minkä ikäiseltä tutit pois????

  • Viestiketjun aloittaja äippä -84
  • Ensimmäinen viesti
äippä -84
Eli kyselisin ihan vaan uteliaisuudesta, että minkä ikäisenä teidän lapsilta on otettu tutit pois? Esikoiseni oppi aikoinaan vasta 4kk iässä syömään tuttia ja 10kk neuvolassa ehdotettiin tutista luopumista... Se tehtiin ja loistavasti meni! Tyttäreltäni otettiin 1v6kk iässä tutit pois ja sekin onnistui yllättävän hyvin (ne oli sille tosi tärkeitä). En ole ottanut asiasta stressiä, vaikka söisivät vielä kolme vuotiaina, mutta ajattelin yrittää kuinka käy... Ja hyvin lähti molemmilta!

Nyt saan palautetta siitä kuinka "huono" äiti olen kun vaadin lapsiltani jotain noin suurta, noin pienessä iässä...
Eihän se pahasta ole jos jättää tutit pois???? EI AINAKAAN AMMATTI-IHMISTEN MIELESTÄ, MUTTA ENTÄS ÄITIEN MIELIPIDE???
 
Meiän neiti tais olla myös joku 1,5vee kun oltiin mökillä ja pieneen iski kauhee flunssa. Nenä oli niin tukossa ettei yöllä pystyny tuttia imemään ja pari yötä kun sitä tuttia olin "väkisin" suuhun työntäny niin välähti että nythän on hyvä hetki jättää se kokonaan pois. Oikeestaan se tutti oli muutenkin siinä vaiheessa enään vaan unikäytössä ja luopuminen sujui tosi helposti.
 
Esikoinen oppi syömään tuttia 3 kk iässä, se oikein opettamalla sille opetettiin. Tutista ei kuitenkaan tullut missään vaiheessa kovin tärkeää, vaikka se käytössä olikin koko päiväisesti. Nukahtamaan mennessä ja pihalla rattaissa ja autossa tutti oli aina suussa, mutta nukahdettuaan sylkäisi tutin itse pois. Samoin päivällä, jos tuli itku, niin tutti auttoi, mutta heti itkun jälkeen tutti pois. Tyttö vierotti itse itsensä tutista 1 v 2 kk iässä. Silloin tutti ei kelvannut enää edes nukahtamisen avuksi vaan otti itse tutin suustaan ja nakkasi toiselle puolelle huonetta. Sitten kokeiltiin ja likka nukahti helposti ilman tuttia. Ei mitään ongelmia eikä koskaan märissyt enää tutin perään.

Kuopus taas oppi syömään tuttia heti synnyttyään ja elikin ekat 8 kk koko ajan tutti suussa, minuuttiakaan ei ollut ilman. Sitten yhtäkkiä tyttö alkoi kaivata tuttia vähemmän ja vähemmän ja kuukausi tuosta, niin se oli enää vaan nukahtamisapu. Sitten 10 kk iässä alkoi korvatulehdukset vaivata pahasti ja flunssakin iski, joten päätettiin ottaa tutti ja tuttipullo molemmat pois kerralla. Flunssan aikana ei mitään ongelmaa tästä, mutta muutamana yönä kun oli jo terve, niin vähän oli sen oloinen, että jotain puuttuis. Ei mitään kamalaa huutoa kumminkaan, sellaista ihmettelyä vain.

Meillä siis on ollut tosi helppo luopua tutista ja tuttipullosta molempien kanssa. Itse ollaan oltu tyytyväisiä kun onhan se yksi stressi vähemmän, että onko tutit tallessa ja mukana ja puhtaina jne... Ainoastaan anoppi on ollut kauhuissaan, että ei noin pieneltä voi vielä ottaa tuttia pois. Aina jos lapsi vähänkään itkee tms, niin ekana alkaa voivotella, että "äiti on ottanu teiltä tutit pois, voi teitä lapsia, kyllä vielä ois tota imemistarvetta ja lohtua pitäis saada ja plää plää plää...". Muuten kyllä nyt näyttää vähän hassulta kun katselee sellaisia lapsia, jotka jo kävelee ja niillä on tutti suussa, isoilla ihmisillä...
 
