Minkä ikäiset teillä EI enää käytä pyöräilykypärää?

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
[QUOTE="näin täällä";24814635]Asutaan koulun vieressä ja näyttää siltä että 9-10v eivät enää käytä kypärää pyöräillessä :(
Tulevat kouluun joko täysin ilman kypärää tai sittern kypärä suojaa ohjaustankoa tai reppua .[/QUOTE]

Täällä sama homma valitettavasti. Kypärät roikkuvat pääasiassa repussa ja siitä tämä kysymys lähtikin kun tuossa ajeli kouluun porukkaa ja kypärät oli, mutta ei oikeassa paikassa. Mutta eikai sen väliä, tappeluhan tästä(kin) asiasta on aikaseksi saatu :)
 
"joo"
[QUOTE="mamma";24814655]Täällä sama homma valitettavasti. Kypärät roikkuvat pääasiassa repussa ja siitä tämä kysymys lähtikin kun tuossa ajeli kouluun porukkaa ja kypärät oli, mutta ei oikeassa paikassa. Mutta eikai sen väliä, tappeluhan tästä(kin) asiasta on aikaseksi saatu :)[/QUOTE]

Näinhän se on :(
Osa vanhemmista ei varmaankaan tiedä että lapset huitelee ilman kypärää ja osa ei todellakaan välitä .
En varmaankaan viitsi puuttua tilanteeseen omat lapset pitää kyllä kypärän päässä sillä pyöräilykielto astuu voimaan heti kun jää kiinni ilman kypärää .
 
Outo kysymys
Joo, ymmärrän että jossain vaiheessa tästä asiasta nuorison kanssa täytyy tosiaa vääntää.... mutta nykyäänhän laki määrää pyöräilykypärän käytöstä, joten asia on siten ihan selvä. Kaikkien pyöräilijöiden tulee käyttää kypärää. Ja se, ettei joku x käytä, ei ole peruste sille ettei tarvitse käyttää. Ihan samalla tavallahan on nämä muut liikennesäännöt: turvavyönkäyttö, mopokypärä, kännykän käyttö ajaessa...
 
Meillä käyttää kaiken (2x3v, 6v, 30v ja 34v) ikäiset, samoin mun sisarusten ja miehen veljen perheessä. Mun vanhemmat (54v ja55v) eivät käytä, eikä anoppi (59v). Miehen siskon perheessä ei käytä kukaan, minkään ikäisenä (0v, 8v, 31v ja kälyn miehen ikää en tiedäkään). Itse en koululaisena käyttänyt, nyt olen viisaampi ja meilläkin on käytössä tuo, että omat muksut eivät pyörään koskekaan, jos ei ole kypärää päässä.
 
"vieras"
Meillä ei 13-vuotias käytä. Mäkin luulin pitkään, että käyttää, aina laittoi kypärän päähänsä kun lähti ja olin tyytyväinen. Kunnes näin hänet ajelemassa, kypärä roikkui pyörän sarvessa. Kova vääntö käytiin, mutta koska laki ei määrää ehdotonta kypäräpakkoa (poliiseja ei esim. kiinnosta ajatko ilman kypärää ) niin en saa häntä millään käyttämään kypärää. Alkuun kävelikin kouluun kun kielsin pyöräilyn, siitä ei ollut mitään hyötyä.

Itse en käytä, en kyllä pyöräilekään kun ehkä kerran vuoteen. Mieskään ei käytä. 9-vuotias sensijaan käyttää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24944534]Meillä ei 13-vuotias käytä. Mäkin luulin pitkään, että käyttää, aina laittoi kypärän päähänsä kun lähti ja olin tyytyväinen. Kunnes näin hänet ajelemassa, kypärä roikkui pyörän sarvessa. Kova vääntö käytiin, mutta koska laki ei määrää ehdotonta kypäräpakkoa (poliiseja ei esim. kiinnosta ajatko ilman kypärää ) niin en saa häntä millään käyttämään kypärää. Alkuun kävelikin kouluun kun kielsin pyöräilyn, siitä ei ollut mitään hyötyä.

Itse en käytä, en kyllä pyöräilekään kun ehkä kerran vuoteen. Mieskään ei käytä. 9-vuotias sensijaan käyttää.[/QUOTE]

Miksi tästä ei ollut hyötyä? Ei kävellessä tarvitse kypärää, pyöräillessä se on halpa henkivakuutus.

Päähän/aivoihin ei varaosia saa, pään vammat ovat usein kuolettavia tai vaikeasti vammauttavia.

"Alkuun kävelikin kouluun kun kielsin pyöräilyn, siitä ei ollut mitään hyötyä."
 
  • Tykkää
Reactions: kaffetauko
Diama
Meillä käyttää kaikki, mutta lapset vasta alle kouluikäisiä, eivätkä kai osaa vielä kyseenalaistaa sääntöjä. Aion olla tarkka siitä, että pyöräillessä on AINA kypärä päässä, mutta tiedän myös, että teininä se "potta" on muka jotain maailman nolointa. Itse tungin yläkouluikäisenä kypärän aina reppuun, kun pääsin kotipihalta pois. Omat vanhemmat eivät käyttäneet kypärää, joten se malli tuli varmaankin sieltä, lapsilta kyllä vaadittiin, mutta salaa sitten mentiin ilman kypäriä.

Tärkeintä oliskin varmaan se ESIMERKKI, joten aikuistenkin olisi hyvä käyttää kypärää. Tunnen liian monta aikuista, jotka sanovat etteivät mitään typerää pottaa päähänsä tunge, on sitten hyvä tapella sen mukulan kanssa siitä kypärän käytöstä tuon möläytyksen jälkeen. Meillä aikuisetkin käyttää pyöräilykypäriä AINA. Aion ronskisti kertoa mukuloille, miten isänsä kaatui teininä niin pahasti pyörällä, että kypärä halkesi ja leukaluu meni tohjoksi. Leuka ja osa hampaista rakennettu uudestaan ja ilman kypärää olisi aivan taatusti kuollut.
 

Yhteistyössä