Missä vaiheessa kuivaksiopettelu 1 vee taaperoilla?

Meillä meni muutama viikko pottaan tutustuessa. Alkuun kesti sekin, että suostu istuun siinä ees vaatteet päällä. Nyt istuu mielellään ilman vaippaakin. Potatan vaipanvaihdon yhteydessä mutta harvoin pissaa pottaan. Kakattanut en oo vielä pottaan, kun pelkään, ettei olis vielä kypsä siihen (että alkais panttaan kakkaa). Välillä on iltasin kotona pelkissä pikkareissa. Jos pissaa tulee lattialle, niin ihmettelee sitä.
 
meillä pottaillaan lähes päivittäin 1 vuotiaan kanssa.meillä just tulee se iso hätä helpolla(helppo havaita kun alkaa ähräämään),pissaa harvoin.pitäis kai alkaa viemään joka vaipan vaihdon yhteydessä mutta se taitaa olla liian harvoin.
unien jälkeen eí yleensä tykkää istua potalla.ruoan jälkeen vien usein mutta saalis heikko =)

miten muut olette tehneet?
 
äitti
Meillä tyttö on nyt 11 kk ja pottailua ollaan harjoiteltu kuukauden ajan. Tänä aikana vain 4 kertaa on tullut kakat vaippaan. Ajattelin, että on helpompi kakata pottaan kuin vaippaan varsinkin jos on vähän kovalla. Käymme potalla aina kun herätään tai kun ollaan syöty. Aina ei tule "saalista", mutta jos pottaan tulee jotakin niin kehun kovasti. Meillä potalla on viihdykettä esim. luettavaa.
 
80-Hanna
Kannattaa laittaa potalle aina tiettyinä aikoina esim herättyä, ruuan jälkeen enne/jälkeen ulkoilun niin että potalla istumisesta tulee rutiini. Ei sinne mitään tartte tulla mut jos tulee niin kehutaan et
"vau katoppas mitä teit tuli pisu/kakka laitetaampas se yhdessä tänne pönttöön ja noin nyt vedetään vessa"

Sit kandee pitää pottaa sillain et se on "näkyvillä" ja lapsi voi myös halutessaan käydä siellä itse. Leikkikaluksi en kuitenkaan suosittle vaan että jos potalle menee niin sit otetaan housut pois ja sanotaan vaikka...
" ai onko pissa hätä no otetaan housut pois niin saat pissattua POTTAAN"
 
ANU24
Aamulla ja aina päiväunien jälkeen vien ja joka kerta tulee kyllä saalista =)
ennen nukkumaanmenoa käytän myös,mutta silloin on saattanut keretä pissta vaippaan..Kakka tulee ihan samalla lailla jos sattuu sillion olemaan siihen tarve.

Pottailut aloitettu 8kk iässä
 
Meillä aiotaan aloittaa pottailu vasta sitten, kun lapsi siitä jotain ymmärtää. Ehkä lähempänä kahta ikävuotta. Tuttavien kokemuksien perusteella kuivaksi oppiminen käy tällöin nopeiten, jopa parissa viikossa. En näe mitään syytä miksi pitäisi kuukausitolkulla pottailla kun lapsi ei kuitenkaan fysiologisesti ole valmis pidättämään pissaa paljoakaan ennen 2v synttäreitä. Veljen tyttö sanoi tasan 2-vuotiaana, että äiti mulla on pissahätä ja meni potalle itse kenenkään käskemättä, teki tarpeensa ja oppi saman tien kuivaksi. Potta oli ollut näkyvillä aikaisemminkin, mutta ei ollut siinä kertaakaan käynyt.
 
Ei ole vielä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2006 klo 09:32 ANU24 kirjoitti:
Aamulla ja aina päiväunien jälkeen vien ja joka kerta tulee kyllä saalista =)
ennen nukkumaanmenoa käytän myös,mutta silloin on saattanut keretä pissta vaippaan..Kakka tulee ihan samalla lailla jos sattuu sillion olemaan siihen tarve.

