minkä ikäisenä olette ruvenneet

  • Viestiketjun aloittaja namunakki
  • Ensimmäinen viesti
namunakki
siirtymään pullosta mukiin, nokkamukiin tai tavalliseen, siis maidonjuonnissa?? meillä poika pian 1:n, nokkamukista juo vettä ja olemme pari kertaa tarjonneet maitoa mukista hörppyjä ja hän on tykännyt, hänestä se on hauskaa.. pitäisi ruveta kokeileen nokkiksesta tarjoamaan maito, mutta pitäisikö taikamukista ottaa venttiili pois, kun siitä täytyy kuiteskin kovemmin imeä kun tavallisesta tuttipullosta???? varsinkin kun juo välillä nukkumaan mennessä maidon, useimmiten velliä.. voiko velliä tarjota nokkiksesta ja jos voi niin mistä?? meillä kovanokkainen mam-taikamuki, kannattaisiko ostaa pehmeänokkainen, millä merkillä niitä olisi???
 
Meillä hörppyytetty lasista puolivuotiaasta asti. Nokkamukia (ilman venttiiliä) on käytetty jonkin verran, oisko ollu 10kk, kun oppi juomaan siitä ilman sotkuja. Ja nyt 1v5kk:n iässä oppinut juomaan ihan itse tavallisesta lasista.

Mun mielestä ei kannata ruveta oikeen isosti erilaisia nokkamukeja yms. ostelemaan, vaan ruveta suoraan vaan harjoittelemaan tavan laseista juomista. Mutta jokainen tietty tyylillään :)
 
Hups... en tainnutkaan vastata ollenkaan niihin asioihin mitä kysyit. Tuli luettua turhan nopeesti... :ashamed:

Enpä osaa sanoa mitään noihin juttuihin, kun meillä on maito tullu tissistä ja lasista juomista on voinu harjotella siinä sivussa aluks vedellä ja lehmänmaidolla sit 1-vuotiaasta eteenpäin ilman sen suurempaa stressiä riittävistä maitomääristä.

Jospa joku viisaampi osais auttaa sua! Mä taidan keskittyä sisälukutaitoni kehittämiseen... :kieh:
 
namunakki
kyllähän tuossakin tuli vastauksia kysymyksiini.. meillä ollaan siis oltu korvikelinjalla kun tissit tulehtuivat niin pahasti 1 kuukauden iässä.. :( no täytyy ruveta koittaan tuota nokkista ja mukia muutenkin.. kiitos sinulle vaivannäöstä..
 
Minäkin suosittelisin vaan aloittamaan kokeilut tavallisesta mukista ainakin nokkiksen rinnalla. meillä on juotu vaan tissistä ja tavallisesta mukista. Tosin muki pysyi siististi kädessä vasta noin 1,5 vuoden iässä. eli siihen asti juotin ruuan yhteydessä itse mukista. Nyt on jo pidemmän aikaa sujunut tosi siististi itse juominen. Pojalla ikää 1v 9kk.
 
Mya
En itse ainakaan oo ottanu taikamukista venttiiliä pois vaan tykkään siitä tosi paljon, kun poika voi itse juoda ilman että on kaikki paikat maidossa. Pullosta poika juo iltamaidon joskus, muuten ei juo pullosta vaan siirtyi tissistä suoraan taikamukiin.

Poika osaa kyllä hörpätä tavallisestakin mukista, mutta yleensä meillä on käytössä nokkis.
 
Nuppi
Nokkamukin venttiilistä on toisaalta se hyöty, että jossain vaiheessa melkein kaikki lapset alkaa riemuissaan kaataa maitoa/vettä mukista pöydälle ja lattialle. Siis ihan siitä ilosta, kun on niin hauskaa katsoa kun se valuu ja kuunnella kun äiti saa hepulin.

Mutta muutoin kyllä suosittelen minäkin ihan tavallisesta mukista tai lasista juottamista, aika lyhkäinen se nokkamukivaihe meillä ainakin oli.

Niin, siis vuoden vanhana meillä otettiin pullot pois käytöstä ja siirryttiin kokonaan nokkamukiin ja aika nopeasti sen jälkeen tavallisiin mukeihin.
 
Aloin käyttää nokkamukia ruoan kanssa joskus 7 kk iässä, ensin hörpytin ilman venttiiliä, mutta oppi pian juomaan itse, ja venttiilinkin kanssa. Venttiili sinänsä hyvä, ettei maito lennä joka paikkaan - poika kun innostui heittelemään mukiaan jossakin vaiheessa.

Välillä olen hörpyttänyt tavallisesta mukista/lasista pitkin matkaa, ja nyt kyllä 1v 8kk iässä osaa juoda tavallisestakin mukista ihan hyvin, jos vain tahtoo. Meinasin siirtyä kokonaan tavalliseen mukiin, mutta sitten poika alkoi säännöllisesti kaataa maidon lautaselleen, ja jos sen estin (ottamalla lautasen juodessa kauemmas), niin sitten pöydälle! Homma meni vain pahemmaksi, joten nyt annan kerran päivässä mahdollisuuden juoda tavallisesta mukista, ja kun pelleily alkaa, nokkamuki kehiin, joskus jopa venttiilin kera!
 
Meillä siirryttiin pelkästään tavalliseen mukiin (pieni, kevyt muovimuki) n. 1v3kk iässä. Ei ole tullut paljoa tahattomia vahinkoja, etenkin, kun mukiin kaadettiin aluksi tosi vähän maitoa. Oppi juomaan mukista kunnolla parissa viikossa.
 

Yhteistyössä