Minkä ikäisenä teillä oppittu istumaan tuetta?

Mielenkiinnosta kyselen, meillä poika on vajaa 6kk ja 5,5kk paikkeilla alko istumaan tuetta. Muuta se ei sitte osaakkaan kuin istua ja pyöriä akselinsa ympäri lattialla. Minusta aika aikasin oppi tuon istumisen ja viihtyy siinä kaikkein parhaiten. Aina se on ollu "jäntevä" niin ainaki neuvolassa sanottiin. sylissä alko punkeemaan istuun 3kk kohdalla.

5kk neuvolassa kahtovat että suoja heijasteet tulee ja istuu hyvässä asennossa.
 
Meillä poika oppi vähän vajaa 8kk istumaan tuetta. Nyt 8,5kk. Ei nouse ite vielä istumaan.

Neuvolassa sanoi th ettei sais antaa istuu ennen ku nousee ite istumaan... Miten lie oikeesti? Lääkäri kattoi suojaheijasteet ja ne löytyy.
 
Tyttö istui tuetta 8kk ikäisenä. Nyt ikää 9,5kk ja muutaman kerran on itse mennyt istumaan. Tykkää törötellä istuallaan ja leikkiä siinä. Suojaheijasteet löytyy ja osaa hienosti lähteä istualtaan ryömimään. Kyljellään poseeraa ja nousee käden varaan usein, että eiköhän siitä kohta aleta istumaankin itse :)

Meillekin neuvolassa sanottiin, että ei sais istuttaa ennen kuni itse menee istumaan, mutta kun kerta tykkää istua niin miksi ei. Joku voi olla eri mieltä, kun mä ja se hänelle suokoon =)

Tämäkin tyttö alkoi 3kk ikäisenä sylissä pönkätä istualleen. En silloinkaan väkisin pitänyt makuu asennossa, kun ei kerta viihtynyt.
 
Meillä molemmat pojat on oppinu istumaan tuetta 6-7 kk:n iässä. Kuopus tais oppia menemmän istumaan aikasemmin kuin esikoinen, joka oppi taidon 8kuisena kun oppi konttaamaan. Kyllä mun mielestä voi istuttaa vaikka ei itse pääsekään istuma-asentoon, mitenkäs se lapsi muuten siihen asentoon saisikaan motivaatiota mennä jos ei välillä laiteta istumaan, mietin minä?
 
Meillä neiti koitti jo 2 kk:n iässä tunkea istumaan sylissä ollessaa. Oppi istumaan tuetta 5kk:n iässä vaikka silloin kyllä sai kuitenkin välillä katsoa ettei vaan kaadu. 6kk tais olla kun istui jo tosi hyvin. Nyt 7,5 kk eikä nouse itse istumaan mutta tykkää istua lattialla kauankin ja leikkii leluilla. Vatsallaan olosta ei tykkää yhtään vaikka hieman kyllä osaa ryömiä. Meillä on sellainen ensiaskeltuoli ja sen kanssa tykkää mennä ympäri kämppää. Matotkin on otettu pois että pääsee liikkumaan. Turvakaukalokin vaihdettiin isompaan istuimeen kuukausi sitten kun koitti siinäkin kokoajan nousta istuma-asentoon ei tullut automatkoista mitään kun itkuhan siinä tuli kun ei päässyt istumaan.
 
meillä tyttö oppi tuetta istumaan 6kk iässä ja istuikin sit siinä 9.5kk asti kunnes lähti konttaamaan.eli viihtyi istuen tosi hyvin eikä kaivannut liikkeelle aiemmin.lattialla peruutti mutta ei mennyt eteenpäin
 
Alkuperäinen kirjoittaja perlos:
Mitä nuo suojaheijasteet on? :ashamed:
Kun kaatuu, niin yrittää laittaa käden eteen/taakse/sivulle. Esim minä aikoinani nousin ylös ja lähdin kävelemään mulla ei ollut suojaheijasteet vielä tulleet, äiti-parka sai olla kokoajan kiinni mussa. Jos tasapaino petti, niin suoraa nenälle sitä mentiin.
 
Meilla tytto 5kk ja nyt pari viikkoa tyontanyt itseaan kovasti istumaan. Ei viela siina ilman apua pysy, mutta on ihan innoissaan, kun saa tuettuna istua. Ma kanssa mietin, etta koska vois aloitella syottamaan syottotuolissa, kun ollaan just aloiteltu harjoittella kiinteiden syomista. Olis paljon kivempi siina opetella, mutten ole viela uskaltanut istuttaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja masha:
Meilla tytto 5kk ja nyt pari viikkoa tyontanyt itseaan kovasti istumaan. Ei viela siina ilman apua pysy, mutta on ihan innoissaan, kun saa tuettuna istua. Ma kanssa mietin, etta koska vois aloitella syottamaan syottotuolissa, kun ollaan just aloiteltu harjoittella kiinteiden syomista. Olis paljon kivempi siina opetella, mutten ole viela uskaltanut istuttaa..
mulla vähän samat mietteet...hmmm...neuvolasta pitää kysästä joko uskaltaisin lyhyitä aikoja pitää
 
6.5kk iästä lähtien on tyttöä uskallettu pitää istuvassa asennossa tuettuna. Hieman ennen 8kk ikää pystyi istumaan tuetta, mutta edelleenkään 8.5kk iässä ei itse osaa nousta istumaan.

En oikein uskalla pitkiä aikoja tyttöä tuetta istuttaa, kun ei kerta itse nouse. Mielellään kyllä leikkisi istualleen, pysyy istuvassa asennossa tosi tukevasti. Suojaheijasteita ei kyllä näyttäisi vielä oikein olevan.
 
Täälä pähkäillään samaa. Osaa nousta istualleen puoli-istuvasta asennosta ja pysyy hetken suorana. Heijasteet puuttuvat eikä lattialla itse nouse istumaan. Ikää tulee 6kk ja syöttötilanteet menevät vänkäämiseksi kun ei halua olla sitterissä vaan istua pitäs... |O Että koskahan uskaltas siirtyä tuoliharjoitteluun?
 

Yhteistyössä