Pottailut aloitettu 8kk iässä

Meillä on tyttö pari kk vaille 2 ja aateltiin kokeilla ilman vaippoja vasta kesällä.. Kyllä se nytkin välillä itsekin jo pyytää potalle, mutta ei aina tule silti mitään, ehkä se vaan harjoittelee jotenkin.. Muuten samoin kuin ylläolevalla.
 
tyttö 2 v 2 kk ja pottailut 2 viikkoa nyt ja ihan itse menee potalle kun tuntuu siltä, en todellakaan olisi jaksanut alle vuoden ikäisenä aloittaa, kun kuitenkaan sen ikäinen ei itse osaa sanoa milloin hätä on, eikä osaa pidättää pissan tuloa ym. nyt kaikki kävi helposti ja nopeasti, toki jos jaksamista on niin voihan aloittaa kun siltä tuntuu =)
Ystäväni lasta käytettiin ahkerasti 11 kk iässä potalla mutta sitten ei enää halunnut yhtään lähellekään pottaa mennä, nyt ikää 2 v ja käy potalla omasta halusta.
 
Siskoni oppi 1v 7kk iässä kuivaksi, että ei ihan turhaa ole alle 2 vuotiaan pottailu. Meillä tyttö tekee 95%:sti kakat pottaan (ehkä kerran viikossa vaippaan) ja sitten useat pissit myös. joskus sanoo, että "kakka haisee", niin siitä teitää että pissattaa :)
 
äiti20v
Tosiaankin, lapset ainakaan meillä tuossa iässä ei ymmärtäneet potasta paljoa mitään.Ja kuivaksi ei varmaankaan noin nuorena vielä opi kokonaan. Meillä poika 2vuotias ja nyt vasta oppinut sanomaan kunnolla kun pissattaa ja otan sit vaipan pois ja pissaa PÖNTTÖÖN ja sitten kun kakattaa niin kakkaa pottaan. Ja taas kun pissattaa niin pissaa pönttöön eli koskaan ei pissaa vaippaan.Kesällä jää varmaan kokonaan vaipat pois. :p
 
Havaintojen perusteella ne, jotka aloittavat pottailun myöhään, oppivat nopeammin kuivaksi kuin ne, jotka aloittavat kauhean aikaisin. Miksi siis pitäisi aloittaa suunnilleen 8-kuisena kun tuskin oppii yhtään sen nopeampaa kuivaksi kuin jos pottailu aloitetaan 1.5-vuotiaana?
 
ANU24
Miksi ei voisi aloittaa 8kuisena jos lapsi tykkää olla potalla ja itse siihen menee? :whistle:
mun mielestä kuivaksi opettelulla ei ole kiirettä..oppii sitten vaikka 2vuotiaana kuten nekin jotka oppivat potalle 1½v.

 
Miksi ei voisi aloittaa 8kuisena jos lapsi tykkää olla potalla ja itse siihen menee?

Voi toki, jos ei vain itse koe sitä raskaana. Musta on ainakin sata kertaa helpompaa vaihtaa se vaippa ja aloittaa potalle opettaminen sitten, kun lapselle voi jo kertoa mitä varten potta on olemassa ja lapsi osaa itsekin jonkin verran puhua. Eii sillä vauvalla ole tuossa vaiheessa mitään hajua koko hommasta ja voi käydä niinkin, että hetken päästä ei enää halua potalle mennä. Tosin en heti usko, että 8-kuinen menee itse potalle...meillä ei edes kontattu vielä silloin. No, mutta jokainen tavallaan :)
 
ANU24
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2006 klo 19:32 Vieras kirjoitti:
Miksi ei voisi aloittaa 8kuisena jos lapsi tykkää olla potalla ja itse siihen menee?

