Mistä paras apu kipeseen varpaaseen, jossa sisään kasvanut kynsi?

  • Viestiketjun aloittaja Kipeä varvas
  • Ensimmäinen viesti
Kipeä varvas
Eli toisesta reunasta kasvanut terävä kynnen reuna ihon sisään, nyt varvas on kipee, siitä kohdasta todella kipeä, en kärsi itse tehdä sille mitään muuta kun rasvailemaan. Kannattaisko varata lääkäriin vai jalkahoitajalle aikaa? Mistä luultvammin paras apu? Ja kuin kivuliaita toimenpiteitä tekevät, nyt tosiaan on niin arka että hirvittää jos ajattelinkin että sille jotain tehtäis :/
 
vierasfg
Kyllä tuo pitää hoitaa, kynsi on varmaan aiheuttanut varpaaseen kynsivallintulehduksen ja jos se on paha, saat antibioottia.

Mulla kynnen reuna kasvoi vain ihan vähän sisään, niin laitoin vanulapusta leikatun pikkuruisen "tyynyn" terävän kulman alle, ja se riitti nostamaan kynttä sen verran, ettei se ole enää kaivautunut ihoon, ja ongelma katosi helpolla. Mulla kynsi ei siis ollut mitenkään kunnolla kaivautunut, mutta kuitenkin juuri sen verran, että sai aikaan harmia...

Varmaan voit soittaa terveyskeskuksen neuvontaan, niin ne tietää ohjata oikeaan paikkaan :)
 
"hmm"
jos et itse saa leikattua sisäänkasvanutta osaa irti niin siten terveydenhoitajalle leikkaamaan. se ei itsestään parane, menee vain pahemmaksi ja tulehtuu ellei ole jo tulehtunut.
 
"vierailija"
Tilaa lääkärille aika! Mulla oli samanlainen tilanne syksyllä, soittelin työterveyshuoltoon ja sieltä ohjasivat suoraan lääkärille. Söin eka ab-kuurin, että tulehdus vähän rauhoittui, sitten lekuri paikallispuudutuksessa leikkasi kynnen toisen reunan pois kynsinauhaan asti. Tuppo päälle ja toinen ab-kuuri päälle. Ei sattunut yhtään ja parani tosi hyvin. Ei kannata arkailla, helppo juttu :)
 
S88
Itse ainakin monesti ottanut kynnen reunan pois, minkä jälkeen hyvä puhdistus. Pitää vaan leikata kynnen reunaan lovi, jolloin palasen saa helposti kiskaistua irti. Parantunu sitten itsestään parissa päivässä.
 
"jepjep"
Jos varpaassa ei selkeästi ole tulehdusta, tai jos jalkahoitajalla käynnistä muuten on pitkä aika, niin kyllä jalkahoitajakin hoitaa kynnen sivut kuntoon. Ei tietenkään koko kynttä poista, mutta mahdollisesti riittäisi vaivan hoitamiseen? Ja vielä jos saa valita, valitse nimenomaan jalkahoitajan tekemä jalkahoito, ei kosmetologin.
 
"vierailija"
Mulla oli pari vuotta sitten ihan sama juttu. Ensin antibioottikuuri ja sen jälkeen kun vaiva uusi, söin toisen kuurin ja sen jälkeen n. vuoden verran kynsisienilääkettä. Pitkä lääkekuuri mutta kyllä kannatti. Sattui todella hyvä lääkäri silloin joka sanoi, että missään tapauksessa nyt ei lähdetä leikkelemään sitä kynttä, koska sittenhän se vasta kipeä onkin, sitäpaitsi sellasen kiilaekskiision jälkeen vaiva uusii helposti. Mulla nyt varpaankynnet ok. ja pidän tarkasti huolta että ei pääsisi uusimaan enää.
 
Jalkojenhoitajalle tai jalkaterapeutille pikimmiten. Kynnen kavennusleikkaus on aika radikaali toimenpide, eikä suinkaan aina onnistu. Toki joskus paikallaan, mutta toimenpiteenä ei missään tapauksessa se ensimmäinen mihin pitäisi ryhtyä! Jalkojenhoitaja tai jalkaterapeutti osaa leikata kynnen oikean muotoiseksi ja asentaa kynnen reunan alle eristeen helpottamaan sekä tarvittaessa kynnenoikaisijan, jolla saadaan välittömästi poistettua painetta ja nostettua kynnenreunaa ylöspäin tulehtuneesta kynsivallista.
 
"auts"
Mulle osui aikanaan ihan tupelot lekurit, kait yhden ab-kuurin söin mutta eipä auttanut kun ihan siinä isovarpaan kynnen reunassa kasvoi sellainen kynnestä vähän irtaantunut soiro, joka todellakin kasvoi sinne varpaan sisään ja tuli sitten kiitos vaan joskus vuoden kuluttua ulos varpaan päästä. Oli muuten aika kipeä varvas sen vuoden verran, kahdesti kävin lekurilla eikä kukaan tehnyt asialle yhtään mitään..Okei, eipä ne tajunneet että oikeesti se kynnen reunasoiro oli oikeesti kasvanut varpaan sisään, sitten katkennut joten ei se päällepäin enää näyttänyt pahalta. Sen varpaan kun johonkin kolautti ennenkuin se kynnenjämät työntyi ulos, ai sssssssss...

Odotan kauhulla kovenevatko ja kaareutuvatko nuo kynnet samanlaisiksi kuin äidilläni, hänellä on siis aina ne oikaisijat. Nyt lapsen saamisen jälkeen näyttää pahasti siltä että alkavat kovettua entisestään.
 
"mmmmm"
Itselläni ollut samaa vaivaa. Itse hoidan kotona niin, että laitan kuumaa vettä ja jalan sinne, jotta kynsi pehmenee ja sen jälkeen pienen vanutupon kynnen alle jotta se nostaa sitä kynttä. Lääkärillä voi kyllä sen kavennuksen ottaa mutta varvas ei ole mikään kovin kauniin näkönen sen jälkeen (riippuu kai kylläkin tekijästä kuinka leveälti ottaa kynttä pois reunasta).
 
Kipeä varvas
[QUOTE="auts";29671200]Mulle osui aikanaan ihan tupelot lekurit, kait yhden ab-kuurin söin mutta eipä auttanut kun ihan siinä isovarpaan kynnen reunassa kasvoi sellainen kynnestä vähän irtaantunut soiro, joka todellakin kasvoi sinne varpaan sisään ja tuli sitten kiitos vaan joskus vuoden kuluttua ulos varpaan päästä. Oli muuten aika kipeä varvas sen vuoden verran, kahdesti kävin lekurilla eikä kukaan tehnyt asialle yhtään mitään..Okei, eipä ne tajunneet että oikeesti se kynnen reunasoiro oli oikeesti kasvanut varpaan sisään, sitten katkennut joten ei se päällepäin enää näyttänyt pahalta. Sen varpaan kun johonkin kolautti ennenkuin se kynnenjämät työntyi ulos, ai sssssssss...

Odotan kauhulla kovenevatko ja kaareutuvatko nuo kynnet samanlaisiksi kuin äidilläni, hänellä on siis aina ne oikaisijat. Nyt lapsen saamisen jälkeen näyttää pahasti siltä että alkavat kovettua entisestään.[/QUOTE]

Tuota vähän pelkään et mullakin se soiro kasvanut jo jonkin aikaa tuonne sisälle :/ Saako jalkahoitaja sen sieltä pois vai vaatiiko leikkauksen?
 

Yhteistyössä