Minkä ikäisenä tarhaan?

Minkä ikäisenä ootte laittanu lapsenne päivähoitoon? Ja miten lapsi on sopeutunut?

Itsellä alkaisi amk syksyllä ja tyttö olisi silloin 10kk. Mahdollista on lykätä kouluunmenoa, mutta välillä tuntuu etten ehkä viihtyisi kotona enää pitkään.
 
joo, munkin on pakko viedä mun lapseni syksyllä tarhaan ja hän on vasta 9kk silloin :'(
tämän luettua tulee varmasti monelta noottia, mut minkäs teet jos ei oo enään vaihtoehtoja...
:ashamed:
 
Hanskuliini
Itse aion olla kotona jos suinkin pystyn sinne asti että tyttö on 3vuotias. Olin viime syksyn opinnoistani amk:ssa poissa ja nyt tammikuussa aloitin. Äitini katsoo tyttöä päivisin sen pari tuntia mitä luennoilla menee. Jos tämä ei olisi mahdollista, en kyllä 10kk neitiä voisi missään nimessä vielä tarhaan laittaa. Kukin tekee tietysti elämäntilanteesta riippuen omat päätökset enkä ainakaan minä tuomitse näiden juttujen perusteella mutta miettisin kuitenkin pitkään ja hartaasti...
 
mä jouduin kans aika pienenä (n9kk) viemään lapseni hoitoon ja tuntui todella pahalta. mutta minkäs voit elämäntilanteellesi. Mutta hoito lähti todella hyvin sujumaan, paremmin kuin voisi kuvitellakaan!!! Kiitos aivan ihanan hoitotädin!! :hug:
Mutta ärsyttävintä tässä on kaikki jotka aina katsovat toruen vaikkeivat sanoisikaan mitn. Ärsyttää kaikki jotka alkavat sanomaan että lapsen kanssa täytyisi olla mahd.kauan kotona ja opiskelut ja työt ensin mutta elämä on tarkoitettu elettäväksi ja mielestäni rakkaus ja oma perhe on maailmassa ihaninta. Varsinkin kun saa päivän asioiden päätteeksi hakea oman pienen töppäilijän syliinsä, mikäs sen parasta!!??!
Tietysti elämään tarvitaan työtä elääkseen mutta jotkut ajattelevat liikaakin sen kahisevan perään ja tärkein unohtuu..
Kyllä se siitä lähtee! Tsemppiä! =)
 
pikkuötökkä harmaana
Meidän pieni mies oli 11kk kun lähti hoitoon. Itse lähdin sillä asenteella, että kokeillaan kuinka käy ja heitän koulun kesken jos ei onnistu. Vaan tosi hyvin lähti hoito käyntiin. Vaikka joskus aamulla itkettikin, ku äiti lähti, niin ei se itku kauaa kestä. Hoidosta ei haluaisi millään lähteä pois ku on niin kivaa. Nykyään on 2v ja haluaisi hoitoon vapaapäivinä, vaan ku äiti ei päästä. :D

Itsestä se on kiinni kuitenki aika paljon. Jos lähtee asenteella, että kyllä se siitä, niin lapsikin sen vaistoaa. Jos se tuntuu pakkopullallata, niin lapsi vaistoaa siihenkin. Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa ja meillä ei ole kertaakaan tarvinnut katua hoitoon viemistä niin pienenä. Ja kaiken lisäksi oli ja on edelleen vuoropäiväkodissa.
 
minä jouduin aikanani (5-vuotta sitten) eroamaan koulusta koska en halunnut pistää 11kk. lastani päivähoitoon. minkäs teet kun säännöt sanoo että tietyssä ajassa pitää valmistua. eroamiseni oli kuitenkin vain muodollista, poistuin koulun kirjoista, mutta pääsin jatkamaan vuoden kuluttua ihan normaalisti siitä mihin olin jäänyt. kirjoitin vain koulun johtajalle "hakemuksen" jossa kerroin miksi olin eronnut ja missä kohtaa olin menossa ennen eroani. tästä kaikesta oli selvät suunnitelmat erohetkellä. kannattaa ottaa selvää onko mahdollista teidän koulussa, itse en raaskisi noin pientä vielä hoitoon laittaa...
 
