Minkä merkkinen koira...?

  • Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti
"alkup."
Perheessä kolme lasta, iät 13v., 10v. ja 7v. Omakotitalo ja hyvä piha, jonne saa tehtyä esim. aitauksen. Metsästys ym. tarvetta ei ole. Mietinnässä olleet suomen pystykorva tai joku noutaja..
 
Jos ette halua metsästyskoiraa, niin miksi ihmeessä sellaista mietitte?

Omakotitaloa ja hyvää pihaa ei mielestäni tarvitse muut, kuin koirat, jotka elävät lähes 24/7 ulkotarhassa ja laumanvartijoille moisen spoisin myös. Ja toki niille mettäkoirille, mutta sellaista ette nyt siis olleet hakemassa. Kai.

Etpä sä ihan hirmuisesti kerro, että mitä etsit. Koiran koko, turkin pituus/hoito ja koiran käyttötarkoitus on melko oleellisia. Jospa niistä vähän kertoisit enemmän, niin joku voisi ehkä osata jopa antaa vinkkejä.
 
"alkup."
Jos ette halua metsästyskoiraa, niin miksi ihmeessä sellaista mietitte?

Omakotitaloa ja hyvää pihaa ei mielestäni tarvitse muut, kuin koirat, jotka elävät lähes 24/7 ulkotarhassa ja laumanvartijoille moisen spoisin myös. Ja toki niille mettäkoirille, mutta sellaista ette nyt siis olleet hakemassa. Kai.

Etpä sä ihan hirmuisesti kerro, että mitä etsit. Koiran koko, turkin pituus/hoito ja koiran käyttötarkoitus on melko oleellisia. Jospa niistä vähän kertoisit enemmän, niin joku voisi ehkä osata jopa antaa vinkkejä.
Varmaan siksi, kun ei oikeasti edes tiedetä kaikkia mahdollisia rotuja mitä on..
Leonberg oli myöskin yksi vaihtoehto.
Koira voisi olla sellainen keskikokoinen (onko sellaista määrettä edes.. :D), turkilla ei niin väliä. Ihan vaan meidän perheenjäseneksi tulisi, ei mitään erikoista "käyttötarkoitusta" ole. Lenkkikaveriksi ja metsään pääsisi tietysti päivittäin.
 
"harmis"
spk ja noutajat ovat mielestäni metsästyskoiria eikä niille riitä liikunnaksi mikään aidattu piha vaan liikuntaa ja muitakin aktiviteetteja tarvitaan paljon enemmän! Parempi mielestäni olisi ihan joku lapsiystävällinen seurakoirarotu? itselläni Mittelspitz, sen kanssa saa kyllä lenkkeillä siinä missä isonkin koiran kanssa, energiaa riittää:) ja on erittäin omistajaansa kiintyvä, älykäs ja lapsiystävällinen rotu:)
 
"Juh"
Noutajat on kivoja koiria, mutta vaativat paljon aktiviteettiä. Koiraa kuin koiraa tuleee myös kouluttaa, otattepa minkä roruisen tahansa. Jos koira on ensimmäisenne, suosittelisin jotein hieman noutajaa pienempää ja helpompaa. Noutajista on yleinen käsitys, että ne ovat sellaisia sohvalla makaavia lössyköitä, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa!
 
"alkup."
[QUOTE="harmis";23684486]spk ja noutajat ovat mielestäni metsästyskoiria eikä niille riitä liikunnaksi mikään aidattu piha vaan liikuntaa ja muitakin aktiviteetteja tarvitaan paljon enemmän! Parempi mielestäni olisi ihan joku lapsiystävällinen seurakoirarotu? itselläni Mittelspitz, sen kanssa saa kyllä lenkkeillä siinä missä isonkin koiran kanssa, energiaa riittää:) ja on erittäin omistajaansa kiintyvä, älykäs ja lapsiystävällinen rotu:)[/QUOTE]

Kiitos! Onko tämä rotu kova haukkumaan?
 
