Minua oikeasti surettaa nämä nykyajan parisuhteet

  • Viestiketjun aloittaja "Emily"
  • Ensimmäinen viesti
"Emily"
Ihmiset antavat aivan käsittämättömistä syistä periksi ja liian helposti.

Tälläkin palstalla saa valitettavan usein lukea ihmisistä, joilla on alle vuoden ikäinen lapsi ja jo ollaan eroamassa.


Yleisin syy tuntuu olevan "kriisi"
"Suhteemme on ajautunut kriisiin"
Nämä kriisissä olevat ovat useimmiten vanhempia, joilla on useampi alle kouluikäinen lapsi. Mitä te sitten kuvittelitte? Että suhteenne säilyy yövalvomisten, uhman, työstressin ja arjen paineiden keskellä samanlaisena kuin teini-ikäisenä? Että sitä jaksaa vuosienkin jälkeen olla yhtä kiinni toisessa kuin suhteen alkuaikoina?

Toinen on tämä iänikuinen seksistä ja läheisyyden puutteesta valittaminen.
"Suhteestamme on kadonnut intohimo"
"En saa enää huomiota"
Edelleen sama ihmetys kun edellä, että pitäisikö pienten lasten vanhempien jaksaa olla jatkuvasti vällyjen välissä? Luuleeko joku oikeasti suhteen kestävän vuodesta toiseen yhtä palavan intohimoisena kuin ensimmäisen parin kuukauden aikana? Niin kovin helposti ihmiset hairahtavat vieraaseen sänkyyn.

Yksi ihmetyksen aihe on se, että tuntuu etteivät ihmiset tunne toisiaan ollenkaan. Ei ole minkäänlaista yhteistä linjaa ja käsitystä arjen jakamisesta, lasten kasvattamisesta, vapaa-ajan käytöstä jne.

Ihmiset tuntuvat elävän nykyään jossain satumaailmassa, KOKO AJAN pitäisi olla onnesta soikeana tai muuten tulee kriisi.
Mihin on kadonnut se kahden ihmisen välinen kunnioitus ja rakkaus, joka on olemassa ilman jatkuvia sanoja ja todisteluja? Mihin ihmisiltä on kadonnut kiintymys toista kohtaan, se että minä tahdon olla tuon ihmisen kanssa, tuli mitä tuli.

En tietenkään sano, että kenenkään pitäisi kestää väkivaltaa tai alistamista parisuhteessa. Pitäisi vain katsoa itseään syvälle silmiin ja tajuta ettei tämä maailma mitään elokuvaa ole.


Minä ja mieheni olemme yhteisen taipaleemme aikana rämpineet välillä todella syvällä suossa. Pettämiseen tai väkivaltaan emme ole kumpikaan koskaan sortuneet, mutta kaikenlaista muuta on elämään mahtunut. Miehen pitkä työttömyys ja masentuminen nuorena, minun työttömyyteni, liiallinen alkoholin käyttö, synnytyksen jälkeinen uupumus ja vaikka mitä. Sieltä suosta on kuitenkin noustu yhdessä ja kasvettu entistä lujemmin yhteen.

Meille on kuitenkin aina ollut selvää, että rakastamme toisiamme, myös huonoina päivinä. Minä en kenenkään muun kanssa tahtoisi tätä elämää jakaa, siitä huolimatta että jonkun toisen kanssa jossain muualla elämä voisi olla paljon helpompaa. Seksiä harrastamme ehkä kerran viikossa jos silloinkaan, ja mitä sitten, näin se vain menee.
 
"jees"
Sammaa mieltä.

Ollaan 7 vuotta oltu yhdessä, onnellisia ollaan.
Tässä välillä on ollut muutama kriisiksikin kutsuttava. Puhumalla olemme aina selvinneet, varsinaista riitaa ei ole ollut.
Luottamus on ollut kerrran koettelemuksella, samoin eräs toinen suht. iso asia.
Virheitä tekee jokainen, toistemme tukena olemme ja kohtelemme toisianne kuten itseäänkin haluaisi kohdeltavan, anteeksianto on tärkeää.

Meilläkään ei ole pettämistä tai hakkaamista mukana.
 
"joo"
Samaa olen joskus miettinyt. Samoin ihmettelen näitä sitoutumiskammosia, jotka ei uskalla mennä naimisiin. Lapsen uskaltavat kuitenkin hankkia, mut apua, et vielä naimisiinkin saman ihmisen kanssa, hui.
 
puuh!
Ihanaa, kun joku muukin tunnustaa, ettei seksiä ole kolme kertaa viikossa ja silti pysytään yhdessä. Kiitos. Mä ainakin kuolisin väsymykseen, jos pitäisi harrastaa tänä ihanne- ja keskiarvomäärä seksiä.
 