pöpölöö
Itse olen viennyt n.1,5v osaa jo kävellä ja puhua jonkun verran.Päiväkodissa on sanottu että se on hyvä ikä aloittaa,jos ei pysty olee kotona 3v asti.Pienempi lapsi joka ei osaa kävellä on aika huonossa jamassa kun pitäis olla lattialla mutta nämä "isot"ei osaa varoa ja sitten voi sattua vaikka mitä.Päiväkodit ei mielellään otakkaan sinne vaan ohjaa perhepäivähoitajalle kaikki alle 1v lapset.on turvallisempi ympäristö ja pienempi ryhmä jolloin hoitajalla on aikaa kaikille lapsille.Mutta näissäkin on eroja paljon.

Jos pystyt niin lykkää kouluun menoa,lapsi kerkee olee hoidossa kumminkin suurimman osan elämästään =)
 
Heippa!!

Mä laitin lapseni hoitoon vuoden ikäisenä, kun oli pakko. Yksityinen perhepäivähoito on ollut aivan loistava ratkaisu ja meillä ollut aivan ihana hoitotäti. Nyt keväällä jätämme hyvästit, sillä esikoulu odottaa ja pikkusisko tai -veli syntyy pian, niin en enää vie hoitoon, kun itse kuitenkin kotona olen.
Syntyvän lapsen kanssa en tiedä vielä miten tulee käymään. Jos rahallinen tilanne antaa myöden, niin yritän olla kotona ainakin pariin vuoteen saakka, jolloin vanhempikin on ekaluokan käynyt...
 
Jos kouluasi haluat jatkaa, niin älä huoli, kyllä se pienikin hoitoon sopeutuu varsin hyvin. Meillä meni hieman alta vuoden ikäisenä ja hyvin sujui alusta asti. Koulupäivät ovat onneksi myös yleensä lyhyempiä kuin työpäivät =)
 
meillä poika meni aikoinaan pph:lle ollessaan 10kk ikäinen..... nyt 3v 5kk ikäisenä jää kotiin äitin ja vauvan kanssa siis toukokuun lopulla....

pph just sanoi että kyllä hän mielelään pojan pitäis kun on kuitenkin saanut seurata kehitystä jo niin kauan... haikein mielin mekin jätämme hoitajn joka oli tosi mukava ja työhönsä motivoitunut....
 
Meillä tyttö meni tarhaan 1v4kk ikäisenä, ja mulla ei ainakaa tehnyt pahaa. Nyt 2v ja viihtyy tosi hyvin. En olisi itse sen kauempaa halunnutkaan olla kotona Asutaan Ranskassa ja tääl äitiysloma on 2kk synnytyksen jälkeen ja päivkodit ottaa 8viikon ikäisiä vauvoja! Se on musta aivan epäinhimmillistä, varsikin kun päivät on tosi pitkiä. Teki pahaa syksyllä kattoa, kun sylivauvoja tuodaan tarhaan. Eihän siitä moni tykkää, mutta kun ei ihmisillä oikein ole vaihtoehtoja. Niin ja huvittavaa oli se, että hoitajien mielestä meidän tytöllä otti alku niin koville, koska se oli ollut niin PITKÄÄN kotona..1v4kk siis.. näkemyseroja.. Mutta kasvaahan niistäkin ihan terveitä lapsia. Olen opiskelija, niin pystyin olemaan kotona yli vuoden, toivottavasti seuraavan lapsen kanssa onnistutaan jotenkin hoitamaan asiat niin, ettei tarvitse vauvaa viedä hoitoon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2007 klo 09:32 bella84 kirjoitti:
Minkä ikäisenä ootte laittanu lapsenne päivähoitoon? Ja miten lapsi on sopeutunut?