"harmis"
Kannattaa tutustua ajan kanssa rotuihin ennen päätöstä koiran hankinnasta! niissä on todella paljon eroja, päätöstä ei kannata tehdä pelkästään koiran koon ja ulkonäön perusteella!
 
[QUOTE="alkup.";23684454]Varmaan siksi, kun ei oikeasti edes tiedetä kaikkia mahdollisia rotuja mitä on..
Leonberg oli myöskin yksi vaihtoehto.
Koira voisi olla sellainen keskikokoinen (onko sellaista määrettä edes.. :D), turkilla ei niin väliä. Ihan vaan meidän perheenjäseneksi tulisi, ei mitään erikoista "käyttötarkoitusta" ole. Lenkkikaveriksi ja metsään pääsisi tietysti päivittäin.[/QUOTE]

Leonberg ei sitten kyllä ole keskikokoinen, vaan hyvinkin iso :)

Mä en osaa sohvaperunoita suositella, kun mun mielestäni ihan kaikki koirat vaatii muutakin kuin lenkkejä ja metsässä juoksemista. Mutta jos mietin tuttavapiiriäni, niin ihan kivasyi kotikoirina ovat viihtyneet dalmatialaiset ja pitkäkarvaiset colliet.
Myös vinttikoirat tyytyvät juoksenteluun ja sohvalla makoiluun, sillä ne harvemmin ovat järin miellyttämisenhaluisia. Kiinan harjakoira on melko pieni, mutta se on hyvinkin helppo koira, eikä välttämättä vaadi samalla tavalla aktivitettiä, kuin moni muu rotu.
 
"alkup."
[QUOTE="harmis";23684510]Kannattaa tutustua ajan kanssa rotuihin ennen päätöstä koiran hankinnasta! niissä on todella paljon eroja, päätöstä ei kannata tehdä pelkästään koiran koon ja ulkonäön perusteella![/QUOTE]

Ei tietenkään! Kyllä tässä prosessia riittää ennen kuin tähän taloon koira tulee. :)
 
[QUOTE="alkup.";23684503]Kiitos! Onko tämä rotu kova haukkumaan?[/QUOTE]

Kyseessä on ihan koulutettavissa oleva asia. Meidän Mitteli ei haukkunut sen enempää, kuin muutkaan koirat, mutta kaverin mittelit haukkuu. Häntä asia tosin ei ole koskaan haitannut ja mua on, joten olemme puuttuneet ko asiaan lähtökohtaisesti erilailla.

Mitteli on oikein näppärä koira, mutta varsin pieni...jää siis alle keskikoon.
 
"alkup."
Leonberg ei sitten kyllä ole keskikokoinen, vaan hyvinkin iso :)

Mä en osaa sohvaperunoita suositella, kun mun mielestäni ihan kaikki koirat vaatii muutakin kuin lenkkejä ja metsässä juoksemista. Mutta jos mietin tuttavapiiriäni, niin ihan kivasyi kotikoirina ovat viihtyneet dalmatialaiset ja pitkäkarvaiset colliet.
Myös vinttikoirat tyytyvät juoksenteluun ja sohvalla makoiluun, sillä ne harvemmin ovat järin miellyttämisenhaluisia. Kiinan harjakoira on melko pieni, mutta se on hyvinkin helppo koira, eikä välttämättä vaadi samalla tavalla aktivitettiä, kuin moni muu rotu.
No voi herttinen. Sohvallahan se koira makaisi päivät pitkät, mistäs arvasit? Me ollaan kuitenkin koulussa/töissäkäyviä kaikki, ettei sitä pystytä leikittämään 24/7. Mutta ei tänne koira tule pelkästään makoilemaan.

Leonberg on iso, kyllä tiedän sen.
Miksi sun viestit on kovin alentavia ja pidät mua tyhmänä? Toki olenkin koira-asioissa vielä noviisi, sellaista kun ei ole koskaan ollut.
 
