Missä vaiheessa raskautta olette lääkärin kanssa keskustelleet sterilisaatiosta?

Pin
Saisikohan mieheni sen helpommin sitten, se kait on aika pikkunen toimenpide kuitenkin? Hän varmaan pyörtyilee sinne, mutta eikö siinä saakin makoilla? On meinaan kauheat kammot, joutui makuulle kun meinasi pyörtyä jo pelkästään eräästä pienestä operaatiosta puhuessa. Sekin yksi syy miksi mulle se olisi niin helppo nippasta samalla jos vatsa muutenkin auki.

Hän on yli 30v, sitten olisi kolme lasta ja kaikenmaailman ehkäisytkin kokeiltu, ei sillä että edes haluaisin niitä kehooni...

Kuinka kauan sellaisen luvan saamisesta menee itse toimenpiteeseen yleensä? Mulla vauhdittaisi mukavasti se lähestyvä synnytys mutta JOS sitten joudun vääntämään ja vääntämään kyllästymiseen asti niin tämäkin on vaihtoehtona. :D
 
vieras...
Saisikohan mieheni sen helpommin sitten, se kait on aika pikkunen toimenpide kuitenkin? Hän varmaan pyörtyilee sinne, mutta eikö siinä saakin makoilla? On meinaan kauheat kammot, joutui makuulle kun meinasi pyörtyä jo pelkästään eräästä pienestä operaatiosta puhuessa. Sekin yksi syy miksi mulle se olisi niin helppo nippasta samalla jos vatsa muutenkin auki.

Hän on yli 30v, sitten olisi kolme lasta ja kaikenmaailman ehkäisytkin kokeiltu, ei sillä että edes haluaisin niitä kehooni...

Kuinka kauan sellaisen luvan saamisesta menee itse toimenpiteeseen yleensä? Mulla vauhdittaisi mukavasti se lähestyvä synnytys mutta JOS sitten joudun vääntämään ja vääntämään kyllästymiseen asti niin tämäkin on vaihtoehtona. :D
ei siitä mitään joudu vääntämään, senkun sanot että haluat sterilisaation leikkauksen yhteydessä ja nimi alle paperiin. se on siinä
 
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;30045845:
Pin: sen kaavakkeen vaan täytyy olla täytettynä ennen toimenpidettä, joten vaan otat asian puheeksi siinä vaiheessa kun synnytystapaa suunnitellaan. No problem.
Joo otan. Kyselen jo alustavasti kun kävästään muuten siellä piakkoin ja otan sitten vakavammin asian puheeksi kun se mahd raskaus olisi edes aluillaan. Ja toki vielä pohditaan, pohditaan ja pohditaan mieheni kanssa. Istutaan kunnolla alas keskustelemaan eikä mitään hätiköityjä päätöksiä, tosin olemme tästä puhuneet jo niiiiin monta kertaa, mutta kai sitä voisi jauhaa sitten kun on ajankohtaisempaa ja tulee realistisemmaksi se "viimeinen raskaus".
 
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;30045789:
Jännä että tällä palstalla olevat henkilöt ovat aina tavanneet pelästään sellaisia lääkäreitä, joiden mukaan 'sä voisit vaikka nyt heti mennä putkauttamaan parit penskat lisää, koska sähän olen vielä niin nuori'. Minä en ole tavannut yhtään sellaista, vaikka aika monta lääkäriä tunnenkin...
Näinkö tosiaan?

Mä olen kertonut tavanneeni KAKSI tällaista lääkäriä. Luuletko, että se on yhtä, kuin kaikki tapaamani lääkärit?

Lähetteen sain helpolla. Omalääkärini oli täysin sen kannalla, että mun kannattaa ihan ehdottomasti käydä sterilisaatiossa ja hän siis kirjoittikin lähetteen yhdeltä istumalta ilman mitään muttia. Mutta kun se ei ihan riitä. Pitää tavata sen jälkeen toisia lääkäreitä ja nämä toiset kaksi (huom, ei kaikki, vaan vain nämä kaksi, jos se nyt vielä jäi epäselväksi) eivät sitten aivan yhtä helpolla asiaan ole olleet suostuvaisia.

Ja perusteluna on nimenomaan mun nuori ikäni.

