Minkä ikäistä vauvaa voi nukuttaa yön selällään?

  • Viestiketjun aloittaja Kati
  • Ensimmäinen viesti
Eikös ohjeiden mukaan nykyään sanota, että selällään? Ei ole mitään syytä miksei vauva voisi nukkua selällään... Omani nukkui kyljellään paljon imetyksen takia, mutta en mä tuollasilla ole päätäni vaivannut :) Pääasia, että nukkuu!
 
Meillä on vauva alusta asti nukkunu selällään. Synnärillä (Kättäri) nukku kyljellään ja kotonakin tais muutaman yön, mut sit jäi. Enpä kyllä muista että sitä ois erikseen hirveesti suositeltu. Tai siis sanottu että ehdottomasti pitäis nukkua kyljellään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
selällään nukkuvalle tulee lattea takaraivo ja puklu voi valua nieluun takaisin.
Niinpä, ja yks lapsi on ainakin tiettävästi tukehtunut omaan oksennukseensa selällään nukkuessa, ja lähes puolen vuoden iässä, ettei se ihan huuhaata sekään neuvottaminen ole.
 
dfghjk
Meille annettiin niin saikulla kuin neuvolassakin ohjeet nukuttaa kyljellään, mutta en muista mihin asti, vauvan oma kääntymiskyky mahalleen siihen taisi vaikuttaa. Syy että ei tukehdu pukluun ja pienempi riski kätkytkuolemaan.
 
Kätkytriski on pienin lapsen nukkuessa selällään ja tuota puklutukehtumista tutkittaessa ei olla huomattu, että selällään nukuttaminen lisäisi riskiä.

Litteä takaraivo tulee siitä, että lasta pidetään hereilläollessaankin paljon sitterissä, lattialla selällään, kaukalossa... Lapsen kuuluu olla päivisin sylissä, ei maate.
 
--
en tiiä suosituksista mutta me nukutettiin kyljellään niin kauan, että osasi ihan itse kääntyillä miten lystäsi..oli rajusti puklaileva/oksenteleva (refluksiepäily/oksentelu erään lääkkeen vuoksi ) ja selälleen kerran kellahdettuaan vetäisi takasin päin oksut sen verran järkyttävän näköisesti että en voinut enää selällään antaa olla vahtimatta.
Mahallaan alkoi nukkumaan sitten kun osasi siihen itse kääntyä,
oppi ensin kääntymään mahalta selälleen ja vasta sitten toisinpäin.
 
Onkohan eri maissa eri ohjeet?Tuli vain mieleen(olen itse lapseton), mutta näin juuri täällä Hollannissa dokkari kätkytkuolemasta, ja siinä opastettiin ehdottomasti nukuttamaan selällään. Vasta jos vauva itse kääntyy mahalleen, asia ok.
 
vieras
Meille on sanottu aina, että ohjeet on ok mutta jos vauva yksinkertaisesti nukkuu paljon paremmin jossain muussa kuin ohjeiden mukaisessa asennossa, antaa nukkua. Jos terve, täysiaikainen ym vauva kyseessä.

Meillä esikoinen ei nukkunut selällään kuin vartin pätkiä mutta mahallaan useamman tunnin. Neuvolassa ja lääkärissä sanoivat molemmissa, että mahallaan sitten ehdottomasti. Kuopus taas esim. ei ikinä suostunut päiväunille ulos vaan nukkui aina sisällä+ mieluiten kyljellään. Eli vauvat on erilaisia enkä itse ainakaan näe syytä valvoa kuukausikaupalla vain muuttuvien suositusten takia..
 

Yhteistyössä