Minkä ikäisen lapsen voin jättää lenkin ajaksi yksin kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olin tänä aamuna lenkillä, kun lapsi oli isovanhemmillaan yötä. Mietin tuossa aamulenkistä nauttiessani, että mitenkä monta vuottaa mahtaa vielä mennä, että voin jättää nyt neljävuotiaan lapseni yksin kotiin esim. puolen tunnin lenkin ajaksi? Kuuden vuoden päästä vaiko jo aiemmin? Lapsi on aika rohkea ja itsenäinen.
 
vierailija
Riippuu aika paljon lapsen omasta kehityksestä ja halusta. Ja puitteista. Puolen tunnin lenkki ei kuulosta kaihean pitkältä.

En oikein voi vastata kun omakohtaisesta kokemuksesta. 7-vuotiaasta lähtien olen ollut yksin tai pikkuveljen kanssa kotona sen ajan, kun olen tullut kotiin koulusta ja jompikumpi vanhempi tulee kotiin. Eli päivästä riippuen 0,5-2 tuntia. Tätä nyt ei voi verrata ihan perustapaukseen, sillä äiti oli aina puhelinsoiton päässä ihan lähellä töissä, isovanhemmat naapurissa ja tuttu perhepäivähoitaja toisella puolella katua :D Hätätapauksen sattuessa olisi ollut aina joku aikuinen saatavilla. Tämä siis 90-luvulla, eikä mitään traumoja jäänyt, eikä myöskään poltettu taloa maan tasalle. Jos ei olisi ollut noita aikuisia saatavilla, olisi ollut ihan eri juttu. Nykyään on kännykät. :)

Joku suositus oli, että alle 12 v. ei saisi jättää lainkaan yksin, mutta kuulostaa minusta aika hurjalta.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/
 
vierailija
Saako alle kouluikäistä jättää yksin? Mitä laki sanoo?
Aika tyhmää olisi, jos siihen olisi joku ikäraja ja edelleen aikaraja yksin jättämisen pituudelle. Vanhemmista itsestään se on kiinni päätellä, mikä on turvallista ja mikä ei. Esimerkiksi tyypillisesti 4-vuotiaan jättäminen vartiksi yksin on turvallista, mutta 9-vuotiaan jättäminen viikoksi yksi ei ole turvallista.

Jostain syystä kyllä ihmiset ovat tulleet aina vaan varovaisemmiksi tämän asian suhteen. Esim. harva eskarilainen kulkee yksinään kotoa eskariin ja takaisin, vaikka se on laillista ja mahdollista.
 
vierailija
Meillä 6-vuotias harjoitteli kotona yksinoloa tulevaa koulua varten. Itse kiersin talon vieressä olevaa kuntopolkua. Lapsi viihtyi hyvin sen ajan pelin kanssa. Puhelimella olisi tavoittanut, jos olisi joku hätä tullut ja olisin päässyt max 6 minuutissa paikalle.

Harjoittelua ennen muistutettiin aina, ettei saa avata ovea kenellekään ja tulipalon varalta oli myös ohjeistus.

Nyt kun lapset ovat jo 8 v ja 10 v, niin joutuvat olemaan jopa 4 h koulun jälkeen yksin/kahdestaan kotona. Usein käyn viikonloppuisin 1 h lenkillä. Monesti jopa patistelevat minua lähtemään, jotta saavat peliaikaa.
 
vierailija
  • Tykkää
Reactions: Maddie
Tuolla MLL:n sivuilla luki myös, että alle 16-vuotiaan ei pitäisi olla yksin yötä kotona. Monihan muuttaa esim. opiskelun takia omilleen (tai osittain omilleen) 16-vuotiaana. Aika paljon ihmettelen noita suosituksia. Itse olin lyhyitä aikoja yksin ja tai muutamaa vuotta vanhemman isoveljeni kanssa jo alle kouluikäisenä. Niin ja 12-vuotiaana osasin ensiavut ja -sammutukset, kaikesta muusta hyödyllisestä puhumattakaan.
 
vierailija
Tuolla MLL:n sivuilla luki myös, että alle 16-vuotiaan ei pitäisi olla yksin yötä kotona. Monihan muuttaa esim. opiskelun takia omilleen (tai osittain omilleen) 16-vuotiaana. Aika paljon ihmettelen noita suosituksia. Itse olin lyhyitä aikoja yksin ja tai muutamaa vuotta vanhemman isoveljeni kanssa jo alle kouluikäisenä. Niin ja 12-vuotiaana osasin ensiavut ja -sammutukset, kaikesta muusta hyödyllisestä puhumattakaan.
Ylihysteeriseltä kuulostaa. Itse olin 13 v ja isosiskoni 16 v, kun jäimme kotiin viikoksi vanhempien ollessa etelän reissulla. Tuurattiin samalla äidin sivutyötä aikaisin aamulla ja sen jälkeen lähdettiin kouluun. Kaikki olivat tyytyväisiä järjestelyyn. Siitä lähtien sama järjestely toimi vähintään kerran vuodessa.
 
vierailija
7 vuotiaat alkaa olla yleensä pakon edestä valmiita siihen yksin oloon koulun alkamisen takia. Mutta kai se on ihan lapsesta kiinni onko minkä ikäisenä valmis ja luottaako vanhemmat siihen, että lapsi osaa toimia oikein jos ovelle tulee tuntematon tai sattuu tulipalo tai muuten lapsi säikähtää jotain ja tulee hätä.

Meillä 6-vuotias ei halua/uskalla olla vielä kotona yksin, joten ei olla yritettykään yksin oloa vielä. Pari minuuttia saatetaan käydä pihalla viemässä roskat/hakemassa posti tai jotain muuta ja siitäkin toisinaan jo vähän ahdistuu. Joten ei siis ole vielä valmis. Lähempänä kouluun menoa (yli vuosi aikaa) aloitetaan sitten harjoittelu.
 
6-vuotiaan, eli esikouluikäisen olen antanut jäädä kotiin maksimissaan tunniksi.
Nyt tyttö on 8-v. ekaluokkalainen, niin hän on koulun jälkeen maksimissaan pari tuntia yksin kotona.
Huomattiin tänään, että tytön luokkakaveri pyöräili ihan omin päin parin kilometrin päässä kotoa. En sallisi omalleni noin vapaata, varsinkin kun kellokin oli jo yli 19. Kauhistelin sitä ja samalla pohdin myös sitä, että pidänkö omia lapsiani "vauvoina"
 
vierailija
Meillä yksinoloa on harjoiteltu eskarivuonna eli 6-vuotiaana. Riippuu tosiaan lapsesta minkä ikäisenä on valmis olemaan yksin. Asiaan vaikuttaa myös se, kuinka nopeasti vanhempi on tarvittaessa takaisin kotona ja osaako lapsi käyttää puhelinta.
 

Yhteistyössä