Minkä verran/minkä kokoisia vaatteita kannattaa esikoiselle hankkia?

  • Viestiketjun aloittaja vaatehankinnoista
  • Ensimmäinen viesti
vaatehankinnoista
Ystäväni sanoi, että kannattaa itse hankkia koosta 74 ylöspäin, että kaikki kuitenkin tuovat pienelle vauvalle niitä pikkuisia vaatteita. Mitä mieltä olette? Ajattelin lähteä kirpparille kiertelemään. Entä minkä verran vaatetta vauva tarvitsee? La jouluna, eli varmaan jotain lämmintä pitkähihaista? Kuinka monta bodya / potkareita jne? Noin suunnilleen?
 
tytyty
No ihan niin monta kuin haluat. Tarve nyt riippuu siitä pulautteleeko lapsi paljon, tuleeko ohivuotoja. Meidän vauva ei pualutellut koskaan eikä tullu vaipasta mitään ohi kuin ehkä kerran, Eli niitä vaatteita sotkun takia tarvinu vaihtaa juuri koskaan.
Toppahaalarin tai toppapussin nyt ainakin talviaikaan.
 
Mie oon saanut pieniä vauvoja (olen pieni itsekin), joten olen ostanut valmiiksi lähinnä 50- ja 56cm vaatteita. Muutaman kokopyjaman, pieniä (melko pitkävartisia) sukkia muutamia, 5-10 kpl bodyja, saman verran puolipotkareita, muutamat potkuhousut, pari "parempaa" asukokonaisuutta, pari ihan pientä myssyä ja kunnollisen 50/56 talvihaalarin (kirppikseltä). Pientä on helpompi pukea ja riisua, kun vaatteet ovat sopivia. Lisää voi ostaa sitten tarpeen tullen, näkee mistä itse tykkää, mikä on helppo pukea ja riisua.

Ai niin ja niitä kietaisupaitoja oon tykännyt kans käyttää. En tiedä miksi.. :D
 
yllättävän vähällä pääsee alkuun.. siis mitähän mä nyt nakkaisin kolme neljä vaatekertaa 50-56-62 ja sit jos löydät jotain ekstra mukavaa isomassa koossa, kerkeät hyvin hankkia vauvan synnyttyä sit lisää vaatetta. Oikeastaan vasta oma kokemus kertoo sinulle millaisista vaatteista tykkäät ja mitkä koet näppäriksi.

Ite suosittelen talvivauvalle kietaisupodeja/potkupukuja jois on tumput (ainaki tuttalla on). Itellä on syntyny vauvat joulu/tammi/maaliskuussa ja kaikilla oon tykänny nyista alupodeina sekä yökkäreinä, ei ole kädet kylmät
 
Viimeksi muokattu:
"shihtzu"
Ei kauhean montaa kannata hankkia, mutta kuitenkin jotakin. Meillä ainakin tuli juuri noita hieman isompia vaatteita, eikä montaakaan ihan pientä, joten jouduin jotain lisää ostamaankin.
 
jouluvauvalle suosittelen kaukalopussia + fleece puku (voi hyvin olla jopa 62 ni menee sit myöhemmin ilman kaukalopussia). rattaissaki pärjää ku pienen kans ei hirveillä pakkasilla voi ulkoilla muutenkaan ja muutenki voi lisätä lämmikettä. Eli paksu toppapuku ei ole pakollinen
 
Kaksi talvivauvaa itsellä, ja paljon tuli vauvoilla pidettyä puolipotkareita ja pitkähihaisia bodeja. Sukat ei pienillä ole pysyneet jalassa millään, niin terälliset potkuhousut olleet kätevämpiä kuin normihousut.

