mistä syistä sinä tai tuttavasi on tehnyt abortin?

  • Viestiketjun aloittaja kopsaa
  • Ensimmäinen viesti
kopsaa
3 tuttuani on tehnyt, tai siis kolme on kertonut tehneensä, voihan olla että useampikin.

1. syy: päihdeongelma
2. syy: liian nuori iältään
3. syy: sairaus jonka vuoksi lapsi olisi saattanut syntyä vammaisena.
 
"noh"
Mä taistelin pitkään tuon asian kanssa, koska viimeisin raskauteni oli todella riskiraskaus, sekä oma että vauvan henki oli kortilla. Molemmat selvisimme ja uudessa raskaudessa ongelmat palasivat heti. Kuitenkin piti olla äitinä jo olemassa oleville, mutta abortti tuntui pahalle silti...Ei mikään helppo valinta.
 
Tunnen useamman aborttiin päätyneen naisen ja suurimalla osalla syynä on ollut liian nuori ikä ( yleensä alle 18 v ) Lisäksi on päihdeongelmaisia sekä heitä joiden sikiöllä on todettu geneettinen poikkeuma.
Ja mukaan mahtuu jokunen ehkäisy petti mutta lapsiluku on täysi tapauskin.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22074080]Eikö se ole kunnon syy ettei halua lasta?[/QUOTE]

jos on valmis harrastaa nseksiä on valmis kantaan vastuun. seksi joshtaa joissak itapauksissa raskauteen vaikka ehkäsy on käytössä ja silloin abortti ei ole ehkäsy vaan kantakoot vastuun silloin.
 
"vieras"
jos on valmis harrastaa nseksiä on valmis kantaan vastuun. seksi joshtaa joissak itapauksissa raskauteen vaikka ehkäsy on käytössä ja silloin abortti ei ole ehkäsy vaan kantakoot vastuun silloin.
Oletko siis oikeasti sitä mieltä että vain lapsen synnyttäminen on vastuun kantamista? Eikö se ole vastuun kantamista että ei tee maailmaan lasta jota ei halua tai ei ole edellytyksiä vanhemmuuteen?
 
123
jos on valmis harrastaa nseksiä on valmis kantaan vastuun. seksi joshtaa joissak itapauksissa raskauteen vaikka ehkäsy on käytössä ja silloin abortti ei ole ehkäsy vaan kantakoot vastuun silloin.
No ei kyllä todellakaan oo näin, mun maailmassa ainakaan. Seksi kuuluu myös NUORILLE, seksi on niille/meille vain hauskanpitoa, ehkäisyn kanssa toki. Ite menetin neitsyyteni 13 v, en oo/ollut sillon mikään paha ihminen, tai joku ''pikkuhuora'' joka jakelee parikymppisille.
Ei liittyny aiheeseen mut sanoinpa silti, ihmettelen suuresti että jotku on sitä mieltä, että seksi on VAIN lisääntymistä varten :D Vanhanaikasta.
 
Yleensä syynä on ollut se, että elämäntilanne tai terveydentilanne ei ole ollut sopiva lapsen saamiselle. En usko että abortti on helppo ratkaisu kenellekään. Itselleni ei ainakaan ollut. Mutta mielestäni se on myös osa aikuisen ihmisen vastuun kantamista. Ei vastuullisuutta ole vain se, että "kun harrastat seksiä, hoidat sitten mahdollisen vahinkoraskaudenkin vaikka se vaarantaisi oman terveytesi ja perheesi hyvinvoinnin". Asiat eivät ole mustavalkoisia, eivät ainakaan minun mielestäni!
 
"Jaana"
[QUOTE="noh";22074045]Mä taistelin pitkään tuon asian kanssa, koska viimeisin raskauteni oli todella riskiraskaus, sekä oma että vauvan henki oli kortilla. Molemmat selvisimme ja uudessa raskaudessa ongelmat palasivat heti. Kuitenkin piti olla äitinä jo olemassa oleville, mutta abortti tuntui pahalle silti...Ei mikään helppo valinta.[/QUOTE]

Tällaisessa tilanteessa minäkin voisin kuvitella tekeväni abortin. Mielestäni teit oikein.
 
"noh"
[QUOTE="Jaana";22074214]Tällaisessa tilanteessa minäkin voisin kuvitella tekeväni abortin. Mielestäni teit oikein.[/QUOTE]



Asia ei tosiaan mikään helppo ollut. Mutta uusi raskaus tuli varkain, eli ehkäisystä huolimatta. Oli hieman vaikea tajuta että aiemmin lapsettomuushoitoja saaneena elämä saattoi mennä noinkin päin... Ja oikeasti asia ei ole minulle varmaan koskaan ok. :( Vaikeahan tuota on hyväksyä, ehkä juuri siksi, että lapsien saanti ei ole alkujaan ollut mikään "helppo juttu".
 
123
Minä en voi käsittää, että mukamas tapahtuu noin paljon vahinkoja! Miten ihmiset voi olla noin huolimattomia?!
Mietipä, jos itse oisit tosi vaikeessa tilanteessa, ja sitten pitäis lapsi pyöräyttää maailman, ihan vasten sun tahtojas, mutta koska ''TAPPAMINEN'' on väärin, niin et voi tehdä aborttiakaan. ( En tosin tiiä sun kantaas aborttiin mutta ... )

Asiat ei oo niin mustavalkosia! ! !
 
[QUOTE="noh";22074248]Asia ei tosiaan mikään helppo ollut. Mutta uusi raskaus tuli varkain, eli ehkäisystä huolimatta. Oli hieman vaikea tajuta että aiemmin lapsettomuushoitoja saaneena elämä saattoi mennä noinkin päin... Ja oikeasti asia ei ole minulle varmaan koskaan ok. :( Vaikeahan tuota on hyväksyä, ehkä juuri siksi, että lapsien saanti ei ole alkujaan ollut mikään "helppo juttu".[/QUOTE]


Hei! Tarinasi tuntuu niin tutulta...itselläkin taustalla lapsettomuushoidot ja vahinkoraskaus -> abortti. Jos haluat jutella lisää, laita yksityisviestiä. :) Vertaistuki voisi tehdä molemmille hyvää.
 
harmajainen
Tuttavilla monistakin syistä: todella nuorta ikää syynä, ero, väkivaltainen parisuhde, haluttomuus tulla vanhemmaksi, sikiön sairaus.

Itselläni: yksi kovimmista paikoista tässä elämässä. En ole ollut koskaan erityisemmin aborttivastainen, mutta koville se otti tehdä päätös raskauden keskeytyksestä. Valitsin kuitenkin sen, että yritän huolehtia olemassa olevista lapsista ja itseni kuntoon. Kyllä minä mietin, että jos olisi ollut toinen tilanne, olisinkohan jatkanut raskauden loppuun?
 
Tuttavilla monistakin syistä: todella nuorta ikää syynä, ero, väkivaltainen parisuhde, haluttomuus tulla vanhemmaksi, sikiön sairaus.

Itselläni: yksi kovimmista paikoista tässä elämässä. En ole ollut koskaan erityisemmin aborttivastainen, mutta koville se otti tehdä päätös raskauden keskeytyksestä. Valitsin kuitenkin sen, että yritän huolehtia olemassa olevista lapsista ja itseni kuntoon. Kyllä minä mietin, että jos olisi ollut toinen tilanne, olisinkohan jatkanut raskauden loppuun?
Harmajainen, myös sinulle. Jos haluat jutella aiheesta toisen saman kokeneen kanssa, minulle voi laittaa yv:tä.
 

Yhteistyössä