Itselläni ei vielä valitettavasti ole omia lapsia (kovan yrityksen alla!)...Mutta kuulun kai noihin "ammattilaisiin" ja olen todellakin sitä mieltä, että kukaan ei ole huono äiti, jos tutin saa jäämää aikaisin pois tai lapsi ei syö ollenkaan tuttia! Mielestäni se kertoo myös äidin/isän vahvuudesta kestää sitä lapsen itkua eikä aina katkaista se itku laittamalla tutti suuhun. (Vihjeenä myös sille anopille, joka voivottelee, että kun ei saa enää antaa tuttia suuhun...)

Saattahan se joku lapsi parikin päivää itkeä sen tutin perään, mutta kyllä se siitä pian unohtuu ja vanhempien on vain kestettävä, ettei anna periksi...Siis no tässä ajattelin jo 2-3 -vuotiaita. Työssäni kohtaan äitejä, joilla on 3 vee tenava ja edelleen aina silloin tällöin tutti käytössä ja vastaus on ollut se, "kun se itkee sen tutin perään, ei se siitä halua luopua". Keinoja on niin monenlaisia jättää se tutti pois...Viedä pikku-oraville tai yksinkertaisesti tutit vain katoaa. Mutta olen ihan samaa mieltä, että se jo näyttää aika koomiselta, kun 3 vee tenava tulee vastaan tutti suussa. Olen nähnyt lapsenkin, jolla jo hampaat oli lähtenyt ulkonemaan, kun imi tuttia niin ahkeraan vielä 3 vuotiaana...Pitäs miettiä jo sen lapsen kehitystä, puhetta yms. Tsemppiä vaan vanhemmille, jotka yrittää jättää lapseltaan tutin pois! ;)
 
Joo, ja musta on huvittavaa kun on näitä äitejä, jotka sanoo, että "oli mullakin tutti 6-vuotiaaksi asti, eikä se missään näy..." ja kaikki nää äidit on hirveitä töröhammas-hirviöitä, mutta ne vaan ei itse näe/tajua sitä, että niillä on kauheat töröhampaat.
 
Meidän 1 v 9 kk tytöllä on tutti vielä nukahtaessa, muuten ei tuttia enää syö (ellei sitten sitä sattumalta löydä esim. sängyn alta). Tai siis tilanne OLI tämä kunnes tyttö aloitti päivähoidossa aamupäivisin. Käskivät antaa tutin hoitoon mukaan, ja minä annoin, mutta sanoin että sitä ei mielellään saisi antaa ellei tilanne todella sitä vaadi (esim. tyttö täysin tapojensa vastaisesti itkee tuntikausia, eikä mikään lohduttaminen auta). Mutta hoitotädit tunkevat tuttia jatkuvasti suuhun, AINA on tutti suussa kun menen tyttöä hakemaan, vaikka ei todellakaan näytä itkeneen (näkeehän sen lapsesta jos on juuri itkenyt). Nyt pyytääkin sitten tuttia koko ajan. Ensi viikolla en laita tuttia hoitoon mukaan ollenkaan, sanoivat tädit mitä tahansa, eihän siitä mitään tule että tämän ikäiselle tieten tahtoen opetetaan uudestaan tutin käyttö!
 
