Mistä tunnen oikean supistuksen?

Hei vaan kaikille jo synnyttäneille!

Kaipailisin hiukan neuvoa teiltä kokeneemmilta, sillä itse olen hiukan ulkona tämän tilanteeni kanssa.

Nyt on menossa rv 39+3, enkä oikein tiedä onko nämä supistukset jo niitä kohdun suuta avaavia supistuksia vai onko nämä vaan todella useaan tulevia harjoitussupistuksia.

Nyt näitä aika voimakkaita, mutta kivuttomia supistuksia on tullut jo yli kahdeksan tuntia putkeen keskimäärin 20 minuutin välein. Supistuksia tulee huomattavasti harvemmin kun makaan paikallani ja useammin kun istun tai puuhailen jotain kevyttä. Voiko nämä jo avata kohdunsuuta, vai onko kyseessä vaan kohdun traanailu tulevaa koitosta varten?

Aamulla vessassa käydessäni paperiin tuli pyyhkiessä suunnilleen lusikallinen kirkasta hyytelöä, joka mielestäni voisi olla sitä limatulppaa. Sen jälkeen en ole huomannut limaklönttejä vessäkäyntien yhteydessä.

Lisäksi aamusta saakka on ollut jatkuvaa (pientä) särkyä alavatsalla ja silloin tällöin vähän vihloo/jomottaa selkää. Lisäksi ihmettelin kun tuossa muutama tunti sitte tuntui kuin pitkin vatsaani olisi kulkenut pieniä sähköiskuja...

Mitäs sanotte? Mistä tässä nyt mahtaa olla kyse - onko vaan kehon treenaamista, vai pitäisikö valmistautua, että lähtö synnärille on edessä?
 
ainakin mulla nuo kivuttomat mutta säännölliset oli niitä harjoitussupistuksia, niitä kesti viikon verran! tyttö syntyi lopulta rv.40+5, ja sinä päivänä supistukset oli niiin kivuliaita ettei kotona enää pystynyt olemaan vaan piti lähteä sairaalaan, ja tulivat 1-2 min välein
 
Ammattilainen
Kyllä mäkin liittäisin avautumisen ja kivun yhteen Näin ei tietysti kaikilla ole, mutta yleensä. Ja se että "kyllä sä sitten tiedät", on totta, vaikka ärsyttävältä kuulostaakin! Tsemppiä loppumetereillle!
 
Veikkaisin kyllä synnärille lähtöä... muttei kannata kiirehtiä, yleensä ensi synnytys kestää kuitenkin ihan riittävän kauan, kivempi sitä on kotona kuitenkin kun sairaalassa :)


Se on kyllä ihan ihan puppua että olisi olemassa 'harjotus' supistuksia tai 'oikeita' supistuksia, ihan 'oikeita' ne kaikki on... Minulla on joka raskaudessa kohdun suu ollut jo pari viikkoa ennen synnytystä pari senttiä auki, ja ihan 'oikeita' supistuksia ollut, vaikka siihen h-hetkeen on vielä sitten kestänytkin. (itse synnytys mennytkin sitten sen verran sutjakkaasti että kunhan tämä kolmonen vähänkin uhittelee tulolla niin juoksen kyllä laitokselle pää kolmantena jalkana ja toivon ettei ehdi tulla matkalla...)
 
Kyllähän noi harjotussupistuksetkin jo pehmentää ja avaa kohdunkaulaa noilla viikoilla. Peesaan tota "kyllä sä sitten tiedät" kun oikeat supistukset tulee, usko pois niistä ei voi erehtyä. Ite mietein ihan samaa ennen tositoimia. Sitte ku sattu ihan kunnolla, mikään ei tuntunu auttavan ja meinasin oksentaa kivusta, niin ei ollu epäilystäkään etteikö kyseessä olis oikeat supistukset!
 
Hei, 6 lapsen äitinä ja 4 päivää sitten synnyttäneenä täytyy sanoa että AINA EI TIEDÄ koska on ne oikeat supparit....mulla on käynnistettyjä ja itsellään käynnistyneitä takana ja 2 synnyksistä on syöksysynnytystä...toinen v 2005 jonka kesto oli 32min ja toinen 4 päivää sitten jonka kesto oli 17 min! ja mulla ei siis ollut mitään säännöllisiä taikka kipeitä supistuksia.....yöllä heräsin siihen että tuli yksi supistus ja toiveekkaana nousin ylös ja osittain peläten että tulis syöksysynnytys. Tunnin sisällä tuli vain muutama lyhyt juilinta. Päätin silti lähteä sairaalaan näytille....silloin tuli eka vähän kipeämpi. Taksissa 23 km matkalla tuli vain 1 supistus ja sairaalan ovella tuli taas kipeä supistus joka oli silti ihan siedettävä eikä pitkä. Synnytyssalissa yhden supistuksen jälkeen todettin että olen 10 cm auki ja saa ruveta ponnistamaan heti kun siltä tuntuu...ja silloin tulikin 2 tosi kipeää mutta lyhyttä supistusta ja sen jälkeen alkoikin jo ponnistuttamaan ja vauva syntyi. Olen erittäin kipuherkkä ja siksi tämä synnytys on mulle täysi mysteeri...mihin jäivät ne helvetilliset kivut joita olen muissa kokenut. Myös se toinen syöksysynnytys oli sellainen että kivut tulivat vasta viimeminuutteina mutta siinä tuli lopuksi lähes loppumatonta supistusta ja siksi se on muistissa kivuliaampana. Muissa olen rukoillut kaikki mahdolliset kipulääkkeet ja silti ei aina ole kipu hellittänyt. Jokainen synnytys on siis erinlainen kivuiltaan......ja kannattaa varautua siihenkin että on kivuttomampi synnytys kuin odottaa =) =)
 
No nyrkki sääntöhän taitaa olla että kun oikea supistus tulee ne eivät lopu jos:
Vaihdat asentoa
Lopetat liikkumisen
Lepäät
hierot vatsaa ym paikkaa
JA TOINEN ON MYÖS:
Supistuksia tulee säännölliseti aina vain tiheimmin väliajoin
supistukset voimistuvat kivuliaammiksi

Mutta voihan toki olla että ne oikeat supistukset tulevat niin vaivihkaa ettei niitä hoksaa vasta kun on tosi kyseessä, varsinkin jos omaat korkea kipukynnyksen :)

Itsellä oli niitä kivuttomia supistuksia myös ja monta tuntia putkeen aina n.10min välein, mutta ne vain hieman avasivat paikkoja ja itse menin sitten synnyttmään käynnistyksen turvin kun yliaikaiseksi mentiin rytinällä :D :)
 

Yhteistyössä