"harmis"
[QUOTE="alkup.";23684503]Kiitos! Onko tämä rotu kova haukkumaan?[/QUOTE]

saksanpystykorvilla kuten mielestäni kaikilla pystykorvilla siihen on taipumusta, mutta rotu on todella älykäs ja nopea oppimaan.. näin ollen turhan räksytyksenkin saa koiralta helposti opetettua pois:) Omani onkin ehkä unelmayksilö;) pentu kannattaa sosiaalistaa heti pienenä hyvin, niin monelta ongelmalta vältytään! eli mahdollisimman pienenä paljon kontaktia toisten koirien kanssa ja uusia paikkoja ja tilanteita, tämä sama neuvo pätee kyllä ihan mihin tahansa rotuun! mutta voin suositella ihan varauksetta mitteliä lapsiperheeseen, ihanan ystävän siitä saa:) koira nauttii kyllä suunnattomasti siitä kun sille keksitään puuhaa, isommat lapset varmasti jaksavat ja osaavat rakentaa"agility" rataa omaan pihaan jne!
 
"alkup."
[QUOTE="harmis";23684572]saksanpystykorvilla kuten mielestäni kaikilla pystykorvilla siihen on taipumusta, mutta rotu on todella älykäs ja nopea oppimaan.. näin ollen turhan räksytyksenkin saa koiralta helposti opetettua pois:) Omani onkin ehkä unelmayksilö;) pentu kannattaa sosiaalistaa heti pienenä hyvin, niin monelta ongelmalta vältytään! eli mahdollisimman pienenä paljon kontaktia toisten koirien kanssa ja uusia paikkoja ja tilanteita, tämä sama neuvo pätee kyllä ihan mihin tahansa rotuun! mutta voin suositella ihan varauksetta mitteliä lapsiperheeseen, ihanan ystävän siitä saa:) koira nauttii kyllä suunnattomasti siitä kun sille keksitään puuhaa, isommat lapset varmasti jaksavat ja osaavat rakentaa"agility" rataa omaan pihaan jne![/QUOTE]

Kiva kun jaksoit vastata! Täytyy tutustua tähän rotuun paremmin. :) Kuulostaa kyllä ihanalta kaverilta!
 
[QUOTE="alkup.";23684557]No voi herttinen. Sohvallahan se koira makaisi päivät pitkät, mistäs arvasit? Me ollaan kuitenkin koulussa/töissäkäyviä kaikki, ettei sitä pystytä leikittämään 24/7. Mutta ei tänne koira tule pelkästään makoilemaan.

Leonberg on iso, kyllä tiedän sen.
Miksi sun viestit on kovin alentavia ja pidät mua tyhmänä? Toki olenkin koira-asioissa vielä noviisi, sellaista kun ei ole koskaan ollut.[/QUOTE]

Siis hetkinen. Sä luet mun viestejäni kyllä nyt AIVAN erilailla, kun miten mä niitä kirjoitan.

Koira joka ei harrasta mitään, on sohvakoira. Se ei ole MILLÄÄN MUOTOA negatioivinen ilmaisu. Sillä ei tarkoiteta sitä, etteikö koirasta pidettäisi huolta, etteikö sitä lenkitettäisi ja sen kanssa leikittäisi, vaan sitä, että sen kanssa ei harrasteta mitään aktiivisesti. Jotta en tosiaan ymmärrä miksi moiset kilarit?!?

Ja mä laitoin siihen leonbergitekstin perään HYMIÖN...ei se ollut mitään alentavaa...joskin kyllä mä ihmettelen miksi puhut keskikokoisesta ei-metsästysrodusta, kun luettelemasi rodut ovat nimenomaan joko metsästysrotuisia, tai ei-keskikokoisia.

Luetttelin sulle rotuja ja kerroin meidän mittelistä. Mielestäni olin varsin mukava, kun raapustin sinulle viestejä aidosti miettien, mikä voisi olla sellainen rotu mikä voisi olla kiva jne. Mutta sulla toki on oikeus lukea viestejäni ihan omalla tyylilläsi, jotta eipä siinä sitten mitään. Hyvää illanjatkoa sitten vaan.
 