Hanna Koo
Esikoinen luopu tutista 2,5 vuotiaana, hävisi niin hyvin hoidossa. ihmettelen kyllä vieläkin itseäni et kuinka annoin niin pitkään.. nyt olis nuoremman 1,5 vuotiaan aika luopua tutista.. on vaan toi mies joka nostaa äläkän jos ei tutti löydy heti.. eli kaksi "lasta" taas alottaa vierotuksen...
 
oon pitäny 2vuotta takarajana...sitä isompaa lasta kattoo jo ihmeissään jos tutti suussa.
kaikilta (3x) vierotettu eka päivisin pois pikku hiljaa ja kun siitä melkein luopunu otettu yöksikin pois...itkuahan se on alussa ollut mutta unikaveri ollut hyvä uusi lohtu...
kun pullosta vierotettu annettu vaan nokkamukista vettä.(öisin) kun tarpeeksi jano niin alkaa juoda siitä.2 eka yötä ollu itkunsekaista mutta sitten se unohtunu...
 
lupukka
Ajattelin tuossa joulun tienoilla että tonttuvauvoille tutit annetaan.lapsi on silloin 1v ja 10kk. nukkumaan mennessä syö tuttia ja myös jos sen jostain löytää.nyt taitaa olla sellainen että koko aika se suussa kulkisi.täytyy vissiinkin laittaa visummin jemmaan:)
 
typykät
Meillä lähti esikoiselta 1v 7kk ikäisenä. Pikkusiskolta yritän jättää vuoden ikäisenä, koska silloin se on helpompaa. Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, niin sitä vaikeampaa kai se on. Vaikka ihan helposti se tutti jäi esikoiseltakin, sen ikäisellä on niin lyhyt muisti. Huutoa joutui tietysti enemmän kuuntelemaan, mutta joutuuhan sitä muutenkin.
 
miimuri
meijän pojalta saatiin tutti otettua pois 1v2kk,kolmisen kuukautta oli hienosti ilman,kunnes meni mummille hoitoon...mummi laittoi tuttia suuhun koko ajan ja piti kauhean saarnan,ettei noin pieneltä pojlta voi tuttia pois ottaa,tulee kuulemma turvaton olo,eikä lapsi muuta tee kun itke....kotona näin ei ainakaan ole ollut,nyt ei tutista millään luopuis.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 00:22 miimuri kirjoitti:
meijän pojalta saatiin tutti otettua pois 1v2kk,kolmisen kuukautta oli hienosti ilman,kunnes meni mummille hoitoon...mummi laittoi tuttia suuhun koko ajan ja piti kauhean saarnan,ettei noin pieneltä pojlta voi tuttia pois ottaa,tulee kuulemma turvaton olo,eikä lapsi muuta tee kun itke....kotona näin ei ainakaan ole ollut,nyt ei tutista millään luopuis.
Voi ei! Voisin kuvitella että meillä mummo (anoppi) tekis kyl tasan saman tempun! Ja samat saarnat perään. Mistä se johtuu et anoppi on usein se joka ne töllöntyöt tekee? Ite oon sitä mieltä että omalle äidille viittii sanoo asioista mut mie en ainakaa anopille viitti sanoa. mitä mieltä muut?
 
harmuli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 17:06 vieras kirjoitti:
Joo, ja musta on huvittavaa kun on näitä äitejä, jotka sanoo, että "oli mullakin tutti 6-vuotiaaksi asti, eikä se missään näy..." ja kaikki nää äidit on hirveitä töröhammas-hirviöitä, mutta ne vaan ei itse näe/tajua sitä, että niillä on kauheat töröhampaat.
jaa, mä taas olin ainut 4:stä lapsesta joka Ei syöny tuttia ja mulla on ollu eniten ongelmia hampaiden kans! :whistle:
 
