Minkälainen on SAPPIKOHTAUS?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Tero 68
Nyt voin kertoa lääkärille, mikä mulla on, tätä jo vähän arvelinkin, saisi vaan ne arvauskeskuksen pellet uskomaan, ettei tarvi enää valvoa moneen otteeseen.

Kiitos vielä kerrän, sieltä löytyivät minunkin oireet joiltakin ja kuten sanottua viime yönä nojasin kodinhoitohuoneen pöytään 5 tuntia. Kipu nyt ei ihan sietämätöntä ollut, mutta kovaa..
 
Nainen
Muutamat ekat kerrat kohtaus oli melko laimea mitä nykyään. Kaikki alkoi noin puoli vuotta sitten. Ensiksi luulin, että palleaan säkennöivä ja selkään kylkiluitten väliin, enimmäkseen oikealle johtui vain liiasta rasituksesta. Muutamaa kuukautta myöhemmin kivut alkoivan menemään pahempaan suuntaan. Enään ei auttanut vain ajatella positiivisia.
Kivut olivat niin kovat, että taju meinasi muutaman kerran lähteä.
Kivut alkoivat pahenemaan kohtaus kohtaukselta.
Ensimmäisen kerran kuin jouduimme mennä sairaalaan, alettiin epäillä kaikkiea. Karu totuus kumminkin paljastui ylävatsa ultrassa. Sappikiviähän ne.
Lääkäri antoi selvät ruokailu ohjeet mitä ruokaaineita tulisi välttää. Ja leikkausaikaa alettiin varaamaan. Jonotus ajaksi sanottiin se 3-6 kuukautta, mutta kohtausten mennessä aina pahempaan suuntaan jonotus aika oli enään kuukauden.
Muutaman kerran polilla käytiin kovien särkyjen takia.
Ensiksi riitti litalgini vain suoraan lihakseen.
Myöhemmin sitä laitettiin suolaliuoksen seassa suoraan suoneen. Ensimmäisellä suolaliuos ja litalgin seoksella oireet hävisivät noin 15 minuutissa, mutta toisella kerralla tuo ei enää auttanutkaan, vaan minulle annettiin punaisellakolmiolla varustettua erittäin vahvaa särkylääkettä suoraan lihakseen sekä litalginia suoraan suoneen. Oireet yleensä helpottavat muutamassa tunnissa kohtauksen alettua jos lääkettä on saanut suoraan suoneen tai lihakseen.
Leikkaukseen tässä ollaan menossa, toivottavasti kivut lakkaisivat. Joskun vaikka sappirakko on poistettu, voi esiintyä samanlaisia kipuja. Ne ovat yksilöllisiä.

Nyt pääaiheeseen. Sappikivi kohtaus on todella tuskallinen.
Minulla kohtaus rankentuu näin.
Ekana lapaluitten väliin selänpuoleen tulee voimakkaita kipuja.
Selkäkivun jälkeen kipu alkaa menemään ylävatsaan, erityisesti pallean kohdalle. Tulee voimakasta kipua, että joku kiristäisi sinua sisuskaluista. Kipu on niin voimakas, että pyörtyminen voi olla todella lähellä.
Sitten loppuvaiheessa yllämainittujen lisäksi kipua alkaa sätennöimään eri kohtiin selkään ja mahaan.
Ja sappikohtauksen aikana mahaan (erityisesti pallean seudulle) on kivuliasta.
Kohtauksia ei toivoisi kellekkään.

Kohtauksia muutaman kerran on tullut, vaikka olen ollut syömättä kiellettyjä ruoka-aineita.
Säännölliset ruokailu välit ovat todella tärkeitä.

Toivottavasti tämä selvensi jotain.

Yleensä kohtaus iskee, kun mahalaukku tyhjenee.
Joskus sappirakko pääsee tulehtumaan, jolloin särkylääkkeet eivät auta. Esiintyy keltaisuutta. Jos epäilet, että sinulla on sappikiviä, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Kivet näkyvät ultraäänessä. Kiviä jos on, ultraääni voi vähän sattua.
Otathan huomioon, että leikkaukseen pääsyyn voi mennä puoli vuotta.
 
nainen 60+
Minulla oli nuoruudessani kipuja oikealla rintalastan alapuolella ja aina nousi myös kuume. Sain lääkkeet sappivaivoihin ja sen jälkeen meni vuosia eikä kovia kohtauksia ollut, kunnes tänä kesänä on ollut jo 2 eri kohtausta. Heräsin muutama päivä sitten yöllä hirveään vatsakipuun, jota kesti koko yön. Aamulla sain oksennettua ja pikku hiljaa kipu hellitti, mutta vatsa on arka vieläkin. Pitää kai tilata lääkäri vastaisuuden varalle, jos pääsisi vaikka ultraan ja verikokeeseen.
 
sapettaako?
mun sappivaivaa on kerran hoidettu rauhoittavilla ("olet varmaan ahdistunut, töissä rankkaa"). ok, olin ahdistunut ja kohtauskin meni sillä kertaa ohi.seuraavan kerran rauhoittavat eivät enää auttaneetkaan, joten olin viikon sairaalassa jossa sappirakko leikattiin pois. ei ole sen jälkeen vaivannut. mun annettiin ymmärtää ettei voikaan enää vaivata? joku kuitenkin kirjoitti saavansa leikkauksen jälkeenkin kohtauksia? wtf?
 
oliko sappikohtaus
Epäilen, että minullakin oli kerran sappikohtaus. Heräsin yöllä vatsakipuun ja huonoon oloon. Oli pakko mennä vessaan. Istuin pöntöllä ja vatsaan koski aivan tajuttomasti. Kylmä hiki tuli pintaan, ajattelin, että juoksen parvekkeelle ja hyppään alas. Niin hirveää se kipu.