"harmis"
[QUOTE="alkup.";23684591]Kiva kun jaksoit vastata! Täytyy tutustua tähän rotuun paremmin. :) Kuulostaa kyllä ihanalta kaverilta![/QUOTE]

Mulla on ollut aikaisemmin kleinspitz narttu, joka jäi eron myötä exän lemmikiksi. Rodut ovat kokoa lukuunottamatta samat, mutta tokihan yksilöllisiä eroja löytyy, nykyinen Mittelspitz uros on ainakin miljoona kertaa energisempi kuin kleininarttu;)) on todella tutustumisen arvoinen rotu! itse ennen moisen karvapallon omistamista haaveilin colliesta, mutta puolivahingossa kleini tuli perheeseen ja olin aivan myyty:) turkki on myös todella helppohoitoinen vaikka onkin näyttävä aikuisella, ei takkuunu ja karvanlähtökin on hillittyä, rotu on myöskin hyvin perusterve, ei liian pitkälle jalostettu.
 
Leonberg ei sitten kyllä ole keskikokoinen, vaan hyvinkin iso :)

Mä en osaa sohvaperunoita suositella, kun mun mielestäni ihan kaikki koirat vaatii muutakin kuin lenkkejä ja metsässä juoksemista. Mutta jos mietin tuttavapiiriäni, niin ihan kivasyi kotikoirina ovat viihtyneet dalmatialaiset ja pitkäkarvaiset colliet.
Myös vinttikoirat tyytyvät juoksenteluun ja sohvalla makoiluun, sillä ne harvemmin ovat järin miellyttämisenhaluisia. Kiinan harjakoira on melko pieni, mutta se on hyvinkin helppo koira, eikä välttämättä vaadi samalla tavalla aktivitettiä, kuin moni muu rotu.
Mun harjat sekois kyl jos niillä ei olis määrättyjä aktiviteetteja (terv. ent. Borkku, jolla valitettavasti ei enää oo sitä iki-ihanaa molossia :( )
Ja kunnon sosialinen koulutus harjoille tarttis olla ehtona et tollasen ihanuuden edes itselleen saa ostaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23684709:
Mun harjat sekois kyl jos niillä ei olis määrättyjä aktiviteetteja (terv. ent. Borkku, jolla valitettavasti ei enää oo sitä iki-ihanaa molossia :( )
Ja kunnon sosialinen koulutus harjoille tarttis olla ehtona et tollasen ihanuuden edes itselleen saa ostaa.
Et ole tosissasi? Mä olen pahoillani...se oli kyllä komea koira :hug:

Siitä jutusta kun silloin soiteltiin...meille on tulossa se koira mun mielestäni melko hyvällä sopparilla, joten kiitän neuvoista :D
 
Et ole tosissasi? Mä olen pahoillani...se oli kyllä komea koira :hug:

Siitä jutusta kun silloin soiteltiin...meille on tulossa se koira mun mielestäni melko hyvällä sopparilla, joten kiitän neuvoista :D
Cleo alkoi oireilla yhtäkkiä muutamia viikkoja sit. Käytiin lekurissa todettiin sydämenvajaa toiminta, sai nesteenpoistolääkityksen sekä sydämensupistukseen tukevan lääkityksen ja uusi aika parin päivän päähän jolloin myös RTG. RTGssä sit näkys et sydän oli laajentunu lähes nelinkertaseks ja sen perustella diagnoosi kardio myopatia. Ei ollut vaihtoehtoja mitä tehdään :( Mä en voi tätä ymmärtää lainkaan, kun oireita ei ollut, eikä myöskään mitään sivuääniä, mut ne eivät tuohon sairauteen kuulu.

Hienoa että saatte hyvällä sopparilla hienon koiran :)
 

Yhteistyössä