"niinpä"
Oon ihan samaa mieltä. Lisäksi tuntuu, että jos tästä aiheesta näin ei saisi puhua..että ihmiset luovuttavat liian helposti. Hieman mietityttää kyllä, että kuvitteleeko ihmiset ihan oikeasti että siitä seuraavasti parisuhteesta löytyis kaikki se mitä edellisestä ei? Ja monen vuoden jälkeen? Usein ongelmat pyörivät samoina, koska me ihmiset pysytään samoina. Vaatii myös itseltä, jos haluaa lisää läheisyyttä ja vaikka seksiäkin. Ei voi vain odottaa, että toinen tekee aloitteet kaikkeen.

Mun mielestä on väärin, että pienten lasten perheet eroavat hepposin syin. Kyllä täytyy yrittää ja käydä vaikka terapiassa. (Edelleen alkoholismi, väkivalta ja pettäminen ovat parisuhteessa sitten ihan toinen juttu, nyt ei puhuta niistä.) On se eroaminen lapsille aina vaikeaa.

Ja edelleen jos parisuhteesta puuttuu jotain, niin miksi ihminen ei viitti itse nähdä sen verran vaivaa ja tuoda sitä siihen? Aina syytetään toista kun puuttuu sitä, tätä ja tuota. Pitää tehdä töitä. Olla lähellä, jos haluaa läheisyyttä. Ja kunnioittaa toista, silloin kuin sitä läheisyyttä ei juuri sillä sekunnilla kaivata. Se miten toisesta ja meistä puhuu toisille ja kumppanilleen merkitsee aika paljon siihen parisuhteen fiilikseen. Jos on aina valittamassa kaikesta ja negatiivinen sekä puhuu vaan negatiivisesti, niin totta kai se koko yleisilmapiiri on huono.
 
"tuuli"
Aivan samaa mieltä ap:n kanssa!!
Ollaan oltu miehen kanssa 10v naimisissa ja käyty kyllä välillä todella pohjalla, mutta selvitty ollaan. Varsinkin itse olen joutunut katsomaan peiliin ja hyvää on tehnyt! Omien "virheiden" myöntäminen on tehnyt parisuhteelle hyvää (varsinkin kun sen on molemmat tehnyt oma-aloitteisesti).
 
Beep
Ap, hyvää tekstiä ja kiitos että kerroit ääneen että ajattelet näin, sillä on aina mukavaa huomata että on edelleen muitakin jotka tiedostavat kaikki kirjoittamasi asiat. :)

Itse tavallaan sivuutan tälläkin palstalla lähes joka aiheen, sillä ne ei yleensä kosketa mua ja mun elämää kauheasti, joten en kyllä ole ihan kartalla kuinka heppoisia nykyajan suhteet ovat. Harvalla tuntemallani ihmisellä on kovin avoin parisuhde, mutta joillain on. Sen kyllä tietää.
 
"niin"
Entä jos se rakkaus onkin vain kiintymystä, kuin omaan veljeen? Entä jos sitä seksiä on kerran vuodessa, jos silloinkaan? Entä jos sitä kunnioitusta omaa puolisoa kohtaan ei enää ole, jos on koskaan ollutkaan? Entä jos tämä tilanne on jatkunut jo vuosikausia, eikä minkäänlaista kommunikointia puolisoiden välillä ole? Saako silloin antaa periksi? Mihin te vedätte sen rajan?
 
Beep
[QUOTE="niin";23354437]Entä jos se rakkaus onkin vain kiintymystä, kuin omaan veljeen? Entä jos sitä seksiä on kerran vuodessa, jos silloinkaan? Entä jos sitä kunnioitusta omaa puolisoa kohtaan ei enää ole, jos on koskaan ollutkaan? Entä jos tämä tilanne on jatkunut jo vuosikausia, eikä minkäänlaista kommunikointia puolisoiden välillä ole? Saako silloin antaa periksi? Mihin te vedätte sen rajan?[/QUOTE]

Jos on alkanut alunperin väärin perustein suhteeseen, saahan sitä luovuttaa ja kasvaa viisaammaksi ettei enää toiste valitse väärin perustein, toki. Mä en tuomitse. Mutta pitää ensin nähdä paljon vaivaa, kehittyä ja kasvaa. Viisastua jotenkin. Muuten sellanen holtiton hyppely suhteesta toiseen on vain ongelmiensa pakenemista ja sehän ei todellakaan ole hyväksi kenellekään, vähiten lapsille.
 
näin
[QUOTE="niin";23354437]Entä jos se rakkaus onkin vain kiintymystä, kuin omaan veljeen? Entä jos sitä seksiä on kerran vuodessa, jos silloinkaan? Entä jos sitä kunnioitusta omaa puolisoa kohtaan ei enää ole, jos on koskaan ollutkaan? Entä jos tämä tilanne on jatkunut jo vuosikausia, eikä minkäänlaista kommunikointia puolisoiden välillä ole? Saako silloin antaa periksi? Mihin te vedätte sen rajan?[/QUOTE]

Silloin pitää itse alkaa tekemään töitä suhteen eteen ja mieluiten koittaa saada toinen siihen mukaan. Onhan se nyt parempi olla hyvässä kuin huonossa suhteessa, miksi ei siis korjaisi suhdetta? Mutta hölmöä on päästää suhde noin pahaan jamaan. Minä alan toimia heti kun huomaan että arki ei tunnu mukavalta.
 
