuilla viettää.... :heart:
 
Itse laitoin 2-vuotta ikärajaksi meidän lapselle saada isompaa määrää roskaruokaa, siis omaa annosta. Ja käydään ko. ravintoloissa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, joten ei kovin useasti sellaisia saa. Ranskalaisia on saanut maistella ennenkin ja pitää niistä kovasti. Hampurilaisesta nyt ei niin kovin näytä edes tykkäävän. Vähän karulta kuulostaa minusta antaa yhden vanhalle hampurilaisateriaa...
 
Tuosta 1 vuotiaalle hamppariaterian antamisesta niin meillä se on lähinnä harvoin kun edes saa mutta kun tykkää niin annan tottakai.Ja kun esim ateria on kyseessä niin ranskiksia menee ja hampparista lähinnä pihvi. Sitä itse sämpylää ei tykkää syödä lainkaan. ja kurkku esin maistuu siinä välissä tooosi hyvin ja samoin tomsku ;o) ja juustoa jos on mukana niin se on pojule oikeen namia.
Ja ei se ole vain yksi ateria päivässä vaan saahan lapsi siinä muutakin ruokaa päivän mittaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:03 vieras kirjoitti:
Edelleen olen sitä mieltä (olen varmaan melkein joka aloitukseen viimeisten 3 vuoden aikana tämän sanonut), että 1-vuotiaana lapsi siirtyy samaan ruokaan kuin muukin perhe!!!

Tämä koskee ihan samalla tavalla suolan käyttöä kuin muidenkin mausteiden! Tämä koskee siis myös eineksiä oli ne sitten pikaruokalasta peräisin tai kaupan pakastealtaasta!!!

Kaikki nykyään vähänkin valveutuneet ihmiset tietävät, mikä on terveellistä syötävää ja mikä epäterveellistä. Samoin kuin tietävät, että jos normaalisti syö terveellisesti, niin joskus voi tästä laistaa ja syödä jotain epäterveellistä!!!

Siis järki käteen ihmiset!!! Kukaan ei kuole yhdestä hampurilaisesta (edellyttäen, että lapsi edes suostuu sellaista syömään) tai kalapuikosta, jos ruokavalio on muuten kunnossa!!!
mä oon tän edellisen kanssa ihan samaa mieltä. meidän poika on nytten 1v5kk ja syö aivan samoja ranskiksia pizzaa jne.. ei tietenkään koko ajna mutta silloin kun itse joskus herkuttelemme. n 2x/kk.
ja mä olen niin tiukasti sitä mieltä että kyllä lapsen ruan täytyy maistua jollekkin. kaverilla on vuoden lapsi ja hän ei pistää mitään mausteita ja tyttö yökkää vaan ruokaansa. kaveri ihmettelee että miksi ei syö.. no miksihän..

miettiä nyt vähän jos pitäis itekki syyä pelkkää mautonta ruokaa. hyi!
 
En tiedä tulkitsinko väärin kirjoituksianne,mutta jotenkin mä sain niistä sellaisen kuvan,että itse hampurilainen nähdään suurempana "pahana" kuin ranskalaiset.Tai ainakin lähes kaikki olivat antaneet maistaa ranskalaisia,muttei hampurilaista.Ja jos olikin hampurilaista annettu,niin ilman majoneeseja.Minkä toki ymmärrän toisaalta.Vähän kai voi lapsellekin kostuketta antaa majon muodossa...

Nimenomaanhan hampurilaisaterioissa epäterveellisintä ja iiiik,"kamalinta" ovat juuri ranskikset ja limu.Vaikka ranskalaisissa ei olisikaan suolaa,ne on upporasvassa paistettu.Ja upporasvahan on yök-yök.

Mä itse rakastan roskaruokaa ja vaihtaisin makeat herkut välittömästi suolaisiin,jos olis pakko valita :LOL: .Silti mun herkut,eli varsinkin McD:n ranskalaiset,ovat kaikkein epäterveellisin osa ateriaa,ei hampparit.

Itse olen antanut 1v4kk tytölle hampparisämpylää,pihviä sekä nuggetteja,tosin kuoret nappasin pois.Omaa ateriaa ei vielä tarvita,koska määrät on vielä niin pieniä,mitä suuhun uppoaa.Tarkkaa ikää en osaa sanoa,koska ostetaan oma ateria.Jos muukin safka alkaa upota pohjanmaan kautta,voidaan ostaa jo huomenna.Kuitenkin veikkaan,että n.reilu 2v.
 
