Mistä olette löytäneet lapsillenne hoitajia ("ulkopuolisia")? Erityisesti sellasia, jotka tekis iltoja ja viikonloppuja?

  • Viestiketjun aloittaja eräs yh
  • Ensimmäinen viesti
eräs yh
Ja millä hinnalla? Nyt tarvis iltavuorojen ja vkl -vuorojen ajaksi hoitajaa (pitempiaikainen juttu), mutta mistä mä sellasta lähen metsästämään? Ja mitä sellaselle kuuluu maksaa? Ja onko teillä hoitajat "pimeesti", vai maksatteko jonkun tesin mukaisen palkan ja "tellit" ja "lellit" sun muut?

Tuli vähän yht' äkkiä tällanen tilanne, enkä edes tiedä mistä aloittaa.. : /
 
"a.p."
[QUOTE="viuh";30610906]Onko lapsi/lapset siis jo kouluikäisiä, joten vuoropäiväkoti ei ole vaihtoehtona?[/QUOTE]

Juu on - tokaluokkalainen ja yksi lapsi. Mutta katson, että ei vielä kykekne olemaan yksin pitkiä iltoja ja vkl:ja, kun pitäs mennä nukumaankin jo ennen, kun tuun...
 
vierass
Facebookissa on eri paikkakunnilla sivustoja joilla etsitään tai voi tarjoutua lastenhoitoavuksi. Kokeile sitä, joku lähellä asuva saattaa suostua edullisestikin kun sulla noin iso lapsi kuitenkin jo!
 
Vierass
Facebookissa on eri paikkakunnilla sivustoja joilla etsitään tai voi tarjoutua lastenhoitoavuksi. Kokeile sitä, joku lähellä asuva saattaa suostua edullisestikin kun sulla noin iso lapsi kuitenkin jo!
Tätä minäkin suosittelen. Jonkinlainen vastavuoroisuussysteemi oli hyvä, koska maksullinen hoito tulee kalliiksi. Itse käytimme aikoinaan MLL:n hoitajia päiväkodin llisäksi (päiväkoti meni kiinni jo klo 17). Jos työmatka oli yön yli, niin maksettavaa tuli 150 euroa. Kunnalta hoitoa ei saanut päivähoitoikäisillekään lapsille, koska tarve ei ollut säännöllistä.
 
"a.p."
Tätä minäkin suosittelen. Jonkinlainen vastavuoroisuussysteemi oli hyvä, koska maksullinen hoito tulee kalliiksi. Itse käytimme aikoinaan MLL:n hoitajia päiväkodin llisäksi (päiväkoti meni kiinni jo klo 17). Jos työmatka oli yön yli, niin maksettavaa tuli 150 euroa. Kunnalta hoitoa ei saanut päivähoitoikäisillekään lapsille, koska tarve ei ollut säännöllistä.
Oliskin edes noita MLL:n hoitajia, mutta kun ei sitäkään palvelua tässä "käpykylässä" ole, eikä lähikunissakaan. :( Eikä ollut muuten facessakaan tässä lähialueella noita lastenhoitorinkejä... No ei auta kun sitten vaan työkkärin sivuille laittaa ilmoa tai mennä nöyränä vaan pomon jutusille. Työssäkäyminen tulee kylläkin aika turhauttavaksi, kun sama raha työvuorosta menee "suoraan" hoitajalle, minkä tienaa itse... : /
 
erräss
Minä olen ollut tuollaisessa työssä ja ihan mol.fi kautta. Työnantaja maksoi kaikki mitä kuului maksaa. Tykkäsin työstä ja määräaikaisena tein.
Oletko kysellyt paikkakunnallasi muiden perheiden tilannetta. Itse ainakin ottaisin meille ekaluokkalaisen seuraksi melko mitättömällä korvauksella suht samanikäisen lapsen hoitoon. Kävisikö tuollainen teille?
 
"..."
Onkso mahd laittaa oman paikkakunnan kaupan seinäle ilmoitusta siitä että etsit lastenhoitajaa... varmasti joku nuori jolla jo lastenhoitokokemusta haluaa tulla pientä korvausta vastaan hoitamaan lastasi. Itsekin silloin joskus yläasteikäisenä (siitä jo todella kauan aikaa) hoidin iltaisin ja joskus vkoloppuisin tuttavien lapsia.
 
Paikallinen 4h voi tarjota lastenhoitoa.
Ja tosiaan ilmoitustaulut sun muut kannattaa hyödyntää. Kysellä tutuilta ja sanoa tutuille että tutun tututkin käy, jos tietävät luotetuksi henkilöksi.
Tytär 16 v on ollut naapurissa hoitamassa muutaman kerran lapsia, joista nuorin 1 v, vanhin alaluokalla.
 
