Mistä ruoka-aineista sinä et pidä? Nykyään kun tuntuu olevan niin nirsoja ihmisiä..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itselläni on vain muutama ruoka-aine josta en pidä: oliivit, selleri, lihan läski ja sienet (muut kuin herkkusienet ja kanttarellit). Mutta noitakin syön, jos joku muu on niitä ruokaan laittanut enkä mainitse asiasta.

Nykyään tuntuu kuitenkin olevan niin paljon nirsoja ihmisiä. Esim. eräs kaverini ei löydä juhlapöydästä melkein mitään syötävää, kun ei kelpaa jos ruuassa on esim. sipulia, parsakaalia, aura/feta/motzarella-juustoa, kalaa, paprikaa, vääränlaista kinkkua, valkosipulia jne. Ja muistaa kyllä suurieleisesti tuoda julki sen jos ei ole mieleistä.
 
No onhan noita mistä en niin kauheesti välitä, mutta syön kuitenkin, jos jossain on tarjolla. Mutta kala ja kaikki merenelävät on ihan ehdoton yökyök. Ja siis todellakin kirjaimellisesti yökyök, jos onnistun alas saamaan, niin tulee samantien ylös.. Töissä en kykene meneen edes ruokalaan, jos on jotain voimakkaan hajuista kalaruokaa tarjolla.
 
Miuski harmailee
No banaanijugurtti on ihan ehdoton nounou. Sitä hajuakaan ei voi kestää. Onneksi sitä on ihan helppo välttää eikä tuosta tarvitse nostaa metakkaa :)

Muuten olen kalaa syövä kasvissyöjä, mutta en todellakaan pidä siitäkään mitään meteliä. Kylässä syön sen mitä voin enkä mainitse asiasta mitenkään erikseen. Ystävät ja sukulaiset kyllä tietää ruokavalioni, mutta en loukkaannu, jos tarjoilu koostuu pelkästä lihasta. Harvoimpa näin kyllä onkaan..
 
Syön käytännössä kaikkea mikä pysyy paikallaan suuhun asti. Ainoastaan ketsuppia en oikeasti siedä, mutta en mä kyllä kakomaan ala jos kylässä sitä jotenkin ruokaani päätyisi. Muuten menee KAIKKI, merenelävät (myös raakana), lihat, leivonnaiset, kasvikset... Ainoastaan varsiselleriä vältän siksi, että siitä saan astmakohtauksen vaikka mausta tykkäänkin. Ja olen valmis maistamaan melkeinpä mitä vaan, mikä on siis ruuaksi tarkoitettu, en mitää pelkokerrointyylistä sianperäsuolta toukilla...
 
Multa löytyy paljon mm. Broileri, riisi, jos ruuassa on currya mausteena niin jää syömättä.
Kypsennetyistä kasviksista ja vihanneksista syön vain kukkakaalia, paprikaa, tomaattia ja sipulia.
Katkaravut, simpukat, sienet, päärynä, läskiset lihat, oliivit, sillit ja graavatut kalat.

Tosin jos esim. juhlissa on ruokaa jota en halua syödä niin jätän vain ottamatta, en kuuluta kaikille että ei oo mitään syötävää.
 
En pysty syömään yhdistelmää puolukka+maitotuote tai tulee oksennus. Sama appelsiinilimsan kanssa.

Aurajuusto maistuu samalta on se menossa alas tai tulossa ylös.

Oliiveista ja maissista en välitä, mutta ne voi mennä siinä samalla riippuen ruuasta. Pikkumaissi taas on hyvää. Valkosipulia en myöskään pysty syömään, jos sitä on niin reippaasti että koko kämppä löyhkää, joku valkosipulipatonki tai -perunat tai vähän mausteena kastikkeessa jne on ihan ok.

Ai niin en koske raakaan tai puoliraakaan lihaan tai kalaan. Ei vaan mene alas.