Tosiaan itse olen kerran ottanut 1-vuotiaalle sen oman aterian. Mielestäni siinä hampurilaisessa ei sinäänsä ole mitään pahaa kun ainakin meidän tapauksessa se oli vain pihvi ja sämpylä sekä tippa ketsuppia. Ranskalaisia en hierveästi viitsi antaa koska ne on tosiaan rasvassa paistettu. Mielelläni antaisin lapselleni vaikka salaattia, mutta kun pienellä ei vielä ole poskihampaita niin ei saa sitä syötyä. Limua ei tulisi mieleenikään pienelle lapselle antaa, vaan ateriaanhan saa tosiaan tilalle maidon, kuten itse tilasin. Määristä vielä. Meidän poika ainakin syö sen verran paljon että melkein koko sämpylä ja pihvi menivät. Tarkoitukseni ei todellakaan ole jatkuvasti heseruokaa lapselle syöttää, mutta minusta on reilua ravintolaa kohtaan (oli kyse sitten vaikka hampurilaispaikasta) että jos siellä käydään lapsi mukana syömässä niin lapsellekin tilataan ko. ravintolan ruokaa jos siellä vaan on sellaista mitä voi syödä, eikä oteta omia eväitä mukaan. Yleensä kun ollaan ravintolassa käyty syömässä niin lapselle on syötetty oma ruokapurkki sillä useimpien ravintoloiden lasten annokset ovat samaa tavaraa kuin aikuisten vastaavat, ja niistä ei saa esim. suolaa jätettyä pois kuten hesessä saa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:03 vieras kirjoitti:
Siis järki käteen ihmiset!!! Kukaan ei kuole yhdestä hampurilaisesta (edellyttäen, että lapsi edes suostuu sellaista syömään) tai kalapuikosta, jos ruokavalio on muuten kunnossa!!!
Kysymykseen vastaus, että meidän 1vv9kk tyttö on syönyt muutaman ranskalaisen meidän annoksista n. 1½-vuotiaasta lähtien. Viime viikolla söi lisäksi vielä mun kerroshampurilaisesta "hatun" eli pihvin ja sämpylänpuolikkaan (tai itse asiassa puolet niistä).
Mutta kalapuikkoja meillä kyllä on syöty silloin tällöin jo monta kuukautta. Syystä että se on melkeinpä ainoa muoto kalasta, joka menee alas. Fileestä tehtyjä, mutta kylläkin paneroituja. En ymmärtänyt täysin tätä kalapuikkojuttua, vaikka vieras mun kanssa samalla kannalla onkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 21:46 77mm kirjoitti:
Yleensä kun ollaan ravintolassa käyty syömässä niin lapselle on syötetty oma ruokapurkki sillä useimpien ravintoloiden lasten annokset ovat samaa tavaraa kuin aikuisten vastaavat, ja niistä ei saa esim. suolaa jätettyä pois kuten hesessä saa.
Mä olen pyytänyt kahdessa eri Hesessä suolattomia ranskalaisia, mutta niitä ei saa, koska Hesen ranskalaiset on kuulemma esisuolattu jo pakasteena. Näin ainakin Nokian ja Pirkkalan Heseissä.
 
Hopsuli
Vajaa 2-vuotiaalle en osta omaa ateriaa, mutta saa sen verran kuin haluaa äidin ateriasta hesessä.( Ranskalaisia ja hampurilaissämpylää ja -pihviä ihan majoneesin kera. )
Vähän päälle 1-vuotiaana sai pelkkiä ranskalaisia, koska ne on helpompi syödä.