Sukulaiset ja tutut on ainakin meille tuoneet aika *krhm* epäkäytännöllistä vaatetta, enemmänkin söpöstelyyn ja kyläilyyn kuin normiarkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: zuku
harm
Mä sanoisin kans, et 50-56 kokoa joku 4 vaatekertaa (body+potkarit/housut) ehkä pari kolme yöpukua. 62 kokoa meillä tarvittu melko paljon, kun oli kova pulauttelemaan. Bodeja siis lähinnä tarvittu paljon, housuja ei niinkään. Niitä meillä olikin sitten varmaan kymmenkunta, housuja sitten ehkä jotkut 4-5. Muutamat sukat (pitkä vartiset hyviä), niitä ei tarvi kovin usein vaihtaa. Sanoisin kanssa, että ei varmaan kannata vielä 62 isompia juuri ostaa, niitä kerkiät sitten myöhemminkin, kun näet mitä itestä näppärin käyttää.

Kyllä se siitä alkaa hahmottua. :)
 
  • Tykkää
Reactions: zuku
..
No huoh sun ystävää! Meillä on koko 74 otettu vasta käyttöön noin yksivuotiaana! Lahjaksi ei tainnut kukaan antaa kokoa 62 pienempää, kun kaikki ostaa "kasvunvaraa". Eniten taisi tulla kokoa 68, joita alettiin käyttää sitten jostain puolivuotiaasta alkaen. Suurin osa vastasyntyneistä on kuitenkin sen 50-55cm pitkiä, esikoiset usein vielä sieltä pienemmästä päästä. Siinä sinulle siis ohjenuora: koko 56 on aika passeli alkuun. Se riippuu sitten vauvasta, miten kauan se koko mahtuu. Toisille 2 vkoa, toisille 2 kuukautta.

Ostaisin siis: noin 5 bodya+housua+3 pyjamaa kokoa 56 ja samanlaisen setin kokoa 62. Lahjaksi tulee sitten mitä tulee ja vauvan koko selviää tarkemmin, mutta noilla vaatteilla pärjäät kyllä ensi viikot. Lisää ehtii hankkia tarpeen mukaan sitten myöhemminkin. Pari vaatetta voi olla kokoa 50 varuilla, jos tuleekin kovin pieni vauva, mutta meidän 47cm tyttö puettiin kyllä alusta alkaen pääosin kokoon 56.

Varaa toppapuku tai sellainen, jonka lahkeet saa makuupussiksi, kokoa 62, se menee sitten koko lopputalven. Väliin fleecehaalari kokoa 56. Lämmin pipo, toppatumput ja toppatöppöset pienintä saatavilla olevaa kokoa.

Tutan ja Reiman koko 56 vastaa muuten Lindex/H&M kokoa 62 eli ovat kovin suuria.
 
AaaBbb
Pienten kokojen tarve riippuu paljon siitä, minkä kokoinen vauva sulle tulee. Meillä on kaikki syntyneet täysiaikaisina mutta ihan kirppuina, ja ekaks käytetty keskoskokoja, 74-kokoa varmaan jostain 7-8kk lähtien. Jos vaatteet on hirveän suuria, ne on hankalia käyttää ja näyttää tosi tyhmiltä... Mun kokemuksen mukaan aika harva jos kukaan tuo pientä kokoa, 68/74 yleisin lahjavaate varmaan. Jos sulle tulee iso vauva, niin pieniä kokoja ei juuri tarvita.

Kannattaa ottaa ä-pakkaus, sillä pääsee pitkälle. Lahjaksi saat varmaan bodyja ja yöpukuja (ja sukkia, joilla ei tee mitään on meille kertynyt kasoittain..). Sen lisäksi ostaisin ehkä parit puolipotkarit/sukkikset, olohousut, pari pitkähihaista ja tekisin/ostaisin villatakin tms. Äp:n"vanuhaalari" tai mikä sen nimi onkaan, toppahaalari ja toppamyssy voi olla ihan jättisuuria, mutta jos haluat säästää, niin en ostaisi niitä etukäteen vaan katsoisin sitten vauvan synnyttyä että voiko niitä käyttää.
 
