minun tarinani (lohtua selittämättömään lapsettomuuteen)

Hei, ajattelin kertoa oman tarinani kun olen ajoittain käynyt tällä palstalla hakemassa vertaistukea lähinnä lukemalla tekstejänne ja on ollut lohduttavaa huomata, että on muitakin, jotka pähkäilevät/kipuilevat samojen asioiden kanssa. Meillä on mieheni kanssa 10v lapsettomuuden jälkeen ihana 3v tytär, joka loppujen lopuksi sai alkunsa ihan luomusti. Lapsettomuustutkimuksiin hakeuduimme n.10v sitten, mutta kun tutkimusten loppuyhteenvetona oli, että vaikka mieheni siemennesteen laatu oli heikentynyt, niin spontaani raskaus olisi kuitenkin mahdollinen, niin emme hoitoihin silloin lähteneet. No silloin olimme nuoria, mutta kun vuosien saatossa ei mitään tapahtunut, pyysimme uuden lähetteen tutkimuksiin. Emme ehtineet mennä vielä ensimmäiselle käynnillekään kun kuin ihme, huomasinkin olevani raskaana. Raskaus meni hyvin (mitä nyt keskenmenoa pelkäsin 12 rkv:lla ilmaantuneen verenvuodon vuoksi) ja meille syntyi tosiaan ihana pieni tyttö 3v sitten. Kun lapsemme oli vajaa 2 v aloimme yrittää toista lasta ovulaatioajoituksilla ja kun reilu vuosi oli mennyt tuloksetta, pyysimme uuden lähetteen tutkimuksiin. Sitten tapahtui toinen ihme kohdallamme: heti seuraavasta kierrosta kun olimme lähetteen saaneet, huomasinkin olevani raskaana ! Olen paljon kuullut, että stressi vaikuttaa ja jatkuvasta "yrittämisestä" voi tulla stressiä, mutta uskottava se on, että ainakin meidän kohdalla tämä varmasti vaikutti. Tämä kierto, josta raskauduin poikkesi sillä lailla ns. tavanomaisesta, ettei "yritystä" ollut ja luulinkin, että missasimme sen kierron ovulaation. Jotenkin sitä oli "luovuttanut asian muiden hoitoon"- ajatuksella kun tiesi, että oli mahdollisesti jotain apua saamassa tilanteeseen. Kun kuukautiset sitten olivat kesälomalla myöhässä luulimme mieheni kanssa vaan, että olen ns. lomavaihteella, mutta olinkin raskaana ! Nyt on ensimmäinen ultra takana ja pieni sydän siellä jo sykki :heart: Näin siis meidän tapauksessa, mutta eihän nämä asiat koskaan yksiselitteisiä ole ja esim. kaverillani taas plussan toi ovulaatiotestien mukaan ajoitus kun hänellä oli epäsäännöllinen kierto. Toivotan teille kaikille tämän lukeneille plussatuulia ja positiivistä mieltä, alussa olen vielä tämän uuden taipaleeni kanssa, mutta yritän uskoa, että kaikki menee hyvin :)
 

Yhteistyössä