harmuli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 11:22 Mantti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 00:22 miimuri kirjoitti:
meijän pojalta saatiin tutti otettua pois 1v2kk,kolmisen kuukautta oli hienosti ilman,kunnes meni mummille hoitoon...mummi laittoi tuttia suuhun koko ajan ja piti kauhean saarnan,ettei noin pieneltä pojlta voi tuttia pois ottaa,tulee kuulemma turvaton olo,eikä lapsi muuta tee kun itke....kotona näin ei ainakaan ole ollut,nyt ei tutista millään luopuis.
Voi ei! Voisin kuvitella että meillä mummo (anoppi) tekis kyl tasan saman tempun! Ja samat saarnat perään. Mistä se johtuu et anoppi on usein se joka ne töllöntyöt tekee? Ite oon sitä mieltä että omalle äidille viittii sanoo asioista mut mie en ainakaa anopille viitti sanoa. mitä mieltä muut?
oon oppinu sen että jos anoppi sanoo jotain mistä mä en sit oo yhtään samaa mieltä niin mähän sanon takas! :kieh: (ja tää anoppi-kulta on kans sit hyvä arvostelemaan ja neuvomaan,ilkeä harppu) eipä ainakaan jää jälkeenpäin v.ituttamaan kun saa sanotuks..
 
ÄIPPIS -84
Anopista tuli mieleen... mieheni sanoi, että miksi aina morkkaat minun sukulaisiani???
minä siihen: no okei, onhan sun anoppi huomattavasti paljon mukavampi kun mun anoppi. Ainakin kehuin jotain sun sukulaista....

(luin vitsin lehdestä ja toteutin sen käytännössä) :LOL:
 
Meitin 2v4kk ikäisellä tytöllä on vielä tutti, lähinnä hakee tutin kun menee päivä ja yöunille, hereillä ollessaan ei käytä tuttia ollenkaan.
Toisella tytöllä 10kk, ei oo enään kolmeen kuukauteen huolinut tuttia. =)
 
Meidän tyttöltä otettiin tutti pois noin 1v 9kk ikäisen,ihan mukavasti meni...Tyttö ite vei roskii ja roska-auto vei kaatopaikalle..Muutaman kerran kyseli perää,mutta alkoi itsekkin nauramaan kun muistutin mihin ne tutit on mennyt...
Poika ei koskaan tuttia huolinut,joten ei ole tarvinut pois ottaa...

Jokainen vierottaa lapsensa tutista silloin kun parhaakseen näkee...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 11:47 harmuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 17:06 vieras kirjoitti:
Joo, ja musta on huvittavaa kun on näitä äitejä, jotka sanoo, että "oli mullakin tutti 6-vuotiaaksi asti, eikä se missään näy..." ja kaikki nää äidit on hirveitä töröhammas-hirviöitä, mutta ne vaan ei itse näe/tajua sitä, että niillä on kauheat töröhampaat.
jaa, mä taas olin ainut 4:stä lapsesta joka Ei syöny tuttia ja mulla on ollu eniten ongelmia hampaiden kans! :whistle:
Tasan ei käy onnen lahjat! Mutta mieti missä kunnossa sun purukalustos olis, jos olisit vielä syöny vuosikaupalla tuttia tuohon päälle!
 
mammi-83
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 10:48 äippä -84 kirjoitti:
Eli kyselisin ihan vaan uteliaisuudesta, että minkä ikäisenä teidän lapsilta on otettu tutit pois? Esikoiseni oppi aikoinaan vasta 4kk iässä syömään tuttia ja 10kk neuvolassa ehdotettiin tutista luopumista... Se tehtiin ja loistavasti meni! Tyttäreltäni otettiin 1v6kk iässä tutit pois ja sekin onnistui yllättävän hyvin (ne oli sille tosi tärkeitä). En ole ottanut asiasta stressiä, vaikka söisivät vielä kolme vuotiaina, mutta ajattelin yrittää kuinka käy... Ja hyvin lähti molemmilta!

Nyt saan palautetta siitä kuinka "huono" äiti olen kun vaadin lapsiltani jotain noin suurta, noin pienessä iässä...
Eihän se pahasta ole jos jättää tutit pois???? EI AINAKAAN AMMATTI-IHMISTEN MIELESTÄ, MUTTA ENTÄS ÄITIEN MIELIPIDE???
no ei mun mielestä ainakaan pahasta ole ottaa pois.omilla lapsilla ei ole ollut ollenkaan tuttia eikä olla tarvittu
 

Yhteistyössä