harm
Niin ja tuosta piti vielä omia kokemuksia kertoa, mitä vieraat tuonut. Suurin osa lähinnä isompia vaatteita, 62-68. Pari vaan tuonut pienimpiä. Useimmat ajatelleet, että pieniä kumminkin kotoa jo löytyy ja ne menee niin hetken. Ja niinhän se olikin.
Ite en ehkä uskaltais sen varaan laskea, että vieraat tuo pieniä vaatteita. Jos ei tuokaan, niin sit on pulassa. Tai ainakin ostosreissu heti edessä. :D
 
Ainaki viimevuoden äp-pakkauksen toppahaalaria sai pienennettyä kääntämällä lahkeen/hian suut "kiinni" eli ei ollu enään sellainen jättisuuri vastasyntyneelle! Oli kyl kätevä, meil käytettiin alusta asti vaunupukuna, kaukalossa oli fleecehaalari + kaukalopussi
 
Toppapuku ja villapuku on jo ehdoton joulukuussa ja minä hankkisin kokoa 50-56 cm. Esikoinen syntyi marraskuussa ja meillä oli vaan se äitiyspakkauksen toppis joka kokoa jotain 70 ja se oli tosi valtava. Sit vähän myöhemmin saatiin pienempi lahjaksi. Itse olen hankkinut nyt tulevalle kakkoselle (LA elokuussa) 50 ja 56 kokosia (+muitakin kokoja) bodeja ja puolipotkareita muutamat että ei sitten ole liian isoja vaatteita kun on hankala pukea. Esikoisen kanssa kävi niin että piti melkein heti lähteä kotiuduttua kauppaan ostamaan pienempää kun meiltä löytyi vaan äitiyspakkauksen vaatteet ja en ollut uskaltanut ostaa muuta kun en tiennyt minkäkokosia niin pienet käyttää. Ja me ainakin saatiin just niitä isompia 62-80 vaatteita lahjaksi kun kaikki (siis meijän sukulaiset) aattelee et menee heti pieneksi tai ettei mahu ollenkaan tuota pienemmät.
Ja jos kirpparille oot menossa niin voihan sieltä ostaa mitä kokoa vaan perusvaatteita. Kyllä ne joskus mahtuu :) Mut alestakin saa muutamalla eurolla ihan uusiakin...
 
harm
Mä kans puhun ton kaukalonm lämpöpussin puolesta. Oli tosi näppärä ja lämmin. Vauva synty helmikuussa, ja koko se loppu talvi mentiin sillä pussilla ja ohkasemmalla haalarilla. Haalari oli (miten se nyt sanotaan)...jalka- ja käsiterällinen :D eli siis oli ne kädet ja jalat siellä hyvin jemmassa, niin ei tarvinnut sen ja lämpöpussin lisäksi tumppuja eikä töppösiä. Kovin kylmällä nyt ei pienen kanssa ulos voi mennäkkään, niin riitti hyvin. Toki teillä pidempi talvi edessä ja noin, niin kannattaa sellaset kumminkin olla olemassa varmuuden välttämiseksi. :)
 
"koppis"
Ihan pieniä vaatteita älä osta monta, koska esim. mulle kävi niin, että kahdelle meidän kolmesta vauvasta ei esim. 50 cm vaatteet mahtuneet päälle synnärilläkään. Alkuun vois ollla vaikka 3 vaatesettiä kokoa 56 ja muut sitten isompia. Meille on yksi vieras tuonut vauvalle 56 cm vaatteen ja kaikki muut ovat tuoneet paljon isompia (68 cm tavallisin). Jo mainitut bodyt ja puolipotkikset ovat käytännöllisiä ja niillä vauva voi olla sisätiloissa yleensä pelkästään (no kevyt peitto tietysti sisällä nukkuessa). Esim. ohuet fleesevaatteet ovat mukavia ja lämpimiä seuraavana kerroksena.
 