Kyllähän sitä lapsia ja tietysti itsekin pärjäisi ilman epäterveellistä ruokaa, mutta on sitä joskus mukava herkutella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 22:42 Mindre kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 21:46 77mm kirjoitti:
Yleensä kun ollaan ravintolassa käyty syömässä niin lapselle on syötetty oma ruokapurkki sillä useimpien ravintoloiden lasten annokset ovat samaa tavaraa kuin aikuisten vastaavat, ja niistä ei saa esim. suolaa jätettyä pois kuten hesessä saa.
Mä olen pyytänyt kahdessa eri Hesessä suolattomia ranskalaisia, mutta niitä ei saa, koska Hesen ranskalaiset on kuulemma esisuolattu jo pakasteena. Näin ainakin Nokian ja Pirkkalan Heseissä.
Täytyykin varmistaa asia. Minulle nimittäin Kotkan hesessä väitettiin ettei niissä ole suolaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2006 klo 13:35 77mm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 22:42 Mindre kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 21:46 77mm kirjoitti:
Yleensä kun ollaan ravintolassa käyty syömässä niin lapselle on syötetty oma ruokapurkki sillä useimpien ravintoloiden lasten annokset ovat samaa tavaraa kuin aikuisten vastaavat, ja niistä ei saa esim. suolaa jätettyä pois kuten hesessä saa.
Mä olen pyytänyt kahdessa eri Hesessä suolattomia ranskalaisia, mutta niitä ei saa, koska Hesen ranskalaiset on kuulemma esisuolattu jo pakasteena. Näin ainakin Nokian ja Pirkkalan Heseissä.
Täytyykin varmistaa asia. Minulle nimittäin Kotkan hesessä väitettiin ettei niissä ole suolaa.
Jäi häiritsemään itseäni niin paljon että tarkistin hesburgerin sivuilta. Ranskalaisissa on tosiaan valmiina 0,3-0,7% suolaa, eli ei niitä täysin suolattomina sitten saakkaan. Hampurilaispihvissä itsessään ei suolaa ole lainkaan ja sämpylässä on 1,2 %. Eli en täysin suolatonta ateriaa sitten lapselleni saanut, mutta eihän se yli 1-vuotiaalle tarvitse ollakaan.
 
oikeasti mitä pahaa hampurilaisissa on? Niitähän saa nyt vaikka ruishampurilaisia ja kokolihapihvinkin saa jos haluaa maksaa enemmän. Ja pihvi välissä. Sama kuin leipää ja pihviä söisi ja vähän vihanneksia siinä samalla. Onko pikaruoka pahaa siksi kun se on niin helppo ostaa eikä tarvitse puolta tuntia odottaa??
toki me itse ei kuin sunnilleen kerran kahdenssa kuukaudessa normaalielämässä käydään hampurilaispaikassa ja lapset on oppineet syömään muutakin kuin äidin tekemää ruokaa.
ja toisaalta on ihan hyvä opettaa lapsi hätätilassa vaikka sitten hampurilaista ja ranskalaisia syömään jotta ei lapsi nälässä jos reissussa ollaan eikä ehditä kamalasti sitä ruokapaikkaa hakemaan.
Kotona kunnon ruokaa eikä eineshampurilaisia ja ranskanpottuja nakeilla joka päivä mutta joskus sitten vaikka hampurilainen tai kananugetit ja ranskalaiset, jopa 1 vuotiaalle jonka muutenkin pitäisi oppia samaa ruokaa syömään kuin muukin perhe.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 22:37 Mindre kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:03 vieras kirjoitti:
Siis järki käteen ihmiset!!! Kukaan ei kuole yhdestä hampurilaisesta (edellyttäen, että lapsi edes suostuu sellaista syömään) tai kalapuikosta, jos ruokavalio on muuten kunnossa!!!
Kysymykseen vastaus, että meidän 1vv9kk tyttö on syönyt muutaman ranskalaisen meidän annoksista n. 1½-vuotiaasta lähtien. Viime viikolla söi lisäksi vielä mun kerroshampurilaisesta "hatun" eli pihvin ja sämpylänpuolikkaan (tai itse asiassa puolet niistä).
Mutta kalapuikkoja meillä kyllä on syöty silloin tällöin jo monta kuukautta. Syystä että se on melkeinpä ainoa muoto kalasta, joka menee alas. Fileestä tehtyjä, mutta kylläkin paneroituja. En ymmärtänyt täysin tätä kalapuikkojuttua, vaikka vieras mun kanssa samalla kannalla onkin.
Tällä kommentillani tarkoitin lähinnä sitä, että tällä palstalla ihmiset vähän väliä kyselee milloin mistäkin eineksestä tai pakasteesta tai pikaruuasta, että saako antaa ja minkä ikäiselle. Ihan kuin ihmisiltä ois kadonnu suhteellisuudentaju ja terve järki jonnekin. Ei kai kukaan nyt itselleenkään mitään myrkkyä syötä, joten ei se lapsikaan (siis yli 1-vuotias) kärsi siitä, että jotain tällaista saa syödä joskus, jos siitä ei tule tapaa ja ruokavalio tosiaan muuten on kunnossa.
 

Yhteistyössä