Itsellä alkaisi amk syksyllä ja tyttö olisi silloin 10kk. Mahdollista on lykätä kouluunmenoa, mutta välillä tuntuu etten ehkä viihtyisi kotona enää pitkään.
:'(
Itsellä tyttö oli 1v 10kk kun meni päiväkotiin.
Mielestäni 10kk on liian pieni.
Olen päiväkodissa töissä ollut ja niin pieni vie kokonaan yhden ihmisen sylin ja hoivan. Niin pienen paikka on kotona äidin kanssa. Sitä mieltä olen!
 
Meillä on 4v kaksoset sekä 10kk ikäinen tyttö.
Kaksoset menivät hoitoon kun olivat 1v 2kk. Ei ollut mahdollisuutta jäädä kotiin, koska rahatilanne oli sen verran heikko ja juuri rakennettu talo vaati lainan maksua. Hyvin pojilla hoidossa meni, ei siinä mitään. Menivät suoraan päiväkotiin koska teimme vuorotyötä miehen kanssa.
Kun aloitin odottamaan kolmatta niin pojat jäivät kotiin kanssani. Nyt äploma taas loppui ja mahdollisuus olla kotona ensi sykysyyn. Silloin kuopus on 1v 3kk tai 1v 4kk. Ja taas päiväkotiin kaikki kolme. Nyt onneksi jää yövuorot tosi minimiin, kun mies valmistui.
Ei minua oikeastaan jännitä miten lapsilla siellä sujuu, hyvin pojatkin pärjäsivät alusta asti. Päiväkoti on kiva ja hoitavat todella mukavia. Ja kun sitten vapaa-ajalla viettää laatu aikaa keskenään, niin hyvä. Ja varmasti tämä alkukin on nyt helpompi kun pojat tuntevat paikan ja kaikki kolme saavat olla samassa päässä päiväkodissa, saa turvaa toisistaan. =)
 
Ajattele lapsesi parasta, kolme ensimmäistä vuotta ovat lapselle tärkeimmät vuorovaikutuksen ajat.
Lapsi on ihanimmillaan kun alkaa kohta sulle höpöttää ja opettelee kävelemään.
No äiti haluaa omaa elämää, ei kiinnosta lapsi ja sen ainutlaatuinen kehitys. Pistä tarhaan teho kasvatukseen, ja yhteistä aikaa jaa n.2tuntii /päivä.
Sitten ihmetellään kuka toi lapsi on ja kuka sen kasvattaa.
Kun viettää aikaa enempi hoitotätien kanssa kun omien vanhempien.
MIHIN TÄMÄ MAAILMA ON MENOSSA KUN VANHEMMAT EIVÄT HALUA OLLA LASTENSA KANSSA. Niin johan sitä on 10kk tullut oltua kalleimman aarteen kanssa kotona, nyt kyllästyttää?
 
Lykkää ihmeessä kouluun menoa jos mahdollista!
Itselläni on ollut periaatteena etten alle 2v vie hoitoon,ensi syksynä pitäisi mennä töihin ja poika olisi silloin 2v 4kk, silti en raaskisi viedä vielä hoitoon ;) Kuopus on aina vauva,heh.Poika on reipas ja sosiaalinen,varmasti tykkäis olla hoidossa mutta tuntuis kauheelta ettei ehdi olemaan kunnolla oman lapsen kanssa,joku vieras ihminen kertoo miten päivä on mennyt.Kellon perässä ehtii juoksemaan ihan tarpeeksi tulevaisuudessa,kokemusta on hoitorumbasta ja nyt osaan jo arvostaa tätä "tylsää" tasaista arkea!

Nuorempana piti olla monta rautaa tulessa ja olin kärsimätön,nyt kolkyt ja risat osaan ottaa rennommin ja nauttia arjesta lasten kanssa.Jep,en kuulu tälle palstalle enää (olen vierailija vanhusten palstalta 30-40v) mutta joskus tulee surffailtua täälläkin.
 