"Kaikki" aina toitottaa että sukilla ei tee mitään. No, itse voisin sanoa että ei niillä terällisillä potkareilla tehnyt mitään kun lapsella ei jalka mahtunut niihin silloin kun lahkeen pituus oli sopiva. :D

Sukista parhaimmat on pitkävartiset. Oikeasti melkein polvisukkia jos varren pitää pitkänä, ne pysyi jalassa ja lämmittää talvella myös.

Meillä oli koko 74 käytössä (jos oikein muistan) 4kk iässä, eli aika nopsaan vauva kasvoi. Riippuu ihan suvusta/kavereista kuinka paljon saa vaatetta lahjaksi. Kyllä meillä suurin osa toi just sitä 62-68 kokoa.

Ei sitä pientä kokoa olevaa vaatetta tarvii paljoa heti alkuun. Kauppoihin pystyy mennä vauvan synnyttyäkin, niin tietää minkälaista ostaa - mikä on just sun vauvalles hyvä.
 
a.p.
Kiitos kaikille vastanneille! Ehkä tosiaan katson kirppikseltä ja alesta niitä pienempiäkin vaatteita. Meillä on mies ollut 59cm syntyessään ja minä 48cm eli hankalaa arvioida vauvan kokoa. Ostimme jo toppapuvun alesta kokoa 74 ja nyt mietityttää, ehtiikö sitä ollenkaan seuraavana syksynä/talvena käyttää. Ekana talvena kun on varmasti suuri. Haalari on Tutan ja sen nettisivujen mukaan olis sopiva 9kk vanhalle. No, katsotaan, miten käy. En voinut jättää ostamatta kun oli niin lutunen ja puoleen hintaan :)

Meinataan ottaa äitiyspakkaus. Tarkoitatteko muuten lämpöpussilla sitä sellaista makuupussin näköistä, joita myydään vaunujen kanssa usein?

Kiitos kaikille vastanneille!
 
viii
Kummallisia nuo "pienen kanssa ei kylmällä voi ulkona olla" -kommentit. Meidän vaavi syntyi joulukuun alussa ja nukkui tammikuusta lähtien kaikki unensa ulkona, ja kyllä, jopa kovilla pakkasilla! Lämmin oli aina herätessään ja terveenä koko talven ja kevään. Päikkärit huononi, kun pakkaset loppui. Tarpeeksi vaan vaatetta päälle. Esim meillä oli alusvaatteet+ päivävaatteet+fleece+villapuku+ ä-pakkauksen toppapuku ja makuupussi, joskus vielä viltti päällä. ja tietty jotain peittoa vaunun aukon päällä, jottei pakkasilma pääse kehkoja rasittamaan...
 
viii
Niin ja lämpöpussilla tarkoitetaan ihan lämpopussia ei makuupussia. Myydään ainakin lastentarvikeliikkeissä. Siinä on valmiiksi reiät turvakaukalon vöille ja siihen se on tarkoitettu. voi toki käyttää myös vaunuissa.
 
"mamma"
Mie en ymmärrä tuota kun kaikki toitottaa aina että ei ne pienet vaatteet mene kauaa, ihan turha niitä on ostaa.. Meidän lapsi oli syntyessään 47,5cm ja 2900g ja 56cm vaatteet oli vielä 3kk käytössä. Se riippuu niin lapsen koosta! 50cm vaatteetkin oli synnäriltä lähtiessä isoja..
 
"vieras"
Mullekin toitotettiin tuota, älä osta pieniä vaatteita, mutta eipä mun ystävät mitään käyttövaatteita osanneet lapsettomina ostaa. Käyttökelpoisia vaatteita saatiin todella vähän ja itse jouduin hommaamaan kaikki. Lapsi kasvoi tolkutonta vauhtia ja mulla oli aina kiire ostaa uusia. vasta koosta 80cm pääsin joten mukaan ostoksiin niin, että oli kivakin ostaa, eikä aina pakko.
 

Yhteistyössä