Mä en tunne lääkäreitä henkilökohtaisella tasolla. Joten en ole jutellut tästä sterilisaatiosta, kuin vain neljän lääkärin kanssa. Raskauden aikana neuvolalääkärin kanssa, joka vain sanoi, että jälkitarkissa asiaa voidaan viedä eteenpäin. Ja sitten tämän jälkitarkkilääkärin kanssa, joka on siis omalääkärini ja jonka mielestä asiassa ei ollut mitään ongelmaa.

Ja sitten nämä kaksi sankaria, joiden mielestä asiassa on ongelma nimeltä ikä. Liian nuori ikä.

Hieno homma, jos sä et ole tavannut moisia lääkäreitä. Harmikseni mä olen. Olisi kyllä kovin kiva, jos en olisi, mutta näillä nyt mennään, kun ei muutakaan voida.
 
Lääkäri
Mä olen kertonut tavanneeni KAKSI tällaista lääkäriä. Luuletko, että se on yhtä, kuin kaikki tapaamani lääkärit?
Käytit myös fraasia 'lääkärien mielestä'...

Olisiko mahdollista että niillä kahdella lääkärillä olisi voinut olla mielestään perusteltu kanta asialle, aivan kuten potilaallakin?

Olisiko mahdollista että jokaiseen ammatikuntaan - myös lääkäreihin -mahtuu älykkäitä ja vähemmän älykkäitä ihmisiä, uskonnollisia ja vähemmän uskonnollisia, väsyneitä koliikkilasten vanhempia ja vittuuntuneita sinkkuja, miehiä ja naisia, työstään pitäviä ja työhönsä väsyneitä jne? Aivan kuten potilaisiinkin?

Jos yhden kanssa ei keskustelu luista niin ehkä toisen kanssa menee paremmin? Aivan kuten palstailijoidenkin kanssa.
 
VierasS
Mulle tehtiin juuri tällä viikolla sterilisaatio, suunnitellun sektion yhteydessä laitettiin klipsit.
Olen 35v ja syntynyt lapsi seitsemäs, ei siis sattuneesta syystä tarvinnut "taistella" yhtään. Neuvolassa puhuin asiasta jo jollain ihan eka kerroista ja laput sain ja kirjoitin alle synnytystapa-arviokäynnin yhteydessä äitiyspolilla rv 36.

(Tämä lähinnä kommenttina tuohon etteikö nykyään tehtäis muuta kuin essure-sterilisaatioita).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;30045902:
Käytit myös fraasia 'lääkärien mielestä'...

Olisiko mahdollista että niillä kahdella lääkärillä olisi voinut olla mielestään perusteltu kanta asialle, aivan kuten potilaallakin?

Olisiko mahdollista että jokaiseen ammatikuntaan - myös lääkäreihin -mahtuu älykkäitä ja vähemmän älykkäitä ihmisiä, uskonnollisia ja vähemmän uskonnollisia, väsyneitä koliikkilasten vanhempia ja vittuuntuneita sinkkuja, miehiä ja naisia, työstään pitäviä ja työhönsä väsyneitä jne? Aivan kuten potilaisiinkin?

Jos yhden kanssa ei keskustelu luista niin ehkä toisen kanssa menee paremmin? Aivan kuten palstailijoidenkin kanssa.
Fraasia? Mä puhuin niistä lääkäreistä, joiden kanssa olin puhunut ja jotka olivat sitä mieltä, että olen liian nuori, sillä mieleni voi muuttua.

Ei se ole mikään fraasi, vaan se oli fakta. Ne kaksi lääkäriä. Eli "lääkärien mielestä".

Kuten jo kerroin, lääkärin perustelivat asiaa nuorella iälläni. Joka perusteena on sikäli hieman heikko, että kun se raja kuitenkin on 30v tai 3 alaikäistä lasta ja täytän nuo molemmat kriteerit. Joten mielestäni perusteluksi ei tässä kohtaa mitenkään käy nuori ikäni. Jos sterilisaatioon pääsee, kun ikää on mittarissa vähintään 30v (kuten mulla jo on), niin mikä tässä nyt on sitten ongelmana?