Vierras
Lapsi on jo niin iso että et tosiaan välttämättä tarvi mitään kurssit käynyttä lastenhoitajaa vaan kuka tahansa maalaisjärjellä varustettu opiskelija/lukiolainen sopisi varmaan hyvin ja ottaisi korvauksen pimeänäkin. Jos lähellä on joku koulu niin sinnekin voi laittaa ehkä ilmoitustaululle? Tai koita kysyä facen kautta jostain paikallisesta ryhmästä, yleensä kaikilla alueilla on vähintään kirppisryhmä jos ei muuta keskusteluryhmää.
 
"a.p."
No joo, en mä tarvi mitään ammattihoitajaa. :D Kunhan tosiaan jonkun asteinen järki on päässä ja osaa olla enemmän lapsen seurana, kun kännykän... ;) Tjaa, mut nythän mä hokasin. Meillähän on yksi lh opiskelija töissä harjottelussa. Pitääkin kysyä siltä, onko sen joku tuttu opiskelijatoveri töitä vailla - tiedä vaikka sais jotain hyväksilukuakin, jos tarviin mahdollisesti vielä kesälläkin kesälomien aikaan enemmänkin hoitoapua. Oma loma kun on vasta elokuun tienoilla.
 
iltavahti
Itse olin ekassa työssäni kaupan kassana (18-19v), ja joku perheellinen nainen siinä sitten ihmetteli kaverilleen kassalle tullessaan, että mistähän sitä lastenhoitajan saisi, ihan kertaluontoisesti. Olin siinä vaiheessa tehnyt pimeästi lastenvahtikeikkoja niin naapuriin kuin sukulaisille ja tutuntutuillekin, niin keskeytin kaverusten jutun sanomalla "tästä". Kirjoitin puhelinnumeroni kuitin taakse, ja tämän äidin kautta lähti sitten sana leviämäänkin, niin että sain kivasti sekä yksittäisiä keikkoja, että muutamia kuukausia kestäviä "vakioiltavuoroja".

Pimeästi vanhemmat yleensä maksoivat sen 5-6 euroa tunnilta, ekstraa sain jos oli mennyt tosi superkivasti tai olin esim. siistinyt kotia lisäksi, tai vaikka jos vanhemmilla oli ollut kiva ilta yhdessä ulkona. Esim. MLL:n kauttahan se isompi summa ei mene suoraan lastenhoitajalle vaan siitä menee verot ja kaikki, eli tutuilleni, jotka tekivät sitä kautta lastenvahdin hommia, ei jäänyt yleensä käteen yhtä paljon kuin minulle.

Esim. opiskelijat tekevät mielellään keikkaa. Jos lapsi nukkuu suurimman osan vahtiajasta, ehtii siinä lukea kokeisiin samalla (luin ylioppilaskirjoituksiin näin). Myös ylipäätään ympäristön nuorisoa kannattaa hyödyntää: tokaluokkalaisen kanssa pärjää helposti kokemattomampi ja nuorempikin lapsenvahti, pienemmän lapsen kanssa pitää olla enemmän kokemusta. Iltavahtivuoroon yleensä sisältyy valmiiksi tehdyn ruuan lämmittäminen lapselle, vähän oleilua/läksyjen tekemistä yhdessä, nukuttaminen - tällaisesta voi selvitä fiksu yläasteikäinen tai etenkin lukiolainen, eli jos naapurustosta vaikka löytyy sopivan ikäistä porukkaa niin niille voi tarjota sen vitosen tunnilta taskurahaa keikasta. Vakkarijärjestelyyn olisi hyvä ehkä olla kokeneempi tai ylipäätään tutumpi henkilö hoitamassa tietty. Jos vahtivuoroon ei sisälly kauheasti mitään velvollisuuksia, vaan lähinnä lapsen kanssa olemista, niin naapurista voi taskurahaa vastaan saada seuraksi ihan vain pari vuottakin vanhemman lapsen, joka osaa jo olla itsenäisesti kotona. Veljeni esimerkiksi toimi tällaisena seuramiehenä yläasteiässä.

Kaupan seinä/kirjasto/paikallinen lukio voisi olla hyviä paikkoja ilmoittaa lastenvahdin tarpeesta. Se 6e tunnilta voi olla hyvä palkka aloittaa, mutta jos vahti on pidempään ja yhteistyö pelaa, palkkaa voi nostaa eurolla tai parilla jossain vaiheessa. Myöhäisistä illoista vähän ekstraa ja silloin tällöin euronkin bonus lämmittää mieltä etenkin jos lapsi on ollut hankala vahtikeikan aikana ;) Illat ja viikonloput ovat itseasiassa helpompia lastenvahdin saamisen kannalta, päivävuoroon kun ei voi ottaa koulussa käyvää!
 
ma568
Me ollaan käytetty mol.fi ja care.com sivustoja. Care.comista ollaan palkattu jo kaksi mahtavaa opiskelijatyttöä. Verot ja muut ollaan maksettu. Meillä on monta lasta ja tuntipalkka on ollut 9-12€.
 

Yhteistyössä