Jos en jotain voi syödä niin jätän vähissä äänin syömättä. Minusta jostakin tykkäämättä oleminen tai siitä pahoinvoivaksi tuleminen ei ole mikään ylpeyden aihe, jota tarvitsisi koko maailmalle kailottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mieheni on juurikin tuollainen nirsoilija, kiesus kuinka ihana hetki oli miettiä viikon ruokalista! :mad:

Mä taas olen melkoisen kaikkiruokainen, maksa (maksalaatikko kyllä menee), lihan läski ja.. no muita ei oikeestaan tule edes mieleen. Kyllä mä kaikkee ainakin maistan, ja usein syön ihan niin paljon kun napa vetää. :heart:

Pakko vielä lisätä kun mieleen tuli, että hunaja on EHDOTON EI. Söin sitä pienempänä ihan purkista lusikoimalla ja sitten sainkin sen ihanan oksennustaudin. Sen jälkeen en ole pystynyt edes katsomaan hunajapurkkia, siitä puhuminenkin (ja tässä tapauksessa kirjoittaminen) tekee jo pahaa. :x
 
Viimeksi muokattu:
"valittaja"
[QUOTE="vieras";24327867]

Nykyään tuntuu kuitenkin olevan niin paljon nirsoja ihmisiä. Esim. eräs kaverini ei löydä juhlapöydästä melkein mitään syötävää, kun ei kelpaa jos ruuassa on esim. sipulia, parsakaalia, aura/feta/motzarella-juustoa, kalaa, paprikaa, vääränlaista kinkkua, valkosipulia jne. Ja muistaa kyllä suurieleisesti tuoda julki sen jos ei ole mieleistä.[/QUOTE]

Pakkoko sitä on laittaa tarjolle sellaista juhlapöytään jos tietää ettei kaveri niitä syö?
Huomioidaanhan juhlissa mm veget niin miksi ei meitä joilla on muutamia ruoka aineita mistä emme tykkää,
hekään ei ole allergisia kuten minäkään en ja silti saan selän takana kuulla haukkuja kuinka se nyt ei suostunut mitään ottamaan. Mikä erottaa muka vegen karpin tms ei allergisen ihmisen siitä ihmisestä jolla on muutama ruoka aina jota ei yksinkertaisesti suostu syömään.
 
"Vieras"
Jos allergiat jätetään pois, niin mulla on oikeastaan vain joitain harvemmin tarjolla olevia juttuja, joita en pysty syömään. Näitä ei ole kyllä edes kertaakaan ollut kyläpaikoissa tarjolla eli: sisäelimet, simpukat ja etanat.

Mulla oli vaikeuksia ravintolassa, kun tuttu tilasi valkosipulietanat. Piti katsella muualle aina, kun hän pisti suuhunsa etana-annoksen. Meni vähän itsellä ruokahalu :(
 
"Anne"
Kypsä kaali, sisäelimet, sienet.
Läski, lössöt hedelmät (esim jogurtissa) yms klöntsät mitkä tuntuvat ällöttävältä suussa (epäilen ostereiden menevän samaan kastiin) jäävät syömättä tilanteessa kuin tilanteessa, koska jos niitä syön saatan yökkäillä, vähintään voin melkein loppupäivän pahoin.
Sitten on niitä jotka menevät kastiin mielummin ei, eikä omassa kotona näy mutta jos on tarjolla niin pitkin hampain ehkä. Kuten marinoitu kana, rusinat.
 
-
[QUOTE="valittaja";24327924]Pakkoko sitä on laittaa tarjolle sellaista juhlapöytään jos tietää ettei kaveri niitä syö?
Huomioidaanhan juhlissa mm veget niin miksi ei meitä joilla on muutamia ruoka aineita mistä emme tykkää,
hekään ei ole allergisia kuten minäkään en ja silti saan selän takana kuulla haukkuja kuinka se nyt ei suostunut mitään ottamaan. Mikä erottaa muka vegen karpin tms ei allergisen ihmisen siitä ihmisestä jolla on muutama ruoka aina jota ei yksinkertaisesti suostu syömään.[/QUOTE]

Et ole tosissasi :D Että juhlissa pitäisi ottaa huomioon ensin kaikki allergiset (ne kyllä mielestäni pitää tietysti ottaakin!) ja sitten kaikki erityisruokavalioiset tuten kasvissyöjät ja karppaajat ja sitten vielä tuollaiset nirsoilijat ja jotka eivät vaan tykkää :D Kerrohan ihmeessä mitä tuollaisessa juhlapöydässä sitten tarjottaisiin? :D
 
