Mirena-kierukasta

Minulle laitettiin Mirena noin kk sitten, laittajana oli opiskelijalääkäri. Kierrukan laiton ajan itkin kovia kipuja, opiskelija kun ei tuntunut saavan otettua kohdun mittaa ja oli muutenkin todella "kovakourainen". Laiton jälkeen söin pari viikkoa särkylääkkeitä päivittäin ja edelleen jotkin tietyt asennot aiheuttavat kovan viiltävän kivun alavatsaan. Vuotoa on ollut pari viikkoa, joskin se on muuttunut viimeisten päivien aikana jotenkin erikoiseksi; on ollut "limaista" vuotoa, jonka joukossa on ollut myös verihyytymiä. Lieneekö tämä normaalia vai olisiko syytä ottaa yhteyttä lääkäriin?
 
Mulla on nyt kolme kuukautta ollu mirena käytössä. Kun se laitettiin oli parisen viikkoa alavatsa kipeänä. N. puoli kuukautta mirenan laitosta mulla alkoi kuukautiset (mulle ei laitettu kierukkaa kuukautisten viimeisinä päivinä, niin kuin kuuluisi, kun mun epäsäännöllisistä menkoista ei koskaan tiedä milloin ne saapuvat) no mut sitten niiden kuukautisten jälkeen alkoi tiputtelu vuoto ja nää vuodot kesti yhteensä just tasan kaks kuukautta. Sen jälkeen mulla on edelleen ollu runsasta valkovuotoa. Sitten mulla alkoi myös alavatsaan sattumaan joka päivä ja useaan kertaan. Parina päivänä piti ottaa myös buranaa jotta kipu hellittäis. Lisäksi mulla on ollu nyt n. viikon verran rinnat kipeet. Mietin vaan onko tää normaalia vai oisko jotain ovulaatioon liittyvää tms. Alavatsakipuja ei ole enää paljoakaan, mut rintoja edelleen aristaa. Niin ja naamassa on ärsyttäviä näppyjä, mut toivon et ne siitä häviää kun elimistö on kunnolla sopeutunut tähän mirenan käyttöön. :)
 
Mulla oli kamalia menkkakipuja ja lääkäri siihen ehdotti että laitetaan Mirena hormonikierukka joka todennäköisesti vaikuttaa niin että menkat jäävät kokonaan pois. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan menkat tulivat normaalisti samoin kivut. Kierukka oli vuoden verran nätisti paikallaan mutta oli kuitenkin liian iso mun kohtuun joten vähän väliä kohtu supistelu todella kovasti (kovemmin kuin mitkään kovimmatkaan menkkakivut). Eilen otettiin kierukka pois ja siirtyminen takaisin pillereihin, joita alan ottamaan 2-3 liuskaa peräkkäin jotta menkat ei niin useasti tulisi.

Kierukan plussat: halpa, eikä tarvitse muistaa ottaa pillereitä. Niille keille kierukka mahtuu kohtuun varmasti todella hyvä vaihtoehto
Kierukat miinukset: synnyttämättömälle naiselle melko varmasti liian iso, ei vie välttämättä kuukautisia pois
 
SariÄippä
Mirena ollut kohta 3 vuotta ja menkat on ollut koko ajan..alussa vuoti varmaan pari kk putkeen ja sen jälkeen on väli n 3.5 viikkoa ja vuotaa noin 7 pv niukasti, niin että pärjää pikkuhousunsuojalla. Sitten on välillä ollut 8 vkon väli menkoissa ja sitä rataa...muuten kyllä on ollut hyvä kapistus ja kun mulle ei oikein ole migreenin takia ollut muuta hormonaalista ehkäisyä niin olen kyllä tyytyväinen että tämä sopi näinkin hyvin. Vaikka ihana se olis ollut jos ne menkat ois loppuneet mutta ei se aina mene niin ku haluais.. :) Muuten sattuuko se kierukan vaihto/pois ottaminen..kun se mua on välillä vähä mietityttänyt??!!
 