Voi toki, jos ei vain itse koe sitä raskaana. Musta on ainakin sata kertaa helpompaa vaihtaa se vaippa ja aloittaa potalle opettaminen sitten, kun lapselle voi jo kertoa mitä varten potta on olemassa ja lapsi osaa itsekin jonkin verran puhua. Eii sillä vauvalla ole tuossa vaiheessa mitään hajua koko hommasta ja voi käydä niinkin, että hetken päästä ei enää halua potalle mennä. Tosin en heti usko, että 8-kuinen menee itse potalle...meillä ei edes kontattu vielä silloin. No, mutta jokainen tavallaan :)
juu ei meilläkään vielä silloin menty mut nyt 1v menee itsekin siihen =)
ei ole mun mielestä raskasta ollenkaan muutaman kerran päivässä käyttää,juuri unien jälkeen..ja ennen sekä jälkeen kylvyn pissaa aina..
 
Meillä 1v 7 kk ja vaippaa käytetään vain päiväunilla ja öisin. Minusta ainakin on ollut paljon miellyttävämpää ja helpompaa laittaa lapsi potalle istumaan kuin vaihtaa kakkainen vaippa ja pestä sitä liistraantunutta kakkaa pyllystä pois! Toki asiaa on auttanut myös se, että lapsi on tosi mielellään ollut siinä potalla. Ja lapseni on myös selvästi iloinen kun häntä kehutaan kun kakka tai pissa tuli pottaan, joten myös lapselleni tämä pottailu on ollut palkitsevaa!
 
nimetön
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2006 klo 18:33 Vieras kirjoitti:
Havaintojen perusteella ne, jotka aloittavat pottailun myöhään, oppivat nopeammin kuivaksi kuin ne, jotka aloittavat kauhean aikaisin. Miksi siis pitäisi aloittaa suunnilleen 8-kuisena kun tuskin oppii yhtään sen nopeampaa kuivaksi kuin jos pottailu aloitetaan 1.5-vuotiaana?
Meillä esikoisen kanssa aloitettiin pottailu 8 kk iässä ja oli päivä/yökuiva 1,5-vuotiaana! Kuopuksen kanssa sama menossa, kesällä täyttää 1,5v.
 
anu
Siis jos pottailu onnistuu suosiolla, niin miksi ei? Meillä tyttö kans tykkää katella kirjaa siinä istuessaan. Aloiteltiin tuossa 10kk iässä ja heti ekalla yrityksellä tuli kakat. Säästää vaippojaki ku käy kakalla potalla. Pissat osuu harvemmin, vain iltaisin ja aamuisin tai kakan kanssa. Meidänki neitillä niin tuhti tavara jo, että on varmasti mukavempi tehdä ne myös pottaan. Veskissä käydään aamulla, ruuan jälkeen ja illalla. Joskus olen vieny kun tyttö on alkanu "riehumaan" ja monesti sillon on tullu pissat, niin tuntuu joskus, että hän tietää jo potta-jutusta jotain..Mutta kesään olen jättänyt kuivaksi opettelun, nyt ikää 1 vee 1kk..
 
Jaahas, taas sama juttu. Aina kun näitä pottakeskusteluja lukee, voi huomata saman jutun. Ne, jotka opettavat lapsensa potalle vasta 2-vuotiaana, moittivat niitä jotka aloittava aikaisemmin.

Minäkin kuulun niihin huonoihin äiteihin, jotka ovat laittaneet lapsen potalle jo ennen 1-vuotispäivää. Tyttö on nyt 11 kk ja on käynyt potalla jo muutaman kuukauden. Kakat tulee enimmäkseen pottaan ja pissatkin melko usein. Alusta asti ollaan kehuttu tuloksesta. Nykyään tyttö nauraa ja taputtaa käsiään samalla kun pissaa. Joten eipä tuo kovin kärsivältä vaikuta. Väkisin en ole kertaakaan laittanut potalle istumaan. Oppii kuivaksi sitten kun oppii, toivottavasti ennen 2-vuotispäivää. Ja uskon että lapsen on kivampi tehdä pottaan kun vaippaan. Inhottava pestä peppuun liiskaantunutta kakkaa, enkä usko että lapsestakaan se tuntuu kovin kivalta, että on vaippa täynnä tavaraa, vaikka sen tietysti siivoaa niin äkkiä kun vaan huomaa.