"Anne"
Hunaja on täällä myös nounou, on aivan liian oksettavan makeaa ja sattuu kaiken lisäksi kitalaen takaosaan ja kurkkuun. Kiiwistä tulee kitalaki täyteen haavoja, mutta sitä söisin taas maun puolesta, eli ei ole nirsoutta. Mutta jos en jostakin pidä tai syö niin olen kyllä ihan hiljaa ja skippaan ilman puheita. En mainosta oksennusrefleksiäni, ei kuulu ruokatilanteissa puhuttaviin asioihin.
 
"valittaja"
Et ole tosissasi :D Että juhlissa pitäisi ottaa huomioon ensin kaikki allergiset (ne kyllä mielestäni pitää tietysti ottaakin!) ja sitten kaikki erityisruokavalioiset tuten kasvissyöjät ja karppaajat ja sitten vielä tuollaiset nirsoilijat ja jotka eivät vaan tykkää :D Kerrohan ihmeessä mitä tuollaisessa juhlapöydässä sitten tarjottaisiin? :D
Minusta nirsoiluksi voi myös laskea ne ketkä omasta vapaasta tahdostaan syö jotain muuta, allergiset ymmärrän mutta nämä muut veget ym hömpötykset on nirsoilua.
 
[QUOTE="vieras";24327963]Syön sitä mitä on pöydässä, pidin siitä tai en. Nirsoilu ja muu ruoasta valittaminen on todella epäkohteliasta emäntää/isäntää kohtaan.[/QUOTE]

Niin no, valittaminen ehkä, mutta joissain tapauksissa on kyllä paljon kohteliaampaa vaan olla vähin äänin syömättä. Mun mielestä ainakin olis aika epäkohteliasta, jos vieras oksentaisi mun tekemiä ruokia väkisin syötyään :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
JONSERED Karhunkantaja
Hernekeitto ja maksaruuat tökkivät... mutta toisaalta syön kyllä hyönteisiä, kananvarpaita ja sian korvia tai mädätätteyä kalaa/rapuja ja eläviä katkoja.
 
Et ole tosissasi :D Että juhlissa pitäisi ottaa huomioon ensin kaikki allergiset (ne kyllä mielestäni pitää tietysti ottaakin!) ja sitten kaikki erityisruokavalioiset tuten kasvissyöjät ja karppaajat ja sitten vielä tuollaiset nirsoilijat ja jotka eivät vaan tykkää :D Kerrohan ihmeessä mitä tuollaisessa juhlapöydässä sitten tarjottaisiin? :D
No siis jonkun läheisen ystävän asenneongelmat voi helpostikin ottaa huomioon. Erityisesti silloin jos kyseessä on pienet kekkerit. Ei ole pakko tunkea sitä aurajuustoa jos tietää että puolet kavereista jättää sen syömättä jne. Mutta tietenkään isoissa juhlissa ei aleta miettimään jokaisen vieraan ruokavaliota ja tykkäämisiä erikseen. Ainoastaan välttämättömät allergiat ja ehkä eettiset valinnat otetaan huomioon.

Minusta kaikessa ei tarvitse erityisesti huomioida esim. kasvissyöjiä, mutta jos ollaan koko päivä jossain ja kaikille tarjotaan lämmin ruoka, niin on se aika anaalista jos tarjolla on pelkkää possua. Pitäiskö sen possun kelvata sitten muslimillekin? Tai jos onkin rössypotut niin täytyykö jehovantodistajan olla ilman ruokaa? Eettiset valinnat ei ole nirsoilua. Enkä kyllä pidä yhtään pahana sitäkään, jos joku ei pysty syömään jotain koska tulee pahoinvoivaksi siitä, mutta toisin kuin eettiset tai allergiaruokavaliot, noita on vaikea kartoittaa etukäteen.
 
plm
Homejuustoja en osta enkä itse käytä ruuanlaitossa mutta voin mä niitä syödä jos jossain ruuassa sattuu olemaan.
Kookoshiutaleista en tykkää, toiset pilaa mokkapalat niillä :D
 

Yhteistyössä