100% peesi ap:n tekstiin, todella hyvin kirjoitettu ja kiteytetty! Varsinkin tämä lause on niiiiin totta:
"Ihmiset tuntuvat elävän nykyään jossain satumaailmassa, KOKO AJAN pitäisi olla onnesta soikeana tai muuten tulee kriisi. "
 
hmm?
[QUOTE="niin";23354437]Entä jos se rakkaus onkin vain kiintymystä, kuin omaan veljeen? Entä jos sitä seksiä on kerran vuodessa, jos silloinkaan? Entä jos sitä kunnioitusta omaa puolisoa kohtaan ei enää ole, jos on koskaan ollutkaan? Entä jos tämä tilanne on jatkunut jo vuosikausia, eikä minkäänlaista kommunikointia puolisoiden välillä ole? Saako silloin antaa periksi? Mihin te vedätte sen rajan?[/QUOTE]

kiintymystä ilman kunnioitusta? en taida tajuta.
mitä se kunnioitus sulle tarkoittaa?
 
Me ollaan oikeastaan vasta nyt n 10v yhdessäolon aikana päästy sellaiseen suvantovaiheeseen että molempien terävimmät särmät on pyöristyneet. Virheitä ollaan tehty molemmat, ja kriisi koettu.
Kolme lasta saatettu maailmaan, ja töissä käyty ja pesää rakennettu -elämä ei aina ole ollut ruusuista arkea. Juteltiin paljon silloin kun oli pahoja hetkiä; sillä pelastettiin varmasti liitto.
Nyt voidaan hengähtää -vauva-arki takana, talous toistaiseksi ainakin hyvällä mallilla ja parisuhdekin ihan tasapainossa :)

Ympärillä parit eroavat -me joka kerta ollaan tyytyväisiä että me olemme edelleen yhdessä! Perhe on pyhä asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;23354532:
100% peesi ap:n tekstiin, todella hyvin kirjoitettu ja kiteytetty! Varsinkin tämä lause on niiiiin totta:
"Ihmiset tuntuvat elävän nykyään jossain satumaailmassa, KOKO AJAN pitäisi olla onnesta soikeana tai muuten tulee kriisi. "
Mä olen tällä hetkellä onnestani suorastaan soirona:heart: mutta mä olenkin noudattanut Vieno-tädin neuvoja uskollisesti.:xmas:
 
"vieras"
No näin juuri. Tuntuu kuitenkin, että yleinen mielipide on, että jos seksiä on kerran vuodessa, osapuolet ovat joko sairaita tai äärettömän onnettomia, eikä liittoa tulisi missään tapauksessa enää jatkaa. Mikä ihmeen ongelma aikuisille ihmisille on (toisten) seksittömyys?
 
"vieras"
Entinen liitto kaatui molemmin puoliseen pettämiseen ja siihen ettei kumpikaan enään halunnut jatkaa. Arjen surut eivät kaada suhdetta, mutta täydellinen kunnioituksen puute kyllä.
 
"toope"
Samaa mieltä ollaan mieheni kanssa tuosta sinun aloituksestasi.

Meillä 2 alle kolmevuotiasta, seksielämä nollassa, erittäin isoja ongelmia on ollut, muttei koskaan minkäänlaista väkivaltaa. Moni olisi varmasti eronnut kun oli vaikeaa, mutta me ollaan aina uskottu että kaikista asioista selviää jos vaan tahtoa on. Tällä hetkellä kaikki asiat on loistavasti, mutta tiedostamme myös sen että aina ei varmasti mene näin hyvin. Silti haluamme olla loppu elämämme yhdessä ja menimme viikko sitten naimisiin. Ollaan ennenkin selvitty isoista "kriiseistä" ja selvitään vastakin.
 
joo ei
[QUOTE="joo";23354322]Samaa olen joskus miettinyt. Samoin ihmettelen näitä sitoutumiskammosia, jotka ei uskalla mennä naimisiin. Lapsen uskaltavat kuitenkin hankkia, mut apua, et vielä naimisiinkin saman ihmisen kanssa, hui.[/QUOTE]

Kerro mulle miten se avioliitto sitä sitoutumista lisää?

Nimim. 11 vuotta yhdessä, kaksi lasta, yhteinen omaisuus...
 

Yhteistyössä