Kyllä, se on ihan mahdollista, että meitä on moneen junaan. Jota hyvin todennäköistä. Mutta silloin, kun ollaan töissä ihmisten parissa ja samalla vastuussa näiden ihmisten hyvinvoinnista, ne vitutukset, väsymykset, uskonnolliset vakaamukset jne. nyt vaan tulee työntää takaa-alalle. Jos siihen ei pysty, pitää hakea sairaslomaa, jotta pystyy toipumaan vitutus/väsymys/uskonnollisuusahdistukseta tai mikä ikinä se ongelma sitten onkaan.

Jos ja kun mulla on sterilisaatioon lain suoma oikeus, en kertakaikkisesti voi ymmärtää, mikä tässä on näin hankalaa? Ja kun mä todella olen myös joustanut. Vaikka ei olisi edes tarvinnut. Lääkäri kovasti pyyteli, josko voisin nyt vielä sitä kierukkaa kokeilla. Kokeilin. Ja toinen lääkäri kovasti pyyteli, voisinko vielä niitä pillereitä kokeilla. Suostuin tähänkin.

Mitäköhän sitten seuraavaksi? Kuinka pitkään pitää joustaa?
 
Mä sain sterilisaatiolähetteen heittämällä kun ikää tuli se vaadittu 30 (lapsiluku jäi yhteen) Toki olin gynelle jo kaks vuotta sanonut et tulen sen hakemaan, joten kovin hätäisesti tehdyltä päätökseltä tuskin tämä vaikutti.
Nikottelihan ne 2 seuraavaa lääkäriä hiukan ja kovasti kierukkaa toinen tarjosi (tosin ultratessa totesi ettei sitä mulle voisikaan laittaa).

Mun kokemuksella sanoisin et mahd aikasin ja säännöllisesti puhuu asiasta niin "irtoaa" helpommin.
 
Peyote
Saisikohan mieheni sen helpommin sitten, se kait on aika pikkunen toimenpide kuitenkin? Hän varmaan pyörtyilee sinne, mutta eikö siinä saakin makoilla? On meinaan kauheat kammot, joutui makuulle kun meinasi pyörtyä jo pelkästään eräästä pienestä operaatiosta puhuessa. Sekin yksi syy miksi mulle se olisi niin helppo nippasta samalla jos vatsa muutenkin auki.

Hän on yli 30v, sitten olisi kolme lasta ja kaikenmaailman ehkäisytkin kokeiltu, ei sillä että edes haluaisin niitä kehooni...

Kuinka kauan sellaisen luvan saamisesta menee itse toimenpiteeseen yleensä? Mulla vauhdittaisi mukavasti se lähestyvä synnytys mutta JOS sitten joudun vääntämään ja vääntämään kyllästymiseen asti niin tämäkin on vaihtoehtona. :D
Yksityisellä pääsee tosi nopeesti, kunnallisesta en tiiä. Siinä saa joo makoilla, ne ajaa palleista ensin karvaa veks ja sit siihen tulee semmonen sermi eteen ettei leikattava näe mitä tehdään. Jotain nykimistä kai tuntuu. Puudutetaan.

Ehkä siihen saisi jotain diapamiakin ottaa ennen sitä jos tuntuu että tarttee. Siitä on muutaman päivän kipee.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
ajattelua
Ai onnellisesti naimisissa olevan ihmisen, joka ei halua enempää lapsia pitäisi jättää sterilisaatio tekemättä siltä varalta että JOS tulee ero ja JOS löytää uuden kumppanin ja JOS uusi kumppani haluaa lapsia ja JOS itse on valmis tekemään lisää lapsia, koska uusi kumppani niitä haluaa? Eihän elämästä mitään tulisi, jos kaikkia päätöksiä pitäisi miettiä noin pitkän jossittelun kautta.
Se että tekee itsensä tahallaan steriiliksi on lopullinen ratkaisu. Joku joka on nyt varma ettei halua lapsia, voi hyvinkin haluta niitä parin vuoden päästä. Siksi sterisisaatio on huono ehkäisykeino.
 
ajattelua
Yksityisellä pääsee tosi nopeesti, kunnallisesta en tiiä. Siinä saa joo makoilla, ne ajaa palleista ensin karvaa veks ja sit siihen tulee semmonen sermi eteen ettei leikattava näe mitä tehdään. Jotain nykimistä kai tuntuu. Puudutetaan.