Otin Mirena kierukan vuonna 2011 Uuden Vuoden tietämissä, tämän asenti paikallinen neuvolalääkäri, joten kokemusta laitosta piti olla, laitto koski ihan sikana, yleensä olen näissä rento mutta nyt tuntui että sain puristaa urakalla laidoista kiinni. Särkyä kesti melkein kuukauden ajan, sen jälkeen tuikki välillä ja välillä ei mitään, kesällä 2012 se alkoi vaivaamaan urakalla. Tuli vuositarkastus Felicitias tms. asemalle ja siellä otin puheeksi asian, heiltä sain siihen reseptinkin, mutta laittoa en saanut heiltä, kun ajat eivät käyneet yhteen minun kanssa. Lääkäri tarkisti, se kierukka ei ollut missä piti. Pyysi toisen lääkärin joka tekee näitä enemmin, hänkään ei löytänyt, laittoivat kiirellisenä keskussairaalaan, siellä tutkivat myös erikoislääkäri. Kävin röntgenissä ja löytyihän syy, kierukka oli mennyt laitossa vatsaonteloon, minulla kun on taaksepäin kallistuva kohtu. :( Viikko röntgenistä takaisin sairaalaan leikkaukseen, josta sain 3 hienoa arpea vatsaan, yrittivät laittaa uudestaan tätä Mirenaa, eipä onnistunut. Tuli komplikaatioita, piti olla päivän keikka, venyikin 4 päiväksi. Kierukka oli tehnyt reiän vatsaan joka oli jo jonkin aikaa vuotanut. Vieläkin muistan missä asennossa kierukka oli kun pyysin nähdä röntgenin kuvan :(

Leikkauksesta on nyt parisen kuukautta, ja ei kiitos enää moisia värkkejä, tuskat ja kivut ovat vielä mielessä. Joten jos otatte varmistakaa todella että se on siellä missä pitää ja jos kärsitte samanlaisesta taaksepäin olevasta kohdusta niin varmistakaa että se teille soveltuu eikä löydy jostain muualta..

Ainoa plussa oli että menkkoja tms. särkyjä ei ollut, ainoastaan siinä kun kierukka ol huutinnevadassa. Ei ollu pms juttuja tai naamassa finnejä.
 
Mulle laitettiin Mirena 10/2014 mulla nousi paino viikossa 5kg. Kipuilua alavatsassa 3-4kk lähes joka päiväisiä, tai ainakin joka viikkoisia. Vuodot väheni pelkkään tiputteluun, mutta sitä tiputtelua tais olla jotain 5-6kk viikoittain. Ja sitten 6kk laiton jälkeen naama näppylöille, finnejä sekä jotain hormoni näppyä ilmeisesti, sekä naama ja hiukset rasvottuvat niin, että naamaa saisi olla koko ajan pesemässä ja hiukset myös jokapäivä, kun päänahka rasvottuu niin äkkiä (tosin en pese joka päivä hiuksia, koska mulla on pitkät hiukset niin kuvaminen ym. ei oo yksinkertaista ja entuudestaan jo huonokuntoiset hiukset kärsis vaan lisää, jos joka pv pesen) Mulle tulee myös alaselkään isoja finnejä, jotka ovat välillä myös kipeitä. Päänsärkyä "menkkojen aikaan", eli silloin kun ilmeisesti tulisi menkat, mutta tulee vaan tiputtelua, vatsa myös kipeänä silloin. Ja jos tässä ei tarpeeksi vielä, niin mulla lähtee älyttömästi hiuksia päästä, en ole kaljuuntunut, mutta joka harjaus kerralla harja täynnä hiuksia, sekä hiukset tosi huonossa kunnossa, takkuuntuu, katkeilee ym. Ja ehkä se kaikkein kiusallisin ongelma, HIENHAJU ihan järkyttävä. Raskaana ollessani haisin pahasti hieltä, mutta tää on jopa vielä järkympi haju, ei auta mitkään dödöt, ei spayt, ei deodorantit ei myöskään aloeveran hajuttomat deot, jotka normaalisti toimivat mulla. Hienhaju on järkky n. 2vko/kk ja sitten voi olla 1-2vko niin, että on ihan "normihaju", eli perus dödö auttaa... En halua säikytellä ketään, mutta mä' taidan olla ainut ihminen, joka kärsii lähes kaikista Mirenan sivuvaikutuksista. Itsetunto ei kauheen hyvä, jos ajattelee että oon ylipainoinen, näppynaamainen, hieltähaiseva alavatsakipuinen ja päänsärkyä myös. Mikä on ehkäisyn hinta? Aika alas vajoaa mieli välillä itsestäni, eikä aina tee mieli edes lähteä ihmisten ilmoille tällaisena hirvityksenä...
 

Yhteistyössä