Lykkää ihmeessä kouluun menoa jos mahdollista!
Itselläni on ollut periaatteena etten alle 2v vie hoitoon,ensi syksynä pitäisi mennä töihin ja poika olisi silloin 2v 4kk, silti en raaskisi viedä vielä hoitoon ;) Kuopus on aina vauva,heh.Poika on reipas ja sosiaalinen,varmasti tykkäis olla hoidossa mutta tuntuis kauheelta ettei ehdi olemaan kunnolla oman lapsen kanssa,joku vieras ihminen kertoo miten päivä on mennyt.Kellon perässä ehtii juoksemaan ihan tarpeeksi tulevaisuudessa,kokemusta on hoitorumbasta ja nyt osaan jo arvostaa tätä "tylsää" tasaista arkea!

Nuorempana piti olla monta rautaa tulessa ja olin kärsimätön,nyt kolkyt ja risat osaan ottaa rennommin ja nauttia arjesta lasten kanssa.Jep,en kuulu tälle palstalle enää (olen vierailija vanhusten palstalta 30-40v) mutta joskus tulee surffailtua täälläkin.
 
Mya
Meidän poika meni viime tammikuussa perhepäivähoitoon 10 kk.n ikäisenä. Aluksi tuntui tosi pahalta jättää pieni konttaaja hoitotädille, varsinkin kun poika jäi aina itkemään perään. Mutta tosi nopeasti alko kaikki sujua, itkut loppu ja poika on hoidosta haettaessa hyväntuulinen ja päivät menevät tädin mukaan tosi hyvin. Poika on hoidossa 3-4 päivää viikossa ja usein vain puoli päivää, eli kotiaikaakin meille jää tosi hyvin. En myöskään koe jääneeni mistään paitsi. Olemme miehen kanssa saaneet todistaa niin ensi sanat kuin ensiaskeleetkin.

En olisi ehkä vienyt poikaa noin aikaisin vielä hoitoon, mutta olen opiskelija ja asun opiskelupaikkakunnallani, josta en tunne miehen ja lapsen lisäksi yhtään ihmistä, joten olin koko äitiysloman todella yksinäinen ja mielenterveys alkoi sen takia rakoilla. Haluan myös valmistua joskus...nytkin menee vielä kolme vuotta.... plaaaaah

Varmasti poikakin on onnelisempi nyt kun äiti on onnellinen ja jaksan leikkiä ja tämä touhuta ja nauraa.

Jokaisella hoitoon viemis asia on niin henkilökohtainen. Joku ei voi kuvitellakkaan vievänsä alle 3 vee hoitoon ja vie jo alle vuoden ikäisen. Hankala kenenkään on toisten ratkaisuja arvostella kun ei koskaan voi tietää perheen tilannetta. Jokainen tekee niinkuin itsestä parhaalta tuntuu.

Tarhaan en kuitenkaan veisi ihan näin pientä... Meidän poika oli hoitajan hiihtoloman aikaan kaksi päivää tarhassa ja siellä jäi kyllä isompien jalkoihin, vaikka oli pienten ryhmässä. Onneksi oma hoitopaikka on tosi hyvä hoitotäti on mukava ja lapsia yhteensä vain neljä, joista kolme muuta ovat sen verran isompia, että poika saa varmasti hellyyttä ja huomiota, niin hoitajalta kuin isommilta lapsiltakin....
 
Meillä kaksoset oli 10,5kk kun jatkoin koulua ja pojat aloitti päiväkodissa. Hyvin meni, ja oli jotenkin helpompi jättää kun tiesi että niillä on toisistaan seuraa.. Koulua mulla kesti siinä välissä (ennen seuraavaa äitiyslomaa) n. 3kk, ja pojat jatkoi vielä kk:n sen jälkeen päiväkodissa.
 

Yhteistyössä