Ehkä siihen saisi jotain diapamiakin ottaa ennen sitä jos tuntuu että tarttee. Siitä on muutaman päivän kipee.
Kuulostaa kauhealta, mutta yhtä ikävää se on naisellekin tehtynä. Haluan vielä sanoa, että se miksi paasaan tästä, liittyy maailmankatsomukseeni ja siihen, että koen lapset elämän lahjoina ja valopisteinä.
 
Kätilö2
Mä olen jo 30, lapsia on 4...enkä saa näemmä millään sitä sterilisaatiota. Olen kuulemma liian nuori ja jos sitten kuitenkin haluankin vielä lapsia ja mieli voi muuttua ja kun nuo vuodotkin on runsaat ja kun niitä kipujakin on vuodon aikana ja kun tuuleekin nyt väärästä suunnasta. V*ttu.

Mulla on sterilisaatioon lain suoma oikeus, mutta aika kauan sitä oikeuttaan saa näemmä odotella. Kävin lääkärissä pyytämässä lähetteen marraskuussa, enkä vieläkään ole sterilisaatioon päässyt. Ehkä syystalvella. Ehkä.

Sterilisaatiot tehdään kaiketi nykyään Essurella, mikäli siihen ei ole estettä. Joten sektion aikana sitä ei tehdä.
Noihin vuotoihin kun ei sterilisaatioista oikein oo vaikutusta, hormonikierukka ennemmin!
Ja kun sulla se sterilisaatiolupa siellä papereissa on, niin jos synnytys sektioon päätyy, niin kyllä se hätäsektionkin jälkeen voidaan tehdä.
 
Peyote
Kuulostaa kauhealta, mutta yhtä ikävää se on naisellekin tehtynä. Haluan vielä sanoa, että se miksi paasaan tästä, liittyy maailmankatsomukseeni ja siihen, että koen lapset elämän lahjoina ja valopisteinä.
Onhan ne lapset ihania valopilkkuja ja lahjoja, mutta mä itte ajattelen niin, että kaksi riittää mulle kun ovat niin todella ihania ja haluan voida tarjota molemmille omat huoneet ja paljon huomiota.

Ja onhan se sterilisaatio varmasti kamalaa ja sen jälkeen on kipujakin, mutta ei mun mielestä ne synnytyksetkään nyt mitään herkkua olleet. Minusta on tasapuolista, että kun minä olen kantanut lapsia sen raskausajan ja synnyttänyt kauheilla kivuilla, että mies sitten otti tuon sterilisaation vaivat itselleen ja kärsi sen pari päivää.

Ei me kummatkaan haluta enää lapsia. Me hoidetaan sitten lastenlapsia mielellään kun niitä tulee. Jos lapsia olisi kymmenittäin, niin tuskin olisi käytännössä oikein mahdollista tarjota kaikille sitten sitä hoitoapua.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"sektio"
Joissakin sairaaloissa eivät koskaan tee sterilisaatiota samalla kertaa kun synnyttää / tehdään sektio. Tai siis samana päivänä. Syynä on jotensakin se, että synnytyksen aikaan ne röörity voivat olla turvoksissa ja se vaikuttaa sterilisaation tehoon. Tämä voi kyllä olla jo muuttunutkin, mutta näin on ennen ollut, että vasta vähän synnytyksen jälkeen on tehty.
 
Bbnkk
Mulla oli ikää 39 ja lapsiakin 5, silti lääkäri yritti vielä ehdottaa muita vaihtoehtoja kuin sterilisaatio. Mutta pidin pääni ja perustelin hyvin muiden vaihtoehtojen sopimattomuuden. Sitten heltisi aika essureen. Ja mullakin lähettävä lääkäri sanoi "tottakai" ja vääntämään jouduin vasta sairaalassa. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Essure tehtiin ja oon ollut tosi tyytyväinen! Minäkin toisaalta ymmärrän lääkärien vastahakoisuuden sterilisaatioon, mutta ärsyttää se silti, kun itse on asiasta aivan varma ja esim. hormonikierukka ei sovi.
 

Yhteistyössä