Minkä ikäisen lapsen tasolla aikuiset kehitysvammaiset ovat?

  • Viestiketjun aloittaja "Normaali"
  • Ensimmäinen viesti
eiköhän se
Eiköhän se riipu siitä vamman laadusta. Syvästi kehitysvammaiset ovat arvioiden mukaan 2-vuotiaan tasolla, mutta tosiasiassa eivät kyllä ole edes sillä tasolla koska syvimmin kehitysvammaiset eivät osaa esim. tehdä palapeliä tai katsella kirjoja. Ainoa toiminto voi olla helistimen heiluttelu ja sen äänen kuuntelu, siis näillä vanhemmilla laitoksessa olevilla joita ei ole aikoinaan kuntoutettu edes niin kuin nykyisin kehitysvammaisia kuntoutetaan.
 
No munkin teki mieli sanoa että olipa typerä kysymys. Mutta ei kai sitä voi tietää jos ei ole mitään tietoa eikä halua tai kykyä etsiä tietoa. Kehitysvamman aste ja laatu vaihtelee suuresti eri ihmisten välissä, kehitysikä voi vaihdella todella paljon, jotkut ovat ihan pienen vauvan tasolla, jotkut voivat olla siellä teini-ikäisen tasolla. Älykkyysosamäärä vaihtelee. Lisää tietoa löydät esimerkiksi täältä;

Kehitysvammaisuus
 
HippuTAR
Joo, tyhmästi muotoiltu kysymys mutta sinänsä muakin kiinnostaa.

Esim. kun mulla on 11v. kehitysvammainen poika jolla kehitys on nyt n. 2 vuotta jäljessä (tosin vaihtelee paljon alueittain, osa on enemmän jäljes, osa taas heikkoa ikätasoa) , aiemmin kehitys oli 3-4 vuotta jäljessä. Niin jämähtääkö se kehitys tosiaan sitten jossain vaiheessa paikoilleen vai kehittyykö aikuisen tasolle vain myöhemmin ku muut?
 
Joo, tyhmästi muotoiltu kysymys mutta sinänsä muakin kiinnostaa.

Esim. kun mulla on 11v. kehitysvammainen poika jolla kehitys on nyt n. 2 vuotta jäljessä (tosin vaihtelee paljon alueittain, osa on enemmän jäljes, osa taas heikkoa ikätasoa) , aiemmin kehitys oli 3-4 vuotta jäljessä. Niin jämähtääkö se kehitys tosiaan sitten jossain vaiheessa paikoilleen vai kehittyykö aikuisen tasolle vain myöhemmin ku muut?
Voi jämähtää, tai voi aikuisenakin vielä oppia joitain uusia juttuja. Nää on semmosia asioita, mihin ei oo yhtään tai miljoona eri mahdollista vastausta valitettavasti ja tosiaan vaihtelee osa-alueesta riippuen. Toki varmaan ennuste sen parempi, mitä vähemmän on ikätasoaan jäljessä, jolloin uusien asioiden oppiminen on helpompaa.
 
Vaihteleehan se ihmiskohtasesti. Itse olen ollut paljon tekemisissä kehitysvammaisten kanssa, kehitystaso sielä vauvasta sellaseen ettei oikeastaan edes huomannu hlön olevan vammainen. Siellä oli sellasia asioita silti joiden takia asuivat asuntolassa tai tuettuna omassa kodissa.
 

Yhteistyössä