Ajattelin kuitenkin makuuhuoneessa nukkuvaa lastani. Toinen asia mikä esti tämän parvekkeelta hyppäämisen oli massiivinen ripulointi. Teki mieli myös oksentaa, mutta siinä vaiheessa en saanut käsiini mitään astiaa mihin oksentaa. Olin kuitenkin pakotettu istumaan pöntöllä löysän tavaran vuoksi.

En osaa sanoa kauan se kesti, mutta aluksi luulin, että minulla oli pahimman laatuinen vatsatauti. Mutta seuraavana päivänä olin ihan ok, eikä vatsataudista ollut enää tietoakaan. Auttoi muuten hieman oloa pöntöllä istuessani, että nojasin eteenpäin.

Tuollaista en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään. Onneksi ei ole tarvinnut enää tuollaista kokea. En muista yhtään mitä olin silloin syönyt. Muistelin kuitenkin, että se saattoi olla jotain rasvaista. Elämäni kamalimpia kipukohtauksia.
 
sapettaa
Löysinpä vanhan ketjun... Ajankohtaisen tosin, koska oon menossa sappileikkaukseen 2 viikon päästä. Kolmisen viikkoa sitten valvoin 3 yötä sappikohtauksen kourissa...kävin sairaalassakin kääntymässä mutta koska veriarvot vielä ok, sain vain kipupiikit ja kotiin. Samanailtana vielä yksi todella paha kohtaus, ystävä soitti jo lanssia, mutta häken kanssa jutellessa tunsin, että kohtaus laukeaa. Seuraava päivä aivan kaamea, ja siitä sitten iltapäivällä sairaalaan, maksa-arvot korkeat, bilirubiinit korkealla, olin jo aivan keltainen. Perjantaina sairaalaan...siitä päällä jatkuva sappikohtaus maanantai-iltapäivään asti, jolloin tehtiin tähystys ja tiehyet tukkonut kivi poistettiin. Tuona pe-ma aikana sain 3 tunnin välein oxanestia ja litalginia piikkinä ja suoneen. Kaikki kivut loppui kiven poistoon.... JA nyt tosiaan sitten edessä sapenpoisto. Toivottavasti loppuvat kohtaukset sen myötä.
 
parantunut siitä pahasta
Löysinpä vanhan ketjun... Ajankohtaisen tosin, koska oon menossa sappileikkaukseen 2 viikon päästä. Kolmisen viikkoa sitten valvoin 3 yötä sappikohtauksen kourissa...kävin sairaalassakin kääntymässä mutta koska veriarvot vielä ok, sain vain kipupiikit ja kotiin. Samanailtana vielä yksi todella paha kohtaus, ystävä soitti jo lanssia, mutta häken kanssa jutellessa tunsin, että kohtaus laukeaa. Seuraava päivä aivan kaamea, ja siitä sitten iltapäivällä sairaalaan, maksa-arvot korkeat, bilirubiinit korkealla, olin jo aivan keltainen. Perjantaina sairaalaan...siitä päällä jatkuva sappikohtaus maanantai-iltapäivään asti, jolloin tehtiin tähystys ja tiehyet tukkonut kivi poistettiin. Tuona pe-ma aikana sain 3 tunnin välein oxanestia ja litalginia piikkinä ja suoneen. Kaikki kivut loppui kiven poistoon.... JA nyt tosiaan sitten edessä sapenpoisto. Toivottavasti loppuvat kohtaukset sen myötä.
Kyllä olet onnekas kun pääset sappileikkaukseen. Mutta luulen ,että sinulta poistetaan vain saappirakko,ei kaiketi koko sappea.Rakkoon kun kehittyy niitä kiviä omia aikojaan kai.Minulla oli kovia sappikohtauksia viisi vuotta sitten ja haima tulehdus tuli viimein.
Tulehduksen parannuttua pääsin leikkaukseen.Minulle tehtiin kyllä viilto,kun sappirakko oli niin täynnä kiviä ja kuoliossa jo ettei se tähystys onnistunut vaan kesken leikkauksen vaitoivat avohaavaleikkaukseen.Mutta se kannatti,leikkaus oli minulla iso,mutta nukutuksessa ei tiennyt mitään.Haavan kanssa ei mitään ongelmaa nykyisin tule,sitäkään ei kaata jännittää.Mutta kyllä vaivatkin loppui kuin seinään.Toki joskus närästää vieläkin hiukan,mutta se on normaalia kaikille jos syö kauheasti rasvaista ja paistettua.
Litalgiini purkki minulla on tuolla varulta monta vuotta ollut,mutta en ole tarvinnut sitä kertaakaan enää.Joten onnea ja tsemppiä sinulle.
 
vierailija
Olen kuullut, että sappikohtauksessa voi särkeä myös polvea, ranteita ja ristiselkää.
Onko kokemuksia ?
Itsellä kaikki sappikivioireet lisättyinä edellämainituilla.
 

Yhteistyössä