Minkä kokoisia PALASIA teidän aikaslailla tasan 1-vuotiaat syövät?

  • Viestiketjun aloittaja Sokerpalanen
  • Ensimmäinen viesti
Sokerpalanen
Mua mietityttää, että minkä kokoisia ruuanpalasia juuri 1 vuotta täyttäneelle lapselle voi antaa? Itselläni on jokin ihme tukehtumiskammo (tai siis pelottaa, että lapsi tukehtuu ruokaan) ja en ole uskaltanut kovin isoja paloja antaa.

Jos vaikka syötän lapselle makaronilaatikkoa, niin pystyykö lapsi syömään kokonaisia makaroninpaloja vai muussaatteko/palasteletteko ruuan pienemmäksi? Ja jos syötän makaronilaatikkoa, niin voinko antaa ruokaa kokonaisen lusikallisen vai pikkuiruisia annoksia? Tää makaronilaatikko oli vaan esimerkki. Kertokaa ihmeessä yleisemminkin, mitä voi pikkuiselle syöttää, ettei pääse tukehtumaan. :)
 
vieras
Kun lapsi söi itse niin murskasin makarooneja..pysyivät paremmin lusikassa.
Muuten hän opetteli niiden syöntiä kokonaisina,öljyllä tai voilla höystettynä...liukuivat masuun.
 
Anne
Silloin taisi olla sellainen hetki vielä, että jos syötin, niin mitään isompaa palasta ruuassa ei saanut olla, muuten sylki pois. Käteen saatoin antaa omena siivun tai leivän palan ja se kyllä meni alas ilman ongelmia.
 
vieras
Meillä on reilu 11kuinen jolle viimeksi tänään yritin antaa omatekemää ruokaa(kanaa ja riisiä) Pilkoin pieneksi ja laitoin hieman kermaa kastikkeeksi. Ei juurikaan tehnyt kauppaansa. Kaupan 8kk soseet menee ilman ongelmia, joten eiköhän 1-vuotiaalle periaatteessa pitäisi hieman muussattu ruoka jo sopia varisnkin jos kyseessä on pehmeä ruoka.
 
Meillä
Ihan kaiken kokosia. Onhan sillä hampaat ja osaa niitä käyttää. :) Makaronilaatikkoa syö itse (aluks sormin, nyt jo enemmän lusikalla ja ikää nyt 1 v 3 kk). Myös esim. pakastevihanneksia tykkää napostella ja esim. jauhelihakeittoa annetaan ihan sellaisenaa (ilman lientä), niin napsii siitä itse perunat ja muut suuhunsa käsin tai lusikalla. 1-vuotiaalle voi antaa samaa ruokaa kuin muullekin perheelle.
 
Hattivattinen
Meidän pikku yksivuotiaalla ei vielä ole kuin kaksi alahammasta, mutta sellaiset herneenkokoiset palat menevät alas muun ruuan mukana ainakin pehmeiden ruoka-aineiden, kuten hedelmien ja leivän tms kohdalla. Perunan palat pitää vieläkin murskata, mutten muussata enää. Yrittää tuo kovasti ikenillään sellaista pientä purentaliikettä tehdä, mutta on se melko tehotonta :)
 
m
Meidän lapsi on jo pari vuotias, mutta olen aika hysteerinen noiden palojen kanssa. :( Pelkään että lapsi tukehtuu ja siksi pilkon kaikki ruuat aika pieniksi. Pienempänä söi kokonaisia mandariinilohkoja ym. kunnes älysin alkaa pelätä tuota tukehtumista.
 
paljoja plaoja
Meillä esikoinen söi jo ihan tavallista ruokaa tuossa 1v tietämissä. Kuopuksen kanssa ihan toinen tilanne, ei menneet palat kurkusta alas lainkaan. Mutta sen kyllä huomas, ei hän niihin meinannut tukehtua mutta yökki ja lopulta sylki pois.

Vaikka et muute purkkiruokaa syöttäisi niin osta purkki 1v tarkoitettua ruokaa, siinähän näet ne palaset. Joku lihapulla ruoka esim niin kyllä siinä on jo hyvän kokoisa palleroita :) Meidän pojalle ne eivät menneet millään vaan nekin piti muussata. vasta yli 1.5 votiaana hän söi paremmin paloja. Nyt 2v syö tosi hyvin kaikkea, mutta jos nielaisee isomman palan niin alkaa kyllä kakomaan.
 
tinni
meillä 1v 1,5kk ikäinen sälli ja syö kyl ihan kunnon kokkareita. makaroneja en pilko vaan kokonaisina vetelee. leivän saa kokonaisena josta sitten haukkaa. banaanista haukkaa itse sellaisia jopa 2cm pitkiä pätkiä... aluksi hiukan hirvitti mutta eipä näyttänyt sälliä hirvittävän joten olen saanut itseni rauhoitettua. lihapullan söi tänään kokonaisena kun en ehtinyt väliin.

 
Makaronit syö kokonaisina. Voi antaa esim. puolikkaan banaanin, on syönyt kokonaisen keksin ja pullan omasta kädestä kun niitä on saanut pari kertaa, leipää kokonaisena jne. Xylitol-pastilli kokonaisena. Aika hyvin on jo oppinut kuinka paljon kannattaa suuhun tunkea kerralla. Tai ei kannata.
 
"Lotta"
Alkoi syömään kokonaan itse vuoden iässä ja annoin sen kokoista ruokapalasta kuin itsekin syömme. Paitsi lihaa pilkoin, mutta en sitäkään kovin pieneksi silpuksi. Mutta siis esim. makaronilaatikkoa sellaisenaan, banaania käteen muutaman sentin palasina, leipä kokonaisena tai puolikkaana, jauhelihakeitosta puolitin isoimmat perunat, mansikat sellaisenaan, pulla kokonaisena tai puolikkaana jne.
Ei ole ollut mitään ongelmaa, lapsella on hyvät hampaat.
 
Meillä esikoiselle meni 1-vuotiaana just ehkä jotkut makaronin kokoiset palat, tai herneen. Leipä piti murustaa pieniksi kun antoi, muuten alkoi kakoa ja yskiä, ja rusinoitakin antaa yksi kerrallaan, muuten tunki niitä suun täyteen.

Kuopuksen kanssa taas ollaan enemmän sormiruokailtu, ja banaanit ym. on menneet kokonaisena käteen jo joskus ehkä 8kk vanhana, on osannut haukata sen kokoisen palan jonka saa itse syötyä. 1-vuotiaana söi jo ihan samat ruoat kuin muukin perhe, mandariinin lohkot, viinirypäleet ym. olen antanut ihan sellaisinaan. Hampaita oli tasan 1-vuotiaana 6 kpl.
 
"Vieras"
Vaihtelee tosi paljon lapsesta riippuen, meidän esikoinen söi vuoden ikäisenä jo ihan normaalia ruokaa, isoimmat palat laitoin puoliksi, mutta siis söi itse leipää, nakkeja jne.
Mutta tää, kuopus yhä edelleen kakoo ja oksentaa jos yhtäännisompia möykkyjä on. Nyt syö herneitä kokonaisena, mutta ei puhettakaan että joku makarooni menisi, leipääkään ei voi antaa. Ja tällä on enempi hampaita kun esikoisella tän ikäisenä, ja siis ikää nyt 1v2kk ( melkein).
 

Yhteistyössä