En minäkään tuomitse niitä jotka aloittavat pottailun 2-vuotiaana. Miksi sitten nämä ihmiset tuomitsee ne, jotka aloittaa aiemmin? Miten se on teiltä pois, jos minä kulutan aikaani siihen, että käytän lastani potalla monta kertaa päivässä, säästän samalla vaippoja ja luontoa?
 
Vieras kanssa
En ota kantaa missä vaiheessa olisi hyvä aloittaa, jokainen varmaan tietää mikä on oikea hetki omalle lapselleen. Lapset on niin erilaisia! Kaikille ei sovi sama tapa.

Mutta mielestäni kakkapyllyn peseminen on huomattavasti helpompaa kuin siivota pottaa, jossa kakat lojuu. Usein jää kiinni pohjaan/reunaan ja kyllä sitä siivotessa joutuu kakkaa enemmän haistelemaan kuin että laittaa lapsen äkkiä vaipan poisoton jälkeen hanan alle ja pesee kakat pois. Kokemuksesta puhun, oksennus meinaa lentää joka kerta kun 2-vuotiaani on tehnyt kakat pottaan. Nyt olisi tarkoitus opettaa pöntölle mahdollisimman nopeasti, ettei tarvi pelailla kakkojen kanssa.
 
Kokemuksesta puhun, oksennus meinaa lentää joka kerta kun 2-vuotiaani on tehnyt kakat pottaan. Nyt olisi tarkoitus opettaa pöntölle mahdollisimman nopeasti, ettei tarvi pelailla kakkojen kanssa.
[/quote]

joo mutta kun siivoaa potasta, kakkaan ei tarvitse koskea paljain käsin. Toisin kuin silloin, kun putsaa pyllyyn liiskaantunutta kakkaa. Mutta meillä on potalla käynnin tarkoituksena oppia kuivaksi jonakin päivänä, ei niinkään sen helppous äidin kannalta. Mutta se helppous on siis plussaa ja motivoi äitiäkin käyttämään lasta ahkerasti potalla. Mutta kukin tavallaan.
 
poika on nyt 1v8kk enkä ole kotona vielä aloittanut pottailua. Hoidossa kuulemma istuskelee potalla silloin tällöin. Ajattelin kesällä aloittaa, kun olen itse kotona ja voin heittää matot pesuun.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 13:37 vieras kirjoitti:
Jaahas, taas sama juttu. Aina kun näitä pottakeskusteluja lukee, voi huomata saman jutun. Ne, jotka opettavat lapsensa potalle vasta 2-vuotiaana, moittivat niitä jotka aloittava aikaisemmin.

En minäkään tuomitse niitä jotka aloittavat pottailun 2-vuotiaana. Miksi sitten nämä ihmiset tuomitsee ne, jotka aloittaa aiemmin? Miten se on teiltä pois, jos minä kulutan aikaani siihen, että käytän lastani potalla monta kertaa päivässä, säästän samalla vaippoja ja luontoa?
hetkinen... eikö siis nämä aikaisin pottailun aloittaneet ole muka syyllistäneet ja kyseenalaistaneet niitä jotka aloittavat pottailun myöhemmin? jos et sinä tuomitse niin kyllä löytyy niitä jotka tuomitsevat. Sama homma joka asiassa: imettääkö pari kuukautta vai pari vuotta? tekisikö lapset 20-vuotiaana vai 40-vuotiaana? jne......... Aina löytyy ihmisiä jotka eivät ymmärrä että toisen ihmisen mielipide ei voi olla väärä.
 
Kiitos vastauksista. Jollei nyt kuitenkaan alettais tästä asiasta riidellä. Meillä tyttö siis nyt reilu 1 vee ja tykkää nyt tosi paljon istua potalla, kun lukee siinä samalla kirjoja. Pakolla en häntä siinä pitäisi. Saa juosta pois kun kyllästyy.
 

Yhteistyössä