Minkä ikäiset teillä osallistuu siivoukseen?

Ja millä tavalla? Ku tota meidän 3,5-vuotiasta on niiiiin vaikea saada osallistumaan oman huoneensa siivoukseen. Hänen osuutensa olisi kerätä esim. legot tai autot laatikkoon, luulis onnistuvan ton ikäseltä. Mutta ei. Ja itse olen siis siinä mukana kokoajan. Viimeksi sain huijattua mukaan ottamalla aina tavaran käteen ja kysymällä "Kuka tietää mihin tämä kuuluu?". Kyllä näköjään tietää tavaroiden paikat. Pelkään ettei ala koskaan siivota, jos en ota pienestä asti mukaan.
 
5 vuotias osallistuu, sivoaa oman huoneen sekä muista huoneista leluja pois ja tavaroita laittelee paikoilleen.. nyt lähiaikoina on vasta alkanut siivoamaan ilman suurta komennusta, kai se jo tietää että kuuluu sen hommiin..
 
jqa
Mä luulen että noin pienellä ku aapeellä, niin se on vielä semmosta leikkiä, vasta joskus 5veenä vois ehkä vaatia oikeeta siivoomista. Ja ihan sama mitä teet nyt, kun se täyttää 13, se täytyy kuitenkin pakottaa siihen siivoomiseen...
 
6kk ikäinen :) Kontallaan röhnöttää ylävartalo imurin päällä ja naureskelee kun sieltä puhaltaa lämmintä ilmaa naamalle :heart:
Ei vissiin vastannut ihan kysymykseen, mutta oli taas tänään niin hauskan näköistä kun pieni niin innokkaana peesailee imuria.
 
4,5 v osallistuu siivoukseen tosi innokkaasti. Ei tarvii ku laittaa siivousmusat soimaan ni tyttö on jo päällään siivouskomerossa :D Tietää että miten hommia hoidetaan ja millä välineillä. Pölyjen pyyhkiminen ja imurointi on pop, ja mä en saa koskaan tyhjentää ruokailuvälinetelinettä tiskikoneesta :D Se on tytön oma homma :)
 
3v osaa siivota jo varsin hyvin tavaroita omille paikoilleen jos vain haluaa.
Siivoaa joka ilta huoneestaan lelut paikalleen äidin tai isän avustuksella jotta saa kuulla iltasadun. :whistle: ;)

Likaiset vaatteet laittaa pyykkikoriin, ulkovaatteet naulakkoon ja hatut/hanskat laatikkoon.
Likaiset astiat tiskialtaaseen.

Pikkusiskonsa pian 2v ottaa mallia jos sattuu huvittamaan. :D
 
Poika on nyt reilu 4v.
Tehtäviinsä kuuluu:lelujen paikalleen laitto,omien likapyykkiensä vieminen pyykkikoriin,omien likaisten astioiden laittaminen tiskialtaaseen,ulkovaatteiden laittaminen omille paikoilleen.

Näiden lisäksi viikkaa välillä puhtaita vaatteitaan,laittaa astioita koneeseen,petaa petinsä,imuroi huoneensa.
 
Meillä poika 2,5v osaa ja haluaa siivota, sekä lelunsa että muutenkin. Ja on tehnyt sitä jo jonkin aikaa. On opetettu että edellinen leikki siivotaan pois ennen kuin aloitetaan uusi. Toki näin ei aina käy ja viime aikoina pojan leikkiä on ollut rahdata kaikki lelut ja tavarat huoneestaan muualle asuntoon kasoiksi. Mutta iltaisin ne siivotaan yhdessä ennen nukkumaan menoa. Mielellään tiskaa, pyyhkii pölyjä ja imuroi (tietysti sen verran kuin jaksaa). Näin teki myös esikoispoikani joka n. 5v siivosi itse huoneensa, lattian pesua myöten. Ja omasta halustaan, ei pakotettuna. Ottakaa lapset mukaan siivoamiseen yhdessä niin oppivat ja innostuvat, myöhemmin voi olla edellytys esim. viikkorahalle. En voi tietysti väittää että kaikki lapset tykkäävät, jos omani niin tekevät...
 
unikuu108
koko jengi. tänään siivottiin pojan 2½v kanssa leluja pois lattioilta.. tykkää myös imuroimisesta. lattain pesemisestä,tiskikoneen tyhjäämisestä ja leluautojensa lajittelusta värien mukaan.. :D

keskustelu siivouksen loputtua:
-nyt saat valita. joko menet pesemän hampaat heti ja sit nukkumaan tai sitten otat vielä vähän iltapalaa ja sitten vasta mennään pesemään hampaat ja nukkumaan. nämä kaksi on valittavana.
-saako valita mopon?(hän oli käynyt hakemassa potkuttelumoponsa "parkista" ja oli maailman suloisin..)
 
Pienestä pitäen molemmat tytöt opetettu niin, että VIIMEISTÄÄN illalla ennen nukkumaanmenoa oma huone siivotaan tiptop.

Nyt 2,5 veen kanssa harjoitellaan, että kerätään edellinen leikki pois ennenkuin uusi aloitetaan. =)
 
:)
2-vuotias auttaa astianpesukoneen tyhjentämisessä ja ojentaa märkiä pyykkejä minun tai isänsä ripustaessa niitä kuivumaan. Pyyhkii pölyjä (välillä aika kummallisista paikoistakin) ja kovasti yrittää pestä lattioita.

Omia lelujaan ei kyllä korjaa ;)
 
Meillä (ainakin pitäisi) kummankin lapsen osallistua.. tuo Poitsu kyllä tappelun kanssa suostuu keräilemään omia tavaroitaa, ja siivoamaan huoneensa. Mutta tuo Typy on kyllä sellainen tapaus... "Mä en voi, kun mua sattuu mahaan/jalkaan/päähän/ jne." Mutta joskus kyllä keräilee tavaroitaan ja pari kertaa on siivoillut omaa huonettaankin.
 
Meillä osallistuu kaikki. Ulkovaatteet naulakkoon, pyykit pyykkikoriin, lelut kerätään ja sängyt pedataan. Sen lisäks 5v ja 4v tiskaavat, pesevät lattioita jne. 2vee yleensä auttaa viemään tavaroita paikalleen.
Ei, lapset ei ole orjatyövoimaa, mutta mä uskoisin et on liian myöhästä opettaa siivoomista enää teineille, se on pienenä opittava.
 

Yhteistyössä